Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lloope sanoi:
Olet yksi kolmesta prinssistä, ja tavoitteenasi on saada kaunis prinsessa (kuinkas muuten). Hakijoita oli alunperin kymmeniä ja prinsessan isä pistää kolme komeinta, fiksuinta ja kaikin puolin parasta testiin. Hän näyttää teille viittä hattua: kolme mustaa ja kaksi valkoista. Sitten hän vie kaikki hatut toiseen huoneeseen, ja tuo jokaisen prinssin päähän yhden.

Et voi nähdä omaa hattuasi, etkä saa puhua muiden prinssien kanssa. Näet heidät kuitenkin koko ajan. Kahden muun prinssin päässä on mustat hatut (ja huoneen ulkopuolella kaksi tuntematonta hattua).

Tehtävänäsi on kertoa, minkä värinen hattu omassa päässäsi on. Tehtävä annetaan yhtä aikaa kaikille kolmelle prinssille, ja nopein vastaaja saa prinsessan. Kukaan ei välittömästi sano mitään, kaikki pohtivat ongelmaa.

Mitä itse vastaat?

Ei sillä ole väliä mitä vastaan, kunhan vastaan nopeasti, sillä nopein vastaaja saa prinsessan.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Dr Evil sanoi:
Katkelma Doctor Evilin pohdinnasta prinssikysymykseen:
Jos yhdelläkin olisi valkoinen tilanne ratkeaisi kahdessa sekunnissa, ainoastaan siinä tilanteessa kun kaikilla on musta tilanne ratkeaa vasta kun joku tajuaa jujun, jota tässä kysytään.
Vähän epäselvää taas tuli, mutta noin se menee.
Oma kommenttini:

Olet ihan oikeassa. Haluaisin antaa havainnollistavan esimerkin. Tiedän, että toistan tässä asioita, jotka sanoit, mutta sain sen päässäni muotoiltua. Tässä tulee:
Tilanne; Prinssi ykkösellä on päässään valkoinen hattu. Prinsseillä kaksi ja kolme on musta hattu. Nyt kuvitellaan, että kolmonen on porukan viisain. Kolmonen ajattelee näin:
"Näen mustan ja valkoisen hatun. Mutta koska tuo kakkonen ei ole avannut suutaan, hän näkee myös mustan ja valkoisen hatun, eli minun hattuni täytyy olla musta"
Ja sitten hän huutaa kovaan ääneen, että: "Minulla on musta hattu!"

Mutta koska näin ei tapahdu, kaikilla prinsseillä on mustat hatut.
 
Vastaus: Kompakysymykset, pikku hauskuudet ja vakavat kysymykset

Finlandia sanoi:
Oma kommenttini:

Olet ihan oikeassa. Haluaisin antaa havainnollistavan esimerkin. Tiedän, että toistan tässä asioita, jotka sanoit, mutta sain sen päässäni muotoiltua. Tässä tulee:
Tilanne; Prinssi ykkösellä on päässään valkoinen hattu. Prinsseillä kaksi ja kolme on musta hattu. Nyt kuvitellaan, että kolmonen on porukan viisain. Kolmonen ajattelee näin:
"Näen mustan ja valkoisen hatun. Mutta koska tuo kakkonen ei ole avannut suutaan, hän näkee myös mustan ja valkoisen hatun, eli minun hattuni täytyy olla musta"
Ja sitten hän huutaa kovaan ääneen, että: "Minulla on musta hattu!"

Mutta koska näin ei tapahdu, kaikilla prinsseillä on mustat hatut.

Heh kiitos hyvästä selityksestä, en tiedä miksi en itse saanut kakistettua sitä ulos noin.
 
Ylös Bottom