Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuka muka pelaa normi X/Y-akseleilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PaavoGold
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

PaavoGold

New Member
Eli siis kameran/tähtäyksen jne. suhteen? :rolleyes: No joo, tiedän että moni varmaan tekeepi näin, mutta itse olen käänteisten akselien kannattaja, vähintään kääntenen Y-akseli pitää olla.

Oikeastaan paljastettakoon, että jään lähes kädettömäksi ainakin nopeatempoisimmissa peleissä, jos invert-Y axis mahdollisuutta ei ole. :*| Tiedän tosin muitakin moisiin preferensseihin fiksoituneita pelaajia, joten en pahemmin stressaa asiasta. :D j/k

No mutta: Kumpi parempi (normaali vai käänteinen), vai haltsaatko molemmat saman veroisina? Mistä olet oppinut/tottunut jompaan kumpaan configuraatioon?

P.S. Olisin tehnyt pollin jos olisin osannut. ;)

Vastaus: Kuka muka pelaa normi X/Y-akseleilla?

Lentopelit ja vastaavat tulee invertedillä pelattua, mutta muut olen itse ainakin tottunut pelaamaan normaalisti.

Normaali ylös/alas -meininki minulla. Joissain peleissä joutuu pelaa invertilla mutta se on yleensä tottumuskysymys. Mutta fps-peleissä aina normaali.

Normilla aina ja kun tulee vastaan invertterillä pelaava, tulee ensiksi tarkistettua onko jotain muutakin kenties vinossa tässä tapauksessa :D

nothing sanoi:
Lentopelit ja vastaavat tulee invertedillä pelattua, mutta muut olen itse ainakin tottunut pelaamaan normaalisti.
Mua on aina mietityttänyt että miten ne jotka vaihtaa genrestä riippuen tapaa ohjata y-akselin suunnassa, ohjaavat Transformers-pelissä? Mikäli olen oikein käsittänyt - itse en ole ko. peliä pelannut - niin siinä on sekä maalla että ilmassa tapahtuvaa ohjaamista, right? Onko maalla tapahtuvassa robotin ohjaamisessa, tai lähinnä tähtäämisessä, y-akseli mukana? Eli ajan takaa sitä että jos molemmissa elementeissä on y-akseli mukana niin eikö tunnu häröltä ohjata toisessa elementissä toisinpäin kuin toisessa kun koko ajan kuitenkin ohjataan samaa robottia? Tai jos siinä on vain yksi globaali y-akseliasetus niin silloinhan jotkut joutuvat ohjaamaan vastoin normaalia tapaansa joko ilmassa tai maassa?

Lentosysteemit käänteisenä, muuten normaalilla. Joskus pelailin kaikki käänteisenä mutta kun aloin normaalia käyttämään, huomasin, että on paljon helpompi.

Karma sanoi:
Mua on aina mietityttänyt että miten ne jotka vaihtaa genrestä riippuen tapaa ohjata y-akselin suunnassa, ohjaavat Transformers-pelissä? Mikäli olen oikein käsittänyt - itse en ole ko. peliä pelannut - niin siinä on sekä maalla että ilmassa tapahtuvaa ohjaamista, right? Onko maalla tapahtuvassa robotin ohjaamisessa, tai lähinnä tähtäämisessä, y-akseli mukana? Eli ajan takaa sitä että jos molemmissa elementeissä on y-akseli mukana niin eikö tunnu häröltä ohjata toisessa elementissä toisinpäin kuin toisessa kun koko ajan kuitenkin ohjataan samaa robottia? Tai jos siinä on vain yksi globaali y-akseliasetus niin silloinhan jotkut joutuvat ohjaamaan vastoin normaalia tapaansa joko ilmassa tai maassa?

Ei ole muuten ikinä tullut vastaan kyseenlaista tapausta. Mutta uskoisin, että siinä vaiheessa homma menisi selkäytimestä sen mukaan kumpaa pelissä on enemmän.

Lentopelit käänteisellä, muuten normilla. Vaikeaksi meni kun lentopelissä istuttiin pommikoneen konekiväärin takana. Hetken aikaa piti miettiä kuinka päin tässä nyt pitäisi toimia.

Fiend sanoi:
kun aloin normaalia käyttämään, huomasin, että on paljon helpompi.
Tuo on ollut ainoa syy joka on joskus pistänyt harkitsemaan että pitäisikö vaihtaa itsekin "normaaliin", mutta enpä ole tarvinnut vielä helpotuksia. Antaa niiden käyttää jotka tarvitsevat :p
Vähän sama kuin tärinät - vähän ne voivat vaikeuttaa tähtäämistä mutta mulle molemmat lisäävät immersiota ja parantavat fiilistä ja koska mulle ykkösjuttuja on nimenomaan pelimaailmaan uppoutuminen (immersio) niin jätän helpotukset väliin ja yritän saada kokemuksesta mahdollisimman todenmukaisen.

Tiedä kyllä noista helpotuksista, eiköhän se ole melkein kokonaan tottumiskysymys.
PC:llä pelasin aina räiskinnät invertillä, Boxiin vaihtaessa jostain syystä aloin pelata normilla, tuntui kai luontevalta. Pelasin pitkästä aikaa PC:llä FPS:sää, ja kävellessä ja katsellessa normiohjaus tuntui luontevalta, mutta heti kun piti alkaa ampua, niin tähtäin osoittikin yhtäkkiä lattiaan tai kattoon. Outo juttu, muutaman tunnin sai pelata ennen kun pystyi pelittämään kunnolla.

Inverttinä aina, paitsi WoWissa.

Pelattuani WoWia 8kk -- jossa käytin normaalia ohjausta sen sopiessa peliin paremmin (kursori ruudulla, jolla tavallaan tarrataan kiinni kuvaan kun haluaa liikuttaa kameraa) -- huomasin olevani ihan pihalla FPS-peleissä, enkä enää tiennyt miten päin pitäis pelata. Sitten vaan vaihdoin takasin inverttiin ja opettelin uusiksi. Invertti on minulle yleensä paljon luontevampi.

Minusta tää homma on vähän sama juttu ku mailan käyttö, toinen tykkää leftistä ja toinen rightista.

Invertti päällä aina. Joskus pleikkarin alkuaikoina ohjasin ilman inverttiä, mutta nyt ei enää osaa muuta - muutos lähti aikoinaan liikkeelle Timesplittersin ykkösosasta, kun kokeilin kaverilla ja hänen asetuksensa olivat "nurinkurin". Hiiri nyt on ihan eri juttu, mutta sitä ohjaan ilman inverttiä.

Kun pelasin aikoinaan TF:ää ja AQ2:ta sun muuta 90-luvun loppupuolella semi-prona, oli invertti käytössä. Nyt kun on muuttunut casual pelaajaksi, käytän yleensä normaalia. PC-FPS:ssä saatan käyttää inverttiä kyllä, ei ole tullut vaan pelattua niin pitkään aikaan.

Eipä sillä juuri helpotusta ole. Invertti saattaa olla parempi sen takia, että jos johonkin suuntaan FPS:ssä pitää katsoa, niin se on ennemmin ylöspäin kuin alaspäin, ja hiirtähän on huomattavasti helpompi vetää itseensä päin kun työntää poispäin tarkasti. Muuten ohjaussysteemien käyttö on täysin samanlaista.

Mulla tämä tuntuu vaihtelevan melko usein. Ennen pelasin vain invertedillä, mutta nykyään enemmän normaalilla. Välillä riippuu ihan pelistäkin, vaikka olisi samaa genreä, kuin joku toinen, mitä pelaan toisella tyylillä.

Aina normilla. Ainut poikkeus taitaa olla The Getaway jossa oli mun muistaakseni pakko pelata invertillä. Oli se kyllä sellasta säätöä et huh huh, kyllä se niin pitää olla et jos vääntää tattia ales ni tähtäinkin liikkuu alas ja sama ylöspäin ;)

Itse pelaan "epänormaalilla" kaikki pelit (tietokoneella pelaan vain harvoin, silloin normaali käytössä). Tarkoitus olisi vaihtaa normaaliin, mutta ajankohtaa en osaa sanoa, että milloin. Alkaa olemaan vähän turhan selkärangassa nuo kontrollit BF2:MC:n vuoden hakkaamisen jälkeen.

Todellakin invertillä, "normi"moodilla ei onnistu lainkaan. Minusta on hitosti luontevampaa, että tattia/hiirtä eteen (ei siis "ylös") työntämällä pelihahmo "kumartuu" eteenpäin, ja taaksepäin vedettäessä kallistaa päätään taaksepäin. Ensimmäiset pelaamani 3d-pelit taisivatkin olla lentosimuja joten ehkä tuolta on periytynyt kyseisen ohjaustavan luontevuus.

Ylös Bottom