Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolisukupolven paras peli

Jopas tuli taas voimakas reaktio mielipide erosta. Itse en näe asiaa noin ja @gherbaru asiaa jo ehtikin kommentoimaan.
Voimakas reaktio? Vastasin viestiisi miksi Halo kuuluu tuohon kastiin.

Ja sen jälkeen on jo itseasiassa vastattu useamman käyttäjän toimesta myös @gherbaru :lle. Sinulle selvästikään Halo ei ollut konsolifpsien suunnannäyttäjä. Monen muun mielestä se sitä oli.
 
Menemättä sen syvemmälle historiaan, on NFS-sarja aika kova tekijä myös tuossa genressä. Minulle nuo open world arcade kaahailut ovat se pääasiallinen pelaamisen muoto, mutta onhan se tosiaan vähän marginaalinen genre laajemmassa mittakaavassa. Tykkään ihan kaikista avoimen maailman rällästelyistä, vaikka ne eivät olisi edes kovin tasokkaita. Sitten kun joku tekee oikeasti hyvän avoimen maailman autopelin, onhan se aika itsestäänselvästi minulle ihan relevantti valinta maailman parhaaksi peliksi.
Itselle tulee mieleen tasan yksi autopeli, jonka voisin nostaa vuoden parhaaksi peliksi (olen tainnut näin useaan otteeseen tehdäkin), ja se oli Burnout Paradise. Kaikki eivät tykänneet siitä suunnasta, johon Burnout-sarja tuossa lähti, mutta koskaan ennen Paradisea tai sen jälkeen en ole saanut kaahailupelistä samanlaisia kicksejä. Avoin maailma oli toteutettu ihan täydellisesti ja ne 2-8 pelaajan tiimitehtävät oli tosi siistejä.

Ah, good times...
 
Burnout Paradise on minullekin ihan siellä kärkipäässä vaikka sitä on tullut vedettyä vuosien saatossa kyllästymiseen asti monta kertaa läpi. Edelleen palaan säännöllisesti peliin ja remasteri on ihan pelikelpoinen vieläkin. Siinä kuitenkin huomaa, että autopeleissä ikä tuo rasitetta. Burnout Paradisen auton käyttäytyminen ja ohjattavuus ei ole nykypelien tasolla. Grafiikoista en niin välitä, ne ovat ihan siedettävät vielä, mutta eri pelimuodoissa on sellaisia turhauttavia piirteitä, kuten suunnistamisen vaikeus ja epävarma törmäysmallinnus, jotka selkeästi tekevät pelistä huonomman. Olisikin mahtavaa, jos pelistä tulisi jatko-osa, jossa on huomioitu heikkoudet. Silloin se voisi tosiaan ollakin paras peli, koska vahvat puolet ovat oikeastaan vahvempia kuin missään muussa genren pelissä. Aika paljon hauskuudesta jää uupumaan, jos törmäily ei tunnu missään ja voi vaan kaahailla miten sattuu, siksi Burnout on paljon intensiivisempi kokemus parhaimmillaan kuin nämä nykyiset.
 
Burnout Paradise on minullekin ihan siellä kärkipäässä vaikka sitä on tullut vedettyä vuosien saatossa kyllästymiseen asti monta kertaa läpi. Edelleen palaan säännöllisesti peliin ja remasteri on ihan pelikelpoinen vieläkin. Siinä kuitenkin huomaa, että autopeleissä ikä tuo rasitetta. Burnout Paradisen auton käyttäytyminen ja ohjattavuus ei ole nykypelien tasolla. Grafiikoista en niin välitä, ne ovat ihan siedettävät vielä, mutta eri pelimuodoissa on sellaisia turhauttavia piirteitä, kuten suunnistamisen vaikeus ja epävarma törmäysmallinnus, jotka selkeästi tekevät pelistä huonomman. Olisikin mahtavaa, jos pelistä tulisi jatko-osa, jossa on huomioitu heikkoudet. Silloin se voisi tosiaan ollakin paras peli, koska vahvat puolet ovat oikeastaan vahvempia kuin missään muussa genren pelissä. Aika paljon hauskuudesta jää uupumaan, jos törmäily ei tunnu missään ja voi vaan kaahailla miten sattuu, siksi Burnout on paljon intensiivisempi kokemus parhaimmillaan kuin nämä nykyiset.
BP:ssä tulikin aiemmalla konsolisukupolvella (vai paria aiemmalla?) tehtyä suurinpiirtein kaikki muutamaa onlineryhmähaastetta ja joitain dlcjuttua, mutta aikaa siihen tuli kulutettua PALJON. Remasterin hommasin, mutta jotenkin sitä ei enää jaksanut samalla tavalla, vaiheeseen on jäänyt se pahasti. Silti kuitenkin se on siellä autopelien top-jossain ilman muuta, vaikkei nykyaikana ihan niin täysin enää vastaakaan ajan vaatimuksia.
 
Hassua, että Halon merkitystä konsoli fps suunnannäyttäjänä vielä joku kyseenalaistaa vuonna 2021.

Näinhän se on. Ja vaikka en itse FPS-fani ole, niin Bungie ja Rare ovat tehneet molemmat hienon pohjatyön nykyisin myös konsoleilla massiiviselle FPS-genrelle. Ja juuri GoldenEye ja Halo: CE ovat myös omaan makuuni kolahtaneet aikanaan todella hyvin ja molempien merkitys konsolipelaamiselle on täysin kiistatonta omassa genressään.

Mutta eipä ne omalla listalla olisi kumpikaan top3:ssa, mutta nämä nyt tietenkin ovat ihan makuasioita. Omalla listallani olisi tuon sinänsä ihan perustellun setin ulkopuolelta ainakin mm. Silent Hill 2, joku Mega Man ja ehkä joku Castlevania, ihan varmasti joku JRPG ja ehkäpä jopa Max Payne, mutta tämä nyt riippuu ihan päivästä ja fiiliksestä.
 
Eihän näissä äänestyksissä ikinä absoluuttista totuutta saa selville, mutta ihan hyvin voin nähdä sen minkä takia Dark Souls rankataan tänä päivänä niin korkealla tälläisissä äänestyksissä.

Upea toiminnallinen seikkailupeli jonka world ja level design salaisuuksineen on vielä tänäkin päivänä omissa papereissani päihittämätöntä laatua. Ainoastaan Soulsborne-sarjan muut pelit pääsevät lähelle tätä.

Combat on toki vanhentunut aika paljon eikä se nyt välttämättä ikinä ollutkaan mitään kaikista syvintä huippulaatua, mutta kun sen varsin simppelin combatin yhdistää viimeisen päälle suunnitelluihin pomoihin ja näiden iskusarjoihin niin on tuloksena aika nautinnollinen kokonaisuus. Ei ole ihme, että tuota formulaa on kymmenet studiot maailmassa pyrkineet kopioimaan, mutta sanoisin, että kukaan ei ole siinä onnistunut vielä päihittämään FromSoftwarea.

Eikä pidä unohtaa pelin todella rikasta ja tarkkaan mietittyä lorea jota ei väännetä rautalangasta pelaajalle vaan se on uniikilla tapaa pelaajan itsensä havaittavissa jos kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota.

Kaikenkaikkiaan ei tule itselleni viimeiseltä vuosikymmeneltä mieleen yhtäkään singleplayer-peligenreä joka olisi muokannut alaa yhtä paljon kuin Dark Souls. Ihan yhtä perusteltavissa Dark Souls listan kärjessä on kuin vaikkapa Tetris, Zelda tai Half-Life.
 
Eihän näissä äänestyksissä ikinä absoluuttista totuutta saa selville, mutta ihan hyvin voin nähdä sen minkä takia Dark Souls rankataan tänä päivänä niin korkealla tälläisissä äänestyksissä.

Upea toiminnallinen seikkailupeli jonka world ja level design salaisuuksineen on vielä tänäkin päivänä omissa papereissani päihittämätöntä laatua. Ainoastaan Soulsborne-sarjan muut pelit pääsevät lähelle tätä.

Combat on toki vanhentunut aika paljon eikä se nyt välttämättä ikinä ollutkaan mitään kaikista syvintä huippulaatua, mutta kun sen varsin simppelin combatin yhdistää viimeisen päälle suunnitelluihin pomoihin ja näiden iskusarjoihin niin on tuloksena aika nautinnollinen kokonaisuus. Ei ole ihme, että tuota formulaa on kymmenet studiot maailmassa pyrkineet kopioimaan, mutta sanoisin, että kukaan ei ole siinä onnistunut vielä päihittämään FromSoftwarea.

Eikä pidä unohtaa pelin todella rikasta ja tarkkaan mietittyä lorea jota ei väännetä rautalangasta pelaajalle vaan se on uniikilla tapaa pelaajan itsensä havaittavissa jos kiinnittää tiettyihin asioihin huomiota.

Kaikenkaikkiaan ei tule itselleni viimeiseltä vuosikymmeneltä mieleen yhtäkään singleplayer-peligenreä joka olisi muokannut alaa yhtä paljon kuin Dark Souls. Ihan yhtä perusteltavissa Dark Souls listan kärjessä on kuin vaikkapa Tetris, Zelda tai Half-Life.
Täysin samaa mieltä. Muistan aikoinaan kun katselin Gamespotin videoarvostelun pelistä ja olin sitä mieltä, että tässä on sitä jotain mikä kiinnostaa. Ja kiinnosti niin pitkälle, että lempisarjoja itselle.
 
Tuntuu oudolta tavallaan täällä puolustella Haloa kun en itse ole sitä pitänyt kovin erikoisena mutta kuitenkin...

Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Oma veikkaukseni on se että ehkä se tuli laajemman porukan tietoon? Oliko nettipeli osa tätä meriittiä? Ne tuplatatit ja ohjauksen sujuvuus kai jo mainittiinkin.

GoldenEyeta sen kummemmin lyttäämättä onhan se ohjaus melko tönkkö. Jos siihen oli tottunut ja pääsi pelaamaan Haloa niin voin kuvitella mikä se hyppy on ollut näiden välillä. Mutta jos on vaikka pc:llä jo pelannut paljon tai aiempia yhtä hyviä konsoliräiskintöjä niin ehkä sitten ei. Mutta kenties niitä Halon hakkaajia oli niin paljon että siitä tuli niin iso yhteinen kokemus?

Minä pelasin Halon niin että olin jo pelaillut pc:llä räiskintöjä ja konsoleillakin jotain. Sen kovin juttu oli coop jaetulla ruudulla. Ei sekään mikään uusi juttu mutta se oli siis minulle ainoa merkittävä seikka mitä jäi siitä mieleen.

Mutta onhan Halon ohjaus yhä nykypäivänäkin tosi sujuva. Muistan kun pelasin Destinyn betaa ja hokasin heti että on Halon tekijät asialla koska ohjaus vain oli niin hyvä että pelkästään sen takia peliä jaksoi testailla vaikka muuten ei grindipelit kiinnosta.

Halo ei ehkä ole yksittäisillä osa-alueilla missään paras mutta se on juuri hyvä esimerkki siitä kuinka kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

Nimenomaan konsolipuolella oli jo tuota ennen paljon parempiakin fps pelejä tuotu ja itse kun pelasin myös pc:llä niin ei Halo aiheuttanut minkäänlaisia vau elämyksiä. Goldeneye sen sijaan oli mullistava peli tuoreeltaan.
Tässäkin mutuilisin että kenties Halo vain saavutti isomman yleisön? Siinä oli se nettipeli, (kai se nyt jo ykkösessä oli?) mikä oli yhä harvinaisuus konsoleilla ja lisäksi cooppi. Kyllä kaksin tai useamman pelattavat pelit aina enemmän porukkaa voi potentiaalisesti kerätä kun pelin ostaja hakee pelikavereita ja sitten sana kiirii jne. Kenties näin?
 
Tuntuu oudolta tavallaan täällä puolustella Haloa kun en itse ole sitä pitänyt kovin erikoisena mutta kuitenkin...


Oma veikkaukseni on se että ehkä se tuli laajemman porukan tietoon? Oliko nettipeli osa tätä meriittiä? Ne tuplatatit ja ohjauksen sujuvuus kai jo mainittiinkin.

GoldenEyeta sen kummemmin lyttäämättä onhan se ohjaus melko tönkkö. Jos siihen oli tottunut ja pääsi pelaamaan Haloa niin voin kuvitella mikä se hyppy on ollut näiden välillä. Mutta jos on vaikka pc:llä jo pelannut paljon tai aiempia yhtä hyviä konsoliräiskintöjä niin ehkä sitten ei. Mutta kenties niitä Halon hakkaajia oli niin paljon että siitä tuli niin iso yhteinen kokemus?

Minä pelasin Halon niin että olin jo pelaillut pc:llä räiskintöjä ja konsoleillakin jotain. Sen kovin juttu oli coop jaetulla ruudulla. Ei sekään mikään uusi juttu mutta se oli siis minulle ainoa merkittävä seikka mitä jäi siitä mieleen.

Mutta onhan Halon ohjaus yhä nykypäivänäkin tosi sujuva. Muistan kun pelasin Destinyn betaa ja hokasin heti että on Halon tekijät asialla koska ohjaus vain oli niin hyvä että pelkästään sen takia peliä jaksoi testailla vaikka muuten ei grindipelit kiinnosta.

Halo ei ehkä ole yksittäisillä osa-alueilla missään paras mutta se on juuri hyvä esimerkki siitä kuinka kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.


Tässäkin mutuilisin että kenties Halo vain saavutti isomman yleisön? Siinä oli se nettipeli, (kai se nyt jo ykkösessä oli?) mikä oli yhä harvinaisuus konsoleilla ja lisäksi cooppi. Kyllä kaksin tai useamman pelattavat pelit aina enemmän porukkaa voi potentiaalisesti kerätä kun pelin ostaja hakee pelikavereita ja sitten sana kiirii jne. Kenties näin?

Täytyy myös Goldeneyen kohdalla muistaa se, millainen N64:n ohjain oli. Ohjain on vielä omituisempi nykyään tarkastellessa, joten oli aikamoinen uroteko tehdä konsoli-fps-pelistä niinkin toimiva kuin Goldeneye oli.
 
Täytyy myös Goldeneyen kohdalla muistaa se, millainen N64:n ohjain oli. Ohjain on vielä omituisempi nykyään tarkastellessa, joten oli aikamoinen uroteko tehdä konsoli-fps-pelistä niinkin toimiva kuin Goldeneye oli.
Ansionsa pelillä kieltämättä on ja varmasti teki enemmän kuin Halo mutta kuten Apple ja Blizzard, kenties Halo vain hioi olemassaolevan kaavan niin toimivaksi että se nousi ihmisillä enemmän esiin kuin ne alkuperäiset pioneerit? Eihän Applekaan keksinyt kosketusnäyttöpuhelinta mutta usein se nostetaan esille kun puhutaan niiden yleistymisestä koska se teki ymmärtääkseni ensimmäinen sellaisen, joka oikeasti oli hyvä käyttää.

Näkisin samaa siis Halossa verrattuna GoldEyehin, jos saatte logiikastani kiinni?
 
Eihän näissä äänestyksissä ikinä absoluuttista totuutta saa selville, mutta ihan hyvin voin nähdä sen minkä takia Dark Souls rankataan tänä päivänä niin korkealla tälläisissä äänestyksissä.
Kyllä, kiistaton vaikutus pelialaan, ilmeisen kiistämätön laatu + ehkä se tärkein: Vetoaa erityisen hyvin sellaisiin pelaajiin, jotka äänestävät tällaisissa äänestyksissä ;)
No joo, onhan muillakin sarjoilla intohimoiset faninsa, ei siinä.
Zero Punctuationin Yahtzee taisi kuvailla, että hän kutsuisi viime vuosikymmenen parhaaksi peliksi Undertalea, jos huone on täynnä tyyppejä joilla on popkulttuuriviittauksia t-paidoissa. Ja Dark Soulsia, jos huone on täynnä tyyppejä jotka harrastaa fantasiaa :p

Onpas muuten omalla tavallaan masentava topic, kun löysin tuolta aiemmilta sivuilta omat näkemykset Wii/PS3-aikakaudesta. Muistutti siitä, että PS3:n AAA-pelit olivat sitten kuitenkin isompi loikka pelaamisen saralla (ja siten lähtökohtaisesti kiinnostavampia ja ikimuistoisempia) kuin PS4:n vastaavat. Ei siinä, hemmetisti hienoja pelejä on tämäkin sukupolvi tarjonnut.
 
Onpas muuten omalla tavallaan masentava topic, kun löysin tuolta aiemmilta sivuilta omat näkemykset Wii/PS3-aikakaudesta. Muistutti siitä, että PS3:n AAA-pelit olivat sitten kuitenkin isompi loikka pelaamisen saralla (ja siten lähtökohtaisesti kiinnostavampia ja ikimuistoisempia) kuin PS4:n vastaavat. Ei siinä, hemmetisti hienoja pelejä on tämäkin sukupolvi tarjonnut.
Varsinkin näin kauhupelien suurena ystävänä tuo ero genien välillä on ollut suunnaton, kun perinteisemmät survival horrorit vaihtui näihin kävelysimuihin ja piiloleikkeihin.

Sitten vielä kauhupelien ulkopuolelta aivan käsittämättömät määrät useita pelejä tarjonneita huippusarjoja kuten Bioshockit, Batmanit ja Mass Effectit, niin ei tuo uudempi sukupolvi pääse meikäläisen kirjoissa lähellekään.
 
Onpas muuten omalla tavallaan masentava topic, kun löysin tuolta aiemmilta sivuilta omat näkemykset Wii/PS3-aikakaudesta. Muistutti siitä, että PS3:n AAA-pelit olivat sitten kuitenkin isompi loikka pelaamisen saralla (ja siten lähtökohtaisesti kiinnostavampia ja ikimuistoisempia) kuin PS4:n vastaavat. Ei siinä, hemmetisti hienoja pelejä on tämäkin sukupolvi tarjonnut.
Kyllä PS3 ja Xbox 360 ja Wiille tuli hyviä pelejä, mutta suorituskyvyn puolesta tuo aikakausi oli ylivoimaisesti huonoin, harva peli ylsi edes lukittuun 30fps.
 
Kyllä, kiistaton vaikutus pelialaan, ilmeisen kiistämätön laatu + ehkä se tärkein: Vetoaa erityisen hyvin sellaisiin pelaajiin, jotka äänestävät tällaisissa äänestyksissä ;)
No joo, onhan muillakin sarjoilla intohimoiset faninsa, ei siinä.
Niin sitä voidaan varmaan miettiä miksi nimenomaan Dark Soulsille kääntyi lopulta enemmistön äänet. Eiköhän äänestäjät kumminkin muitakin pelejä tuolla listalla ollut pelannut joille sen äänen olisi voinut antaa myöskin.
 
Ylös Bottom