Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Kirjanpito ja kaikki muu ylimääräinen hoituu koneen toimesta. Esimerkkinä vaikka tämä pieni lainaus MtG:n wikipedia-selostuksesta:
"Pelin säännöt ovat hyvin pitkät ja niihin on julkaistu lukematon määrä korttikohtaisia lisäyksiä. Tämän vuoksi kokenutkin pelaaja joutuu usein tarkistamaan oikean pelijärjestyksen säännöistä. Pulmia aiheuttavat esimerkiksi monimutkainen loitsujen ajoitusjärjestelmä, jolla määrätään eri korttien vaikutusten selvittämisjärjestys (resolve). Järjestelmää on yksinkertaistettu, mutta se aiheuttaa edelleen jonkin verran hämmennystä."
EoJ hoitaa tietenkin kaiken laskemisen itse healthien määrästä pelaajien manamäärään ynnä muuta. Myös pelivaiheet tulee tietenkin automaattisesti eikä tarvitse itse lukea quicknessejä sun muita ominaisuuksia ja täten virheitäkään ei tietenkään tapahdu lasku/järjestyspuolella. Kaikki tapahtuu nopeasti ja automaattisesti ja kaikki virheet mitä tapahtuu johtuu vain pelaajan tekemästä virheestä, eikä lasku/järjestyspuolella tapahtuneesta kämmistä. Onhan se nyt helpompaa pelata kun kone hoitaa kaiken.
Eipä niitä omasta mielestäni ainakaan voi toisiinsa verrata ihan suoraan. Niin erilaisista asioista on kuitenkin kyse. Vuoropohjainen strategia pääsee ehkä lähimmäksi lautapelejä. Se onkin sitten taas täysin tilanteesta ja ihmisistä riippuvaa milloin mikäkin toimii parhaiten. Omia pelejä alkaa olla pikkuhiljaa kirjahyllyllinen, joten se selittänee ainakin osan innostuksestani aiheeseenVoiko vanhoja ja uusia lautapelejä tai korttipelejä edes verrata videopeleihin?
Kirjanpito ja kaikki muu ylimääräinen hoituu koneen toimesta. Esimerkkinä vaikka tämä pieni lainaus MtG:n wikipedia-selostuksesta:
"Pelin säännöt ovat hyvin pitkät ja niihin on julkaistu lukematon määrä korttikohtaisia lisäyksiä. Tämän vuoksi kokenutkin pelaaja joutuu usein tarkistamaan oikean pelijärjestyksen säännöistä. Pulmia aiheuttavat esimerkiksi monimutkainen loitsujen ajoitusjärjestelmä, jolla määrätään eri korttien vaikutusten selvittämisjärjestys (resolve). Järjestelmää on yksinkertaistettu, mutta se aiheuttaa edelleen jonkin verran hämmennystä."
EoJ hoitaa tietenkin kaiken laskemisen itse healthien määrästä pelaajien manamäärään ynnä muuta. Myös pelivaiheet tulee tietenkin automaattisesti eikä tarvitse itse lukea quicknessejä sun muita ominaisuuksia ja täten virheitäkään ei tietenkään tapahdu lasku/järjestyspuolella. Kaikki tapahtuu nopeasti ja automaattisesti ja kaikki virheet mitä tapahtuu johtuu vain pelaajan tekemästä virheestä, eikä lasku/järjestyspuolella tapahtuneesta kämmistä. Onhan se nyt helpompaa pelata kun kone hoitaa kaiken.
Kyllä MTG:n säännöt ovat mallia "voit pelata koko elämäsi ilman, että oikeasti tajuat mitä teet, mutta opittavaa on loputtomasti". Siltikin mitään hiton kirjanpitoa ei MTG:ssä ole. Piste. Elämäpisteet ovat ainoa asia mikä turnauksissa on pakko merkata esim paperille tms, mutta casual pelit eivät vaadi kuin kortit ja kaksi jamppaa. Ellet osaa sitten laskea päässäsi kahdestakymmenestä alas.
Siltikään pointtini ei ollut pelkkä kirjanpito, vaan kaikki ylimääräinen miettiminen. Pelijärjestys, korttien ominaisuuksien vaikuttaminen pelitilanteeseen ja lukemattomat määrät erikoisjuttuja hoidetaan kaikki koneen voimin ja itse voi keskittyä 100% pelaamiseen sekä oman tilanteen miettimiseen. Tämä EoJ:n haukkuminen on mennyt niin pitkälle, että pitää itsekin hieman opiskella ja lueskella MtG:n säännöstöä. Muista että itse en ole kuitenkaan haukkunut MtG:tä huonoksi peliksi, vaan puolustanut EoJ:tä hyvänä vaihtoehtona ja ennen kaikkea hyvänä pelinä. Nykyisen genin eniten pelaamani peli taitaa olla juuri EoJ. Perässä tulee CoD4 ja Resistance.
Tämä EoJ:n haukkuminen on mennyt niin pitkälle, että pitää itsekin hieman opiskella ja lueskella MtG:n säännöstöä.
Korttipelit on joka tapauksessa siinä mielessä persiistä, että ne on ihan hillitöntä välineurheilua ja liian pahaa riippuvuutta aiheuttavia jos on vähänkään keräilijäluonnetta. Magicissä esim. tuli pahimmillaan parin kuukauden välein uusia sarjoja, joissa oli jokaisessa se 200-400+ uutta korttia uusine ominaisuuksineen. Koko ajan sai ostella uusia kortteja lisää. Mulla meni yhtenä vuotena opintolaina pelkästään magic:iin kun olin pahimmillaan siihen koukussa.. eikä sekään riittänyt.
Joo sama tarina nuorempana. Harmitti vaan, että olit vitun kovat dekit tulilla, mutta ei päässyt kuin kerran vuodessa tms turnauksiin, kun asuu peräpohjolassa.
Nykyään on helppo ja halpa kerätä kun rajoittaa meiningin Standardiin (pari uusinta blokkia[blokki sisältää yhden suuren ja kaksi pienempää settiä]) ja pariin pakkaan. Aloitin tuossa alle puoli vuotta sitten nollabudjetilla ja nyt on jo kaksi kilpailykykistä dekkiä.
FANTASIAPELIT KAJAANIIN!
Sitten kun ostat pleikkarin, hommaa ihmeessä myös EoJ ja kokeile pidätkö. Varmasti yksinkertainen vastine MtG:lle, mutta silti loistava peli ja peliseuraa löytyy aina.FANTASIAPELIT KAJAANIIN!
Onhan näitä kommentteja ollut jo pitkään. Jos jossain on erehtynyt sanomaan aiemminkin EoJ:tä hyväksi peliksi, kimpussa on ollut armeija joka haukkuu pelin pystyyn. Taitaa korttipelit olla vähän samassa kastissa konsolien kanssa. Sotaa, sotaa.Tämä nykyinen pari päivää sitten alkanut väittely ei ole kylläkään liittynyt mitenkään pelien paremmuuteen toisiinsa nähden.
Sitten kun ostat pleikkarin, hommaa ihmeessä myös EoJ ja kokeile pidätkö. Varmasti yksinkertainen vastine MtG:lle, mutta silti loistava peli ja peliseuraa löytyy aina.
Onhan näitä kommentteja ollut jo pitkään. Jos jossain on erehtynyt sanomaan aiemminkin EoJ:tä hyväksi peliksi, kimpussa on ollut armeija joka haukkuu pelin pystyyn. Taitaa korttipelit olla vähän samassa kastissa konsolien kanssa. Sotaa, sotaa.
Mutta jos mä ostan joskus EoJ:n niin Pibe hakee kaupasta MTG-starter dekin ja pakottaa jonkun kaverinsa kokeilemaan. Niissä on kaikki kamat kaksinpeliä varten![]()
Näitä pitäisi Suomestakin löytyä ja tuo paketti sisältää oikeasti ihan käytettäviä kortteja, eikä mitään paskaa joita muissa startereissa tulee.
Samuel:
Lauta- ja korttipelit ovat sosiaalisempia ja niitä pelatessa onnistuu myös virvokkeiden nauttiminen.
Vieläkään en ole toipunut siitä, kun menivät muuttamaan vanhan ulkoasun korteissa
Jopa kahdessa![]()