Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolipelit vastaan oikeat lauta- ja korttipelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feldon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

feldon

KonsoliFIN Alumni
Pelaatko mieluummin Livessä kuin livenä, vai onko irlaus siistimpää kuin virtuaalielämä? Voiko vanhoja ja uusia lautapelejä tai korttipelejä edes verrata videopeleihin?

Vastaus: Eye of Judgment

Kirjanpito ja kaikki muu ylimääräinen hoituu koneen toimesta. Esimerkkinä vaikka tämä pieni lainaus MtG:n wikipedia-selostuksesta:
"Pelin säännöt ovat hyvin pitkät ja niihin on julkaistu lukematon määrä korttikohtaisia lisäyksiä. Tämän vuoksi kokenutkin pelaaja joutuu usein tarkistamaan oikean pelijärjestyksen säännöistä. Pulmia aiheuttavat esimerkiksi monimutkainen loitsujen ajoitusjärjestelmä, jolla määrätään eri korttien vaikutusten selvittämisjärjestys (resolve). Järjestelmää on yksinkertaistettu, mutta se aiheuttaa edelleen jonkin verran hämmennystä."

EoJ hoitaa tietenkin kaiken laskemisen itse healthien määrästä pelaajien manamäärään ynnä muuta. Myös pelivaiheet tulee tietenkin automaattisesti eikä tarvitse itse lukea quicknessejä sun muita ominaisuuksia ja täten virheitäkään ei tietenkään tapahdu lasku/järjestyspuolella. Kaikki tapahtuu nopeasti ja automaattisesti ja kaikki virheet mitä tapahtuu johtuu vain pelaajan tekemästä virheestä, eikä lasku/järjestyspuolella tapahtuneesta kämmistä. Onhan se nyt helpompaa pelata kun kone hoitaa kaiken.

Täsmälleen se mitä meinasin kirjoittaa aluksi, mutta kelasin että ei oo vaivan arvosta selitellä Zoukalle yhtään mitään, kun sieltä tulee taas joku todella laadukas argumentti ja kierre on valmis. :rolleyes:

On se vaan hiton mukavaa että kone laskee KAIKKI asiat mitä pelissä tapahtuu itsestään, eikä tartte yhtään pohtia tai pahimmassa tapauksessa väitellä miten mikäkin kortti vaikuttaa mihinkin asiaan (Protectionit, Dodge Attemptit, manat, HP:t, Quicknessit, Magic Attackit, Incarnationit, Invocationit, Invisibilityt, Possessionit, Back Attackit and the list goes on).

EoJ:ssä tosin on epäselvästi tulkittavia asioita niin pirusti, jos esim. Possessoiva hahmo Possessoi hahmon joka Possessoi toisen pelaajan hahmoja niin kenen hallinnassa Possessoidun hahmon Possessoidut hahmot ovat. Onneksi kone ratkaisee nämä aina 100% oikein.

Vastaus: Konsolipelit vastaan oikeat lauta- ja korttipelit

Voiko vanhoja ja uusia lautapelejä tai korttipelejä edes verrata videopeleihin?
Eipä niitä omasta mielestäni ainakaan voi toisiinsa verrata ihan suoraan. Niin erilaisista asioista on kuitenkin kyse. Vuoropohjainen strategia pääsee ehkä lähimmäksi lautapelejä. Se onkin sitten taas täysin tilanteesta ja ihmisistä riippuvaa milloin mikäkin toimii parhaiten. Omia pelejä alkaa olla pikkuhiljaa kirjahyllyllinen, joten se selittänee ainakin osan innostuksestani aiheeseen :D

Jos kavereita on tulossa kylään tai olen itse menossa kylään, niin lautapelit ovat useimmiten se helpompi mukana raahattava versio. Suurimmalla osalla ihmisistä löytyy valmiiksi tarvittava pelikalusto, eli kädet ja pöytä tai lattia. Lisäksi useimmiten koko porukka mahtuu kerralla saman pelin äärelle. Tietysti vaihtoehdot vähenevät, kun lähestytään kymmentä ihmisistä, mutta konsolilla rajat alkavat yleensä paukkua neljän ihmisen kohdalla hieman pelistä riippuen ja porukka jakaantuu enemmän tai vähemmän niihin, joita kiinnostaa FIFA, tai ralli ja niihin, jotka haluavat vain jutella keskenään.

Lautapelien kohdalla ongelma ei yleensä ole niin suuri. Jos ihmiset haluavat rentoa oleskelua, voidaan pelata vaikka Villa Palettia, tai Bangia, jos taas porukka haluaa hirveää vääntöä, joka polttaa aivot ja hermot, niin kaivetaan esiin vaikka Age of Steam tai Power Grid. Lautapeleissä on myös se hyvä puoli, että teknologiarajoitteisia ei pelotella sähkölaitteilla ja tuhatnappisella ohjaimella.

Joka tapauksessa lautapelit sopivat mielestäni paremmin yhdessäoloon, kuin konsolipelit. Leffat ovat mielestäni myös parempi vaihtoehto. Toki löytyy Singstarit sun muut, mutta itse en ainakaan haluaisi odotella omaa vuoroani puolta tuntia, kun muut hoilaavat. Tosin, en ylipäänsä haluaisi koko peliä edes pelata. WiiSports poikkeaa myös linjasta, mutta neljä ihmistä huitomassa yhdessä olkkarissa on vähän liikaa :) Konsolipeleissä olen muutenkin enemmän yksinpelien kannalla. En ole oikeastaan ikinä viihtynyt kovin hyvin verkossa pelattavien pelien parissa.

Lautapelitkin toki onnistuvat verkossa Brettspielweltin ja muiden vastaavien kautta. Peliseuraa löytyy ympäri vuorokauden, yleensä joku suostuu selittämään säännöt, jos et niitä itse ole jo lukenut ja pelivalikoima on vähintään kohtalainen. Jos lautapelit kiinnostavat, niin kannattaa kokeilla. Tässä toki menetetään sitä sosiaalista aspektia, joka itselleni on melko tärkeä lautapeleissä. Samoin nappeja ei pääse hypistelemään ja kavereita ei kehtaa välttämättä pelin aikana pilkata huonoista siirroista.

edit. Niin, itse olen siis uudempien pelien kannalla. Monopolin kaltaisia noppajuhlia pyrin välttämään viimeiseen asti. Peleissä on kivaa, jos omillakin tekemisillä on vaikutusta pelin kulkuun. Vähän kuin konsoleillakin.

Viimeksi muokannut moderaattori:

monopolia, texas hold' emiä, kalmankuja 13:sta jne tulee pelattua aika usein jos on vaan tuttu peliporukka koolla. kyllä lautapelit kaikki muut hakkaa

Kirjanpito ja kaikki muu ylimääräinen hoituu koneen toimesta. Esimerkkinä vaikka tämä pieni lainaus MtG:n wikipedia-selostuksesta:
"Pelin säännöt ovat hyvin pitkät ja niihin on julkaistu lukematon määrä korttikohtaisia lisäyksiä. Tämän vuoksi kokenutkin pelaaja joutuu usein tarkistamaan oikean pelijärjestyksen säännöistä. Pulmia aiheuttavat esimerkiksi monimutkainen loitsujen ajoitusjärjestelmä, jolla määrätään eri korttien vaikutusten selvittämisjärjestys (resolve). Järjestelmää on yksinkertaistettu, mutta se aiheuttaa edelleen jonkin verran hämmennystä."

EoJ hoitaa tietenkin kaiken laskemisen itse healthien määrästä pelaajien manamäärään ynnä muuta. Myös pelivaiheet tulee tietenkin automaattisesti eikä tarvitse itse lukea quicknessejä sun muita ominaisuuksia ja täten virheitäkään ei tietenkään tapahdu lasku/järjestyspuolella. Kaikki tapahtuu nopeasti ja automaattisesti ja kaikki virheet mitä tapahtuu johtuu vain pelaajan tekemästä virheestä, eikä lasku/järjestyspuolella tapahtuneesta kämmistä. Onhan se nyt helpompaa pelata kun kone hoitaa kaiken.

Kyllä MTG:n säännöt ovat mallia "voit pelata koko elämäsi ilman, että oikeasti tajuat mitä teet, mutta opittavaa on loputtomasti". Siltikin mitään hiton kirjanpitoa ei MTG:ssä ole. Piste. Elämäpisteet ovat ainoa asia mikä turnauksissa on pakko merkata esim paperille tms, mutta casual pelit eivät vaadi kuin kortit ja kaksi jamppaa. Ellet osaa sitten laskea päässäsi kahdestakymmenestä alas.

Ei kyllä tuo resolve ole mitään ongelmia aiheuttanut meidän porukoissa koskaan. Ehkä aloittelijalle eri asia. Sääntöjä tarvii zoukan kuvaaman lisäksi tsekkaamaan joskus, että minkä sarjan kortteja missäkin setissä on sallittua käyttää ellei pelaa ilman korttirajoituksia.

MTG:tä pelaisin mielelläni livessä, jos korteista ei tarvisi maksaa. Ostin nyt hiljattain tuon liven shakkipelin ja hyvin on maistunut. Ei pärjää oikealle shakille kun siirtoja ei voi tehdä niin nopeasti blitzissä kun oikeassa shakissa, mutta muuten ok.

Kyllä oikea on silti aina oikea.

Kyllä MTG:n säännöt ovat mallia "voit pelata koko elämäsi ilman, että oikeasti tajuat mitä teet, mutta opittavaa on loputtomasti". Siltikin mitään hiton kirjanpitoa ei MTG:ssä ole. Piste. Elämäpisteet ovat ainoa asia mikä turnauksissa on pakko merkata esim paperille tms, mutta casual pelit eivät vaadi kuin kortit ja kaksi jamppaa. Ellet osaa sitten laskea päässäsi kahdestakymmenestä alas.

Siltikään pointtini ei ollut pelkkä kirjanpito, vaan kaikki ylimääräinen miettiminen. Pelijärjestys, korttien ominaisuuksien vaikuttaminen pelitilanteeseen ja lukemattomat määrät erikoisjuttuja hoidetaan kaikki koneen voimin ja itse voi keskittyä 100% pelaamiseen sekä oman tilanteen miettimiseen. Tämä EoJ:n haukkuminen on mennyt niin pitkälle, että pitää itsekin hieman opiskella ja lueskella MtG:n säännöstöä. Muista että itse en ole kuitenkaan haukkunut MtG:tä huonoksi peliksi, vaan puolustanut EoJ:tä hyvänä vaihtoehtona ja ennen kaikkea hyvänä pelinä. Nykyisen genin eniten pelaamani peli taitaa olla juuri EoJ. Perässä tulee CoD4 ja Resistance.

Yksi loistava juttu netin välityksellä EoJ:tä pelatessa on muuten pakan sekoitus. Kortit hiukkasen kuluu kun pelaa nenätysten ja sekottelee pakkaa pelin alkaessa.

Siltikään pointtini ei ollut pelkkä kirjanpito, vaan kaikki ylimääräinen miettiminen. Pelijärjestys, korttien ominaisuuksien vaikuttaminen pelitilanteeseen ja lukemattomat määrät erikoisjuttuja hoidetaan kaikki koneen voimin ja itse voi keskittyä 100% pelaamiseen sekä oman tilanteen miettimiseen. Tämä EoJ:n haukkuminen on mennyt niin pitkälle, että pitää itsekin hieman opiskella ja lueskella MtG:n säännöstöä. Muista että itse en ole kuitenkaan haukkunut MtG:tä huonoksi peliksi, vaan puolustanut EoJ:tä hyvänä vaihtoehtona ja ennen kaikkea hyvänä pelinä. Nykyisen genin eniten pelaamani peli taitaa olla juuri EoJ. Perässä tulee CoD4 ja Resistance.

Tuo on totta, että homma on helpompaa kun kone laskee. Se oli sitä myös tietokonemagic:ssä. Aina kun pystyi esim counteroimaan vastustajan spellin tai tekemään instantin, kone pysäytti vastustajan vuoron ja kysyi minulta, että "nyt voit muuten heittää tämmöisen vastineen jos haluat kun se on sinulla kädessä". Ymmärrän tuon pointin täysin.

Mutta menet vähän tuossa metsään, että "voi keskittyä pelaamiseen ja oman tilanteen miettimiseen". MTG:ssä parhaat pelaajat käyttävät loitsunsa oikeassa järjestyksessä, oikeaan aikaan, eikä mitään muuta tarvi laskea kun elinvoimaa (jonka tippuessa nollaan tai alle häviää pelin).

Magicissä tilannetta ja sitä mitä tehdään ja missä mietitään kyllä koko ajan. Oma pakka tunnetaan ja sillä pelataan vaikka silmät ummessa, mutta yhtä tärkeää on tuntea kaikki kortit ja haistella ekasta vuorosta asti, millaisella pakalla vastustaja pelaa. Onko tulossa counter-pakka? Nopea rushipakka (ja tähän voit laskea 100.000+ komboa riippuen väristä, siitä onko elffejä vai örkkejä vai jotain muita jne)? Kierrätetäänkö hautuumaata? Mitkä värit, artifaktit.... pakan nopeus vs hitaus, perustuuko monstereihin vai discardointiin vai hautuumaahan vai mihin.. Parhaillaan jopa kymmenien korttien komboja yhden oikea-aikaisen instantin seurauksena. Ja siihen pystytvät vain parhaat (oikealla pakalla tietenkin). Siksi osa komboista (tai siis korteista) on kiellettyjä ja silloin pitää sopia etukäteen, jos sellaisilla pelaa.

Magicin hienouksia ei oikein voi oppia säännöistä, säännöt on suht yksinkertaiset, mutta se mitä korteilla voi tehdä on monipuolista. Joten tutustu vaikka maailmanmestareiden pakkoihin. Joskus kombot on niin nerokkaita, että niitä ei tajua edes itse kokeilemalla. :) Erilaisia Magic kortteja on aivan hitosti. Kertokoon jotain se, että en ole pelannut itse mtg:tä aktiivisesti pariin vuoteen ja minulla on vähän päälle 17.000 korttia ekasta sarjasta lähtien (eli en ole ostanut uusia kortteja pitkään aikaan ja niitä on tullut monta tuhatta erilaista lisää, uusine ominaisuuksineen - joten voi mennä hetki kun alat opettelemaan.. :)).

Edit: oikeat kortit ei muuten kulu pelatessa, koska ne pidetään AINA shieldeissä (muovisuojissa).

Tämä EoJ:n haukkuminen on mennyt niin pitkälle, että pitää itsekin hieman opiskella ja lueskella MtG:n säännöstöä.

Tämä nykyinen pari päivää sitten alkanut väittely ei ole kylläkään liittynyt mitenkään pelien paremmuuteen toisiinsa nähden.

Haluan kyllä testata EoJ;itä livenä (kuten kaikkia hyviä vastaavanlaisia pelejä), mutta pitää tähän väliin sanoa, että jos noita kahta jotenkin aletaan vertailemaan niin kyllähän se peli, jossa muuttujia on eniten, tuppaa olemaan se monipuolisin. Eikä ole MTG:tä sillä saralla haastettu vuosikausiin. Pelin core on vain niin venyvä ja monipuolinen, että pelissä todellakin taitava pelaaja voi rakentaa aivan naurettavia dekkejä tyyliin oikeilla korteilla voitto ensimmäisellä vuorolla. Toki sellaisia hemmoja vastaan pelaavat saman tasoiset heebot ja korttisarjat on jaettu iän mukaan turnauksissa.

Mutta tosiaan aika turhanpäiväistä tämä pelien mekaniikka-vertaus kun en ole kuin MTG:tä pelannut. Ei ainoa PS3:sen omistava kaveri innostunut EoJ:ista vaikka vähän sille ostoa vihjailinkin ;)

Korttipelit on joka tapauksessa siinä mielessä persiistä, että ne on ihan hillitöntä välineurheilua ja liian pahaa riippuvuutta aiheuttavia jos on vähänkään keräilijäluonnetta. Magicissä esim. tuli pahimmillaan parin kuukauden välein uusia sarjoja, joissa oli jokaisessa se 200-400+ uutta korttia uusine ominaisuuksineen. Koko ajan sai ostella uusia kortteja lisää. Mulla meni yhtenä vuotena opintolaina pelkästään magic:iin kun olin pahimmillaan siihen koukussa.. eikä sekään riittänyt.

Korttipelit on joka tapauksessa siinä mielessä persiistä, että ne on ihan hillitöntä välineurheilua ja liian pahaa riippuvuutta aiheuttavia jos on vähänkään keräilijäluonnetta. Magicissä esim. tuli pahimmillaan parin kuukauden välein uusia sarjoja, joissa oli jokaisessa se 200-400+ uutta korttia uusine ominaisuuksineen. Koko ajan sai ostella uusia kortteja lisää. Mulla meni yhtenä vuotena opintolaina pelkästään magic:iin kun olin pahimmillaan siihen koukussa.. eikä sekään riittänyt.

Joo sama tarina nuorempana. Harmitti vaan, että olit vitun kovat dekit tulilla, mutta ei päässyt kuin kerran vuodessa tms turnauksiin, kun asuu peräpohjolassa.

Nykyään on helppo ja halpa kerätä kun rajoittaa meiningin Standardiin (pari uusinta blokkia[blokki sisältää yhden suuren ja kaksi pienempää settiä]) ja pariin pakkaan. Aloitin tuossa alle puoli vuotta sitten nollabudjetilla ja nyt on jo kaksi kilpailykykistä dekkiä.

FANTASIAPELIT KAJAANIIN!

Joo sama tarina nuorempana. Harmitti vaan, että olit vitun kovat dekit tulilla, mutta ei päässyt kuin kerran vuodessa tms turnauksiin, kun asuu peräpohjolassa.

Nykyään on helppo ja halpa kerätä kun rajoittaa meiningin Standardiin (pari uusinta blokkia[blokki sisältää yhden suuren ja kaksi pienempää settiä]) ja pariin pakkaan. Aloitin tuossa alle puoli vuotta sitten nollabudjetilla ja nyt on jo kaksi kilpailykykistä dekkiä.

FANTASIAPELIT KAJAANIIN!

Mun kaveri teki sillä tavalla, että hän osti huuto.net:stä vain ne kortit mitä halusi. Hän teki jollain ilmaisohjelmalla pakat ja testasi sillä samalla ohjelmalla niitä pakkoja omia pakkojaan vastaan. Veti homman aika pitkälle :) Hänellä oli muutama tuhat korttia ja ykskään mun pakoista ei pärjännyt hänen parhaille... oma strategiani kun oli enemmän se keräily kun parhaiden pakkojen tekeminen.

Itse en käynyt virallisissa Mtg-turnauksissa koskaan, koska olin(olen) sen verran keskinkertainen pelaaja etten ois kuitenkaan pärjännyt. ;)

FANTASIAPELIT KAJAANIIN!
Sitten kun ostat pleikkarin, hommaa ihmeessä myös EoJ ja kokeile pidätkö. Varmasti yksinkertainen vastine MtG:lle, mutta silti loistava peli ja peliseuraa löytyy aina.
Tämä nykyinen pari päivää sitten alkanut väittely ei ole kylläkään liittynyt mitenkään pelien paremmuuteen toisiinsa nähden.
Onhan näitä kommentteja ollut jo pitkään. Jos jossain on erehtynyt sanomaan aiemminkin EoJ:tä hyväksi peliksi, kimpussa on ollut armeija joka haukkuu pelin pystyyn. Taitaa korttipelit olla vähän samassa kastissa konsolien kanssa. Sotaa, sotaa.

Hmm, tää ketju näyttää epäilyttävän paljon samalaiselta kun EoJ -väittely plese puolella... :)

Itse pelaan myös Catania, Mah jongia, Runeboundia, Canastaa, Backgammonia jne ja se on kyllä sosiaalisempaa touhua kuin pleikkarilla vääntää Unrealia. Toisaalta on paljon helpompaa heittää pleikan virrat päälle ja vetää pari nopeeta deathmatchia Unrealia. Siinä ajassa ei ehdi edes rakentaa muuria Mahjongissa. Eli vähän tilanteesta riippuu, mutta molemmilla on paikkansa mun pelivalikoimassa. Lauta- ja korttipelit ovat sosiaalisempia ja niitä pelatessa onnistuu myös virvokkeiden nauttiminen. :D

Sitten kun ostat pleikkarin, hommaa ihmeessä myös EoJ ja kokeile pidätkö. Varmasti yksinkertainen vastine MtG:lle, mutta silti loistava peli ja peliseuraa löytyy aina.
Onhan näitä kommentteja ollut jo pitkään. Jos jossain on erehtynyt sanomaan aiemminkin EoJ:tä hyväksi peliksi, kimpussa on ollut armeija joka haukkuu pelin pystyyn. Taitaa korttipelit olla vähän samassa kastissa konsolien kanssa. Sotaa, sotaa.

Meikä on tsiikaillut EoJ:n kortteja pitkään. Oon nyt esim miettinyt, että miten Edin + Aegis of Citadel kombo toimis. 5 manaa on hitosti vissiin tuossa pelissä. Joten sitten pitäis ehkä aegiksen kanssa jotain 1 manan creatureja laittaa pöytään hidasteeksi. En tiedä toimisko.. Mutta joka tapauksessa..

Kait EoJ:tä ei niinkään ole (mun mielestä) haukuttu, mutta kyllä se vain niin on, että tämän tyypin peleistä MTG:tä parempaa ei vain ole (mun mielestä, eikä mun mielestä tässä ole kyse edes mielipiteestä vaan faktasta :) - mun mielestä). EoJ nyt vain on parasta mitä konsoleille saa. Hyvä niinkin.

Toki jos plesen hankin niin EoJ:ta pitää tyypata. Ongelmana vain on se, että tällaisissa peleissä mulla menee pää ihan sekaisin, kun töissäkin vaan mietin hyviä strategioita ja dekkejä. En tiedä riittääkö aika/hermot vielä toiseen korttipeliin MTG:n lisäksi. Tosin se on kyllä mahtava plussa EoJ:issa, että siinä on nyt "pioneeri" ajat menossa, jolloin skene, pelityylit ja legendaariseksi muodostuvat dekin keksitään ja kehitellään.

Mutta jos mä ostan joskus EoJ:n niin Pibe hakee kaupasta MTG-starter dekin ja pakottaa jonkun kaverinsa kokeilemaan. Niissä on kaikki kamat kaksinpeliä varten ;)

Näitä pitäisi Suomestakin löytyä ja tuo paketti sisältää oikeasti ihan käytettäviä kortteja, eikä mitään paskaa joita muissa startereissa tulee.

Mutta jos mä ostan joskus EoJ:n niin Pibe hakee kaupasta MTG-starter dekin ja pakottaa jonkun kaverinsa kokeilemaan. Niissä on kaikki kamat kaksinpeliä varten ;)

Kyllä mä olen monasti miettinytkin että MtG olisi aika kova peli testittäväksi, mutta ei ole kuin yksi tuttu joka pelaa sitä. Ei jaksa pelkästään kaksin paljon pelailla :D
Kyllä sitä pitää kuitenkin perehtyä myös MtG:hen nyt kun korttipeli-innostus iski.
EDIT: Scatter onhan tuo mana aika rajallista EoJ:ssä, mutta aegis on silti aika hyödyllinen kortti. Vaikka juuri edin+aegis kombo antaa kummallekin invisibilityn. Muita hyviä komboja vaikka aegis vesikentälle ja vesi-hero Latoo+monk elder of okunada kehiin ---> kummallakin invisibility ja aegiksella 2 dodge attemptia (75% mahdollisuus väistää). Tällaisiin asioihin ja korttikomboihinhan EoJ perustuu pitkälti.

Näitä pitäisi Suomestakin löytyä ja tuo paketti sisältää oikeasti ihan käytettäviä kortteja, eikä mitään paskaa joita muissa startereissa tulee.

Vieläkään en ole toipunut siitä, kun menivät muuttamaan vanhan ulkoasun korteissa :(

Samuel:
Lauta- ja korttipelit ovat sosiaalisempia ja niitä pelatessa onnistuu myös virvokkeiden nauttiminen.

Tää on kyllä totta. Onnistuuhan toi nauttiminen konsolinkin ääressä, mutta hienompi ottaa kuppia kaverin kanssa. Jos vain mahdollista :)

Ylös Bottom