Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysy mitä vain -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Jos halut tekstiä kirjoittaa niin pistä char. Long, double, double long, int, bool jne. on numeroita varten. Javalla käytetään myös String:iä.

Sori mut siis... Pakko myöntää että en tajunnut yhtään. :eek:
Kyl siihen labeliin tekstii menee? Ni mikä siinä nyt kusee?
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Pitäs oppia mutta mistä?
Ei elämässä voi aina olettaa, että muut lyövät valmiiksi pureksittuja ratkaisuja eteen. Siitä vaan rohkeasti ja sinnikkäästi Googlea käyttämään. Esimerkiksi "ohjelmoinnin perusteet" on sen sortin hakurimpsu, että sillä varmasti löytyy moneksi illaksi luettavaa. Äläkä tyydy vain yhteen sivustoon. Siinä niitä asioita tulee saman tien jo kerrattua, kun lukee toisista paikoista periaatteessa samoja asioita hieman eri sanankääntein. Ja jos ei muuta, niin ehkä ne googlaustaidot edes vähän kehittyvät. Se itsessään on jo erittäin hyödyllistä.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Ei elämässä voi aina olettaa, että muut lyövät valmiiksi pureksittuja ratkaisuja eteen. Siitä vaan rohkeasti ja sinnikkäästi Googlea käyttämään. Esimerkiksi "ohjelmoinnin perusteet" on sen sortin hakurimpsu, että sillä varmasti löytyy moneksi illaksi luettavaa. Äläkä tyydy vain yhteen sivustoon. Siinä niitä asioita tulee saman tien jo kerrattua, kun lukee toisista paikoista periaatteessa samoja asioita hieman eri sanankääntein. Ja jos ei muuta, niin ehkä ne googlaustaidot edes vähän kehittyvät. Se itsessään on jo erittäin hyödyllistä.

Ok... Mut tähän hätään ois ollut kiva tietää että miks se muka nyt huolii jotain numeroita vaan. :rolleyes:
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Aaa... Toi AND pistää sen "long" jutskan...

Eli tää toimi:
Koodi:
Form2.Visible = True
        Form2.Label1.Text = "Hei " & Me.MaskedTextBox1.Text & "! Olet " & Me.MaskedTextBox2.Text & " vuotta vanha."
        MaskedTextBox1.Text = ""
        MaskedTextBox2.Text = ""
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

No siis jos on joku helppo kieli ihan aloittelijalle niin se ois hyvä. Kyl tää VB aika helppoo on. Tai enpä nyt voi mennä sanomaan kun ainakun yritän oppia uusia juttuja niin ei löydy ohjeita aloittelijoille. Kun ei auta vaikka saisin jonkun jutun toimimaan jos en sitä koodia yhtään ymmärrä.

Toi Object Pascal ei varmaan ihan aloittelijalle sovi? Vai eikös sitä kieltä toi Borland Delphi käytä? Tai joku delphi sillä iskällä on... :)
Itse olen myös aloittelija, eikä sen suurempia ongelmia ole tullun C++:ssan kanssa. En sitten tiedä Object Pascalista, muttä Pascalia opetetaan usein kouluissa aloittelijoille ennen C-kieliä.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Itse olen myös aloittelija, eikä sen suurempia ongelmia ole tullun C++:ssan kanssa. En sitten tiedä Object Pascalista, muttä Pascalia opetetaan usein kouluissa aloittelijoille ennen C-kieliä.

Missäs koulussa sitä opetetaan? Ei peruskoulussa eikä ilmeisesti lukiossa eikä amiksessakaan. :confused:
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Missäs koulussa sitä opetetaan? Ei peruskoulussa eikä ilmeisesti lukiossa eikä amiksessakaan. :confused:

Ainakin meille opetettiin Tampereella silloisella Sampolan ATK-painotteisella yläasteella C++:n ja Javan ihmeellistä maailmaa yhteensä puolisen vuotta. Enää en saisi varmaan kahta oikein menevää sanaa putkeen kumpaakaan, mutta ainakin jossakin aivojen perukoilla pitäisi perusteet olla. Myös lukiossa taisi olla jonkinlainen koodailukurssi tarjolla, joskin se järjestettiinkö se lopulta on ihan toinen asia, sillä koulu oli painotettu kuvataiteissa taitaviin boheemeille taiteilijoille. Sekä minulle.

Koodailu-koe oli oman yläaste-aikani kauneimpia muistoja. Tehtävänä oli laatia systeemi, johon vastaajan kirjoittaessa numeron, niin numeron verran tuli "Moro!" -tekstiä ruutuun. Noh, esimerkki vastauksena oli 5, joten päätin kokeilla harmaalla alueella olevaa oikoreittiä. Lopputuloksena koodissani oli vain kirjoitettu "Moro!" viidesti, kokeilin tallentaa ja tehtävä hyväksytysti läpi. Tällä oivalluksella tuli vielä rahaakin tehtyä, kun Messengerissä lähti koodi liikkeelle sopivaa korvausta vastaan. :rolleyes:
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Missäs koulussa sitä opetetaan? Ei peruskoulussa eikä ilmeisesti lukiossa eikä amiksessakaan. :confused:
Karhulan Lukio on tietääkseni ainut lukio suomessa, missä ohjelmointia opetetaan. En itse mennyt sinne, vaan Kotkan Lyseoon ja opiskelen sitten ohjelmointini itsekseni (ei olis kyllä hontsittanu opetella Pascalia muutenkaan). Ohjelmointia opetetaan myös yliopistoissa ja ammattikorkeissa. Kajaanin ammattikorkeessa on esim. myös pelintekokursseja.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Hihitys, pakko mainita, kun hämää toi sun allekirjoitus. Tarkoitat varmaan ragequit = true; eikä ragequit == true; Mutta jatkakaa. =)
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Meillä peruskoulussa opetetaan ATK tunneilla mm. miten vaihdetaan fontin väri wordissa ja kymmensormijärjestelmä. -.- (Siis jos valitsee sen ATK kurssin)


Hihitys, pakko mainita, kun hämää toi sun allekirjoitus. Tarkoitat varmaan ragequit = true; eikä ragequit == true; Mutta jatkakaa. =)
Mitäs toi == sit meinaa?
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Mitäs toi == sit meinaa?
Nyt oikeasti... Matkusta vaikka kirjastoon ja lainaa muutama ohjelmointiopas.

Siis eihän kysyvä tietenkään tieltä eksy, mutta johonkin kannattaa se raja vetää. Oma-aloitteinen tiedon hankkiminen ja itseopiskelu ovat elämässä hyvin hyödyllisiä asioita, ja niistä on pitkässä juoksussa paljon enemmän iloa kuin siitä, että kyselee foorumilla "tyhmiä".
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Mitäs toi == sit meinaa?

Sillä muistaakseni vertaillaan lausekkeita, ja pelkällä =-merkillä sijoitetaan arvoja muuttujaan. Esimerkiksi;

Koodi:
if (luku == 2)
   printf("luku on kaksi");
else
   printf("luku ei ole kaksi");

Muistaakseni ainakin näin, mä en osaa nykyään ohjelmoida enää yhtään :-)

Kannattaa käydä tosiaan kirjastosta vaikka hakemassa joku ohjelmointikirja lainaan ja lukea sitä, aloittaa ihan perusteista jos oikeasti haluat opetella ohjelmointia. Luet sitä omaan tahtiin ja teet kaikki esimerkit mitä sieltä löytyy. Sillä pääsee hyvin alkuun, ja jos kaveripiiristä sattuu löytymään joku tuttu joka koodailee niin varmasti mielellään neuvoo sen jälkeen kun perusteet on hanskassa.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Sillä muistaakseni vertaillaan lausekkeita, ja pelkällä =-merkillä sijoitetaan arvoja muuttujaan. Esimerkiksi;

Koodi:
if (luku == 2)
   printf("luku on kaksi");
else
   printf("luku ei ole kaksi");

Muistaakseni ainakin näin, mä en osaa nykyään ohjelmoida enää yhtään :-)

Kannattaa käydä tosiaan kirjastosta vaikka hakemassa joku ohjelmointikirja lainaan ja lukea sitä, aloittaa ihan perusteista jos oikeasti haluat opetella ohjelmointia. Luet sitä omaan tahtiin ja teet kaikki esimerkit mitä sieltä löytyy. Sillä pääsee hyvin alkuun, ja jos kaveripiiristä sattuu löytymään joku tuttu joka koodailee niin varmasti mielellään neuvoo sen jälkeen kun perusteet on hanskassa.

No tossa netistä joltain sivulta lukenut. Tosin se on tehty vuonna 2002 niin noi jutut on vähän erilaisii täs visual studio 2010...

Jos nyt vielä saan kysyä niin mitäs hittoa toi print tarkoittaa? Siellä sivullakin oli parissa harjotuksessa print siinä koodissa, mutta ei se mitään tehnyt niin piti se vaihtaa.

Siel sivulla se meni tälleen:
Har2_1k2.gif
, mutta mulla se ei ainakaan mitään tehnyt...
Koodi:
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

No tossa netistä joltain sivulta lukenut. Tosin se on tehty vuonna 2002 niin noi jutut on vähän erilaisii täs visual studio 2010...
Tuollaiset täysin perusasiat kuin muuttujan sijoittaminen ja vertaaminen ovat säilyneet muuttumattomina varmaan kymmeniä vuosia. Eri ohjelmointikielissä on toki vaihtelevia syntakseja, mutta silti peruslähtökohta on se, että ensin opetellaan ne kaikista alkeellisimmat käsitteet.

Jos nyt vielä saan kysyä niin mitäs hittoa toi print tarkoittaa?
Tämä on nyt vihoviimeinen varoitus: jos et tuon vertaa viitsi ottaa perusasioista selvää, järjestyy foorumin puolesta parin viikon loma. Jääpähän sitten enemmän aikaa itseopiskeluun.

En halua lannistaa oppimishalujasi, mutta kun sinulle on toistuvasti sanottu, että ole oma-aloitteisempi, siitä neuvosta on lopultakin otettava vaari.
 
Vastaus: Kysy mitä vain -ketju

Minkä helvatan takia TT luulee, että jokainen forumisti on yhtä nörtti kuin hän on?
Mä oon ollu nääs koko sivun verran ihan pihalla jokaisen viestistä...
 
Ylös Bottom