Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kovalevyn tarpeellisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tumz

New Member
Tilanne siis se että omistan tuollaisen Arcade paketin. Ostaessani sitä mietin että ihan sama, tossa tulee nyt toi muistikortti, ostaa sit kovon käytettynä myöhemmin.

Nyt alkaa kuitenkin näyttää siltä että tuo 256 muistikortti riittää vallan hyvin minulle pelitallennuksiin.

En aio laittaa konettani verkkoon, joten demolatauksille yms muulle verkostaladattavalle kamppeelle ei ole tarpeellista hankkia kovalevyä.
En myöskään pelaa vanhan boxin pelejä jotka jotkut tarvitsevat ilmeisesti kovon toimiakseen.

Onko minulla siis mitään syytä hankkia kovalevyä koneeseeni?

Onko joissain peleissä tallennus tiedostot niin suuria että muistikortti käy pieneksi tms?

Suunnitteilla hommata Fall Out 3, kunhan ilmestyy. Lyhenevätköhän latausajat tms. jos omistaisin kovalevyn, noin suuren pelin kohdalla?
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Tilanne siis se että omistan tuollaisen Arcade paketin. Ostaessani sitä mietin että ihan sama, tossa tulee nyt toi muistikortti, ostaa sit kovon käytettynä myöhemmin.

Nyt alkaa kuitenkin näyttää siltä että tuo 256 muistikortti riittää vallan hyvin minulle pelitallennuksiin.

En aio laittaa konettani verkkoon, joten demolatauksille yms muulle verkostaladattavalle kamppeelle ei ole tarpeellista hankkia kovalevyä.
En myöskään pelaa vanhan boxin pelejä jotka jotkut tarvitsevat ilmeisesti kovon toimiakseen.

Onko minulla siis mitään syytä hankkia kovalevyä koneeseeni?

Onko joissain peleissä tallennus tiedostot niin suuria että muistikortti käy pieneksi tms?

Suunnitteilla hommata Fall Out 3, kunhan ilmestyy. Lyhenevätköhän latausajat tms. jos omistaisin kovalevyn, noin suuren pelin kohdalla?

En tiedä miten on Falloutin kohdalla juttu, mutta lainatakseni entistä modea;

"Vaikka lähes kaikki Xbox 360 -pelit toimivatkin ilman kiintolevyä, kehittäjät voivat halutessaan optimoida pelejään erityisesti kiintolevyllisiä konsoleita varten. Näin esimerkiksi latausajat saattavat olla lyhyemmät kuin kiintolevyttömällä Xbox 360:llä."

Tuolta siis otettu-> Klick!
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Varmasti pärjäät tällä hetkellä ilman kovoa. Hommaa sellainen sitten kun oikeasti tulee tarvetta.
Saatat saada halvemmalla sitten joskus myöhemmin.

Fallout 3 saattaa hyödyntää kovoa, ainakin lafkan edellinen peli, Oblivion, osasi käyttää kovoa datan cachetukseen.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Tilanne siis se että omistan tuollaisen Arcade paketin. Ostaessani sitä mietin että ihan sama, tossa tulee nyt toi muistikortti, ostaa sit kovon käytettynä myöhemmin.

Nyt alkaa kuitenkin näyttää siltä että tuo 256 muistikortti riittää vallan hyvin minulle pelitallennuksiin.

En aio laittaa konettani verkkoon, joten demolatauksille yms muulle verkostaladattavalle kamppeelle ei ole tarpeellista hankkia kovalevyä.
En myöskään pelaa vanhan boxin pelejä jotka jotkut tarvitsevat ilmeisesti kovon toimiakseen.

Onko minulla siis mitään syytä hankkia kovalevyä koneeseeni?

Onko joissain peleissä tallennus tiedostot niin suuria että muistikortti käy pieneksi tms?

Suunnitteilla hommata Fall Out 3, kunhan ilmestyy. Lyhenevätköhän latausajat tms. jos omistaisin kovalevyn, noin suuren pelin kohdalla?

tulevassa päivityksessähän tulee olemaan se optio että voit kopioida pelit kovalevyllä ja sillä latauksien ajat lyhenee
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Kiitoksia vastauksista.
Onko kellään käytännön kokemuksia kuinka dramaattisia/mitättömiä on latausaikojen erot esim Oblivionissa kiintolevyn kanssa ja ilman?

Mitä muita pelejä kuin Oblivion on, jotka käyttää kovalevyä välimuistina?

Mass Effect?
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Eli tällähetkellä ei ole muita kovalevyä hyödyntäviä kuin Oblivion?! Ymmärsinkö nyt sit oikein?

Mielestäni tämä nyt on ihan aiheellinen keskustelun aihe.

Tiedän ihmisiä jotka on ostaneet Eliten ihan sen takia kun se vaan on 'paras'. Käyttöasteeksi on kuitenkin jäänyt sama verkoton pelaaminen kuin itsellänikin jolloin minä olen ollut se fiksumpi ja saanut itselleni pelikoneen puolet halvemmalla.

Kuluttajat on monesti niin sokeita ja ostavat sen missä on isoimmat luvut, sen enempää perehtymättä siihen mikä on itselle se tarpeellisin vaihtoehto.

Vai olenko väärässä?
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Eli tällähetkellä ei ole muita kovalevyä hyödyntäviä kuin Oblivion?! Ymmärsinkö nyt sit oikein?

Mielestäni tämä nyt on ihan aiheellinen keskustelun aihe.

Tiedän ihmisiä jotka on ostaneet Eliten ihan sen takia kun se vaan on 'paras'. Käyttöasteeksi on kuitenkin jäänyt sama verkoton pelaaminen kuin itsellänikin jolloin minä olen ollut se fiksumpi ja saanut itselleni pelikoneen puolet halvemmalla.

Kuluttajat on monesti niin sokeita ja ostavat sen missä on isoimmat luvut, sen enempää perehtymättä siihen mikä on itselle se tarpeellisin vaihtoehto.

Vai olenko väärässä?



No seuraavassa päivityksessä tulee se optio että voi asentaa pelit kovolle, itse ainakin aion sen hyödyntää kun tuo kovo on. En silti Livessä aio pelata, mutta käsittääkseni kovoasennus lyhentää ainakin vanhempien pelien latausaikoja dramaattisesti. Niin ja eipä asema kärsi niin paljon/pidä ääntä.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Kyllä omasta mielestäni kovalevy kannattaa hankkia, jos siihen on varaa. Käyttämällä kovoa, vaikka se ei olisikaan pakollista, säästät levyasemaa ja vähennät riskiä, että kone pitää lähettää Saksanmaalle korjaukseen. Muutenkin kovo on kätevä esim. omia musiikkeja tukevien pelien kanssa. Kovo mahdollistaa siis kaikenlaista pientä kivaa lisää.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Ei se päivitys varmaan radioaaltoja pitkin siihen Boxiin tule?

Tilanne minulla on siis se että konetta ei ole kytketty verkkoon millääntapaa (enkä myöskään aio kytkeä), joten päivityksetkin jää tekemättä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja uskon että hyvin monessa xbox -kodissa on sama tilanne.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Ei se päivitys varmaan radioaaltoja pitkin siihen Boxiin tule?

Tilanne minulla on siis se että konetta ei ole kytketty verkkoon millääntapaa (enkä myöskään aio kytkeä), joten päivityksetkin jää tekemättä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja uskon että hyvin monessa xbox -kodissa on sama tilanne.

Eipä tosiaan tule radioaaltoja pitkin.
Eli, jos ei ole tarkotusta laittaa koskaan XO:ta kiinni nettiin, niin kovalevy tulee olemaan aika turha, ellei jopa täysin turha.
Jos pelkkään livettömään pelaamiseen olet ostamassa konsolia, oma mielipiteeni on että älä osta kovalevyä.
Maksat turhasta esineestä, jota et tule käyttämään koskaan.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Mielestäni tämä nyt on ihan aiheellinen keskustelun aihe.

Hyvä aihe, varsinkin kun arcadeboxin hinta on tippumassa/tippunut.

Kuinka suuria nämä verkosta ladattavat pelit sitten voivat olla?
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Kuinka suuria nämä verkosta ladattavat pelit sitten voivat olla?
XBLA-nimikkeiden kokoraja oli aikanaan 100 megatavua, mutta ovat hiljalleen joutuneet hilaamaan rajaa ylöspäin. Tällä hetkellä ollaan kai menossa jo 350 megassa - ja siltikin se aiheuttaa joillekin kehittäjille päänvaivaa. PSN-peleissä kun kokorajoituksia ei ole...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Haluaisin vielä palauttaa keskustelua noihin peleihin jotka käyttää kovoa välimuistina. Kyseessä siis kovalevyn ainoa ominaisuus joka minua kiinostaisi.
Onko muita pelejä tällähetkellä kuin Oblivion?
Ja kuinka suuri on latausaikojen ero kovalevyllä ja ilman?
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Minä ostin kanssa aluksi Arcade-paketin kun halpa hinta houkutti, mutta kyllä kävi aika pian selväksi että kovalevy on varsin hyödyllinen esimerkiksi demojen lataukseen...säästyy pistämästä rahaa turhaan surkeaan peliin. Ostin sitten joltain hongkongilaiselta hepulta eBaysta peruskovon parilla kymmenellä eurolla.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Haluaisin vielä palauttaa keskustelua noihin peleihin jotka käyttää kovoa välimuistina. Kyseessä siis kovalevyn ainoa ominaisuus joka minua kiinostaisi.
Onko muita pelejä tällähetkellä kuin Oblivion?
Ja kuinka suuri on latausaikojen ero kovalevyllä ja ilman?

En nyt tähän hätään osaa penkoa tarkempaa listaa noista kovaleyvyä hyödyntävistä peleistä, mutta esimerkiksi Burnout Paradisen moninpeli ei toimi lainkaan ilman kiintolevyä, joten luulisin siitä jotain hyötyä olevan yksinpelissäkin. Myös Halo 3:n yhteistyömoninpeli vaatii ainakin verkossa kiintolevyn, jos oikein muistan. Sitten on näitä yksittäisiä pelejä (ainakin Football Manager 2006), jotka vaativat kiintolevyn. Kehittäjät saattavat jokaisessa pelissä hyödyntää kiintolevyä, mutta minkäänlaisia tutkimuksia tästä aiheesta ei ole kätösiini osunut.

Päivityksen jälkeen tosiaan pelit voi myös kopioida kiintolevylle. Ainakin noita taaksepäinyhteensopivuuspäivityksiä on voinut ladata Xbox.comista, ja käyttöjärjestelmäpäivityksiä on jaeltu pelilevyjen mukana, joten kyllä se saattaa ilman Liveäkin päätyä konsoliisi.

Suurimman hyödyn kiintolevystä saavat joka tapauksessa irti Xbox Live -jäsenet.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

itse kun aikoinaan poksin ostelin niin kovalevy oli pakollinen, koska halusin pelit päivittää ja demoja latailla. lähinnä päivityksien takia siis kannattaa jo kovalevy hommata
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Haluaisin vielä palauttaa keskustelua noihin peleihin jotka käyttää kovoa välimuistina. Kyseessä siis kovalevyn ainoa ominaisuus joka minua kiinostaisi.
Onko muita pelejä tällähetkellä kuin Oblivion?

Kiintolevyn käyttäminen välimuistina on ollut Xboxin vakio-ominaisuus jo ykkösboksista alkaen. Välimuistin käyttäminen on käyttöjärjestelmän ominaisuus, joten ei melkeinpä peli kuin peli pystyy latautumaan nopeammin kiintolevyllisissä boksissa.

Välimuistin lisäksi kiintolevystä kannattaa kiinnostua myös pelipäivitysten takia, vaikka ei verkko-ominaisuuksista muuten olisikaan kiinnostunut. Päivitykset voivat olla joko ihan bugikorjauksia tai sitten lisäsisältöä (ilmaista tai maksullista).

Kolmas hyvä perustelu soolopelaajan kiintolevyhankinnalle on tietysti jo useampaankin kertaan mainittu syyspäivitys, joka mahdollista pelin asentamisen kokonaan kiintolevylle.

Ja jos nyt kuitenkin päädyt boksin jossain vaiheessa verkkoon liittämään, pelidemot ovat erinomainen tapa päästä kokeilemaan uutuuksia (tai vanhojakin pelejä), vaikka et varsinaista verkkopelaamista harrastaisikaan.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Itsekkin meinasin aikoinani ostaa arcaden jossa ei ollut kovalevyä. Lähinnä Halojen takia xbox 360 ostamaan rupesin ja kun totesin että alkuperäisen xboxin pelit vaativat kovon toimiakseen niin ostin suoraan kovalevyllisen. Eli jos olet jättänyt alkuperäisiä Xbox-hittejä väliin niin osta nyt ihmeessä kovalevy että saat pelata edes kaikki Halot
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Kiintolevyn käyttäminen välimuistina on ollut Xboxin vakio-ominaisuus jo ykkösboksista alkaen. Välimuistin käyttäminen on käyttöjärjestelmän ominaisuus, joten ei melkeinpä peli kuin peli pystyy latautumaan nopeammin kiintolevyllisissä boksissa.

Tosin sillä erotuksella, että pelit mitä minä olen pelannut eivät moista omaisuutta juurikaan hyödynnä. Pelit mitä pelasin ilman kovalevyä eivät kovon hommaamisen jälkeen ladanneet yhtään sen nopeampaa. Näitä esim. Forza Motorsport 2, Rainbow Six Vegas, Viva Pinata, CoD2 ja muutama muukin. Tätä olen jopa sekkarin kanssa todentanut että sen koodin optimointi ei siitä välimuistista riipu, valtaosaa tavarasta ladataan vain kerran pelisessiossa ja se säilyy kyllä koneen omassa muistissa sen hetken kun sitä tarvitaan vain sen ainoan kerran kun se pitää levyltä ladata. Tietty ne jutut mitkä pitää kierrättää jemmataan muistiin jo muutenkin.

Välimuistin lisäksi kiintolevystä kannattaa kiinnostua myös pelipäivitysten takia, vaikka ei verkko-ominaisuuksista muuten olisikaan kiinnostunut. Päivitykset voivat olla joko ihan bugikorjauksia tai sitten lisäsisältöä (ilmaista tai maksullista).

Pelipäivitykset asentuu ja toimii myös muistikortilta ja eivät ne tosiaankaan suurensuuresti vie tilaa sieltäkään. Ainakin oma boksini louskutti päivitykset netistä ekalla pelikerralla ja sen jälkeen ei sitten tarvinnutkaan ladata mitään.
 
Vastaus: Kovalevyn tarpeellisuus

Pelipäivitykset asentuu ja toimii myös muistikortilta

...jonka rajallisesta kapasiteetista ne vievät sitä suuremman osan mitä useampia pelejä pelaa. Jos pelailee vain vähän, muistikortti voi ensi alkuun ollakin aivan riittävä ratkaisu. Pelikokoelman kasvaessa kortin rajat tulevat tietenkin paljon nopeammin vastaan kuin kiintolevyn.
 
Ylös Bottom