Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Koulussa Firefox oletuksena

Karri

New Member
Huomasin tänään, että olivat amikseeni asentaneet lukuvuoden alussa kaikille koneille Firefoxit, oletusselaimena. Hienoa nähdä, että it-vastaavat vaivautuvat vaihteeksi päivittämään ohjelmistoja ja huolehtimaan tietoturvasta paremmin.

Onko muissa kouluissa havaittu vastaavaa, asenneltu vaihtoehtoisia selaimia?
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Eipä ole täällä :| .. Hämeenlinnan kauppiksessa ollaan, Datanomi puolella ja IE:tä joudutaan käyttämään :eek:
EDIT: IT-tuki onkin täällä sen verran .... :rolleyes:
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Seinäjoen AMK:ssa Kauhavan yrittäjyyden yksikössä tämä oli arkipäivää jo vuoden vaihteessa :)
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Podu sanoi:
Eipä ole täällä :| .. Hämeenlinnan kauppiksessa ollaan, Datanomi puolella ja IE:tä joudutaan käyttämään :rolleyes:

Eipä Kokkolan Kiviniityssäkään ole ainakaan vielä Firofoxiin/Operaan siirrytty, vaikka ATK-vastaava opettajamme jotain semmoista vihjaisikin kerran. Omalle tilalle koulun serverillä sitä on Firefox asennettu ja sieltä sitä käytellään :I
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Heh, itse pitää asentaa joka kerta, kun koneen käynnistää, tosin Pyynikin yläasteella ei kai voi muutakaan odottaa? (kotisivutkin opetettiin tekemään Netscape Composerilla)
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Oulun yliopistossa on Firefox/Opera ollu jo siitä lähin ku mää tulin sinne!
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Meillä Hämeenlinnan tietojenkäsittelyn yksikön puolella on oletusselaimena IE, mutta kyllä jokaisesta koneesta löytyy myös uusin Firefox, Opera ja Navigator. Mozillaa oltaisiin otettu oletusselaimeksi, mutta loppujen lopuksi päädyttiin siihen, että enemmistö käyttäjistä ei olisi mokomasta pitänyt.
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

makedin sanoi:
Heh, itse pitää asentaa joka kerta, kun koneen käynnistää

Tekisin tuon erittäin mielelläni jos se vain olisi mahdollista koulullamme.. Vaan eipä ole, se on estetty, kuten myös hyvin hyvin monet muut asiat (rakastan it-tukeamme)
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Lytyipä raahen ammattikorkeasta yllätyksekseni tuliketut.
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Entäpä jokin Linux käyttiksenä? Täällä on IE 6 ja Winblows 2000 käytössä. Koitin suositella Linuxia, mutta kun siinä kuulemma "on se tietoturvaongelma"! Miltäköhän planeetalta tuo ylläpito on?
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

sunnpeople sanoi:
Entäpä jokin Linux käyttiksenä? Täällä on IE 6 ja Winblows 2000 käytössä. Koitin suositella Linuxia, mutta kun siinä kuulemma "on se tietoturvaongelma"! Miltäköhän planeetalta tuo ylläpito on?
Ehh... Tulikos ihan perusteita, vai onko tietoturva vaan yleisesti heikko Linuxissa? Koulujen atk-ylläpitäjät ovat kyllä tumppuja.
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Itse olen joka koneelle töissä asentanut Firefoxin oletukseksi ja suuresta osasta myös piilottanut IE:n. :)
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Teppo_Holmqvist sanoi:
En minäkään tunkisi Linuxia peruskäyttäjän kiusaksi. Mutta jos minä saisin päättää, tuo IE6 lähtisi kyllä pois.

Jep, ei sitä ihan peruskäyttäjille uskaltaisi antaa käytettäväksi, tulisi vain rumaa jälkeä ja koneita saisi korjata :p
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Teppo_Holmqvist sanoi:
En minäkään tunkisi Linuxia peruskäyttäjän kiusaksi. Mutta jos minä saisin päättää, tuo IE6 lähtisi kyllä pois.
Itse IT Linuxia (kait Redhat) kokeiltuani voisi sanoa, ettei se suinkaan ollut ongelmallista, ja nuo uudet ovat kuulemma huomattavankin helppoja. Sitä paitsi Gnomehan on erittäin käyttäjäystävällinen, käsittääkseni jossain määrin samantyyppinen kuin Mäkissä?
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Luckyman sanoi:
Kyllä niistä Mozillan tuotteistakin reikiä löytyy, mutta ei niitä vain väärinkäytetä IE:n tapaan.

Kyllä niitä käytetään aivan samalla tavalla hyödykseen kuin IE:nkin. Ero on vain siinä, että Mozillaa kuitenkin käyttää vielä tälläkin hetkellä aika pieni osuus käyttäjistä (ehkä joku 12 prosenttia). Ja muutenkin useista noista tietoturva-aukoista nostetaan hyvin usein turhan paljon melua, koska aika moni niistä on niin eksoottisia ja hurjia että niitä ei kovin helpolla voi hyödyntää (tietenkin luovan tyypin käsissä kaikki on mahdollista).
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

Luckyman sanoi:
Kyllä niistä Mozillan tuotteistakin reikiä löytyy, mutta ei niitä vain väärinkäytetä IE:n tapaan.

http://www.mozilla.org/projects/security/known-vulnerabilities.html

Kyllä järkevin tietoturvavinkki on vaihtaa IE pois. Pelkkien Mozillan reikien listaus kertoo tietysti sen, että aukkoja löytyy joka softasta. IE:n edes puolittainen puolustaminen on jotenkin outoa tietoturvallisuuden kannalta, ainakin vielä tänä päivänä.

CERT:n sivuilta voi seurata mitä haavoittuvuuksia on löydetty ja mistä, sekä mitä on paikattu. IE-paikkauksia on pari tuossa viimeisimpien listalla joka kerta kun katsoo, mutta tottakai siellä on joskus Mozillakin. Viime vuonna oli pari isoa IE uhkaa.
 
Vastaus: Koulussa Firefox oletuksena

En puolustanut IE:tä. Totesin vain ihmisten sokeuden kun puhutaan Firefoxin tai Linuxin tietoturvasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom