Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Olisi silti huono idea julkaista nimellä Dirt WRC. Itse en jaksaisi uskoa tuollaiseen sekasikiönimeen. EA:lla kuitenkin uskoakseni osataan markkinointi, jos ei muuta osattaisikaan. Parempi pitää Dirtiä siellä pöytälaatikossa jotain sivuprojekteja varten.
 
Uuden WRC:n nimeä ei ole julkistettu vielä, mutta eiköhän se ole todennäköisemmin WRC 23 kuin Dirt WRC. Oli nimi mikä hyvänsä, niin ostoonhan se kyllä menee. Pelin laadusta (ja hinnasta) riippuu, ostanko heti julkaisussa vai hiukan myöhemmin.

Oletteko muuten miettineet, että yksi aika iso ympyrä sulkeutuu WRC-sarjan siirtyessä EA:lle? Alkuperäisen WRC-sarjan kehittänyt Evolution Studios kun sulautui Codemastersiin vuonna 2016, jonka puolestaan EA on sittemmin ostanut. WRC:n pahin kilpailija oli Evolution Studiosin aikana Codemastersin Colin McRae Rally, josta tuli sittemmin Dirt, josta taas on tuleva seuraava WRC. Alkuperäisestä Evolutionista toki ei ole varmasti enää mitään jäljellä, mutta noin ajatuksen tasolla pari vuosikymmentä takaperin keskenään kilpailleet rallipelit päätyvät lopultakin pian samojen kansien väliin.
 
Joo, varmaan tässä "Dirt WRC:ssä" ajatus oli enemmän siinä, että CM:n kehittämä, kuin että se nyt olisi se nimi sitten sellaisenaan. Toivottavasti kuitenkin "konepellin" alta löytyy enemmän Dirt Rallya kuin Dirtiä. Dirt 5 oli ihan hirveä, nelonen ihan sinänsä mukiinmenevä.
mutta siinä on wrc nimi ja uudet hybri autot siitä sen nimi
Taitaa se nimi tulla siitä, että kyseiseen peliin on pakattu kohtalaisen paljon sisältöä Kylotonnin aikaisempien osien peleistä (ralleja ja autoja), jolloin "sukupolvet" käy ainakin jotenkin järkeen. Toki myös se, että WRC-autot jäivät nyt historiaan. Tämä on myös Kylotonnin toistaiseksi viimeinen peli virallisella lisenssillä ja vielä kaiken lisäksi, kausi 2022 oli WRC-sarjan 50. kausi, eli peli ilmestyi myös MM-sarjan juhlavuonna.
 
Mites tota wrc 9 pystyy pelaamaan tuossa 120 hz performance modessa ps5 lla??? Eihän siellä ole mitään grafiikkavaihtoehtoja itse pelissä ja netistä mainostetaan että ps5/series x tukee 120 hz tilaa wrc9/wrc10.

En nyt vaan tajuu :)

Ja peli on siis ps5 versio tuosta wrc stä.
 
Viimeksi muokattu:
WRC 8 (2019, PS4)

WRC-projekti lähestyy loppuaan, sillä nyt oli vuorossa Kylotonnin neljäs WRC-peli vuodelta 2019. Kaudelta 2018 ei ilmestynyt peliä lainkaan, joten voisi ainakin olettaa astetta isompaakin kehitystä tapahtuneen sitten WRC 7:n. Seiska olikin ottanut jo varovaisen lupaavia askeleita ajomallinsa suhteen, joten odotukset kasia kohtaan olivat ainakin kohtalaiset.

Sisältö

Suunnilleen samaa kuin edellisissäkin osissa, joten ainakin kauden 2019 tiimit ja kuskit ovat kattavasti edustettuina. Tällä kertaa mukana on myös muutamia klassikkoautoja, mutta nämä jäävät kyllä lähinnä kuriositeetiksi, fokuksen ollessa edelleen tiukasti kaudessa 2019. Pääluokasta löytyy toistaiseksi viimeistä kertaa neljän eri merkin tehdastiimit, minkä lisäksi jo tuttuun tyyliin WRC2- ja JWRC-sarjat ovat lisensoituine kuskipareineen hyvin esillä. Tämä muuten on myös viimeinen WRC-peli, jossa Marcus Grönholm löytyy pääluokan kuljettajien listasta, Bossen ajettua Ruotsin rallin 2019 Toyota Yaris WRC:llä. Pelissä Grönholm tosin ajaa koko kauden, sijoittuen jokaisessa kilpailussa porukan hännille. Hiukan kyseenalainen ratkaisu, vaikka autokunnan löytyminen pelistä onkin itsessään positiivinen asia.

Ralleja löytyy 14 kappaletta, ja näiden laatu vain paranee. Seiskassa oltiin jo pätkien osalta erinomaisella tasolla, mutta kasi pistää vieläkin kiistatta paremmaksi. Pätkät ovat monipuolisia ja hyvin esikuviensa näköisiä, ja osa tutuistakin ralleista sisältää uusia osuuksia tai kokonaan uusia pätkiä. Chilen ja Turkin rallit ovat mukana uusina lisäyksinä, minkä lisäksi Monte Carlo, Argentiina ja Saksa sisältävät täysin uusitun reitin. Yleisöerikoiskokeita lukuunottamatta kaikki pätkät ovat nyt myös tarjolla molempiin suuntiin ajettuina, joten variaatiota pätkissä on jo varsin mukavasti. Parhaita pätkiä ovat ehdottomasti pisimmät, Epic Stageksi nimetyt pätkät, joihin on yhdistetty kunkin rallin lyhyemmät pätkät yhdeksi pidemmäksi vedoksi. Erityisesti Monten tai Chilen yli 20-kilometriset erikoiskokeet ovat yksiä parhaista ja varmasti vaativimmista rallipätkistä missään pelissä.

Presentaatio

Valikot on pistetty ulkoisesti uusiksi, ja presentaatio on kieltämättä vielä hiukan parempaa kuin aiemmin. Virallisen MM-sarjan fiilis välittyy hyvin, ja laadukasta soundtrackiakin käytetään valikoissa hiukan enemmän kuin aiemmissa peleissä. Peli onnistuu hyvin siinä missä Kylotonn oli jo aiemminkin oikeilla jäljillä, eli rallin MM-sarja esitetään hyvin innostavalla tavalla.

Graafisesti peli on myös selvä edistysaskel seiskaan nähden, vaikkakin PS4-julkaisua joutuukin edelleen pelaamaan 30:een kuvaan sekunnissa lukittuna. Jostakin syystä WRC 8 ei kuitenkaan toimi PS5:llä lainkaan niin kuin pitäisi, sillä jopa keskipäivän auringonpaisteessa varjot ovat PS5:llä lähes täysin mustia alueita, mikä tekee julkaisun kyllä käytännössä pelikelvottomaksi. Pitkästä aikaa yksi muistutus siitä, miksi PS4 Pro tulee itselläni pysymään jatkossakin pelivalmiina laitteena, ja nelosella peli toimikin ilman mitään ongelmia. Latausajat lähestyvät tosin taas tällöin puolta minuuttia per pätkä, mutta kyllä sen verran jaksaa odotella.

Pelaaminen

WRC 8:n ajotuntuma pädillä on hyvä, ja selvä edistysaskel seiskasta. Väittäisin myös tämän olevan selvästi helpompi, sillä se on loogisempi. Kylotonnin myöhemmät WRC:t ovat tästäkin vielä parantaneet erityisesti auton painopisteen mallintamisessa, mutta samat ajamisen perusperiaatteet pätevät jo kasissa. Pitoa voisi olla hiukan vähemmän, jotta kaasun ja jarrun käytöllä olisi suurempi rooli auton ohjaamisessa, ja nimenomaan tämä asia onkin parantunut sarjan myöhempiin osiin. ABS-jarrut saa taas vihdoinkin käännettyä pois päältä, mitä tervehdin ilolla myös DualShock4:llä pelaillessa.

Kartturi on uusittu täysin, ja parempaan suuntaan on menty. Nuotit ovat jotakuinkin riittävän tarkat ja ne luetaan huomattavasti luonnollisemman kuuloisesti kuin parissa aiemmassa osassa. Nuottiskaalassa on siirrytty yhdeksästä takaisin kuuden numeron järjestelmään, mutta kyllä nämäkin riittävät. Huomiot ja varoitukset on pääsääntöisesti myös korostettu riittävän hyvin, mutta aikaisen ajoituksen asetuksista huolimatta pari mutkaa tietyissä ralleissa meinaa aina tulla silmille, etenkin yöllä tai sumussa ajettaessa. Kuitenkaan pahoja väärinymmärryksiä tai -kuulemisia ei tällä kertaa päässyt sattumaan, ja kartturi onkin varmasti kokonaisuutena paras kaikista tähänastisista WRC-peleistä.

Yksinpelin keskiössä on pohjimmiltaan samanlainen uramoodi kuin aiemminkin, mutta tällä kertaa mukaan on lisätty myös oman tiimin hallinnointiin liittyviä asioita. Tiimille siis palkataan uran edetessä enemmän ja parempia työntekijöitä, minkä myötä esimerkiksi auton kestävyys ja sääennusteiden tarkkuus parantuvat. Tiimiltä löytyy myös ns. kykypuu, jolla parannuksia saa sijoitella itselleen parhaiten sopiville osa-alueille. Idea on hyvä, ja myös toimii pääsääntöisesti riittävän sujuvasti. Vaikka WRC 8:ssa kehitetäänkin "omaa" tiimiä, tapahtuu itse ajaminen vielä tässä pelissä kuitenkin aina jonkin virallisen WRC-tiimin riveissä. Junnuluokasta ei ole myöskään enää pakko aloittaa, vaan halutessaan voi jo ensimmäisen kautensa ajaa WRC2-sarjassa.

Jos olen monen aiemman pelin kohdalla valitellut liian alhaista vaikeustasoa, niin tätä ei tarvitse kasin kohdalla tehdä. Pelin korkein taso on niin ylhäällä, että onnistuin saamaan jopa WRC2-tiimistäni potkut kesken kauden huonojen tulosten vuoksi. :D Lopulta oli pakko madaltaa vaikeustasoa neljästä vaihtoehdosta toiseksi ylimmälle, mikä puhtaan vauhdin puolesta putosi ehkä turhankin alas. Liian helpoksi kasia ei kuitenkaan voi tälläkään tasolla syyttää, sillä haastavilla pätkillä virheitä on näennäisen turvallisella vauhdillakin todella helppo tehdä. Vauriomallinnus on myös suhteellisen anteeksiantamaton, eli selvästi seiskaa rankempi. Suurin hankaluus tulee kuitenkin olosuhteista, jotka voivat vaihdella äärilaidasta toiseen - pahimmillaan kesken pätkän. Rengasvalinta on etenkin assukisoissa elintärkeässä roolissa, joskaan sekarengastusta ei tässä pelissä pysty vielä valitsemaan.

Lähes kaikilta osin WRC 8 on erittäin hyvä rallipeli, mutta yksi asia sen lopulta pilasi. Ei ajomalli, ei kartturi eikä liian helppo tekoäly, vaan vesilätäköt. Kyllä, vesilätäköt! Jokaisessa sadekelin kilpailussa tielle muodostuu pieniä, lähes huomaamattomia lätäköitä, joihin ajettaessa auto tempautuu todella luonnottoman tuntuisesti täysin satunnaiselta vaikuttavaan suuntaan. Ei puhuta mistään normaalista vesiliirrosta (johon kynnys saderenkailla pitäisi muutenkin olla korkea), vaan niin äkillisestä suunnanmuutoksesta että tuntuu kuin joku toinen auto olisi kylkeen törmännyt. Sadekelin pätkien ajaminen, etenkin asfaltilla, on tästä syystä lähes yhtä helvettiä, eikä asiaa auta se että pelin sääennusteet tuntuvat usein täysin hatusta temmatuilta. En jaksanut edes laskea, kuinka monta kertaa olin valinnut kuivan ennusteen perusteella kovat renkaat, vain huomatakseni että tarjolla olikin toistakymmentä kilometriä märkää tietä ja myrskyisää säätä. Tähän voisi tietysti todeta Timo Rautiaisen tiuskaisun Bosselle, "No sitte pitää ajaa hiljaa!", mutta sääolosuhteet eivät vain tunnu vaikuttavan AI-kuskeihin juuri ollenkaan. Erityisesti Walesin Great Orme -pätkä sadekelissä on täysin toivoton paikka, jossa lätäköiden vuoksi ei pysty määräänsä kovempaa ajamaan, ja häviää siksi vähintään kaksi sekuntia kilometrillä. Mestaruustaisto sai lopulta jäädä haaveeksi Kataloniassa, johon olin kahdelle kymmenen kilsan assupätkälle luotettavimman meteorologini suosituksesta valinnut kuivan kelin renkaat, vain kohdatakseni koko pelin myrskyisimmät olosuhteet. Kun sitten lopulta menetin mestaruusmahdollisuuteni suistumalla päin puuta suoralla tiellä lähes näkymättömän vesilammikon vuoksi, niin kärsivällisyys tämän pelin uramoodia kohtaan lopulta tuli tiensä päähän, ja Australia sai jäädä ajamatta. Ihan paska peli. :D

Ei vaan, ihan hyvä rallipeli WRC 8 on, tai olisi jos sadekeli olisi toteutettu hiukan toisella tavalla. Pätkät ovat loistavia ja kuivalla kelillä niiden ajaminen on nautittavaa. Kasissa on pohjalla selvästi jo sama laadukas peli joka löytyy Kylotonnin WRC-sarjan viimeisistä osista - käytännössä myös WRC Generations on tämä sama peli vain selkeästi parempana versiona. Jo tässä vaiheessa oli kuitenkin kuljettu todella pitkä matka WRC 5:stä, ja WRC 8 olikin sarjan ensimmäinen osa, joka ainakin jossakin määrin alkoi pelillisesti haastaa Codemastersin rallipelejä muillakin avuilla kuin pelkällä lisensoidulla sisällöllään.

Nyt en muista yhtään, mikä osuus pelin sisällöstä on DLC:tä vai onko mikään, mutta tässä vielä kuitenkin omasta pelistäni löytyvät sisällöt:

Autoluokkia: 4 (WRC, WRC2, JWRC, Bonus)
Autoja: 19
Lisensoituja autokuntia: 52
Ralleja: 14
Erikoiskokeita: 102*

*Yhdessä rallissa 2-3 "normaalia" EK:ta, yksi pitkä Epic Stage ja nollasta yhteen yleisöpätkää. Yleisöpätkiä lukuunottamatta kaikki EK:t voi ajaa molempiin suuntiin.
 
Viimeksi muokattu:
WRC 9 (2020, PS5)

Uusi vuosikymmen ja seuraava WRC. Tähän mennessä Kylotonnin kehitystyö oli vienyt pelisarjaa vuosi vuodelta parempaan suuntaan, kahdeksannen osan ollessa jo varsin kelvollinen rallipeli. Seuraava peli ilmestyi jälleen vuoden kuluttua edellisestä, mutta tässä välissä vaihtui myös konsolisukupolvi. Jonkinlaista kehitystä oli siis tälläkin kertaa varmasti odotettavissa.

Sisältö

Kasin kanssa samoilla linjoilla jatketaan, mutta kaikkea on hiukan enemmän. Kauden 2020 sisältö on jo tuttuun tyyliin erittäin kattavasti mukana, ja klassikkoautojakin on jälleen muutama enemmän kuin edellisosassa. Näillä ajettavat valinnaiset bonuskilpailut uramoodissa ovat parhaimmillaan mukava lisä peliin, vaikka hyvin pieneen sivuosaan klassikoilla ajaminen pelissä jääkin.

Kauden 2020 autokunnista on nostettava erikseen esille Jari-Matti Latvalan sekä Juho Hännisen viimeiset (tai ainakin viimeisimmät) esiintymiset MM-sarjan kilpailijoina. Erityistä tämä on siksi, että molemmat Toyota-kuskit löytyvät samasta autokunnasta! Latvalan ja Hännisen tosiaan piti ajaa ainoaksi yhteiseksi WRC-startikseen jääneen Ruotsin lisäksi muitakin MM-ralleja kaudella 2020, mutta koronapandemian myötä tämä ei lopulta toteutunut. WRC 9:stä tämä yhden kisan ihmeeksi jäänyt autokunta kuitenkin löytyy, ajaen muiden WRC-kuskien tavoin koko kauden uramoodin kisoissa.

Mukana on 13 kokonaista rallia, eli kauden 2020 alkuperäinen kisakalenteri. Tämä ei tietystikään vastaa lopulta toteutunutta, paljon suppeampaa kisaohjelmaa kyseiseltä vuodelta, mutta parempi tietysti näin. Uusina ralleina mukana ovat Kenia, Uusi-Seelanti ja Japani, minkä lisäksi Portugali ja Suomi ovat saaneet (pelistä edelleen löytyvien) vanhojen pätkien seuraksi myös kokonaan uudet erikoiskokeet. Jokaisesta rallista löytyy myös lyhyemmistä erikoiskokeista yhdistetty Epic Stage (Portugalista ja Suomesta nyt siis kaksi), jotka pisimmillään yli 20 kilometrin mittaisina ovat yksiä parhaimmista rallipätkistä missään pelissä. Maksullisena DLC:nä peliin saa ladattua myös Barcelonan yleisöerikoiskokeen. Ajettava ei pelistä lopu kesken ja pätkät ovat kauttaaltaan äärimmäisen laadukkaita, joten enpä kyllä tältä osin mitään valittamisen aihetta pysty keksimään.

Presentaatio

Pohjimmiltaan pelin rakenne ja sen ulkoasu on WRC 8 hiukan kiillotettuna versiona ja vihreästä oranssiin vaihtuneella väriteemalla. Värin vaihdos on siis linjassa WRC:n TV-tuotteen graafisen ilmeen kanssa, joka myös vaihtui oranssiksi kaudelle 2020. Itse pidän tästä uudesta versiosta enemmän kuin vanhasta, ja se toimii pelissäkin oikein hyvin. Muutenkin presentaatio on kunnossa, ja esimerkiksi valikoista löytyvät kisatilanteiden valokuvat ovat hyvä esimerkki lisenssin toimivasta hyödyntämisestä pienissäkin asioissa. Soundtrack on myös kokonaisuutena erittäin hyvä ja pelin ilmeeseen sopiva, mikä toki oli tilanne jo sarjan aiemmissa osissa.

Graafinen ilme on kokenut selvän kasvojenkohotuksen, mikä tietysti oli odotettavissakin konsoliraudan vaihtuessa uudempaan. Peli pyörii nätisti 60 freimiä sekunnissa, ja uudella konsolisukupolvella saatavilla on myös 120hz-tila. Yksi kummallisuus pelin ulkoasussa kuitenkin on, sillä ainakin PS5-versiossa kauttaaltaan tuntuu siltä kuin kirkkaus olisi säädetty liian matalalle. Tämä pistää silmään erityisesti ohjaamokuvakulmasta, josta ajaminen on useilla pätkillä lähes mahdotonta liian tumman kuvan vuoksi. Tätä ei myöskään valikoista pysty muuttamaan, joten omaksi ratkaisukseni jäi konepeltikuvakulmasta ajaminen. Ärsyttävä ominaisuus, mutta en nyt yhden pelin vuoksi viitsi TV:n kuva-asetuksiakaan ruveta hinkkaamaan.

Pelaaminen

Yksinpelin pelimuodot ovat nähdäkseni samat kuin kasissakin, ja uramoodi on käytännössä ennallaan. Tässä ei ollut mitään isompaa vikaa aiemminkaan, joten ei pelimuodoissa valitettavaakaan ole. Uramoodissa tosin häiritsee edelleen se, ettei kartturiaan pysty nimeämään, jolloin vieressä istuu aina sen kuljettajan kartanlukija, jonka tilalla pelaaja kullakin kaudella pelissä ajaa. Kummallinen ratkaisu, joka onneksi on korjattu sarjan myöhempiin osiin.

Itse ajaminen on aivan selvästi parempaa kuin aiemmin. WRC 8:n ajomalli oli jo aika hyvä ja sarjan siihen mennessä paras, mutta ysi liikkuu siitä vielä aivan selvästi luonnollisempaan ja realistisempaan suuntaan. Pitoa on vähemmän ja auton painopiste tuntuu käsissä selvästi paremmin, minkä myötä ajaminen alkaa todella muistuttaa jo ralliautoilua. Myös olosuhteet ja rengasvalinnat vaikuttavat pitoon luonnollisen tuntuisesti, ja kasin riesana olleet pienet vesilätäkötkään eivät enää heittele autoa yhtäkkisesti satunnaisiin suuntiin. Kaiken kaikkiaan ajaminen on kokenut lähes yhtä suuren parannuksen kuin seiskasta kasiin siirryttäessä, mikä tarkoittaa sen olevan jo keskimäärin erittäin hyvällä tasolla.

Pelin kartanlukija on jälleen uusi, ja hiukan entistä parempi. Nuottien ajoitus toimii aikaisimmalla mahdollisella asetuksella itselleni hyvin, tarkkuus on riittävän hyvä ja lukuääni selkeä ja luonnollinen. Nuottinumeroiden skaala on jo tutuksi tullut 1-6, joskin Japanin yhdeltä pätkältä löytyy todella kummallisesti tasan yksi mutka, jonka nuottinumero on seitsemän - tai ainakin voisin vannoa kartturin niin sanovan. :D Kaiken kaikkiaan nuotista voi ajaa jo varsin hyvin, vaikka muutaman hasardipaikan entuudestaan muistaminen auttoikin selvästi. Täytyy myös sanoa, että tämän WRC-projektini aikana aloittamani mutkamerkitön ajaminen on yksi parhaista ratkaisuista joita olen rallipeleissä viime aikoina tehnyt. Kun ruudun ylälaidassa ei jatkuvasti vilise eri värisiä mutkamerkkejä, niin se itse asiassa auttaa keskittymään ajamiseen paremmin, ja väitän että pätkäajatkin ovat sitä myötä parempia. Olen jollain kierolla tavalla alkanut pitää jopa aiemmista inhokeistani eli yöpätkistä, joissa nyt joutuu todellakin keskittymään kuulemaansa ja myös luottamaan siihen.

WRC 9:n vaikeustason saa varmasti riittävän korkealle, mutta konekuskien ajat ovat valitettavan epätasaisia. Ei vain eri rallien välillä, vaan myös yksittäisen rallin sisällä, sillä usein yhdellä pätkällä voi voittaa samat 15 sekuntia jotka selittämättömästi hävisi edellisellä. Ruotsin voitan helposti joka kerta 150%:lla, mutta sitten vaikkapa Argentiinassa 145% vaikeustasolla konekuskit näyttävät ajavan maailmanlistan kärkiaikojakin kovempaa. Päädyin lopulta Ruotsia lukuunottamatta ajamaan uramoodissa 135% vaikeustasolla, mikä on keskimäärin sopivan vaikea muttei aivan mahdoton taso. Epätasaisuus kuitenkin vie immersiosta aika paljon pois, mikä on sääli. Pitää myös ihmetellä, millaisen diilin Hyundai on onnistunut Kylotonnin kanssa tekemään, sillä WRC-luokassa poikkeuksetta jokaisessa kisassa 2-7 nopeinta AI-kuskia ajaa korealaisella, vaikka kuskien ykkös- ja kakkostilat menivätkin todellisuudessa kaudella 2020 Toyota-kuljettajille.

Kaiken kaikkiaan WRC 9 on erinomainen rallipeli. Siinä on vielä muutamia puutteita, joista suurin osa on korjattu sarjan uudempiin osiin. Vaikka WRC 9:n pelaaminen onkin varsin kivaa, kärsii se kuitenkin juuri tällä hetkellä siitä, että se on pelinä vain käytännössä vähän heikompi ja sisällöltään pienempi versio WRC Generationsista. Sormet syyhyäisivät kyllä taas kovasti takaisin Generationsin pariin, mutta pelataan nyt vielä kauden tai parin verran WRC 10:ä ennen sitä.

Autoluokkia: 5* (WRC, WRC 2 / WRC 3, Junior WRC, Legends, Bonus)
Autoja: 24**
Lisensoituja autokuntia: 53
Ralleja: 14***
Erikoiskokeita: 108***

*Lukumäärä pelin listauksen mukaan, kategoriat Legends ja Bonus sisältävät 7 eri luokituksen autoja.
**Ilman DLC:tä autoja 22.
***Määrä sisältää yhden yleisöpätkän mittaisen Katalonian rallin (DLC).
 
WRC 10 (2021, PS5)

Vielä oli yksi peli WRC-projektissa jäljellä ennen nykyhetkeen ja WRC Generationsiin palaamista. Tämän olenkin pelannut läpi viimeksi alle vuosi sitten, eikä pelillä tietysti ole ikää kahtakaan vuotta. Pelasin kuitenkin pari kautta uramoodia muistin virkistämiseksi, eli varsin hyvä kokonaiskuva tästä varmasti on nyt muodostunut.

Sisältö

Jos olivat aiemmat Kylotonnin WRC:t menneet eteenpäin vuosi vuodelta erityisesti ajomallinsa osalta, niin WRC 10:n suurin parannus edellisosaan tapahtuukin nyt sisältöpuolella. Kauden 2021 sisällön lisäksi mukana on erinomainen määrä lisensoituja autokuntia ja osakilpailuja WRC:n nyt jo 50-vuotisen historian varrelta. MM-sarjan historialle on pyhitetty oikeutetusti oma pelimoodinsa, jossa on tarjolla paitsi erinomaisia pätkä-autoyhdistelmiä, myös mainio katsaus MM-sarjan ikonisimpiin hetkiin vuosikymmenten varrelta. Huomioitavaa on myös, että WRC 10 on ensimmäinen rallin MM-sarjan peli, jossa Colin McRae esiintyy omalla nimellään ja kuvallaan lisensoituna kuljettajana. Tällainen pelimoodi on kuin suoraan 10-vuotiaan Ferraron unelmapelin kuvauksesta, ja kyllä rallihistoriateema saa tänäkin päivänä edelleen täydet pisteet.

Ralleja on tällä kertaa enemmän kuin viralliseen kalenteriin mahtuu, erityisesti historiamoodin vuoksi. Täysimittaisina bonusralleina toimivat Wales ja Chile, minkä lisäksi mukana on muutamia yhden tai kahden erikoiskokeen lokaatioita. Kauden 2021 kisakalenteri koki myös tosielämässä melkoisen myllerryksen erityisesti koronaviruspandemian vuoksi, minkä myötä pelissäkin nähdään kokonaan uusina ralleina Kroatian, Viron, Belgian sekä Kreikan osakilpailut. Historiamoodissa mukana on myös uutuutena esitelty yhden molempisuuntaisen pätkän mittainen Sanremon ralli. Lisäksi vuoden tauon jälkeen paluun kisakalenteriin tehnyt Katalonian ralli on saanut kokonaan uudet erikoiskokeet, joten ei kymppiä ainakaan uuden sisällön puutteesta sovi syyttää! Harmittavasti yhden ajokerran ihmeeksi jäänyt Rovaniemen MM-ralli ei kuitenkaan ole mukana, vaan sen tilalla ajetaan alkuperäiseen kalenteriin kuulunut Ruotsin ralli. Joka tapauksessa ajettavaa on loistava määrä, ja myös uudet pätkät ovat vähintään yhtä laadukkaita ja esikuvilleen uskollisia kuin jo Kylotonnilta on odottamaan tottunut. Tämä tekeekin WRC 10:n erikoiskoelistasta yhden kaikkien aikojen parhaista, vaikka toki nykyisin se jääkin niukasti Generationsin varjoon.

Presentaatio

Kerrassaan erinomaisella tasolla. Ei Kylotonnin rallipelien esillepanossa mitään selkeää valitettavaa aiemminkaan ollut, mutta nyt on pistetty selvästi isompaa vaihdetta silmään. Erityisesti historiamoodin aidot ajokuvat ja ajohaasteisiin liittyvien aitojen tapahtumien esittelytekstit ovat juuri sellaista lisenssin hyödyntämistä, jota mielelläni näkisin useamminkin. WRC 10:stä huokuu arvostus rallin MM-sarjaa kohtaan, ja uskon että tämä pelimoodi saattaa parhaimmillaan herättää laji-innostuksen myös rallia vähemmän seuraaville pelaajille. Ja vaikkei lyhyiden historiikkien lukeminen kiinnostaisikaan, niin näyttäviä videoklippejä erikoiskokeiden varsilta varmasti kuka tahansa tämän pelin kohderyhmään kuuluva katselee mielellään.

Graafisesti PS5:llä ollaan melko lailla samalla tasolla kuin WRC 9:ssäkin. Ohjaamokuvakulmaa vaivaa edelleen hämmentävä tummuus ja kummallisen "suttuiset" varjot, minkä vuoksi myös kymppiä oli käytännössä pakko ajaa konepelliltä. Helpompaa tämä tietysti on kun eteensä näkee paremmin eikä pyyhkimiäkään tarvitse käyttää, mutta haluaisin kuitenkin asettaa kameran kojelaudalle jos sieltä järkevästi eteensä näkisi. Onneksi tämä onnistuu taas Generationsissa, mutta kymppiä en ohjaamosta suosittele katselemaan.

Pelaaminen

Fysiikkamallinnus tuntuu melko lailla samalta kuin ysissäkin, mutta ainakin oletusasetuksilla ohjaus DualSensellä tuntui aluksi todella herkältä. Meinasin jo lähteä hinkkaamaan ohjainasetuksia, mutta muutaman pätkän jälkeen totesin että nopeasti tähänkin tottui. Ajotuntuma itsessään on jälleen hyvä, ja onnistuneen pätkän ajaminen tuntuu parhaimmillaan erittäin palkitsevalta. WRC 9:n osalta unohtui mainita erinomaisesti hyödynnetyt DualSensen ominaisuudet, joten mainitaan ne tässä. Sama meno nimittäin jatkuu kympissäkin, ja hyvän tärinäpalautteen lisäksi liipaisinten mukautuvat vastukset ovat rallipeliin erinomainen lisä. Erityisesti jarruliipaisimen kaksiportainen vastus on erinomainen keksintö, minkä myötä lukkojarrutusten välttäminenkin helpottuu hiukan.

Pelimoodeista löytyy jo kehutun historiamoodin lisäksi jo tutuksi tullut uramoodi, joka toimii tässäkin pelissä täsmälleen samoin kuin edellisessä. Se toki tarkoittaa sitä että kyseessä on hyvä ja toimiva pelimuoto, ja tällä kertaa vaikeustasokin on huomattavasti tasaisempi kuin ääripäästä toiseen tempoilleessa ysissä. Yhden asian olin kuitenkin selvästi muistanut väärin, sillä AI-kuskien vaikeustason voi kympissä vetää taas surutta ääriasentoon, omaten silti hyvät mestaruusmahdollisuudet. Näköjään olin aiemminkin voittanut 150%:lla mestaruuden, ja sama temppu onnistui jälleen suhteellisen kivuttomasti. Tässä tosin auttoi huomattavasti se, että käytännössä kaikki pätkät olivat nyt jo entuudestaan tuttuja, minkä myötä muutama kantapään kautta opittu happipaikka oli jo muistissa. En tosin tiedä mikä siinä on, että siltikin onnistun useimmiten vetämään pihalle nimenomaan niissä "tutuissa" paikoissa, vaikka tietäisinkin tarkalleen miten ne kuuluisi ajaa. Mutta kaatoihan Kankkunenkin aikanaan Lankamaan pätkällä jne... :D

Tiimin managerointi on samanlaista kuin ysissäkin, joten työntekijöiden palkkaaminen, budjetin hallinta ja kykypuun päivittäminen ovat ajamisen ulkopuolella isossa osassa. Nyt myös vihdoinkin pystyy nimeämään kuskinsa lisäksi myös kartturin, ja uramoodia on mahdollista ajaa myös yksityistiimissä, jonka autolle saa muokattua ensi kertaa myös mieleisensä ulkoasun. Tämä tosin on järkevää vasta WRC-luokassa, sillä jostakin kumman syystä yksityistiimissä ajaessaan osallistuu automaattisesti kaikkiin kauden 12 osakilpailuun, myös WRC2-luokassa. Tämän vuoksi kakkosluokan mestaruus on naurettavan helppoa voittaa, kilpakumppanien ajaessa kilpailuja puolet vähemmän. Yksityistiimissä ajaminen ja autojen ulkoasun muokkaus ovat sinänsä erittäin hyviä lisäyksiä, jotka kuitenkin pääsevät vasta Generationsissa paremmin oikeuksiinsa.

Kartturille voi myös WRC 10:ssä antaa suhteellisen hyvät pisteet. Nuotit ovat pääsääntöisesti riittävän tarkat, niiden ajoituksen saa säädettyä myös itselleni riittävän etukäteiseksi, ja tällä kertaa englanninkielisiä äänivaihtoehtojakin on kaksin kappalein. Näistä etenkin pelin naisääni on erittäin selkeä ja hyvin erottuva, eikä muutaman kauden mitalla tainnut yksikään ulosajo johtua väärin kuullusta tai liian myöhäisestä nuotista, mitä vielä muutama peli takaperin tapahtui silloin tällöin.

Kokonaisuutena WRC 10 on loistava rallipeli. Loistava historiatila, kattava uramoodi ja todella monipuolinen auto- ja pätkävalikoima pitävät huolen siitä, ettei yksinpelissä tekeminen heti lopu kesken. Suosittelisin kymppiä varauksetta, jos Generations ei pistäisi siitä vielä paremmaksi. Generations on vieläkin parempi rallipeli, mutta vähintään alelaariostona suosittelen kymppiä silti. Vaikka sitten pelkän historiamoodin vuoksi.


Pelin tilastot, sisältävät myös DLC:n (yksi auto ja yksi pätkä):

Autoluokkia: 5* (WRC, WRC2 / WRC3, Junior WRC, Legends, Bonus)
Autoja: 35
Lisensoituja autokuntia: 52 (kausi 2021) + 30 (muut kaudet ja bonusluokka)
Ralleja: 19
Erikoiskokeita: 114 (määrä ei sisällä Shakedown-pätkiä)

*Lukumäärä pelin listauksen mukaan, kategoriat Legends ja Bonus sisältävät 7 eri luokituksen autoja.
 
Mikähän WRC Generationsia nyt vaivaa. Viimeisen parin päivän aikana lähes kaikki Quickplay-tilassa PS5:llä ajetut erikoiskokeet ovat päättyneet niin, että maaliin saapumisen jälkeen autosave-kuvake jää pyörimään ruudun alalaitaan eikä mihinkään valikkoon pääse etenemään. Tätä jatkuu minuuttikaupalla, ja ainoa keino poistua tästä tilasta on ollut sovelluksen sulkeminen. Tämä tapahtuu testieni mukaan sekä verkkoon kirjautuneena että offlinessa. Kaikista lyhyimmillä yleisöpätkillä (Harju, Tartu) tätä ei tapahdu, mutta nähdäkseni kaikilla muilla pätkillä kyllä. Lyhyen testin mukaan myöskään muissa pelimuodoissa näin ei näyttäisi käyvän, vaan vain Quickplayssa jota kuitenkin nykyisin eniten käytän. Ajat kuitenkin nähdäkseni tallentuvat leaderboardille, koska ne näkyvät siellä seuraavan kerran avatessani pelin.

Ajattelin tämän liittyvän jotenkin tuoreimpaan PS5-käyttispäivitykseen koska ongelma on ollut läsnä vain sen jälkeen, mutta en ainakaan Googlella onnistunut löytämään vastaavista ongelmista ilmoittaneita. Mielenkiintoisesti en onnistunut toistamaan tätä kakkostunnuksellani lainkaan, vaikka pääkäyttäjälläni tämä tapahtuu todellakin jokaisen vähänkin pidemmän pätkän jälkeen. Nyt en sitten tiedä mistä tämä johtuu tai mitä asialle voisi tehdä. Tulee mieleen olisiko tallennus tai jokin sen osa korruptoitunut, mutta sitä on ikävä testata kun ei PS5:llä pääse varmuuskopioimaan pelitallennuksiaan manuaalisesti. En haluaisi paikallista tallennusta poiskaan pyyhkiä, kun en ole varma katoaako samalla suuri määrä tallentamiani autojen ulkoasuja. Pelin ja sen päivitysten uudelleenasennuksen jo testasin tuloksetta, kuten myös offlinessa pelaamisen. Onko muille käynyt vastaavaa, ja löytyykö ehdotuksia mitä muuta kannattaisi yrittää?

Video ongelmasta:
 
Onks tässä generationssissa mitään eroa ps5 tai series x??? Noi vanhemmat versiothan on vissiin olleet pleikkarilla ohjaamokuvakulmista jollainlailla tummempia???
 
Onks tässä generationssissa mitään eroa ps5 tai series x??? Noi vanhemmat versiothan on vissiin olleet pleikkarilla ohjaamokuvakulmista jollainlailla tummempia???
Ysi ja kymppi olivat molemmat ohjaamosta lähes ajokelvottoman tummia. Generations on selvästi parempi, ja ajankin sitä taas kojelautanäkymästä PS5:llä. Sitä en tiedä, onko tummuus vaivannut Xbox-versioita, mutta PS5:llä valaistus on selvästi parempi kuin parissa aiemmassa osassa.
Tulee mieleen olisiko tallennus tai jokin sen osa korruptoitunut, mutta sitä on ikävä testata kun ei PS5:llä pääse varmuuskopioimaan pelitallennuksiaan manuaalisesti. En haluaisi paikallista tallennusta poiskaan pyyhkiä, kun en ole varma katoaako samalla suuri määrä tallentamiani autojen ulkoasuja.
Olinpas minä tietämätön, sillä kyllähän PS5-pelien tallennukset saa varmuuskopioitua myös manuaalisesti ilman auto-synciä pilvitallennustilaan. No, tein tämän ja poistin paikallisen tallennuksen. Pelaajakortin taso putosi 150:stä nollaan, tallennetut liveryt kuitenkin säästyivät. Mutta jotain mätää tuossa alkuperäisessä savessa selvästi oli, sillä nyt uudessa tallennuksessa kahden testipätkän perusteella Quickplayn maaliviivan jälkeinen tallennus on tavallisen ripeä ja uusinta sekä valikot toimivat taas normaalisti. Jos jokin tallennuksen osa oli korruptoitunut, niin eipä sille kai mitään olisikaan ollut tehtävissä. Tietysti olin sulkenut pelin autosave-kuvakkeen pyöriessä, mutta eipä minulla monen minuutin odottelun jälkeen oikein muutakaan vaihtoehtoa ollut.

Pelaajakortin tason ja tittelin nollautumisen kanssa kyllä pystyn elämään, mutta kieltämättä nyt vähän ärsyttää se, että autojen ulkoasueditorissa suuri osa erilaisista kuvioista aukeaa vasta tietyllä pelaajakortin tasolla. Pakko kai se on silti kuitenkin nyt aloittaa nollasta, sillä ei niistä liveryistäkään ole paljon mitään iloa jos uusinnan katselemisen sijaan joutuu tuijottamaan ruutuun jämähtänyttä autosave-kuvaketta.

Niin paljon kuin olenkin Generationsia muistanutkin kehua, niin kyllä tämä pienen särön aiheuttaa allekirjoittaneen ja pelin väliselle suhteelle. :D Toisaalta nyt on syytä taas pelata tätä hyvällä omallatunnolla backlogista välittämättä, sillä tässähän on nyt vaikka kuinka paljon saavutettavaa...
 
Viimeksi muokattu:
Mikäköhän auttaisi, kun minulla on käytössä Thrustmaster TX -ratti ja WRC Generationsissa ensimmäisellä pelikerralla ratin force feedback vaikutti toimivan normaalisti ja tuunasin siihen mieleiset asetuksetkin, mutta kun toisen kerran ryhdyin pelaamaan ko. peliä, niin forcet tuntui todella oudolta; lähinnä vibraa ja ihan minimaalista epäloogista forcea. Ohjaus tuntuu luonnottoman kevyeltä, mutta tärinä tosiaan tuntuu jotenkin liioiteltuna, joskin suht miedolla voimakkuudella. Lisäksi kaasun säätö on jotenkin perseellään; poljin antaa kaasua epälineaarisesti eli aluksi tuntuu, ettei anna laisinkaan, mutta sitten kun antaa niin ampuu kierrokset kaakkoon.

Onko muilla ollut vastaavaa Thrustmasterin rateilla ja onko tähän joku kikkakolmonen olemassa, jolla ongelman saisi kuriin. Dirt Rally 2.0 on loistava peli, mutta vierelle kaipaisi jotain vähän anteeksiantavampaa rallia ratilla pelattavaksi ja WRC Generations vaikuttaisi juuri sellaiselta, joka siihen tarkoitukseen sopisi mainiosti.
 
Toivottavasti lähde tietää eikä veikkaa. Ihmettelen kyllä jos AC2 ilmestyy samaan aikaan kaikille alustoille. Toivon toki sitä!
No joo. Aika ihme olisi, että konsoliversiot tulisi samaan aikaan. Ja toistaiseksi kahden aikaisemman Assetto Corsan on kääntänyt eri studio konsoleille ja se on kyllä ihan puhtaasti näkynyt laadussa. Pelattavia pelejä ollut myös konsoleilla, mutta erittäin bugisia ja monesti on päivitykset vain pahentaneet tilannetta.

Iso odotus kyllä AC2:seen, varsinkin pelin fysiikoita kohtaan. Kunnon ajofysiikat ja urheiluautot toimii jo teknologia demona loistavasti, vaikka itse peli ei AC1:stä olisi kummoisempi.
 
Semisti on kyllä WRC Generations rikki, ainakin PS5-versio. Puhjennutta rengasta ei voi vaihtaa ehjään, ei kesken pätkän, eikä edes pätkien välissä jos ei ole huoltoa. Itseasiassa puhjennut kumi blokkaa vararenkaiden käytön kokonaan, edes ehjiä autossa olevia renkaita ei voi vaihtaa kontissa oleviin. Ainoastaan alla olevien pyörien paikkoja voi vaihtaa keskenään ja pätkällähän sitä ei kannata tehdä kun se vielä ottaa oman aikansa ja lopputulos kun on sitten aika se ja sama.

Toinen hieno "ominaisuus" on powerin pisteiden lasku, ainakin Rally3:lla, kaksi poweria olen voittanut, sain niistä pisteitä 24 ja 23. Kisat kun tuli vielä voitettua, niin pisteitä on tuplat Pajarin nähden. Että sellaista...

Muita bugeja ei tässä muutaman illan aikana ole tainnut tulla vastaan, mutta noissa onkin jo riittävästi, varsinkin tuossa rengashommassa. Muutenhan peli on ollut yllättävänkin hauskaa ajella G29:llä, vaikka ratti jättää kyllä parantamisen varaa. Mitä nyt lukenut, niin ilmeisesti tätä peliä korjailla enää, mikä on kyllä harmi homma.

Edit: lisätään vielä, että ajan ilman restarttaje, mikä on kyllä nyt virhe. Täytyy laittaa ne päälle heti kun mahdollista, jotta tähän saa jonkun tolkun.
 
Ylös Bottom