Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoli parempi pelaamiseen kuin PC?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rauru
Ehdottomasti konsoleilla tulee pelattua. Tietokonepeleihin en saa mitään tunnelmaa aikaiseksi ja ylimääräinen säätäminen vie pois pc:n luota.
Tuota tunnelmaa ei kyllä oikeen saa aikaiseksi varsinkaan emulaattoreilla. Myös ainaiset tilttailut ja ongelmat käyvät hermoille. Muutenkin PC:lle on aika suppea valikoima pelejä. Jotkut pelit tulee hommattua kyllä PC:lle, mutta silti pieni määrä.

Valittaisiko joku vielä kuinka PC:tä joutuu jatkuvasti päivittämään sikahintaisilla komponenteilla?

Ääri-konsolistina on kyllä vaikea antaa puolueetonta kantaa asiaan. Mutta se miksi päädyin konsoleihin, on lähinnä tapa ja periaate. Konsoleilla pelaamista olen harrastanut pienestä pitäen ja tuossa vuosina 97-99 oli jonkinlainen PC-buumi, joka tyrehtyi ainaisen säätämisen ja PC:n pakkopäivityksien takia.

Konsolit ovat vain yksinkertaisesti parhaita; Ei tarvitse murehtia paljonko on budjetti PC:n päivittämiseen ensi vuonna ja sitä seuraavana vuonna, jotta pääsee taas pelaamaan niitä kärkipelejä. Konsoleilla tietää mitä saa, eli voi olla huoletta seuraavat 4-5 vuotta, tietäen että kone pyörittää ne uusimmat pelit.

Myöskin konsolit ovat ulkonäöllisesti designin kärkeä - ilman lisämaksuja, toisin kuin PC:llä. Vaikka Xbox onkin iso, se näyttää tyylikkäältä. PS2 sointuu elektroniikan keskelle Xboxia paremmin. GC on pieni, elegantti ja persoonallinen.

Pelit ovat ne jotka ratkaisevat, 10-0 konsoleiden hyväksi. PC:llä eniten kiinnostaisi WoW, Far Cry ja muutamat RTS:t. Konsoleilla JRPG:t, tasoloikat, toiminta/seikkailu, kaahailu ja tietty konsolien yksinoikeus eli tappelupelit.

Muut edut PC:hen nähden onkin jo kerrottu useampaan otteeseen, joten mitä sitä jankkaamaan. Konsoli-miehenä olen syntynyt, Konsoli-miehenä kuolen.

Konsoleille on täysin turha odottaa jotain raskasta strategiaa tai simulaattoria. Itse asiassa jopa kevytstrategiat (Warcraft, Command & Conquer) ovat melko mauton idea konsolialustalla. Rakastan pc:n ropeja (Falloutit, BG:t, Icewind Dalet, Ps: Torment, Arcanum) yli kaiken, eikä samanlaisia ole konsoleilla oikein nähty. Jrpg:t eivät uppoa minuun lainkaan, vihaan random-battleja. Chrono Trigger on tosin kiva, kun niitä ei siinä pahemmin ole.

Minä syvennyn jostain syystä paremmin pc-pelien maailmaan. Konsoleilla tykkään pelata enemmän sitten taitopohjaisia ja arcademaisia pelejä. Ja tasohyppelyjä. Ja moninpelejä. Nettimoninpelit eivät hirveämmin minua kiinnosta.

Molempi parempi siis, kuten threadissa aiemmin on jo mainittu. Ehkä pc vie voiton minun kohdallani kuitenkin vielä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tuhnu
Konsoleille on täysin turha odottaa jotain raskasta strategiaa tai simulaattoria

Ymmärrän pointtisi, mutta mikäs peli se Steel Battalion on jos ei nimenomaan raskas simulaattori. Vaikka simuloikin vertical tankia eikä mitään "oikeaa" vehjettä, niin toteutuksellaan jättää jopa monet PC-simut jalkoihinsa.

Simulaattori konsolille vaatii sijoituksen, mutta eipä esim. lentosimulaattori PC:llä tunnu miltään jos sitä näppäimistöllä pelaa. Eli kunnon simun saa kummalle tahansa kunhan ohjaimet ovat kunnossa.

Strategiapelien toteutus konsoleille nyt tiedetään, ja ne pysynevätkin PC:llä kunnes jotain mullistavaa tapahtuu.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
Ymmärrän pointtisi, mutta mikäs peli se Steel Battalion on jos ei nimenomaan raskas simulaattori. Vaikka simuloikin vertical tankia eikä mitään "oikeaa" vehjettä, niin toteutuksellaan jättää jopa monet PC-simut jalkoihinsa.

Simulaattori konsolille vaatii sijoituksen, mutta eipä esim. lentosimulaattori PC:llä tunnu miltään jos sitä näppäimistöllä pelaa. Eli kunnon simun saa kummalle tahansa kunhan ohjaimet ovat kunnossa.

Meinasinkin mainita Steel Battalionin. Totta on se, että simulaattori vaatii myös pc:lle sijoituksen. Mutta yhdellä joystickilla voi pelata vaikka kymmentä simulaattoria. Montaakohan konsolisimua Steel Battalionin suhteellisen kalliilla ohjainlaitteella voi pelata?

Eli konsoleille, tai pikemminkin konsolille, on tullut vain yksi simulaattori. Asia voi toki muuttua tulevaisuudessa, mutta minä näen simulaattoripelien pääalustana pc:n vielä hyvin pitkälle tulevaisuuteen.

Simulaatio- ja strategiapelejä on kyllä todella vähän konsoleilla, mikä minua erityisemmin haittaa, kun en niitä muutenkaan hirveästi pelaisi. Pikmin on osoitus hyvästä kevytstrategiasta konsoleilla (GC).

En ole seurannut PC-pelikenttää aktiivisesti vuosiin, joten voin puhua vain konsolipelaamisen puolista. Itseäni viehättää konsolipelaamisen käyttäjäystävällisyys. Niin laitteet kuin pelitkin on tehty mahdollisimman helposti omaksuttaviksi. Pelille on suuri plussa jos alkuun pääsee näpäyttämällä pari kertaa ohjaimen start-nappia. En tarkoita tällä, että olisin aivan avuton tumpelo, mutta eihän asioita tarvitse väkisin tehdä hankalaksi. Hyviä esimerkkejä haastavista, mutta yksinkertaisista peleistä ovat monet musiikkipelit.

Toinen merkittävä ilo on käyttömukavuus. Televisio on usein valmiiksi olohuoneen paraatipaikalla, eikä ohjain rajoita istuma-asentoa tai -paikkaa. Myös erikoisohjaimet, kuten valopyssyt ja tanssimatot ovat omiaan konsolilla.

Varmasti tärkein syy konsolien kannattamiseen on kuitenkin itse peleissä ja paljosta on kiittäminen japanilaisia pelijulkaisijoita ja -kehittäjiä. Myös lännessä tehdään laatupelejä, mutta oppi tulee idästä.

Ei PC varmastikaan aivan turha pelikone ole. Kuten täälläkin on todettu, ns. raskaiden pelien koti on edelleen PC:llä. Lisäksi sillä pääsee helposti käsiksi harrastajatiimien tuotoksiin. Xboxin paras oikeutus omalta kannaltani on se, että sille tulevat monet pelit, jotka jäisivät muuten vain tietokonepelaajien herkuksi.

Konsolin puolelle kallistuu ainakin minun mielipide.
Syy: Konsolin kanssa ei ole niin jumalatonta säätämistä, ja konsoleille on paremmat pelit. Ja Pc pisin miinus mielestäni tulee siittä että konetta täytyy päivittää vähän väliä että uudet pelit toimii, toisin kuin konsolia. Mutta onhan koneessa omat hyvät puolensa mutta minulla ainakin raha ratkaisee.

Advance Warsit ovat erittäin hyviä strategiapelejä, mutta valitettavasti ne jäävätkin konsolipuolen ainoiksi valopilkuiksi. Raskaampaa strategiaa, tyyliin Steel Panthersit, ei ole näkynyt.

RTS-genreäkään ei konsolipuolelle ole vielä kunnolla saatu tuotettua, joka on kyllä ihme, sillä ko. pelityyppi on valtavan suosittu Aasiassakin. Konsoleiden suorituskyvystä ei ainakaan pitäisi olla kiinni ja näppiksistä ja hiiristä on kaupan konsoliyhteensopivia USB-versioita. Nyt kun verkkopelaaminenkin on mahdollista, alan toiveikkaana odotella ensimmäistä hyvää RTS-peliä.

Jos tavoittelee visuaalisuutta, lienee PC paras valinta. Konsolipelit ovat jo pitkään näyttäneet melko aneemisilta huippu-PC:ille viriteltyjen pelien rinnalla. PC:llä on luonnollisesti mahdollista myös tarkastella terävämpää kuvaa monitorilta. Eri asia onkin, kenellä on varaa sijoittaa ISOON näyttöön ja muihin komponenetteihin.

Minulle PC ja MAC ovat työkaluja; konsoleilla pelataan.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Advance Warsit ovat erittäin hyviä strategiapelejä, mutta valitettavasti ne jäävätkin konsolipuolen ainoiksi valopilkuiksi.
Tänään on tullut julki E3:n alkumetreillä Advance Warsien jatko-osa. GameCubellet uleva jatko-osa kulkee nimellä Advence Wars: Under Fire. Tässä vielä todistusaineistoa: Linkki1 ja Linkki2. Lisää informaatiota tulossa varmasti lähipäivinä...

Ylös Bottom