Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Laatusarjat televisiossa ja muualla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulukai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä onko jotain merkittävämpää tai muuta tapahtunut kuin se, että aika monet sarjat on nykyään jo elokuvien tasolla erikoisefekteissä ja osa menee jo ohitse. Se vie aikaa ja varsinaisen työn lisäksi voi joutua odottamaan jos joku "renderöintifarmi" on varattuna toiseen tuotantoon tms.

Tässä on nostettu esiin ainakin Stranger Things ja House of the Dragon. Molemmissa käsittääkseni aika reilusti digisisältöä. Sitten vertailukohteina vanhasta on ollut Prison Break, jossa tuskin kauheasti on tietokone-kamaa.

Ennen wanhaan sarjat oli muutenkin jotain perusdraamaa, poliisi-sarjaa tai oikeilla efekteillä tehtyä, joten niissä ei ollut joko ollenkaan tai vain hyvin vähän digitaalisia efektejä ja muuta. Nykyään on sarjat täynnä digitaalisia lohikäärmeitä, hirviöitä ja muuta. Sen lisäksi niiden yleinen lookki on kehittynyt ja jo pelkkä värimäärittely voi viedä paljon aikaa.

Kyllähän sarjoja ehkä nykyäänkin kuvattaisiin samaa tahtia kuin ennen wanhaan mutta jälkitöitä on varmasti ihan hirveästi enemmän.

Enkä minäkään siis tykkää että sarjoja joutuu odottamaan vuosikaupalla mutta mielestäni näissä on ihan selkeät syyt näkyvillä. Samaahan se on pelienkin kohdalla: projektit on paisuneet sellaisiksi ettei sitä enää joka vuosi tulekaan uutta jatko-osaa. Sielläkin on paljon enemmän asioita, joita tehdä kuin ennen. Molemmissa myös yleisön odotukset on nousseet.

No parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Onhan tässä viime vuosina maailmassa tapahtunut sellaisia asioita, mitkä ovat sarjojen julkaisutahtiin vaikuttaneet. Mua asia ei haittaa, toista mieltä ovat tietenkin kaikkimullehetinyt tyypit. Mä annan sarjojen tekijöille työrauhan, olkoonkin niin että olen osa "ongelmaa".

Ylös Bottom