Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuuluisimmat pelitoimittajat?

  • Viestiketjun aloittaja netromance
  • Aloituspäivämäärä
N

netromance

Guest
tuollakin alalla on gurunsa. Nyt puhutaan siis todellisista tietäjistä, ei mistään kansikuvatytöistä. Tässä oma mielipiteeni ja listani:

1. Niko Nirvi [legenda jo vuodesta papu]

2. Kaj Laaksonen [hengittää tiukasti niskaan]

3. Tuomas Puha [MoonTV, PS2-lehti]

4. Klaus Holm [Subido, Pelit-lehti, Peliplaneetta.net]

5. Kari Koivistoinen [Subido, Tilt.tv, Peliplaneetta.net]

Saa vapaasti kommentoida ja laittaa omaa listaa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kokonaisuushan se on, joka ratkaisee eikä yksi toimittaja kesää tee taikka lehteäkään. Näkisin ongelmana ainakin netromancen kärkikolmikon kannalta sen, että he ovat muodostuneet julkaisujensa henkilöitymiksi. Pelit-lehdessä jeesusteleva Nnirvi saa kohdalleen ihailua ja pilkallista naureskeluakin, mutta vierailevana kolumnistina hänen sanansa varmasti saisivat enemmän painoa. Pelitin lukijat kun ottavat Nnirvin itsestäänselvyytenä, eihän kyseistä lehteäkään voisi kuvitella ilman tätä huurupartaa.

Parhaimpien listaaminen on aina vaikeaa näin abstrakteissa kysymyksissä. Se kun on toimitus ja avustajakunta, ketkä laittavat kokoon sen lehden, TV-ohjelman tai pelisaitin. Yhden henkilön asemaa on turha lähteä veikkailemaan.

Täytyy vielä todeta pelijournalismin termeistä, ettei ainakaan Klaus Holm ole toimittaja sinänsä, vaan avustaja. Varsinaisten toimittajien kontolla onkin suurempi vastuu eikä heidän nimensä tule esille kaiken työnsä tuloksena. Kysymys on muutenkin kummaksuttava, listaatko parhaita arvostelijoita, persoonia vai toimittajia. Thomas Puhaa ja Elias Poutasta voi varsin hyvin verrata MoonTV:n peliohjelman vetäjänä, mutta miten Nnirvin ja Laaksosen toimittajantaidot saadaan punnittua keskenään?

Jos arvosteluista puhutaan niin kun oikea genre sattuu kohdalle ovat esimerkiksi Pelitin Joona Vainio ja Kaj Laaksonen elementissään. Asiantuntevuus on tärkeää kuten edelliset nimet ovat todistaneet, muttei intohimon palokaan pelejä kohtaan ole pahasta tyyliin JTurunen tai Thomas Puha. Pelisivustoista mieleen tulee ensimmäisenä Peliplaneetan jouhevaa tekstiä kirjoittava Mikko Heinonen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan netromance
1. Niko Nirvi [legenda jo vuodesta papu]

2. Kaj Laaksonen [hengittää tiukasti niskaan]

3. Tuomas Puha [MoonTV, PS2-lehti]

4. Klaus Holm [Subido, Pelit-lehti, Peliplaneetta.net]

5. Kari Koivistoinen [Subido, Tilt.tv, Peliplaneetta.net]

Missä K. Stakula ?!!
 
Eipä nuoleskella siellä, enhän mä mitään tänne kirjoita joten mun nimi pois listoilta! Itse diggaan Everlastia ja Stakulaa, jotka ovat tuoneet uudenlaisen tyylin tehdä pelizurnalismia Suomeen (jos nyt peliarviointien tekoa voidaan pitää journalismina...).

Jätkät ottaa rennosti, eivätkä innostumisestaan huolimatta sorru tosikkomaisuuteen, oman pelialustan maaniseen puolustamiseen tai pelaamisen sen kummempaan keittiöfilofosoitiin.
 
Originally posted by AnKh
Kuuluisin on luultavasti joku ulkomaalainen mutta Stakulalla on hyviä sanailuja.

Jeah Stakula on hyvä. Etenkin hänen sanailunsa ja "sketsinsä" ovat mukava lisä arvostelujen lomassa....kuten laulava joulupukki ja se kun stakula söi voikukkia... :D
 
Se aina syö kaikkea kasvillisuutta ja ympärillä vilistää snakee ja kaikenlaist pikku vipeltäjää.
 
Kreivi Stakula on kyllä hyvä televisiohahmo vaikka harvemmin olen samaa mieltä hänen arvostelemistaan peleistä. Olin kuolla nauruun kun Stakula yhtenä jouluna syötti lapsille pipareita tekoparta ja tonttulakki päässä. Puha taas innostuu liian helposti sellaisista peleistä kuin Pro Evolution -futikset ja Metal Gear Solid 2, jolloin on vaikea saada todellista kuvaa peleistä. Tuon suhteen Nnirvi osui oikeaan viimeisimmässä kolumnissaan.
 
Stakula on kyllä loistava persoona. Hänen tekemät ns. sketsinsä ovat aina mukava lisä ohjelmaan. Varsinkin se on hauska hänessä, että hän toistaa aina muutamia sanoja moneen kertaan ohjelman aikana, esim. 'systeemi', 'huttu' ja 'vääntö'. Olen muutaman kerran laskenut montako kertaa hän on sanonut 'systeemi' yhden ohjelman aikana, ja yleensä puhutaan kymmenistä kerroista.

Puha on myös ihan loistava heppu. Tosin ohjelmissa kyllä huomasi, mikä oli Puhan lempikonsoli. En väitä että hän olisi ollut mikään fanipoika, mutta kyllä Pleikkari-pelit saivat usein parempia pisteitä kuin DC:n tai N64:n. Esim. Jet Set Radio ja PSO olisivat ansainneet omasta mielestäni vähän paremmat pisteet, ja taasen RRV olisi pitänyt saada huonommat pisteet (ja nämä vain muutamina esimerkkeinä). Hän myös usein hehkutti aivan liikaa tiettyjä pelisarjoja, kuten ISS:ää, MGS:ää ja RR:ää.
 
No ei siinä oo mun mielestä mitään pahaa jos vähän hehkuttaa ISS:ssää se ei kuitenkaan myy niin hyvin kuin fifa niin ihan hyvä jos joku skidi aattelis, että "hmm, ostaiskohan ISS:n?" Ja uskon että Puha oikeasti pitää noista peleistä todella paljon. Ei sitä aina tarvi olla yrmyniskainen superkriitikkokaan!
 
Tämän viikon URLissa Puha nauraa niille kaikille smurffinimille.
Se on aika hauskaa ku yks on ihan innoissaan ja huttunen kattelee vieressä.
 
Juuf, ihan kiva kyllä nähdä Puhassa vielä sekin, että on oikeasti innoissaan jostain. Ei kaikesta, kuten brittitoimittajat aina ja ikuisesti mutta ei myöskään kommentoi kaikesta että "taas yksi jatko-osa ja edellinenkin oli huono". Näkee siis, että pelaaminen maistuu eikä ole pakkopullaa, ei ainakaan koko aikaa :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Leo Stenbuck
1.Jore
2.XShava
3.Luckyman
4.Shaban... ;)

Tuossahan listataan "nettijournalismin rankat ammattilaiset" ;)

No joo, älkää meitä(minua) sotkoke kuuluisimpien pelitoimittajien sekaan edes vitsinä.
 
Puhasta näkee, että se on oikeasti kiinnostunut pelaamisesta ja tyyli on sopivan rento.

Stakulalla taas on mahtavia vitsejä joita se viljelee joka jaksoon kivasti ja muistan Mary King's Riding Starin arvostelun surkuhupaisuudessaan. :D
 
Oikeastaan kaikki toimittajat ovat mielestäni hyviä, kunhan jokainen pääsee kirjoittamaan jostain mistä todella osaa kertoa ja tietää hommasta vielä. Mutta ilmiselvä tosiasia on että jokainen pitää sellaisesta toimittajasta, jolla on samanlainen pelimaku. Itse lueskelin mielenkiinnolla Super Powerissa/Konsolipelaajassa Tobias Bjarnebyn (tai Topin, niinkuin miehen suomennettu nimi kuuluu) mietteitä varsinkin RPG-peleistä, koska niihin hän oli paneutunut paljon ja tiesi niistä paljon. Thomas Puha on toinen suosikkini, sillä hepulla on aikalailla myös samantyylinen pelimaku kuin minulla. Mutta siis kyllähän noita hyviä arvosteluiden ja artikkeleiden kirjoittajia on todellakin monia, mutta usein kirjoittajien nimet jäävät unholaan, koska heidän juttujaan ei ole niin yleisessä levityksessä kuin muiden.

Edit: Kirjoitusvirheitä korjailin...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Echo
muistan Mary King's Riding Starin arvostelun surkuhupaisuudessaan. :D
Se oli kyl hyvä. "Seuraavaksi Krevin kaikkien aikojen suosikkipeli!" tai jotain sinne päin.
Hevosta harjataan heiluttamalla hiirtä.
 
Ylös Bottom