Vastaus: Konsolipomojen uudet lausunnot
Tämä kyllä selittäisi sekavahkon markkinoinnin ja jos asiaa miettii, niin kyllähän tässä on kyllä perääkin, vaikka ehkä hieman vitsillä kirjoitit tuon (?).
Siis Sonyhan on nimenomaan esittänyt oikein taulukon siitä, miten hyvää vastinetta PS3 antaa rahalle:
http://www.edge-online.com/blogs/examining-ps3’s-value-message
Faktuaalisesti viestissä ei ole mitään vikaa, sillä jos tarvitsee WiFi-adapterin, ladattavat langattomat ohjaimet, ison kovalevyn ja haluaa pelata verkossa, niin yhtäkkiä PS3 ei olekaan niin kallis. Mutta viestistä unohtuu kokonaan se, että ihmiset eivät osta tekniikkaa tekniikan takia (jos siis puhutaan normaaleista ihmisistä), vaan he haluavat jotain vastinetta rahalleen.
Jos siis yksi konsolivalmistaja näytää iloisia ihmisiä hyppimässä olohuoneen sohvalla ja sanoo, että tätä me tarjoamme, niin asiakas kiinnostuu ja vasta sitten alkaa kysellä hintaa. Toinen valmistaja näyttää kuvia jumalattoman korkean profiilin räiskintäpeleistä ja sanoo, että vain meidän alustalla. Ja taas asiakas kaivaa lompakon esille ennenkuin muistaa vilkaista hintalappua.
Mitä tekee Sony? Se ottaa hinnan markkinaviestin pääasiaksi ja vieläpä tuollaisella selittelevällä tavalla.
Mitä heidän pitäisi tehdä?
Noh, markkinoida kohdistetusti. Otetaan Sing Star, isketään sen mainoksia MTV:lle ja Desperate Housewivesin mainoskatkoille. Taotaan ihmisten kalloon, että tässä on ainoa karaoke-peli, jossa voit laulaa Abbaa. Esitellään yhteisöominaisuuksia ja todistetaan ihmisille, että tätä he haluavat. Toistetaan sama Buzzilla.
Ratchet, Super Rub'a'Dub, Little Big Planet ja Elefunk voivat toimia samanlaisena keihäänkärkenä lapsiperheiden suuntaan. Unchartedilla, Heavenly Swordilla, inFamousilla ja ehkä jollain Metal Gear Solidilla voi tyrkyttää pleikkaria myöhäisteineille. Elokuvafriikkejä voisi kosiskella bundlaamalla konsolin mukaan parit viimeisimmät Bondit Blu-Raylla ja mukaan vielä Quantum of Solace, niin eiköhän silläkin jotain myisi. Toinen vaihtoehto olisi uudet Batmanit ja Lego Batman. Tai miten olisi kaikki Indiana Jonesit ja Lego Indy?
PS3:n ongelma ei ole pelien vähyys ja vielä vähemmän laitteen rajoittuneisuus. Edes hinta ei ole pahin kompastuskivi. Ongelma on se, että pleikkari osaa tehdä niin älyttömän monta asiaa, ja Sony mainostaa vähän kaikkea kaikille. Sen sijaan pitäisi valita kohderyhmä, räätälöidä markkinointi tuolle ryhmälle ja koota kokonaistuote tätä ryhmää varten.
"Sekavahko" on harvinaisen oikea sana kuvaamaan pleikkarin markkinointia.