Vastaus: Konsolin todelliset tehot (suorituskyky)
Hiikeri sanoi:
Kattelin jotain mainos videota ja siellä äijä totesi että PS3 kykenee laskemaan 3 miljardia lasku toimitusta /sec.
Kuulostaa äkkiseltään aika suurelta määrältä, mutta onhan kyseessä toki tehokas laite CELL chipillä ja onhan laite "2006" eli pitää sitä tehoa löytyäkin jo...tässä olla enää missään '90 luvulla.
Onkohan kyseessä käännösvirhe vai äijällä suuruusluokkavirhe. Yleensä kun markkinoidaan puhutaan teoreettisista maksimeista, joilla saadaan helposti myytäviä numeroita. Yksikkönä näissä on yleensä GFLOPS, eli miljardia liukulukulaskutoimitusta sekunnissa. No rummutetaan nyt ensin niitä teoreettisia maksimeita (pelkät prosessorit, ilman grafiikkapiirejä):
PS3 (3.2GHz): 218GFLOPS eli 218 miljardia laskutoimitusta sekunnissa
Xbox 360 (3.2GHz): 115GFLOPS
PS2 (295MHz): 6.2GFLOPS
Cube (485MHz): 2.9GFLOPS
Xbox (733MHz): 1.9GFLOPS
Tämän hetken kovimpiin kuuluva PC-prosessori eli Core2Duo antaa 3GHz:n kellotaajuudella teoreettisen maksimin 24GFLOPS.
Ja kyllä se 40x tehokkaampi PS3 kuin PS2 on ihan totta näin katsottuna, erityisesti kun PS3:ssa prosessorilla on kehittyneemmän grafiikkapiirin ansiosta vähemmän tekemistä kuin PS2:ssa.
Jo PS2 pystyi siis teoriassa laskemaan kuusi miljardia laskutoimitusta sekunnissa. Nämä lukemat ovat kuitenkin jokaisella alustalla aivan yhtä teoreettisia. Käytännön lukemissa voi benchmarkkauksessa päästä yli kolmasosaan tästä, realistisessa normaalissa käyttötilanteessa jäädään kauas näistäkin lukemista. PS2:n, PS3:n ja Xbox 360:n tehot tulevat puhtaasti reilusta rinnakkaisuudesta ja liukulukulaskuihin erikoistuneista signaaliprosessorin kaltaisista apuprosessoreista. Niiden käyttötarkoitukset eivät ole täysin universaalit, ja rinnakkaisuuden voimakas hyödyntäminen on vaikeaa. PS3:ssa rinnakkaisuutta on eniten, ja siinä tehojakin on eniten mutta niiden tehojen valjastaminen on myös kaikkein vaikeinta.
PS3:sta ja Xbox 360:stä näkyy myös silloin tällöin TFLOPS-hypetystä, että ne pääsevät teraflopsien (tuhat GFLOPSia) tehoihin asti. Tällöin mukaan on laskettu myös grafiikkapiirien laskentateho, nykyiset tehokkaimmat grafiikkapiirit voivat antaa kymmenkertaisia teoreettisia lukemia tehokkaimpiin prosessoreihin verrattuna, mutta niiden käyttötarkoitukset ovat hyvin rajalliset muutamiin pitkälle erikoistuneisiin käyttöihin, kuten siihen puhtaaseen grafiikkamurskaukseen.
Mutta, pelkkä liukulukuprosessoriteho ei kerro kokonaisuudesta yhtään mitään, liukulukuja käytetään lähinnä grafiikan pyörittelyyn, fysiikkaan ja jossain määrin tekoälyynkin. Tämän lisäksi on yleiskäyttöinen perusteho, jolla tehdään melkein kaikki muu. Tämä puoli on konsoleissa hyvin yksinkertaistettu PC-puoleen verrattuna, ja Xbox 360:nkin prosessori häviää selvästi Core2Duon rinnalla. Xbox 360:n prosessori puolestaan voittaa PS3:n prosessorin tässä kolminkertaisesti (!). Prosessoritehon lisäksi on muisti. PS3:n muisti on jaettu kahteen 256 megan osaan, joista toinen on ajateltu pääasiassa grafiikkamuistiksi ja sen käyttäminen muuhun on monimutkaista. Xbox 360:n muisti on yksi 512 megan alue, ja se on ohjelmoijalle paljon helpompaa ja joustavampaa. Tämän lisäksi grafiikkapiireissä on lähestymisero, PS3:ssa on äärimmäisen tehokkaat määrätynlaiset shaderit, kun taas Xbox 360:ssä vapaasti ohjelmoitavat. Tämäkin tekee 360:stä joustavamman. Xbox 360:ssä on vielä erikseen ilmainen antialias suoraan framebuffer-muistin logiikassa.
Tuomio: PS3 on selvästi tehokkaampi kuin 360 silloin, kun tehdään tietynlaista signaalinkäsittelymäistä numeronmurskausta ja grafiikkapiirissä shaderien työnjako on tietynlainen, mutta yleisessä tilanteessa 360 on kehittäjäystävällisempi ja joustavampi sekä prosessoritehojen tasapainoisemman jakautumisen, vapaasti ohjelmoitavien grafiikkashadereiden että yleiskäyttöisen muistin suhteen. Tämän vuoksi tällä hetkellä sekä PS3:lle että Xbox 360:lle olevissa peleissä 360-versiot ovat yleensä parempia. Ero on hyvin samanhenkinen teknisesti ajateltuna kuin PS2:n ja Xboxin kanssa oli kun saman pelin sai molemmille, Sonyn konsolille pitää optimoida enemmän ja laiteläheisemmin koska se on erikoistuneempi.
Kyse on tasapainosta. Xbox 360 on arkkitehtuuriltaan selvästi tasapainoisempi ja joustavampi laite, kun taas PS3 on hyvin pitkälle viety tietynlaisissa ennaltamäärätyissä asioissa, joissa se on ilman muuta kukkulan kuningas, mutta selvästi hitaampi toisissa. Erityisesti muistijaon ja ohjelmoitavien shaderien takia on mahdollista, että pitemmän päälle Xbox 360 vetää sittenkin pitemmän korren teknisesti, mutta aika ja pelit näyttävät.