P
Poistettu jäsen 5945
Guest
Half life 2 olisin ehdottomasti itse napannut kaikkien aikojen peliksi.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Kyllä Forza Horizon 5 on kaikkien aikojen paras peli omassa genressään. Autopeleissä kehitys menee eteenpäin lineaarisemmin kuin monissa muissa genreissä. Vanhat autopelit voivat olla nostalgiatrippejä, mutta ihan selkeästi uusimmat ovat aiempia parempia monessa suhteessa niin merkittävästi, että vanhat autopelit eivät vain millään suhteellisen analyyttisillä laatuun perustuvilla kokonaiskriteereillä pääse samalle tasolle. Muutenkin vaikka omat peli-ihastukseni ovat siellä lapsuuden ja nuoruuden 80- ja 90-luvulla, onhan uudet pelit monella tapaa vanhempia parempia tai ainakin hiotumpia kokonaisuuksia. Jo pelkästään käyttöliittymän vaivattomuus vaikuttaa paljon.
Vähän tuo Dark Souls menestys hämmentää koska se ei ole edes paras eikä varsinaisesti DS pelien esi-isä. Hyvä peli ei siinä mitään mutta ei voida puhua samassa lauseessa mainitsemiesi pelien kanssa. Tai no GTA V peliä en rankkaa myöskään samaan kastiin koska ei se todellakaan niin hyvä ole kuin myynnit antavat ymmärtää.Ennen kaikkea ihmetyttää, että missä on Forza Horizon 5!!! Justiinsa sai 90+ pisteen keskiarvot, eikä päässyt edes ehdolle!!! Kyllä tästä ainakin osa porukkaa mielensä niin pahoittaa ja riittää varmasti syyksi väittelyn aloittamiselle! Ehkä pitäisi myös alkaa miettimään, että onko valitsijaraati puolueellinen!!!
No vitsit toki vitseinä! Samaa mieltä toki siitä, että kohtuullisen suppea valikoima kyllä pelejä, jos tuossa tosiaan on listattu kaikki, joista voittaja äänestettiin. Missä tosiaan edustaja Final Fantasy-sarjasta? Mietityttää myös, ettei yksikään Gran Turismo-sarjan peli mahtunut ehdolle mukaan. Esim. GT 2 on ratojen ja autojen määrässä sellainen edelläkävijä ja merkkipaalu, että olisi voinut historiallisista syistä olla mukana.
Toki hieno pelilista noinkin, mutta en minä noista Dark Soulsia ykköseksi olisi valinnut sitten millään. Mario 3, MGS, Last Of Us, GTA V ja Half-Life 2 nyt vähintään noista ehdolla olleista kuuluisivat Dark Soulsin yläpuolelle.
Haloa en nyt mitenkään näe tuollaiseen kerhoon missä SMB3 ja HL2 painivat. Ihan kiva mutta näitähän löytyy 13 tusinassa.Listalta puuttuu paljon pelejä, jotka sinne kuuluisivat, mutta jos tuosta listasta pitäisi valita, niin se olisi varmaan Halo, Super Mario Bros 3 tai Half-Life 2.
Niin se onkin kun verrokkina on Forza Horizonit ja Crew sarja. Muita tuollaisia ei taida ollakaan.Kyllä Forza Horizon 5 on kaikkien aikojen paras peli omassa genressään. Autopeleissä kehitys menee eteenpäin lineaarisemmin kuin monissa muissa genreissä. Vanhat autopelit voivat olla nostalgiatrippejä, mutta ihan selkeästi uusimmat ovat aiempia parempia monessa suhteessa niin merkittävästi, että vanhat autopelit eivät vain millään suhteellisen analyyttisillä laatuun perustuvilla kokonaiskriteereillä pääse samalle tasolle. Muutenkin vaikka omat peli-ihastukseni ovat siellä lapsuuden ja nuoruuden 80- ja 90-luvulla, onhan uudet pelit monella tapaa vanhempia parempia tai ainakin hiotumpia kokonaisuuksia. Jo pelkästään käyttöliittymän vaivattomuus vaikuttaa paljon.
Haloja ei missään nimessä löydy 13 tusinassa, mutta ei kai se tämän äänestyksen pointti ollutkaan. Etsittiin parasta peliä, ei ainutlaatuisinta. Ensimmäinen Halo oli sitä paitsi ilmestyessään jotain aika ainutlaatuista. Se onnistui tuomaan FPS pelit konsoleille tavalla, johon ei oltu aikaisemmin pystytty. Se samalla kartoitti tietä tuleville konsoliFPS peleille.Haloa en nyt mitenkään näe tuollaiseen kerhoon missä SMB3 ja HL2 painivat. Ihan kiva mutta näitähän löytyy 13 tusinassa.
Haloja ei missään nimessä löydy 13 tusinassa, mutta ei kai se tämän äänestyksen pointti ollutkaan. Etsittiin parasta peliä, ei ainutlaatuisinta. Ensimmäinen Halo oli sitä paitsi ilmestyessään jotain aika ainutlaatuista. Se onnistui tuomaan FPS pelit konsoleille tavalla, johon ei oltu aikaisemmin pystytty. Se samalla kartoitti tietä tuleville konsoliFPS peleille.
Lisäksi listasin vain oman mielipiteeni, jos valinta on tehtävä tuolta mainitulta listalta. Sinä et näe Haloa samassa kerhossa. Minä näen. Jos saisi vapaasti valita pelin kuin pelin, niin se tuskin olisi mikään näistä mainitsemastani kolmesta pelistä.
Kahden tatin ohjaus ja ylipäätään lukuisat näppäinvaihtoehdot niitä haluaville. Näppäinvaihtoehdot tekivät pelistä helposti lähestyttävän lähes kaikille lajityypissä, joka ei juuri konsoleilla juhlinut. Näistä mainitsemistasi peleistä Timesplitters tosin taisi myös tarjota kahden tatin ohjausta?Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Kahden tatin ohjaus ja ylipäätään lukuisat näppäinvaihtoehdot niitä haluaville. Näppäinvaihtoehdot tekivät pelistä helposti lähestyttävän lähes kaikille lajityypissä, joka ei juuri konsoleilla juhlinut. Näistä mainitsemistasi peleistä Timesplitters tosin taisi myös tarjota kahden tatin ohjausta?
Lisäksi tietysti aika eeppinen tarina ja jopa 16 pelaajan lanissa toimiva moninpeli. 13 moninpelikarttaa oli myös siihen aikaan aika kiva määrä. Itseasissa se on vieläkin aika kiva määrä. Xbox Connectin kautta pääsi jopa pelaaman netin yli, vaikkei varsinaista Xbox Liveä ollut edes vielä julkaistu. Tämäkin aika harvinaista konsoleilla siihen aikaan. Peli myös onnistui ammuskelun gameplayloopissa erinomaisesti. Suojat ja niihin tarvittavat osumien määrät suhteessa käytössä oleviin aseisiin olivat loistavasti tasapainossa. Tätä samaa looppia Halo hyödyntää edelleen ja muun muassa se erottaa pelin monista muista markkinoilla olevista räiskinnöistä.
Itse muistaakseni pelasin Halon ekan kerran läpi sen jälkeen, kun olin läpäissyt Half-Lifen, ja vaikea kyllä nähdä sitä Halon tarinaa mitenkään eeppisenä. Half-Life on kerronnan puolesta aika mullistava FPS ja se ansaitsisi olla aina listalla, kun kaikkien aikojen pelejä luetellaan.Kahden tatin ohjaus ja ylipäätään lukuisat näppäinvaihtoehdot niitä haluaville. Näppäinvaihtoehdot tekivät pelistä helposti lähestyttävän lähes kaikille lajityypissä, joka ei juuri konsoleilla juhlinut. Näistä mainitsemistasi peleistä Timesplitters tosin taisi myös tarjota kahden tatin ohjausta?
Lisäksi tietysti aika eeppinen tarina ja jopa 16 pelaajan lanissa toimiva moninpeli. 13 moninpelikarttaa oli myös siihen aikaan aika kiva määrä. Itseasissa se on vieläkin aika kiva määrä. Xbox Connectin kautta pääsi jopa pelaaman netin yli, vaikkei varsinaista Xbox Liveä ollut edes vielä julkaistu. Tämäkin aika harvinaista konsoleilla siihen aikaan. Peli myös onnistui ammuskelun gameplayloopissa erinomaisesti. Suojat ja niihin tarvittavat osumien määrät suhteessa käytössä oleviin aseisiin olivat loistavasti tasapainossa. Tätä samaa looppia Halo hyödyntää edelleen ja muun muassa se erottaa pelin monista muista markkinoilla olevista räiskinnöistä.
Kiitokset @gherbaru lle GoldenEyen mainitsemisesta ja muistuttamisesta! Vaikka peli toki näin 20+ vuotta myöhemmin nykyään aika karulta näyttääkin, niin historiallinen vaikutus pelillä oli ja on aika suuri. Peli toi julkaisuaikanaan näyttävästi fps-räiskinnät konsoleille ja teki sen myös toimivasti. Tuosta konsoliräiskintöjä on sitten jalostettu eteenpäin ja varmasti esim. Halo ja CoD saavat ainakin konsolipuolella kiittää aika paljon GoldenEyetä ja sen roolia suunnan näyttäjänä.
GoldenEye ei varmaan pelinä ole parempi kuin Halo tai CoD, jos niitä näin 20 vuotta myöhemmin yksi yhteen verrataan, mutta GoldenEyen historiallinen vaikutus konsoliräiskintöjen kehityksessä ja suunnan näyttäjänä on kiistaton. Olisi siinä mielessä voinut jopa kuulua listallekin.
Eli huijasitDreamcastin Unreal Tournament hiiri + näppis-tuella never forget.
Half-Life 2 on onnistuu kerronnassaan paremmin, sen toki myönnän. Pitäydyn kuitenkin kannassani että Halon tarina oli/on eeppinen.Itse muistaakseni pelasin Halon ekan kerran läpi sen jälkeen, kun olin läpäissyt Half-Lifen, ja vaikea kyllä nähdä sitä Halon tarinaa mitenkään eeppisenä. Half-Life on kerronnan puolesta aika mullistava FPS ja se ansaitsisi olla aina listalla, kun kaikkien aikojen pelejä luetellaan.
OK, se on PC-peli, mutta tarinaa ei varmaan konsolialusta ole koskaan kahlinnut. Halon ansiot ovat (edelleen) nappiin osuneessa pelattavuudessa, ja konsoli-FPS:ien pioneerina se on selkeästi yksi lajityypin merkkipaaluista. Muutamat tehtävät nostivat kuitenkin sapen pintaan ja siksi en koe pelkkiä pehmeitä ja pörröisiä tunteita Haloa muistellessa.
Kyllä se taisi olla ensimmäinen ns moderni konsoli fps ja juurikin tuo kahden tatin tähtäys jne ja yleinen sulavuus ohjauksessa. Tämän jälkeen seuraava olikin sitten codi joka toi iron sightia sun muuta, isompaan tietoisuuteen konsolipeleissä mikä on nyt ihan standardia jokaisessa fps pelissä. Hassua, että Halon merkitystä konsoli fps suunnannäyttäjänä vielä joku kyseenalaistaa vuonna 2021.Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Tämä on niin totta. Jos valinnan saisi tehdä ilman mitään rajoituksia, niin yhtenä päivänä valitsisi jonkun pelin kaikkien aikojen parhaaksi ja seuraavana päivänä valinta olisikin joku ihan muu.Muutenkin tuota kaikkien aikojen parasta peliä on mahdoton valita. Itselläkin se peli vaihtelee aina päivittäin.
Joo kovin puutteelliselta vaikuttaa lista myös mun silmiin. Kyllä sieltä löytyy se oman pelihistorian #1 peli (Breath of the Wild), mutta ei esimerkiksi yhtään ainoata JRPG:tä. Final Fantasyn ja Chrono Triggerin lisäksi puuttuu DragonQuestit, Shin Megami Tenseit, Personat jne. kyseisen genren sarjat. Ei nyt varmasti kaikkia näitä sarjoja pitäisi listalta löytyäkään, mutta ihan oikeasti yksikään laadukas JRPG peli ei muka tuonne yltänyt?Dark Souls
Doom (1993)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Half-Life 2
Minecraft
Street Fighter II
Tetris
The Last of Us
Super Mario 64
Metal Gear Solid
Halo: Combat Evolved
Super Mario Bros. 3
Grand Theft Auto V
Portal
Call of Duty 4: Modern Warfare
Pac Man
Super Mario Kart
Space Invaders
Sim City (1989)
Pokémon GO
EDIT: Listalla ei ole esimerkiksi yhtään Final Fantasya, ei Chrono Triggeriä.... ja 20 peliä 50 vuoden ajalta on melko suppea valikoima.
Joo kovin puutteelliselta vaikuttaa lista myös mun silmiin. Kyllä sieltä löytyy se oman pelihistorian #1 peli (Breath of the Wild), mutta ei esimerkiksi yhtään ainoata JRPG:tä. Final Fantasyn ja Chrono Triggerin lisäksi puuttuu DragonQuestit, Shin Megami Tenseit, Personat jne. kyseisen genren sarjat. Ei nyt varmasti kaikkia näitä sarjoja pitäisi listalta löytyäkään, mutta ihan oikeasti yksikään laadukas JRPG peli ei muka tuonne yltänyt?
Samoin vaikka oma lemppari Zelda löytyykin, niin melkein tällaiselle listalle tarjoaisin ennemmin Ocarina of Timea. Tuo oli kuitenkin pelihistorian kannalta monella tapaa niin merkittävä teos ja on ainakin mun silmissä yhä edelleen varsin mainio peli, vaikka ikä siinä näkyykin.
Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Tämä onkin itseasiassa hyvä kysymys. Käyttöliittymän suhteen harppaus tehtiin joskus 2000-luvun vaihteessa. Sitä vanhemmissa vähänkään monimutkaisemmissa peleissä käyttöliittymä aiheuttaa merkittävää haittaa pelattavuudelle. Tilanne parani tosiaan nopeasti varsinkin konsolipeleissä ja jossain mielessä tuntuukin siltä, että nuo 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen pelit ovat käyttöliittymältään usein selkeämpiä ja johdonmukaisempia kuin nykypelit. Jos pitää kahlata paljon valikoissa, se selkeys kyllä sitten tekee välillä hankaluuksia siinä, että pitää klikkailla niin montaa eri kohtaa, jotta saisi haluamansa tuloksen ja muistaa mistä saa mitäkin muutettua, mutta kyllä parhaimmillaan UI:t ovat olleet pari konsolisukupolvea aiemmin helpommin lähestyttäviä kuin nykyään ja tykkäänkin niistä enemmän. Esimerkiksi ostin juuri The Darknessin tarjouksesta boksille ja siinä käyttöliittymä tuntuu tosi hienolta ja sama koskee monta muuta aikakauden peliä.Mielipidehän se tuokin. Millä analyyttisella laatuun perustuvalla kriteerillä arvioit käyttöliittymää? Miten Forzan Windows 8:n tablettikäyttöliittymä on olennaisesti parempi kuin vaikka PS2-aikakauden Burnoutin käyttöliittymä? Pelimuoto -> Rata -> Auto -> Ajoon, vaikuttaa minusta aika sujuvalta.
Jopas tuli taas voimakas reaktio mielipide erosta. Itse en näe asiaa noin ja @gherbaru asiaa jo ehtikin kommentoimaan.Haloja ei missään nimessä löydy 13 tusinassa, mutta ei kai se tämän äänestyksen pointti ollutkaan. Etsittiin parasta peliä, ei ainutlaatuisinta. Ensimmäinen Halo oli sitä paitsi ilmestyessään jotain aika ainutlaatuista. Se onnistui tuomaan FPS pelit konsoleille tavalla, johon ei oltu aikaisemmin pystytty. Se samalla kartoitti tietä tuleville konsoliFPS peleille.
Lisäksi listasin vain oman mielipiteeni, jos valinta on tehtävä tuolta mainitulta listalta. Sinä et näe Haloa samassa kerhossa. Minä näen. Jos saisi vapaasti valita pelin kuin pelin, niin se tuskin olisi mikään näistä mainitsemastani kolmesta pelistä.
Nimenomaan konsolipuolella oli jo tuota ennen paljon parempiakin fps pelejä tuotu ja itse kun pelasin myös pc:llä niin ei Halo aiheuttanut minkäänlaisia vau elämyksiä. Goldeneye sen sijaan oli mullistava peli tuoreeltaan.Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Menemättä sen syvemmälle historiaan, on NFS-sarja aika kova tekijä myös tuossa genressä. Minulle nuo open world arcade kaahailut ovat se pääasiallinen pelaamisen muoto, mutta onhan se tosiaan vähän marginaalinen genre laajemmassa mittakaavassa. Tykkään ihan kaikista avoimen maailman rällästelyistä, vaikka ne eivät olisi edes kovin tasokkaita. Sitten kun joku tekee oikeasti hyvän avoimen maailman autopelin, onhan se aika itsestäänselvästi minulle ihan relevantti valinta maailman parhaaksi peliksi.Niin se onkin kun verrokkina on Forza Horizonit ja Crew sarja. Muita tuollaisia ei taida ollakaan.