Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuinka vaikeaa on tehdä peli?

Mikael

New Member
Kas, itse kun olisin kiinnostunut pelien tekemisestä, ainoastaan taito puuttuu. Olen esim. katsellut suomalaisen Housemarquen työ-osiota. Sen olen huomannut, että kaikki hakevat vain koodaajia. Entäs pelien ideoijat, ja ne ihmiset joilta kaikki elementit, ja juonenkäänteet saadaan? Kukaan ei näy olemassa sellaista palkkaamassa. Oma tarinani on tässä, sitä saa vapaasti käyttää omiin peleihin, tai jos nyt joki pelitalo sen haluaa kääntää koodiksi, niin minulle käy, jos nyt jotain huvittaa ilmoittaa.

Olen ottanut kaikki tarinani/juonen elementit omasta kotiseudustani. Nimet ovat muunneltuja, ja kadunnimet tai muut jos sellaisia sattuisi löytymään ovat tekaistuja. Planeetta: Tellus, maa: Suomi.

Päähenkilö: Sinä
Co-starring: muutama naapuri, ja kavereita
Pelin luokitus: M for mature (ESPR tai jokin).

Peli alkaa: Chapter 1

Sinä heräät, on talvi ja ulkona sataa lunta. Koulua ei ole, joululoma kun on. Olet peruskoulun 9.llä luokalla.

Sinä: Onpas helvetin kylmä... paljonko kello on... 10.00.

Äiti: "_______" (nimi jonka annoit pelin alussa)!!! Herää jo!!! Kello on jo 10.00.

Sinä: Joo, joo. Urggh.. börp. Ilmaa vatsassa...

Siinä oli alkuspiikki, seuraavaksi sinun pitää etsiä ympäri huonettasi olevat vaatteet, pukea ne oikeassa järjestyksessä ja päästä alakertaan elävänä. Alhaalla käyt tietenkin vessassa etc...

Henkilö tekee muutamia huomioita pelin aikana, ja minä olen laittanut nämä ns. mietelauseet *-merkeillä.

Huomioita on esim *ulkona sataa lunta*, *avaimet ovat pöydällä*, *mikä päivä tänään on (kalenteri on seinällä ja siitä voi katsoa)* ja *mikä tämä outo haju on*.

Chapter 2

Äitisi patistaa sinut ulos hakemaan postin postilaatikostasi.
Teet muutamia huomioita.

*On kylmä, en pysty olemaan kauaa ulkona*.
*Naapurista kuuluu outoja ääniä*.
*Koira haukkuu*.

Haet päivän lehden ja menet takaisin sisälle. Energiaa on kulunut, koska tavallisilla vaatteilla kylmetyt helposti. Olisit ottanut naulakosta päällesi jotain lämpimämpää, niin et olisi palellut. Kunnon aamupala tuo kuitenkin energian takaisin.

Chapter 3

Kuulet äitisi ja isäsi keskusteluista että naapurin tyypillä on alakerrassa aseita, koska hän on aseiden keräilijä/harrastaja. Uutisissa kuuluu, että muutaman korttelin päässä on joku murhattu erittäin raa'asti, ja sinua puistattaa. #hrrr... onpas kamalaa#.

Äitisi antaa sinulle nyt viisikymppiä rahaa, ja sanoo, että käy kaupassa. Alakulmaan ilmestyy kartta, johon on merkitty missä se on. "Ovelana hommana on se, että jos lähtee liian kauas harhailemaan tai jotain, niin henkilö sanoo: - Missä v*tussa mä oikein olen, ja kamerakulma alkaa kieppua hieman, ja peli palaa takaisin kohtaan, jossa olit vielä kotona". Pihalta löytyy polkupyörä, ja pidemmälle peliä pelatessa löytyy mopo etc.

Chapter 4

Kaupasta palattuasi Äitisi käskee sinun järjestellä joitain tavaroita, tai siivota tai jotain muuta. Sinun pitää tehdä tehtävät oikeassa järjestyksessä päästääksesi tehtävän läpi. Jos teet jotain outoa, eli hakkaat äitiäsi keittiöveitsellä tai jollain muulla, niin napsahtaa ruutuun Game Over, tai isäsi niittaa sinut maihin ja seuraavaksi oletkin jo putkassa. Saattaahan joskus käydä niinkin, että äidilläsi, isälläsi, siskollasi tai jollakin muulla henkilöllä saattaa myös olla sinun kohtaloosi jotain merkitystä, esim. siskosi kompastuu sakset kädessä sinua vasten ja kuolet veren hukkaan tjsp.

Chapter 5->

Murhia alkaa tapahtua enemmän, ja alat huomioida asioita ympärilläsi. Outoja ääniä ja muita asioita kuuluu, ja kun olet nukkumassa jokin alkaa hakata ikkunaa ja muuta. Otat taskulamppusi laatikosta (sinun pitää etsiä se). Jos sytytät valot, niin tunkeutujat huomaavat sinut ja tulevat niittaamaan. Joudut liikkumaan hiljaa.

Kävelet hiljaa alakertaan, kun äänet ovat hiljentyneet ja menet vanhempiesi makuuhuoneeseen. Heidät on teurastettu sinne! Hätäännyt, ja juokset ulos. Unohdat vaatteet sun muut kamat sisään, ja sinua alkaa kylmää nopeasti, jos et saa jostain vaatetta päällesi, palellut kuoliaaksi. Sinun pitää löytää jostain vaatteita, ja nopeasti! Kun löydät vaatteita, kävelet kaduilla täysin sekaisin. #selität jotain outoa ja sydän hakkaa julmetusti#.

Muistat, että naapurilla on aseita. Kävelet ovelle: Se on murrettu sisään, ja kaikki ovat kuolleina siellä! Katselet ympärillesi talossa, jä näet verijäljet, jotka menevät kellariin. Naapurin mies on kuolleena rappusten alapäässä. Hän on raahautunut rappusia alas hakemaan aseitaan.

Löydät asekaapin, mutta se on vahvasta metallista tehty. Sinun pitää etsiä jotain, millä saat kaapin oven auki. Kun olet sen saanut auki, löydät revolverin, ja laatikollisen patruunoita. Nyt voit puolustautua!

Tarina jatkuu tästä, ja jos haluatte kuulla lisää, voitte laittaa vähän replyä tähän, ja kannustaa. Jos nyt yleensä tarinajorina kiinnostaa.

- Mikael
 
Ns. ideamiehiä todellakaan ei palkata pelifirmoihin (99,9% tapauksista). Muilla ansioilla voi päästä firmaan sisään ja sitä kautta ottaa itselleen designerin/project leadin/whatever roolin. Beta-testaajasta alkaa yleensä developer-ura...

Tämähän johtuu ihan siitä, että pelifirmoilla riittää ideoita omasta takaa. Netistä löytää lisää infoa jos ei minua usko, Ravenin Kenn Hoekstralla oli hyvä juttu aiheesta, ja onhan niitä muitakin (esmes http://www.cliffyb.com/how-to-get-hired.htm ).
 
Pah, ihan surkea idean irvikuva. Tulee mieleen joku itse väsätty tekstiseikkailu. En minä pelaisi tuollaista kuonaa edes ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulla oli mahtava Igor niminen peli, mutta meni pleikan ja muistikortin mukana pois...
 
Itseänikin on joskus kiinnostanut tuo suunnittelijan pesti, mutta pelifirmoihin ei noin vaan kävellä sisään. Varsinkaan kun koodaustaito on minimaalista, äänipuolista tajuaa vain murto-osan eikä kynä ole ikinä minun kädessäni nättejä kuvia piirtänyt :)

Silti on sitä jo pari vuotta pyöritellyt ideoita päässään, jos vaikka joskus kirjottaisi semmoisen ylös.
 
Jos sulla on valmiina jokin esim. palikkapelin idea. Niin ainahan sitä ideaa voi yrittää kaupitella jollekkin firmalle.
Javalla tehtiin koulussa yksinkertainen peli, tyyliä matopeli. Eikä sillä ollut mitenkään hirmusen vaikeaa tehdä, eli menet jollekin java kurssille ja alat toteuttamaan ideaa. Teet vaikka yksinkertaisen demopelin (ei mitäään 3d kikkailua) jota testailutat kevereillasi jos ne pitää perus ideasta niin sitten yrität kaupitella sitä isoille firmoille. Jos se peli sopis hyvin kännykkään, niin nykyiset kännythän tuke javaa, sitä kautta voi päästä johonkin kännypeli firmaan hommiin. Ei kannata unelmia heittää roskiin.
 
Meillä on koulussa tietotekniikassa Java -kurssi tällä hetkellä meneillään. Ihan hyvin menee, jos nyt taitoja tulee lisää, niin voisin koittaa vääntää jonkun ylhäältä kuvatun räiskinnän liittyen juoneen.
 
On lukematon määrä jo hyviä peli-ideoita ja aiheita olemassa,mutta se toteutus puoli monasti sitten mättää ja lahjakkaasti,vain huippu luokan guru koodaajia kaivataan.

Kaikki merelle suuntautunet sotapelitkin tahtoo olla aina floppeja,ei oikeen tuu mieleen että olisko esim. vielä yxkikään sukellusvene simulaatio vääntö ollut kehuttavaa kamaa,ainakaan hardcore puolella tai jokin kauhupeli jossa todella olisi ahdistava ja synkän nerokas tunnelma,monasti kun jos juoni on pelissä hyvä niin sitten visuaalinen tai pelillinen puoli mättää tai että liikutaan edelleen siinä typerässä Resident Evil-peli sarjan tyylisuunnassa,jossa lahdataan zombeja tylsän suoraviivaisesti,joissakin taas sitten jo niin ufoja satumaailman örkkejä,että rupee meikäläistä jo ihan haukotuttamaan.Ei se Silent Hill 2-pelikään mitään poikkeusta minusta tehnyt,XB:llä se olis saanut olla huomattavasti laadukkaampaa kamaa,sama juttu "se jostakin" scifi kauhu-pelin kanssa,ideat/juoni suht.hyviä mutta toteutukseltaan suht.keskinkertaista paskaa pukkaa minusta edelleen kuu-ukko osaston XB-versioiden sarallakin! Noh,säästyypä melkoisesti ainakin rahaa,kun ei tarvi joka kuukausi pelikauppaan rynnätä! ;)
 
Lisäys:

Ja missä mahtaa olla ne kunnon Villin Lännen-pelit,muutamia hätäisiä virityksiä on silloin tällöin nähty,mutta esim. mitään Clint Eastwoodin spagetti-westernien henkisiä FPS-vääntöjä ei olla vielä nähty! ;) Tosin noissa E3-messuilla on pariin otteeseen ollut esillä jokin Gunslinger tai sinne päin...siis ainakin PS2:lle? Mutta aika hiljaista sitten taas ollu...?

:rolleyes:
 
ohjelmistosuunnittelija = suunnittelee ja/tai koodaa... harvempi(alottelija) on pelkkä koodaaja, joka tekee vaan valmiista spekseistä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Ampharos
Meillä on koulussa tietotekniikassa Java -kurssi tällä hetkellä meneillään. Ihan hyvin menee, jos nyt taitoja tulee lisää, niin voisin koittaa vääntää jonkun ylhäältä kuvatun räiskinnän liittyen juoneen.
javalla saa kyllä kätevästi yhden miehen pikkupeli projekteja tehtyä esim. appletteja nettiin, mutta kunnon peliä ei sillä kannata lähtä tekemään.
 
Ihan mukava sun pelis on. Mutta tuon ainaisen tappamisen ja ampumisen sijaan voisi olla esim. jonkun rakkauden kerääminen tai luonnon pelastamista väkivallatta tjsp.
Pikmin tyylinen peli olisi aika hyvä!
 
Nyt luin tuon pelikäsikirjoituksen ensimmäistä kertaa kokonaan ja minusta tuon alku hommat sais lähes kokonaan. Monet pelaajat varmana kyllästyy peliin, jos pelin ensimmäiset puolituntia pitää hoidella arkiaskareita, kuten siivota käydäkaupassa ja jotain muuta tylsää ja arkista. Pelaajallehan pitäis tarjota heti sitä mitä se peliltä odottaa. Tietysti ois ihan hyvä että alussa pelaaja sais tutustua pelin kontrolleihin, kuten esim. Halossa ja Half life:ssa, mutta tuo siivoaminen, varsinkin jos sillä ei ole myöhemmin pelissä mitään merkitystä, niin sen unohtaa.

Niin ja väkivallaton peli idea kiinnostaa varmana pelitaloja enemmän, kuin perinteinen ammuskelupeli, minkä käsiksen kukatahansa voi kirjoittaa, ellei se sisällä jotain uutta ja yllättävää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Sinulle suosittelen seuraavaa testiä : http://testit.mine.nu/TestaaMinut
Olisin halukas kuulemaan myös tuloksesi.

Toki...
No niin, testi valmis. Vastasin rehellisesti ja henkiseksi iäksi ilmoitettiin 23-vuotta! Oli kyllä typeriä kysymyksiä..

Täytyy huomata että kello oli 00:41 ja olin juuri vähän aiemmin heittäny läppää pikministä/GC:stä juusor:n kanssa. Oisitpa lukenu niitä irc-juttuja mitä yöllä (väsyneenä) lens. :D
btw. ei kellään olis logia siitä?

Meni vähän offtopic mutta näitä sattuu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom