Kysy mitä vain -ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miksi tuota pitäisi käyttää että sen ymmärtää vai onko tekoälyn käyttö mennyt niin pitkälle, ettet koe että noin yksinkertainen konsepti olisi ihmisen ymmärrettävissä? :D

En puhunut näistä pienistä avuista, jotka toimii kuten makrot aikoinaan - vain kehittyneempinä. Puhuin kehittyneestä tekoälystä, joka ei tarvitse sinua enää mihinkään. Ja jos sinua nyt vielä tarvittaisiinkin, niin ne sihteerit ja monet muut jäisi työttömiksi. Etkö ymmärrä mikä ongelma siitä syntyy jos todella suuri määrä ihmisiä menettää toimeentulon samalla kun tekoälyn tuotteille ja palveluille pitäisi löytyä käyttäjiä? Miten entistä tehokkaampi kulutusyhteiskunta voi pyöriä ja tehdä jatkuvasti kasvavaa tulosta jos siitä yhteiskunnasta puuttuu kuluttajat eli ihmiset, joilla on varaa kuluttajaa?

PS. Tekoälyn hyödyntäminen on siis eri asia kuin se että tekoäly korvaa ihmisen kokonaan.

Pääsit nyt jo vähän kiinni tähän mutta et vain sieltä tornistasi pysty asennoitumaan sihteerin asemaan asti. Kaukana et tosin enää ole. Ymmärtämiseen et tarvitse edes tekoälyä, sillä sen verran olet jo jäljillä.

---

Koko yhteiskunnan pitää melkeinpä muuttua jos tekoäly alkaa vähentämään ihmistyön tarvetta. Kulutusyhteiskunta ei voi enää toimia vain niin että on kuluttajia, koska kuluttajilla pitää olla jotain, millä kuluttajaa ja jotain, mistä sitä kulutettavaa tienataan. Töitä.
Et arvaa kuinka monta ihmistä olen tehnyt työttömäksi kun työskentelen integraatioiden ja automaatioiden parissa. Onko huono omatunto? No kyllä on, välillä. Mutta jos mä en tekisi sitä niin sitten sen tekisi joku muu. Että täältä 'tornistani' kyllä näen inhimillisenkin puolen tuossa.

Typerää tornittaa / leimata muutenkaan, jos sä olet vaikka K-kaupassa töissä ja pitää sun katsoa että tuotteet ei ole liian lämpimässä niin onko lämpömittari arkkivihollisesi? Ettet enää voikaan mennä munatuntumalla siellä täällä ja raportoida johdolle vaan että mittarit kertoo lämmöt ilman sinun erikoistumistasi? Ja erikoisherkkiä sormia?

Pääsinkö vähän kiinni? Vai pääsitkö sinä vähän kiinni.. Kiesus että tämmöisistä pitää edes keskustella - mennään taas tuohon kehityksen jarru hommaan. Kaikki muutos on pahasta jne

Et arvaa kuinka monta ihmistä olen tehnyt työttömäksi kun työskentelen integraatioiden ja automaatioiden parissa. Onko huono omatunto? No kyllä on, välillä. Mutta jos mä en tekisi sitä niin sitten sen tekisi joku muu. Että täältä 'tornistani' kyllä näen inhimillisenkin puolen tuossa.

Typerää tornittaa / leimata muutenkaan, jos sä olet vaikka K-kaupassa töissä ja pitää sun katsoa että tuotteet ei ole liian lämpimässä niin onko lämpömittari arkkivihollisesi? Ettet enää voikaan mennä munatuntumalla siellä täällä ja raportoida johdolle vaan että mittarit kertoo lämmöt ilman sinun erikoistumistasi? Ja erikoisherkkiä sormia?

Pääsinkö vähän kiinni? Vai pääsitkö sinä vähän kiinni.. Kiesus että tämmöisistä pitää edes keskustella - mennään taas tuohon kehityksen jarru hommaan. Kaikki muutos on pahasta jne
Fiksu kauppias hankkii järjestelmän joka hoitaa kootusti tuon mittaamisen ja siitä raportoinnin sekä kymmenen muuta asiaa, jolloinka sinua eikä sinun lämpöherkkiä ulokkeita saatikka lämpömittaria enää tarvita.

Jos teet töitä automatisoinnin kanssa niin pitäishän sun tietää mitä sillä halutaan saavuttaa, eli poistetaan ihmisiltä niitä nahkeita hommia ja annetaan koneen hoitaa ne. Itsekkin teen automatisointia vaikka pääasiassa koodaan. AI automatisoi vain isommin, firman tasolla, poistaen ”turhia” rooleja eli ihmisiä. Jopa ennen kuin AI tuli meidän firmaan, firman johto potki pois testaajia koska ei heitä tarvittu enää niin paljoa, testaajien itsensä tekemät automaattitestit teki hommat niin hyvin.

Ongelma on siis ettei täällä Suomessa ainakaan ole kauheasti hommia niille jotka työnsä menettää automatisoinnin takia. Mieti asiaa niin, että sua ei enää tarvita, AI korvaa sut sillä tasolla että sun kollega hoitaa jatkossa kaikki integroinnit yms mitä ootkaan tehny. Lähet hakee uutta duunia sun osaamista vastaavista rooleista. Hups, kukaan ei palkkaa koska ei noita hommia tehä enää ihmisvoimin tai ne kaikki paikat on jo täytetty. Mitäs ny? Kauppaankaa ei pääse enää työntämään sormia pakastimeen.

Minäkin voin koodarina vain ajaa yhden skriptin joka tekee yhden testaajan hommat viidessä minuutissa. Tai ei tarvi edes itse ajaa sitä kun sanon AIlle että aja testit samassa kun teet ton featuren tuonne. Ainii muista pistää se gittiin ja sulje tiketti tällä kommentilla kiitos!

Saa nähä miten asiat tulee menemään kun AI:n käytön maksut nousee. Pysyykö pienet tekijät mukana kun ei ole varaa siihen.

Viimeksi muokattu:
Ongelma on siis ettei täällä Suomessa ainakaan ole kauheasti hommia niille jotka työnsä menettää automatisoinnin takia. Mieti asiaa niin, että sua ei enää tarvita, AI korvaa sut sillä tasolla että sun kollega hoitaa jatkossa kaikki integroinnit yms mitä ootkaan tehny. Lähet hakee uutta duunia sun osaamista vastaavista rooleista. Hups, kukaan ei palkkaa koska ei noita hommia tehä enää ihmisvoimin tai ne kaikki paikat on jo täytetty. Mitäs ny? Kauppaankaa ei pääse enää työntämään sormia pakastimeen.
Toi on taivahan tosi. Mutta juttu on että teollistumisen alkaessa muutos on ollut koko ajan läsnä eikä varmasti tule mihinkään häipymäänkään ihan hetkeen.
tavaroiden kuskaaminen repussa -> autot
nyrkkipyykkääminen -> pesukone
sähkeiden vieminen -> lähetin, sähköpostit
kirjojen kopioiminen -> painotalot

Sitä eletään nyt tässä ajassa ja muutos / muutokset on koko ajan läsnä. Joku valittaa AIsta, kohta seuraavaksi ammattiautoilijat valittaa itseajavista autoista jne jne jne.
Minäkin voin koodarina vain ajaa yhden skriptin joka tekee yhden testaajan hommat viidessä minuutissa. Tai ei tarvi edes itse ajaa sitä kun sanon AIlle että aja testit samassa kun teet ton featuren tuonne. Ainii muista pistää se gittiin ja sulje tiketti tällä kommentilla kiitos!
Suosittelisin automatisoimaan tuon tiketin sulkemisen kommentteineen päivineen ;D
Saa nähä miten asiat tulee menemään kun AI:n käytön maksut nousee. Pysyykö pienet tekijät mukana kun ei ole varaa siihen.
Tämä on kyllä yksi liikkuja tässä yhtälössä. Sinällään voisi ajatella ettei mikään muutu, aina isommilla pelureilla on ollut parempia leluja. Toisaalta taas AI on vähän erilainen 'lelu' oikein käytettynä juuri tuossa kustannustehokkuudessaan. Tasapuolisuuden nimissä näkisin parhaaksi hinnoittelumallin skaalautumisen firman kokoon nähden. Mutta taitaa olla minun päiväunia moiset.

Voihan tässä käydä niin kivasti että kohta kaikilla on aikaa pelata kun tekoäly tekee kaikki työt. Pelaamisen piikkihän oli tuossa covid19 aikoihin kaikki kun oli lukittu kotiin. AI tuottaa niin paljon että ihmisille voi ruveta maksaan kansalaispalkkaa. Toki AI pitää ratkaista ensiksi miten energiaa saadaan irti esim. auringosta täydellä potenttiaalilla. On tässä siis positiivistakin, mutta kun me ihmiset ollaan luonnoltaan mitä ollaan niin tämä tuskin toimii. Meinaan joku ihminen haluaa aina hallita resursseja eikä jakaa tasapuolisesti kaikille. Vallan valine tuo superäly tulee olemaan

Toi on taivahan tosi. Mutta juttu on että teollistumisen alkaessa muutos on ollut koko ajan läsnä eikä varmasti tule mihinkään häipymäänkään ihan hetkeen.
tavaroiden kuskaaminen repussa -> autot
nyrkkipyykkääminen -> pesukone
sähkeiden vieminen -> lähetin, sähköpostit
kirjojen kopioiminen -> painotalot

Sitä eletään nyt tässä ajassa ja muutos / muutokset on koko ajan läsnä. Joku valittaa AIsta, kohta seuraavaksi ammattiautoilijat valittaa itseajavista autoista jne jne jne.

Suosittelisin automatisoimaan tuon tiketin sulkemisen kommentteineen päivineen ;D

Tämä on kyllä yksi liikkuja tässä yhtälössä. Sinällään voisi ajatella ettei mikään muutu, aina isommilla pelureilla on ollut parempia leluja. Toisaalta taas AI on vähän erilainen 'lelu' oikein käytettynä juuri tuossa kustannustehokkuudessaan. Tasapuolisuuden nimissä näkisin parhaaksi hinnoittelumallin skaalautumisen firman kokoon nähden. Mutta taitaa olla minun päiväunia moiset.
Tämä on ihan totta. Muutos on vaan nyt niin iso yhteiskunnallisella tasolla, AI toki myös luo uusia työpaikkoja mutta ei siinä mittakaavassa kuin niitä katoaa. Jotenkin tuntuu että hallitus tulee olemaan tämän edessä vähän housut kintuissa :D

Surettaa vähän myös tulevien sukupolvien puolesta, mahtaako nuorisotyöttömyys räjähtää käsiin. Onhan niitä ollut jo uutisia miten AMK ja yliopistosta valmistuneet eivät työllisty enää samoin miten ennen.
AI tuottaa niin paljon että ihmisille voi ruveta maksaan kansalaispalkkaa.
Tähän en usko tippaakaan, varsinkin ku ottaa huomioon miten paljon hallitus joutuu leikkaamaan koko ajan. Kuka maksaa sen kansalaispalkan? Hallitus? Ei valtiolla ole rahaa tehdä 80% kansalaisista oloneuvoksia. Yksityiset yritykset ei tasan tarkkaan maksa mitään muille kuin johtoryhmälle.

Kyllä tässä tullaan näkemään aika älytön kansan kahtiajakautuminen vielä. Rikkaat ja todella köyhät.

Viimeksi muokattu:
Tämä on ihan totta. Muutos on vaan nyt niin iso yhteiskunnallisella tasolla, AI toki myös luo uusia työpaikkoja mutta ei siinä mittakaavassa kuin niitä katoaa.
Erinomainen pointti!

Tytär pääsi helsingin yliopistoon. IT kiinnostaa. Varmaan kun on nähnyt molempien vanhempiensa 'laiskottelevan' kaiket päivät kotona. (etätyö).
Olen superinnoissani hänen valinnoistaan. Itse leikin IT arkkitehtuurien parissa niin näkisin kyllä että suunnittelutason hommat pysyvät vielä melkoisen tovin jonkun ihmistason tekijän harteilla. Vaikka vitustako mistään enää voi varma olla.

Erinomainen pointti!

Tytär pääsi helsingin yliopistoon. IT kiinnostaa. Varmaan kun on nähnyt molempien vanhempiensa 'laiskottelevan' kaiket päivät kotona. (etätyö).
Olen superinnoissani hänen valinnoistaan. Itse leikin IT arkkitehtuurien parissa niin näkisin kyllä että suunnittelutason hommat pysyvät vielä melkoisen tovin jonkun ihmistason tekijän harteilla. Vaikka vitustako mistään enää voi varma olla.
Aika hyvin vaikka Claude hanskas suunnittelun ku koitin. Aloittelin kotiprojektia niin kävi mun kanssa ihan selaimes läpi vaihtoehtoja esim UI/UX liittyen, sitte mentii läpi arkkitehtuuria millä lähetää tekee jne. Lopulta teki design tiedoston jossa sitte oli koko projekti aika tarkkaa määriteltynä. Siitä se sitte helpolla alko tekee ja katoin pienissä paloissa koodia läpi ettei tee hupsuja.

Tässä projektissa Claude korvasi projektipäällikön, määrittelijän, arkkitehtuuriukkeliakkeli ja osittain jopa koodaajan :D Kyllä mä pelkään duunini puolesta. Viiden vuoden sisään olen työtön ellen ala ihan täysin sisäistämään tota ja ryhdyn superosaajaks.

Niin siis jos mennään Elon Muskin ynnä muiden tekoäly "visionäärien" mukaan, niin kohta AI tuottaa niin paljon lisäarvoa, että jokainen saa puuhastella mitä haluaa ja jostain saadaan kaikille raha elämiseen.

Periaatteessa mahdollista, mutta käytännössä välissä on niin monta ahnetta välikättä, etten jaksa uskoa siihen kuinka kohta kaikki elelisi yhteisillä varoilla oloneuvoksina. Lisäksi siltikin oltaisiin siinä tilanteessa, että jollain on enemmän varallisuutta kuin jollain toisella. Ja mitä ylipäätään tapahtuisi rahan arvolle ja maailmantaloudelle.

Ennen kuin ollaan edes lähellä tällaista utopiaa, niin ollaan nimenomaan siinä tilanteessa että tekoäly vie työpaikkoja.

Aika hyvin vaikka Claude hanskas suunnittelun ku koitin. Aloittelin kotiprojektia niin kävi mun kanssa ihan selaimes läpi vaihtoehtoja esim UI/UX liittyen, sitte mentii läpi arkkitehtuuria millä lähetää tekee jne. Lopulta teki design tiedoston jossa sitte oli koko projekti aika tarkkaa määriteltynä. Siitä se sitte helpolla alko tekee ja katoin pienissä paloissa koodia läpi ettei tee hupsuja.

Tässä projektissa Claude korvasi projektipäällikön, määrittelijän, arkkitehtuuriukkeliakkeli ja osittain jopa koodaajan :D Kyllä mä pelkään duunini puolesta. Viiden vuoden sisään olen työtön ellen ala ihan täysin sisäistämään tota ja ryhdyn superosaajaks.
Pelko lienee aiheellinen. Itse pelkään maailmaa missä koodi on tuotettu AIlla ja oikeita ihmisosaajia ei enää ole talossa. Tuossa yhtälössä kun jotain menee etelään niin firma on täydellisessä kusessa.

Pitääpä kurkata tuo Claude, kiitos, jos vaikka jäisi aikaa 'laiskotella' enemmän arkisin.

Pelko lienee aiheellinen. Itse pelkään maailmaa missä koodi on tuotettu AIlla ja oikeita ihmisosaajia ei enää ole talossa. Tuossa yhtälössä kun jotain menee etelään niin firma on täydellisessä kusessa.

Pitääpä kurkata tuo Claude, kiitos, jos vaikka jäisi aikaa 'laiskotella' enemmän arkisin.
Claude Code on ihan silkkaa mustaa taikuutta. Se on liian hyvä ja ihan rehellisesti sanoen koin kriisin kun otin sen töissä käyttöön. Firman puolesta saa tokenit niin voi käyttää parempia malleja. Ei se muutenkaan ollut kait kuin joku 20-30$ kuussa jos itelleen ottaa.

Claude Code on ihan silkkaa mustaa taikuutta. Se on liian hyvä ja ihan rehellisesti sanoen koin kriisin kun otin sen töissä käyttöön. Firman puolesta saa tokenit niin voi käyttää parempia malleja. Ei se muutenkaan ollut kait kuin joku 20-30$ kuussa jos itelleen ottaa.
Koodaamista tehnyt enää varmaan 15 vuoteen tms, mutta kiinnostaa jos on kyvykkyyksiä program tasolle, tai edes projektitasolle.

Nauroin vatsa kipeänä eilen Google AIlle:
https://forum.konsolifin.net/thread...via-videoita-ja-tarinoita.100906/post-1888064

Tämä on just tätä mitä sanoin pelkääväni. Jotkut isokenkäiset promptailee AIlle ja saa koodia palkkioksi ja kaikki on hyvin. Kaikille kenkää. Sitten kun joku kusee niin AI paikkailee miten sattuu.: "mene lepäämään ja juo vettä"

Viimeksi muokattu:
Niin varmaan kansalaislevottomuus tulee kasvaan ja jopa muuttuun tekoäly terrorismiksi kun tarpeeksi tulee työttömiä. Voi olla että tulee olemaaan isoja turva joukkoja data centterien ympärillä. Ja nuo Elon Muskit ja muut joutuu meneen niihin rakentamiinsa bunkkereihin.
Joita nuo ovat tässä rakennelleet. Peter Thiel rakensi ihan Argentiinan asti tuommoisen.

Olisi kyllä hyvä saada se tekoäly ketju takaisin. Josko Destizkin olis jo rauhottunut tuon oma tekoäly puuhastelun kanssa ?
Tämä nyt on asia mikä varmasti puhuttaa nyt ja varsinkin jatkossa.

Niin varmaan kansalaislevottomuus tulee kasvaan ja jopa muuttuun tekoäly terrorismiksi kun tarpeeksi tulee työttömiä. Voi olla että tulee olemaaan isoja turva joukkoja data centterien ympärillä. Ja nuo Elon Muskit ja muut joutuu meneen niihin rakentamiinsa bunkkereihin.
Joita nuo ovat tässä rakennelleet. Peter Thiel rakensi ihan Argentiinan asti tuommoisen.

Olisi kyllä hyvä saada se tekoäly ketju takaisin. Josko Destizkin olis jo rauhottunut tuon oma tekoäly puuhastelun kanssa ?
Samaa mieltä, tekoälyketjulla on mielestäni paikkansa olla auki.

Samaa mieltä. Tekoäly on tulevaisuutta myös pelialalla, joten kyllä siitä pitäisi voida peliaiheisella foorumilla keskustella. Ei se vaatisi ketjuun kuin pienen sääntölisäyksen, että omista tekoäly puuhasteluista ei keskustella. Ja tämän säännön rikkojalle armottomasti jäähyä. Näin ketju ei pyörisi vain yhden käyttäjän ympärillä.

Samaa mieltä. Tekoäly on tulevaisuutta myös pelialalla, joten kyllä siitä pitäisi voida peliaiheisella foorumilla keskustella. Ei se vaatisi ketjuun kuin pienen sääntölisäyksen, että omista tekoäly puuhasteluista ei keskustella. Ja tämän säännön rikkojalle armottomasti jäähyä. Näin ketju ei pyörisi vain yhden käyttäjän ympärillä.
Omille teköäly-projekteille voisi olla vaikka oma ketju ja siellä käy sitte ne joita se kiinnostaa. Ja itse keskustelu omassaan.

No et kyllä tuntunut asiaa ymmärtävän tai näkevän aiemmassa vaiheessa keskustelua mutta nyt kyllä kun pääsit samalla toimistasi mainitsemaan.

Lämpömittari ja AI on nyt sinusta samalla viivalla? :D Ongelma nimenomaan on, että tekoälystä ollaan tekemässä muuta kuin vain työkalua. Ei lämpömittari vie kenenkään töitä, eikä tekoälynkään pitäisi mutta jos sitä kehitetään siihen mihin tunnutaan haluavan, niin kyllähän monet firmat miettii äkkiä että mitä niillä ihmisillä enää tekee.

Kannattaa noita esimerkkejä ja vertailuksia ehkä miettiä vähän pidemmälle joskus.

Niimpä. Outoa vertailla tekoälyä lämpömittariin. Tämäkin piti silti tehdä. Samoin outoa keskustella asiasta, jonka ymmärsit mutta jota et kuitenkaan ymmärtänyt aiemmin. Turhaa keskustelua siis?

Voihan tässä käydä niin kivasti että kohta kaikilla on aikaa pelata kun tekoäly tekee kaikki työt. Pelaamisen piikkihän oli tuossa covid19 aikoihin kaikki kun oli lukittu kotiin. AI tuottaa niin paljon että ihmisille voi ruveta maksaan kansalaispalkkaa. Toki AI pitää ratkaista ensiksi miten energiaa saadaan irti esim. auringosta täydellä potenttiaalilla. On tässä siis positiivistakin, mutta kun me ihmiset ollaan luonnoltaan mitä ollaan niin tämä tuskin toimii. Meinaan joku ihminen haluaa aina hallita resursseja eikä jakaa tasapuolisesti kaikille. Vallan valine tuo superäly tulee olemaan
Missä haaveunissa pitää elää että tällaista uskoisi?

Mitä se AI edes tuottaa? Minä ymmärrän että se tehostaa työtä, jolla tehdään palveluita ja tuotteita, joita myydään. Kuka ne ostaa, jos porukka makaa vain kotona pelaamassa? En vain ymmärrä miten tällainen yhtälö voisi toimia kun tekoälyjä tuotetaan nimenomaan kulutusyhteiskunnan tehostamiseen. Ja siellä pitäisi kuluttaa, mikä on mahdotonta jos ei ole työtä ja rahaa. Eikä valtio saa tuloja myöskään, jos ihmiset eivät ole töissä, joten mistä se kansalaispalkka tulee?

Ja ilmaiseen energiaan en usko. Ennemmin uskon siihen että vesi ja ilma tullaan kaupallistamaan (vesi siis vielä entisestään) kuin että olisi ilmaista energiaa. Kaikki mikä voidaan omistaa ja mistä voidaan periä rahaa, tulee olemaan jonkun omistamaa ja/tai kauppaamaa.

Niin ja sitten tuo että "AI:n pitää ratkaista". Porukka oikeasti odottaa tekoälyltä ihmeitä. Minä taas veikkaan että jos jotain mullistavaa keksittäisiinkin, niin se olisi heti kaupallistettu ja kallis. Esimerkiksi lääke tai parannuskeino syöpään (mikä maksaisi ihan helvetisti) tai ilmainen energia (jota tietysti tehtäisiin ilmaiseksi mutta maksaisi käyttäjille). Kannattaa muistaa että ainakin yksi ellei useampi lääke on keksijänsä toimesta haluttu ilmaiseksi kaikille mutta on kuitenkin nykypäivänä maksullista. Samoin hehkulamppu-huijaus, joka on jo kai fakta. Tarvitseeko enempää todisteita siitä, miten homma menee AI:nkin kanssa?

Viimeksi muokattu:
No et kyllä tuntunut asiaa ymmärtävän tai näkevän aiemmassa vaiheessa keskustelua mutta nyt kyllä kun pääsit samalla toimistasi mainitsemaan.

Lämpömittari ja AI on nyt sinusta samalla viivalla? :D Ongelma nimenomaan on, että tekoälystä ollaan tekemässä muuta kuin vain työkalua. Ei lämpömittari vie kenenkään töitä, eikä tekoälynkään pitäisi mutta jos sitä kehitetään siihen mihin tunnutaan haluavan, niin kyllähän monet firmat miettii äkkiä että mitä niillä ihmisillä enää tekee.

Kannattaa noita esimerkkejä ja vertailuksia ehkä miettiä vähän pidemmälle joskus.

Niimpä. Outoa vertailla tekoälyä lämpömittariin. Tämäkin piti silti tehdä. Samoin outoa keskustella asiasta, jonka ymmärsit mutta jota et kuitenkaan ymmärtänyt aiemmin. Turhaa keskustelua siis?
Sinä ja minä ei tulla nähtävästi ikinä puhumaan samaa kieltä vaikka näennäisesti Suomea onkin. Joko tahdollisesta kyvyttömyydestä ymmärtää tai sitten vaan että molemmat katselee tätä maailmaa niin eri kulmilta. Sinä luet vähän turhan kirjaimellisesti tekstejäni. En tietenkään verrannut lämpömittaria AIin. Kuvannoillistin tilanteen missä laite xyz tekee työt puolestasi. Onko syytä syyttää laitetta xyz? Jos on, miksi? Mitä aiot tehdä asialle?

Viimeksi muokattu:
Sinä ja minä ei tulla nähtävästi ikinä puhumaan samaa kieltä vaikka näennäisesti Suomea onkin. Joko tahdollisesta kyvyttömyydestä ymmärtää tai sitten vaan että molemmat katselee tätä maailmaa niin eri kulmilta. Sinä luet vähän turhan kirjaimellisesti tekstejäni. En tietenkään verrannut lämpömittaria AIin. Kuvannoillistin aseman missä laite xyz tekee työt puolestasi.
No ei ole sitten ihme että tarvitset sen tekoälyn powerpointteja ja juttujasi suomentamaan. Jos et tarkoittanut verrata lämpömittaria tekoälyyn, niin voisi kysyä, että miksi sitten vertasit? Lukijalla kova vastuu kun pitää ymmärtää ettei kirjoittaja tarkoitakaan kirjoittamaansa.

Ja toki tajusin että yritit verrata työkaluja tekoälyyn, mikä oli myös ihan yhtä huono vertaus. Eli sinulta jäi myös huomaamatta että ymmärsin silti pointtisi, vastasin vain sekä suoraan vertailuun että ns. työkalujen kehityksen ja manuaalisen työn vähenemisen osalta. Siinä on silti iso ero siihen että tekoälyä hypetetään vaikka jokaisen luulisi ymmärtävän mihin ikäviin seurauksiin se johtaa ja kuinka kestämätön yhtälö se voi olla toteutuessaan siinä määrin, mitä niiden kehittäjät tuntuvat haluavan.

Eli se, että työtä on yhä vähemmän, jolloin työntekijöitä on yhä vähemmän, jolloin kuluttajia on yhä vähemmän, jolloin herää kysymys: kuka kuluttaa kulutusyhteiskunnassa?

Olen myös todennut mielestäni pariinkin otteeseen että tekoälystä ja kehityksestä on hyötyäkin mutta on eri asia hyödyntää sitä kuin korvata sillä koko ihminen. Ei ole vaikea konsepti hoksata.

No ei ole sitten ihme että tarvitset sen tekoälyn powerpointteja ja juttujasi suomentamaan. Jos et tarkoittanut verrata lämpömittaria tekoälyyn, niin voisi kysyä, että miksi sitten vertasit? Lukijalla kova vastuu kun pitää ymmärtää ettei kirjoittaja tarkoitakaan kirjoittamaansa.

Ja toki tajusin että yritit verrata työkaluja tekoälyyn, mikä oli myös ihan yhtä huono vertaus. Eli sinulta jäi myös huomaamatta että ymmärsin silti pointtisi, vastasin siihen vain sekä suoraan vertailuun että ns. työkalujen kehityksen ja manuaalisen työn vähenemisen osalta. Siinä on silti iso ero siihen että tekoälyä hypetetään vaikka jokaisen luulisi ymmärtävän mihin ikäviin seurauksiin se johtaa ja kuinka kestämätön yhtälö se voi olla toteutuessaan siinä määrin, mitä niiden kehittäjät tuntuvat haluavan.

Eli se, että työtä on yhä vähemmän, jolloin työntekijöitä on yhä vähemmän, jolloin kuluttajia on yhä vähemmän, jolloin herää kysymys: kuka kuluttaa kulutusyhteiskunnassa?

Olen myös todennut mielestäni pariinkin otteeseen että tekoälystä ja kehityksestä on hyötyäkin mutta on eri asia hyödyntää sitä kuin korvata sillä koko ihminen. Ei ole vaikea konsepti hoksata.
Kuten sanoin "Sinä ja minä ei tulla nähtävästi ikinä puhumaan samaa kieltä vaikka näennäisesti Suomea onkin." Sinä kysyt miksi vertasin, minä kysyn miksen vertaisi. Täsmälleen sama asia. Ihmisestä tuntuu uhkaavalta että menee oma työ ko joku kone tekee sen puolestasi. Olenko väärässä?

lämpömittari, perssuristin, pyykkikone. ihan saatanan sama. jos ne on ennen tehty käsipelillä, ja jatkossa ei enää, niin käsipelittelijä sitten tekee jotain muuta. Toivottavasti löytää jotain muuta.
Olen samaa mieltä tuossa että tämä 'lelu' saattaa tulla yhteiskunnallisesti aika kalliiksi. Aika näyttää

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom