Ottamatta nyt sen suuremmin kantaa asiaan, on mielestäni melko rankkaa rinnastaa eliöt, jotka toimivat täysin luontaisten viettiensä varassa eliöihin, joilla on jokaisena hetkenä mahdollisuus tietoisesti vaikuttaa käyttäytymiseensä ja valintoihinsa. Loogiseen ajatteluun kykenemätön eliö tuskin kykenee näkemään tuhoavaa vaikutustaan ekosysteemissä, kun taas ihminen kykenee sen näkemään halutessaan. Lisäksi luonnolla on keinot pitää elämänmuodot aisoissa ja tasapainottaa ekosysteemi, vaikka joku laji välillä nousisikin hetkellisesti johtavaan asemaan - ihminen puolestaan sotkee tuota tasapainoa joka ikinen päivä, vaikkeuttaen luontaisen tasapainon syntymistä. Puhumattakaan siitä, että ihminen myös pyrkii kaiken tuhonsa jälkeen estämään planeettaamme (tätä epätodennäiköisyyksistä syntynyttä HARVINAISTA taivaankappaletta, joka ylipäänsä mahdollistaa elämää) hakeutumasta luontaiseen tasapainoonsa.
Lisäksi maailmassa on tasan YKSI ja AINOA asia, joka tekee KAIKESTA elämästä samanarvoista ja se on kuolema. Yksikään kuningas tai faarao ei ole paennut kuolemaa, kuten ei ole yksikään torakkakaan. Halusit tai et, KUOLEMA KORJAA SINUTKIN jonakin päivänä ja sen silmissä sinä et ole YHTÄÄN sen arvokkaampi kuin torakka, vaikka kuvittelisitkin olevasi arvoasteikossa ylempänä loogisen mielesi oikeuttamana.
Sinä päivänä, kun ihminen tajuaa kuoleman todellisen arvon, hän pystyy myös näkemään kaiken elämän samanarvoisena itsensä kanssa.
Se on sitten asia erikseen, että haastaako itsensä näkemään asioita opittujen ajatus- ja käytösmalliensa ulkopuolelta vai sulkeutuuko siihen kuplaan, jossa on tähän asti elänyt, ja johon varsinkin nykyään on helppo sisällyttää kaikki samankaltaiset näkemykset, ja sen myötä sulkea vaihtoehtoiset näkemykset sen ulkopuolelle. Olisi ihan tervettä joskus pysähtyä viettämään aikaa itsensä kanssa ja miettiä, että miksi minä ajattelen asioista juuri näin - onko syynä vanhemmat, koulutus, ympäröivä maailma vai ihan itse muodostettu näkemys maailmasta. Yleensä syy löytyy kolmesta ensimmäisestä vaihtoehdosta, eikä suinkaan siitä, että itse on asioita mietiskellyt.