Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Sehän tosiaan onkin rallipeleissä ongelma vrt. todelliseen lajiin, ettei kartturia voi pyytää toistamaan nuottia. Silloin tällöin jonkin ns. happipaikan jälkeen on samaan aikaan luettu nuotti mennyt ohi, jolloin nuotin toistamispyyntö olisi paikallaan. Siksi hyvin käytetyt äänenpainot olisivatkin tärkeitä ainakin itselleni, sillä painokkaasti luettu hitaampi nuotti nopean osuuden jälkeen olisi vaikeampi missata. Nimenomaan tähän "tarkistamiseen" käytin itsekin mutkamerkkejä, mutta kun niistä luovuin niin ei niitä ole oikein osannut takaisinkaan kaivata. Sen tosin huomasin, että Dirt Rallyssa tuli sen jälkeen säädettyä ajoitus tosiaan aivan aikaisimmaksi mahdolliseksi, merkkien kanssa se oli vielä pari pykälää "irti" reunasta.
Kävin tossa muutaman pätkän ruotsissa testailemassa C4 citikalla ilman opas tauluja, aikahan parani Lysvik pätkällä melkeen 10s :D Nyt oma aika siis on 5.57.702. Ajoitusta täytyy muuten vähän vielä testata, se taitaa olla sen kaks naksua vasemmalta.

Fovin kun vielä kanssa saa kuosiin, niin avot. :) Ajoin aikasemmin kypäräkamerasta ja fovi oli aika keskellä. Sitten huomasin että dasboardilta tulee ajettua kovempaa, mutta fovi ei vaan oikein istu. No ehkä sen saa kuntoon tossa kun testailee.

Onkos muuten teillä mitään klubia missä ajelette?
 
Sehän tosiaan onkin rallipeleissä ongelma vrt. todelliseen lajiin, ettei kartturia voi pyytää toistamaan nuottia. Silloin tällöin jonkin ns. happipaikan jälkeen on samaan aikaan luettu nuotti mennyt ohi, jolloin nuotin toistamispyyntö olisi paikallaan.
Joo, tuota itsekin kaivannut. Tosin Generationsissa mielestäni kartturi kerran toisti nuotin jonkun rymyämisen vai oliko resetin jälkeen. Muistaakseni kun ei ollut kahta samanlaista mutkaa peräkkäin. En tiedä sitten oliko todella näin, kun en ole toista kertaa huomannut tapahtuneen.

Fovin kun vielä kanssa saa kuosiin, niin avot.
FOV-säädöstä on annettava Generationsille iso peukku. CM:n pitäisi myös lisätä se tulevaan peliinsä.

Onkos muuten teillä mitään klubia missä ajelette?
Kavereiden kanssa ollut jotain höntsäilyä, mutta hyvin vähän. Kun se tehtiin, niin ajeltiin hetken aikaa aktiivisemmin, mutta sitten on ollut pari vuotta niin, että taidettiin yksi pätkä ajaa viime syksynä :D itse kun en rattia käyttänyt tuolloin ja suurimmalla osalla kavereista vähintäänkin suht laadukkaat ratit ja rigit, niin Suomen ja Puolan nopeilla baanoilla tatilla ei vaan pysynyt puiden välissä riittävän kovalla vauhdilla niin sekin vähän söi intoa. Kreikka taas tuli pädillä ihan kiitettävästi. Mutta nyt voisi kyllä taas itsekin tuota ratilla testailla.

Aikoinaan juuri ennen kakkosen ilmestymistä tuli ykköstä jonkin verran ajeltua PSVR+G29. Pettymys PSVR-tuen puutteeseen oli vaan aika suuri ja fysiikat eivät silloin maistuneet, niin jäi pitkäksi aikaa pelaamatta. Mutta myöhemmin kyllä oppinut arvostamaan massan tuntua kakkosessa ja fysiikat tuntuu selvästi ykkösestä parantuneen. Mutta loppujen lopuksi aika vähän on tullut ajeltua kakkosta sen ikään nähden, mikä sinänsä harmi. Yksinpelin uramoodi on niin olematon, että ei ole kiinnostanut, joten tullut lähinnä vain noita nettikisoja ajeltua ja ihan hyvää viihdettä ne ovat olleet. Niissä vain ei oikein ole sellaista taisteluparimeininkiä kun osallistujia on todella paljon. Vaikea seurata ympärillä olevien sijoituksia, kun nimimerkit hukkuvat massaan. Ykkösessä taas oli juuri ennen kakkosen ilmestymistä vain joku 100-200 pelaajaa (pleikalla), niin siinä oli tavallaan realistisempi meininki ja pääsi itsekin top10-kahinoihin onnistuessaan. Joten lyhyesti, klubikahinat olisivat kyllä jees, ainakin jos ehtisi niihin osallistumaan säännöllisesti.

Täytyykin varmaan kaivaa pleikan levyversio DR2:sta vihdoin taas esille ja testailla ratilla tässä lähipäivinä. Ollut tuo jo tovin mielessä.
 
FOV-säädöstä on annettava Generationsille iso peukku. CM:n pitäisi myös lisätä se tulevaan peliinsä.


Kavereiden kanssa ollut jotain höntsäilyä, mutta hyvin vähän. Kun se tehtiin, niin ajeltiin hetken aikaa aktiivisemmin, mutta sitten on ollut pari vuotta niin, että taidettiin yksi pätkä ajaa viime syksynä :D itse kun en rattia käyttänyt tuolloin ja suurimmalla osalla kavereista vähintäänkin suht laadukkaat ratit ja rigit, niin Suomen ja Puolan nopeilla baanoilla tatilla ei vaan pysynyt puiden välissä riittävän kovalla vauhdilla niin sekin vähän söi intoa. Kreikka taas tuli pädillä ihan kiitettävästi. Mutta nyt voisi kyllä taas itsekin tuota ratilla testailla.

Aikoinaan juuri ennen kakkosen ilmestymistä tuli ykköstä jonkin verran ajeltua PSVR+G29. Pettymys PSVR-tuen puutteeseen oli vaan aika suuri ja fysiikat eivät silloin maistuneet, niin jäi pitkäksi aikaa pelaamatta. Mutta myöhemmin kyllä oppinut arvostamaan massan tuntua kakkosessa ja fysiikat tuntuu selvästi ykkösestä parantuneen. Mutta loppujen lopuksi aika vähän on tullut ajeltua kakkosta sen ikään nähden, mikä sinänsä harmi. Yksinpelin uramoodi on niin olematon, että ei ole kiinnostanut, joten tullut lähinnä vain noita nettikisoja ajeltua ja ihan hyvää viihdettä ne ovat olleet. Niissä vain ei oikein ole sellaista taisteluparimeininkiä kun osallistujia on todella paljon. Vaikea seurata ympärillä olevien sijoituksia, kun nimimerkit hukkuvat massaan. Ykkösessä taas oli juuri ennen kakkosen ilmestymistä vain joku 100-200 pelaajaa (pleikalla), niin siinä oli tavallaan realistisempi meininki ja pääsi itsekin top10-kahinoihin onnistuessaan. Joten lyhyesti, klubikahinat olisivat kyllä jees, ainakin jos ehtisi niihin osallistumaan säännöllisesti.

Täytyykin varmaan kaivaa pleikan levyversio DR2:sta vihdoin taas esille ja testailla ratilla tässä lähipäivinä. Ollut tuo jo tovin mielessä.
Juu, se Generationssin fovi osasto on omassa luokassaan kun saa säädettyä eri kuvakulmille jokaiselle omansa.

En tiiä ootko GTFR (GT Finland Racers) porukkaan tutustunut, mutta niillä on välillä DR2.0 sarjoja menossa, sielä on kova tasoista porukkaa, niin pääsee vertailemaan että mihin se oma vauhti riittää. Kärki sielä tosin menee niin kovaa kyytiä, että välillä käy mielessä että ajetaanko me edes saman luokan autoilla.. :D Noilla on myös oma discord kannu, missä on enempikin jutustelua autosimuista ja noista sarjoista.
 
En tiiä ootko GTFR (GT Finland Racers) porukkaan tutustunut, mutta niillä on välillä DR2.0 sarjoja menossa, sielä on kova tasoista porukkaa, niin pääsee vertailemaan että mihin se oma vauhti riittää. Kärki sielä tosin menee niin kovaa kyytiä, että välillä käy mielessä että ajetaanko me edes saman luokan autoilla.. :D Noilla on myös oma discord kannu, missä on enempikin jutustelua autosimuista ja noista sarjoista.
Ei ole itselle tuttu. Voin kuvitella, että meno on kylmäävää :D täytyypä katsoa, miten tässä innostuu. Saattaa RBR lähteä kanssa peluuseen tai vähintään taas testiin, kun jonkinlainen pelipc tulee nyt keväällä näillä näkymin kyhättyä osin kaverilta koneen päivityksen jälkeen ylimääräiseksi jääneistä komponenteista. Siinä ainakin riittäisi sisältöä...
 
Ammattilaistenpuhetta kylne nuolet onpakollisia satunnaisille palaajille,varsinki kun ei muista mitä se sanoi

Auttasko tähän se nuotin ajotuksen aikaistaminen? Itekki aikoinaan kun niistä luovuin pidin nuottiäänen about seuraavassa mutkassa, nyt vuosien jälkeen se on siellä kauempana, on aikaa reagoida paremmin ja sovitella vauhteja ja ajolinjoja vaikkei vielä mutkaa näekään.

Siitä tulee myös hemmetin hyvä fiilis kun kuulolta painat menemään ja ei ole ruudulla turhaa tauhkaa. Ja vaikka tuntuu ettei siitä mitään tule niin kun ottaa vauhtia alkuun pois niin varmasti onnistuu joka kuski! Joitakin yksittäisiä sanoja jouduin ite kaivelemaan sanakirjasta, mutta senpä jälkeen ne on tiedossa.
 
Nyt on parissa klubissakin käyty könyämässä ilman opas tauluja ja nuotti laitettu niin aikaselle kun voi. Ei helvata, ajo on varmempaa ja nopeempaa. En olis heti uskonu että noin käy, oletus oli että tulee enempi virheitä ja ajo on hitaampaa.
 
Mikäköhän auttaisi, kun minulla on käytössä Thrustmaster TX -ratti ja WRC Generationsissa ensimmäisellä pelikerralla ratin force feedback vaikutti toimivan normaalisti ja tuunasin siihen mieleiset asetuksetkin, mutta kun toisen kerran ryhdyin pelaamaan ko. peliä, niin forcet tuntui todella oudolta; lähinnä vibraa ja ihan minimaalista epäloogista forcea. Ohjaus tuntuu luonnottoman kevyeltä, mutta tärinä tosiaan tuntuu jotenkin liioiteltuna, joskin suht miedolla voimakkuudella. Lisäksi kaasun säätö on jotenkin perseellään; poljin antaa kaasua epälineaarisesti eli aluksi tuntuu, ettei anna laisinkaan, mutta sitten kun antaa niin ampuu kierrokset kaakkoon.

Onko muilla ollut vastaavaa Thrustmasterin rateilla ja onko tähän joku kikkakolmonen olemassa, jolla ongelman saisi kuriin. Dirt Rally 2.0 on loistava peli, mutta vierelle kaipaisi jotain vähän anteeksiantavampaa rallia ratilla pelattavaksi ja WRC Generations vaikuttaisi juuri sellaiselta, joka siihen tarkoitukseen sopisi mainiosti.
Itse itselleni tähän vastaten siltä varalta, että muillakin on vastaavaa ongelmaa; vaikuttaa siltä, että tässä pelissä ei ainakaan tuolla ratilla kärsi mennä muuttamaan ratin kääntösädettä oletusasetuksesta eli muistaakseni 320 asteesta. Silloin peli tuntuu kutakuinkin ajettavalta, vaikkei välttämättä realistisin asetus olekaan. Jos kääntösädettä muuttaa, niin sitten ajaminen muuttuu tuollaiseksi todella kummalliseksi niin ratin kuin poljinten osalta. Ainakin nyt muutamalla kerralla se on vaikuttanut olevan ainoa ratkaisu tuohon ongelmaan.
 
En tiedä sopisiko tämän viesti paremmin esim. Backlogin purkua -ketjuun, mutta laitan nyt tänne kun rallista on kyse.

Backlogilta tyhjeni kaksi nimikettä, mutta vain yksi pelikotelo. Kyseessä siis Eastasiasoftin tuplajulkaisu Rush Rally Collection Nintendo Switchille, joka sisältää pelit Rush Rally Origins ja Rush Rally 3.

Rush Rally Origins

Rush Rally Origins on kuin puolitiehen jääneen loistavan pelin ensimmäinen vedos. Isometrisestä kuvakulmasta kuvatun ajamisen fiilis on kohdallaan heti kättelyssä, mutta peli on ohi ennen kuin oikein ehtii alkaakaan. Jokainen pelin kahdeksasta maasta on oma kuuden erikoiskokeen rallinsa. Erikoiskokeet ovat vain muutaman minuutin pituisia, joten siitä voi laskea ettei kaikkien rallien ajamiseen montaa tuntia saa tuhlattua. Samat rallit voi ajaa eri teholuokan autoilla uudelleen, mutta kokemus ei siitä kovin radikaalisti muutu.

Perinteisen rallin lisäksi jokaiseen maahan pääsee kisaamaan muita autoja vastaan samaan aikaan. Tällöinkin ajetaan enemmän ja vähemmän ne samat kuusi erikoiskoetta, mutta nyt ruudulla on yhtä aikaa kuusi autoa. Ihan hauskaa, mutta paikoin turhankin hektistä. Erikoiskokeet soveltuvat perinteiseen yksin kelloa vastaan ajettavaan ralliin paremmin. Time Trialissa pääsee sitten vielä kertaalleen ajamaan samat pätkät.

Pelin ilme on onnistunut. Realistisuuteen pyrkivä ulkoasu tuo sopivan vahvasti esiin eri maiden ominaispiirteitä ja tarpeeksi korkealta kuvattu helikopterikuvakulma antaa anteeksi heikompia tekstuureja ja kulmikkaampia 3D-malleja. Arcademainen mutta tarpeeksi painava ajomalli on hauska ajettava. Uusi autoja ja viritysosia aukeaa sopivan rivakasti, ettei samalla autolla ajamiseen pääse kyllästymään. Se on myös plussaa, että erikoiskokeissa voi tulla vettä ja osa ajetaan iltahämärässä.

Autot vastaavat tosielämän esikuvia, mutta kun lisenssiä ei ole, niin mallinimet ovat vähintäänkin erikoisia. Sama toistuu kuskien kanssa. Kaikki varmasti tietävät ketä Colon McRay, Ari Vatican, Tommi Macaroon tai Markku Alankey mallaavat. Näistäkin pienistä kauneusvirheistä huolimatta, Tommi Mäkisen Mitsubishi Evolla tai vaikka B-ryhmän Audi Quattrolla on siistiä päästellä menemään.

Viihdyttävä mutta laihasisältöinen arcaderalli.

Rush Rally 3

Kolmososa tuntuu Originsin jälkeen täysiveriseltä peliltä. Nyt on kunnon uramoodi, jossa on erilaisia ralleja eri autoluokilla ajettavaksi. Rahaa pitää kerätä, että pystyy ostamaan viritysosia ja uusia autoja. Pelkässä uramoodissa on ajettavaa moninkertainen määrä Originsiin verrattuna. Tämän lisäksi löytyy Rally Cross täysin omilla radoillaan, Skill Games -osio, yksittäinen erikoiskoe tai ralli ja Hot Lapit.

Tälläkin kertaa pääsee ajamaan isometrisestä kuvakulmasta, mutta tarjolla on myös kaikki moderneista autopeleistä tutut kuvakulmat. Niin puskurista, ratin takaa, kuin auton takaa kuvattuna. Grafiikan ollessa parin sukupolven takaa, sitä luulisi suosivan Originsin tavoin isometristä kuvakulmaa. Huomasin kuitenkin ajavani suurimman osan ajasta auton takaa. Grafiikan kulmikkuuteen tottui, eikä sitä ajamisen tiimellyksessä niin huomannut, sillä dynaamista vaikeustasoa vastaan sai välillä ajaa ihan tosissaan.

Edelleen erikoiskokeet olivat suurimmalta osin muutaman minuutin mittaisia, mutta tässä se oli enemmänkin plussa kuin miinus, kun ajettavaa oli kokonaisuutena selvästi enemmän. Jälleen eri maiden ominaispiirteet olivat mukavasti nähtävissä ja ajamisessa oli mukavalla tavalla vauhtia, arcadea, mutta myös painontuntua.

Monet samat asiat pätevät Rush Rally 3:een kuin Originsiin. Se on hauska arcaderalli, jossa on kuitenkin tällä kertaa tarpeeksi sisältöä. Se on samalla kuin tuulahdus muutaman konsolisukupolven takaa, niin ulkoasultaan kuin myös ajomalliltaan. Tämä ei suoranaisesti ole huono asia. Peli toimii sellaisenaan oikein hyvin, kunhan ei odota mitään WRC-sarjan haastajaa tai Dirt Rallyn ajomallia.

Tämän jälkeen voikin taas mennä ihastelemaan WRC Generationsin maisemia.
 
Viimeksi muokattu:
Missä hemmetissä se WRC2023 julkistus oikeen laahaa, "game is ready to launch very soon".. veikö Breen halut, antaa tuhkan laskeentua? Ei se sitä poista, että yksi symppiksimmistä koki karun kohtalon.
 
Ei varmaan haluta myöskään markkinointia vetää päällekkäin Formula 1 pelin kanssa. Oli sitten pelin kehitys lähes valmis tai vielä pahasti kesken.

Semmoinen malli olisi hyvä, että peli voisi tulla vaikka syksyllä tämän vuoden kuskeilla ja talleilla. Ja sitten vaikka keväällä Season Pass/DLC uuden kauden kokoonpanoilla. Codemastersilla on Season Passeista jo hyvä kokemus Dirt Rally 2 kanssa.

No katsotaan miten EA haluaa edetä rallipelien kanssa ja rahastaako joka vuosi uudella versiolla. Sekä tarjoaako tämä uusi peli edes sen odotetun herkun, että on mahdollista saada Dirt Rallyn tyylinen huima ajokokemus yhdistettynä WRC-lisenssiin.

Toki se on sanottava näin yleisesti, että ei noilla uusilla autoilla ajaminen vain ole yhtä upea kokemus mitä vanhemmilla ralliautoilla ajaminen. Aivan erilaista touhua. Toki kivaa vaihtelua ja onhan niissä omat hyvät puolensa varsinkin, jos se MM-sarjan ajaminen on hyvin tehty.
 
Varmasti tulee joka vuosi uusi WRC-peli, jos ei jotain ihan erityistä tapahdu, esimerkiksi peli ei mene ollenkaan kaupaksi. Usein se on ihan lisenssiehdoissa, että uusi peli pitää julkaista joka kaudelle. Harmi tosiaan, että WRC on niin pieni laji, ettei myynnit ole varmoja. Muutenhan rallipelit ovat viihteenä aivan parasta ajopelien joukossa ja sellaista todellisuuspakoa, jota harva pystyy oikeassa elämässä harrastamaan.
 
Varmasti tulee joka vuosi uusi WRC-peli, jos ei jotain ihan erityistä tapahdu, esimerkiksi peli ei mene ollenkaan kaupaksi. Usein se on ihan lisenssiehdoissa, että uusi peli pitää julkaista joka kaudelle. Harmi tosiaan, että WRC on niin pieni laji, ettei myynnit ole varmoja. Muutenhan rallipelit ovat viihteenä aivan parasta ajopelien joukossa ja sellaista todellisuuspakoa, jota harva pystyy oikeassa elämässä harrastamaan.
Kyllä mulla suuri luotto on että ainakin tämä eka peli tulee olemaan kova jos perustuu hyllytettyyn dirt rally kolmoseen.

Noista tulevista taas en osaa kyllä hirveästi hehkuttaa jos tulee samanlaista rahastusta kuin nämä muutkin ea n sarjat.

Mutta mutta jos ei tule vr tukea ps5 lle niin jää joka tapauksessa ostamatta.ois kyllä sellainen aivopieru jos ne sen tekee....
 
Mutta mutta jos ei tule vr tukea ps5 lle niin jää joka tapauksessa ostamatta.ois kyllä sellainen aivopieru jos ne sen tekee....
Sama juttu, kauppaan jää ilman psvr2 tukea. Tätä uutta koodimestareiden rallipeliä odottanut jo monta vuotta ja todellakin toivon, että psvr2 tuen tekevät. Ei valitettavasti vaan kauheasti herätä uskoa kun ei ilmeisesti ole f1 23:een tulossa myöskään ja sama pelistudio/julkaisija.....
 
Psvr2 myy niin huonosti, ettei sille välttämättä viitsitä portata pelejä.
Ps5 myy taas ihan hemmetisti, että potentiaalia on ja paljon laseillekin.

Mutta kuten sanoin jos ei vr tukea tule niin jää ostamatta.

Ja toi on hybridipeli johon pultataan vr puoli olemassa olevaan peliin joka julkaistaan kyllä konsoleille. En voi kyllä kuin ihmetellä jos jättää tämän mahdollisuuden käyttämättä.
 
Pakkohankinta. Arvosteluista käytännössä riippuu, että onko heti julkkarissa vai vähän myöhemmin. Siitäkin huolimatta, että sitä VR-tukea kaipailen kyllä kovasti. Ainoa jännitys on, että onko esim. EA vaikuttanut tähän jotenkin ikävästi. VR-tukea en usko ainakaan julkaisussa olevan ja vähän epäilyttää, että tuleeko ollenkaan.

Veikkaisin, että jos Sony ei sen porttausta rahallisesti tue, niin voi huonolta näyttää, koska laitekanta ainakin vielä on niin pieni, kuten @Doctor Pepper mainitsikin, eikä valitettavasti ole merkkejä trendin muutoksesta näkyvissä. Eikös Sony tukenut ekan DR:n PSVR-porttausta, jotta saisi laseja myytyä? DR2 ei olisi VR:nä perus-PS4:llä varmaan juurikaan pyörinyt, tai sen olisi siis pitänyt olla yhtä karun näköinen kuin ensimmäisenkin osan, kun flättinä kakkonen näyttää todella paljon ykköstä paremmalta. En tiedä vaikuttiko se asiaan, vai katsottiinko, että ykkösen PSVR-DLC:n myyntien perusteella ei ole kannattavaa.

Jos ei muuten, niin jos Sony edes sitten sen verran sponssaisi, että saataisiin tuo nyt edes tähän CM:n ensimmäiseen WRC-peliin. Siinäkin vain epäilen, että VR:n suosio olisi niin pieni, että ei sitä enää jatkossa nähtäisi kuitenkaan. En tiedä miten kannattavaa DR2:n PCVR-versiot olivat, joten miten lie sitten siellä puolella tilanne.

Mutta saisi saisi edes se flättipeli tulla jo kohta, johan sitä on odotettukin :)
 
28.7.2023 näyttäs olevan yhden huhun mukaan julkistus.
Taitaa uuden WRC 2023:sen julkistus mennä marraskuulle. Varmaan johtunee siitä et kun on virallinen lisenssipeli ja kaikkien loppuvuoden rallien reittejä ei ole julkistettu niin ei tiedä vielä pätkien nimiä mitä voi käyttää sit itse pelissä.
 
Ylös Bottom