Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot
Niin, Mahen kirjoittelut menevät jälleen hieman hiustenhalkomiseksi. En tietenkään tarkoittanut, että Mariolla voidaan myydä ihan mitä tahansa, olivat pelit tasoltaan sitten minkälaista kuraa tahansa. Mario on merkki laadulle, tai on sitä ollut noin keskimääräisesti, joten sillä on painoarvoa. Ja varsinkin koska Mario on videopelimaailman ulkopuolellakin tunnettu hahmo, on sillä kuitenkin reilusti myyntiarvoa, esimerkiksi vaikka Har*in antamassa esimerkissä. Ei Gamecube tosiaan ollut menestys Mariolla, eikä menestynyt N64, joten ei tietenkään voi sanoa, että Mariolla olisi yksittäisenä tekijänä erittäin suurta merkitystä. Ja totta helvetissä nämä maskotit syntyvät laadukkaista peleistä, ilman muuta, tämän varmasti kaikki ymmärtävät.
Asioita on kuitenkin helpompi markkinoida kasvoilla ja tällä aikaisemmin mainitsemallani "tarinalla". Nintendolla on kasvoina mm. Linkiä ja Mariota sekä Wiin myötä tietenkin nämä iloiset perheet lätkimässä tennistä. Voikin sanoa, että se tärkein maskotti ei ole Wiille Mario, vaan juurikin Wii Fit ja Wii Sports, eli nämä liikkentunnistuksella toimivat uudet pelisarjat ja tämän kautta luotu imago. Xbox 360:lla esimerkiksi Master Chief ja jopa Live. Eikä esimerkiksi Gears of Warin markkinointi ollut yhtään huonompaa (TJEU: upea traileri, joka ei oikeastaan edes liity peliin) ja vaikka tuota ei nyt maskottina voi perinteisessä mielessä pitää, niin kyllä XO:n markkinoinnin perusolemusta tuo tukee siltikin.
Itse tarkoitan maskotilla tätä kaikkea ylläolevaa, siksi itse käyttäisinkin terminä "keulakuvaa" ja ehkä hiukan epämääräistä "tarinaa". Maskotti ei ole itsessään niin tärkeä tekijä, aivan kuten kirjoitin jo aikaisemmassakin viestissä (ottaen esimerkiksi juuri PS2:n), vaan se syntyy osana muuta toimintaa. Tarina maskotin taustalla kuitenkin on tärkeää ja se luodaan markkinoimalla itse tuotetta.
En kuitenkaan jaksa uudestaan toistella kaikkea samaa, joten typerästi otan sitten quoten omasta aikaisemmasta viestistäni tähän loppuun:
Entäs Segan julkaisema Mario & Sonic olympiapeli. Varmasti ihan toimivaa heiluttelua mutta jos sitä olisi myyty pelkällä Beijing 2008 nimellä ja joillain muilla hahmoilla niin myynnit eivät olisi olleet taatusti samat.
Niin, Mahen kirjoittelut menevät jälleen hieman hiustenhalkomiseksi. En tietenkään tarkoittanut, että Mariolla voidaan myydä ihan mitä tahansa, olivat pelit tasoltaan sitten minkälaista kuraa tahansa. Mario on merkki laadulle, tai on sitä ollut noin keskimääräisesti, joten sillä on painoarvoa. Ja varsinkin koska Mario on videopelimaailman ulkopuolellakin tunnettu hahmo, on sillä kuitenkin reilusti myyntiarvoa, esimerkiksi vaikka Har*in antamassa esimerkissä. Ei Gamecube tosiaan ollut menestys Mariolla, eikä menestynyt N64, joten ei tietenkään voi sanoa, että Mariolla olisi yksittäisenä tekijänä erittäin suurta merkitystä. Ja totta helvetissä nämä maskotit syntyvät laadukkaista peleistä, ilman muuta, tämän varmasti kaikki ymmärtävät.
Asioita on kuitenkin helpompi markkinoida kasvoilla ja tällä aikaisemmin mainitsemallani "tarinalla". Nintendolla on kasvoina mm. Linkiä ja Mariota sekä Wiin myötä tietenkin nämä iloiset perheet lätkimässä tennistä. Voikin sanoa, että se tärkein maskotti ei ole Wiille Mario, vaan juurikin Wii Fit ja Wii Sports, eli nämä liikkentunnistuksella toimivat uudet pelisarjat ja tämän kautta luotu imago. Xbox 360:lla esimerkiksi Master Chief ja jopa Live. Eikä esimerkiksi Gears of Warin markkinointi ollut yhtään huonompaa (TJEU: upea traileri, joka ei oikeastaan edes liity peliin) ja vaikka tuota ei nyt maskottina voi perinteisessä mielessä pitää, niin kyllä XO:n markkinoinnin perusolemusta tuo tukee siltikin.
Itse tarkoitan maskotilla tätä kaikkea ylläolevaa, siksi itse käyttäisinkin terminä "keulakuvaa" ja ehkä hiukan epämääräistä "tarinaa". Maskotti ei ole itsessään niin tärkeä tekijä, aivan kuten kirjoitin jo aikaisemmassakin viestissä (ottaen esimerkiksi juuri PS2:n), vaan se syntyy osana muuta toimintaa. Tarina maskotin taustalla kuitenkin on tärkeää ja se luodaan markkinoimalla itse tuotetta.
En kuitenkaan jaksa uudestaan toistella kaikkea samaa, joten typerästi otan sitten quoten omasta aikaisemmasta viestistäni tähän loppuun:
Maskotti sinänsä on vain yksi osa suurempaa mielikuvan luomisprosessia, joten keulakuvan tulee myös viestittää sitä mitä koko pelikonsoli viestittää.
Maskottia ei kuitenkaan ole välttämätöntä olla, vaikka imago onkin oltava.