Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Lasersilmäleikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DarkShadow
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

DarkShadow

Well-Known Member
Oletko "nelisilmärillipöllö" kuten minä? Tunnetko henkisen hajoamisen tunnetta rilliesi takia mm. ikävät naarmut , lika yms. kuten minä? Vierastatko ajatusta piilolinsseistä kuten minä? Veljet ja siskot ratkaisu on olemassa ja sitä kutsutaan lasersilmäleikkaukseksi. Täältä infoa!

Oletko harkinnut laseroperaatiota tai peräti jo käynyt sellaisessa? Kerro kokemuksistasi meille tietämättömille. Missä kävit? Paljon maksoit ja oletko ollut tyytyväinen lopputulokseen? Rahaahan tuo operaatio maksaa (n.3000 - 4000euroa ) mutta itse olen valmis maksamaan vaikka tuplahinnan jotta viimein pääsisin eroon näistä hemmetin kakkuloista jotka jo ala-asteelta asti ovat lärvissäni killuneet.

Nyt alkaa pikkuhiljaa asia olla ajankohtainen sillä olen nyt noin puolitoista vuotta hiljalleen säästellyt rahaa ja ensi kesänä olisi tarkoitus hankkiutua rilleistä eroon once and for all. Jännittää tietysti paljon ja siksi olisi kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta :)

Vastaus: Lasersilmäleikkaus

Itse en ole käynyt, kun ei tarvetta ole, mutta työkaverit ovat silmiään leikkauttaneet ja olleet ihan tyytyväisiä. Jonkun verran olen aiheeseen perehtynyt diplomityön teon yhteydessä ja olen siinä käsityksessä että kannattaa mennä IntraLasik -leikkaukseen, jos mahdollista. Tuossa siis myös sarveiskalvon läppä leikataan laserilla, eikä mekaanisesti veitsellä kuten tavallisessa Lasikissa. Pitäisi nopeuttaa toipumista ja leikkauksen onnistumistodennäköisyyttä.

PRK taitaa olla jo vähän vanhentunut menetelmä ja toipuminen on siinä yleensä hitaampaa kuin Lasik-leikkauksessa. Ilmeisesti sitäkin kuitenkin joissain tapauksissa suositellaan, en tiedä sen tarkemmin miksi.

Itse kävin Helsingissä Silmäkeskus Laserissa leikkauttamassa silmäni 2006 syyskuussa. Taittovirhettä oli vasemmassa silmässä -1,75 diopteria ja oikeassa -2. Suhteellisen pienen taittovirheen takia lääkäri suositteli PRK-leikkausta. Ainakin tuolloin SK-Laserilla halusivat PRK-leikkauksen tapauksessa leikata silmät kuukauden välein. Leikkausten hintaa en tarkkaan muista, mutta muistaakseni se oli tuolloin kuitenkin vähemmän kuin nykyään (950/silmä). Näiden lisäksi kustannuksia tuli esitutkimuksesta (~150-200), lääkkeistä sekä muistaakseni yhteensä neljästä jälkikontrollikäynnistä (70/käynti). Kaiken kaikkiaan kustannukset jäivät siis alle kolmen tuhannen euron. Korjausleikkaus olisi ollut ilmainen.

Muutama tunti ennen leikkausta aloitettiin antibioottisilmätippojen käyttö ja noin tuntia ennen leikkausta oli vuorossa särkylääke (ja diapami jos jännitti :)). Itse leikkaus oli todella nopeasti ohi. Silmäluomet "lukittiin" jonkinlaisella jousella auki ja silmä puudutettiin. Sitten vain piti katsoa yhteensä noin kymmenen sekuntia leikkauslaitteen punaiseen pisteeseen. Ensimmäisellä sykäyksellä epiteeli pois ja toisella itse korjaus. Sitten hoitava piilolinssi silmään ja kotia kohti lepäämään. Hankalin osa reissusta olikin kotimatka (Turkuun). PRK:n jälkeen silmää ei saisi rasittaa, mutta onneksi avovaimo oli opastamassa junaan ja taksiin ja kotisohvalle.

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Näkökyky on samaa tasoa kuin ennen leikkausta silmälaseilla, tosin näkö tasoittui vasta noin kuukauden kuluessa leikkauksesta. Silmätippoja piti leikkauksen parin kuukauden verran käyttää.

Lasik-leikkauksen etujahan PRK:hon nähden ovat lähinnä juuri tuo nopeampi paraneminen ja käsittääkseni lievemmät jälkikivut. Kivuista tosin en ainakaan itse PRK:n kanssa joutunut kärsimään lainkaan kun vain noudatin lääkärin antamaa kipulääkitysohjetta leikkauksen jälkeen (Panacodia muutaman päivän ajan). Lisäksi suuremmissa korjauksissa Lasik on PRK:ta parempi vaihtoehto, muistaakseni yli -5 diopterin korjauksissa sekä yleisesti +näkö korjauksissa. Tällaisissa "perustapauksissa" kuten minä, ei PRK ollut yhtään sen huonompi ratkaisu. Monella tapaa jopa parempi: leikkaus maksoi silmää kohden 300 vähemmän kuin Lasik ja muistaakseni PRK:n korjausleikkaus on helpompi toteuttaa kuin Lasikin.

Tulipas tarinoitua taas. Jotain varmaankin jäi sanomatta mitä piti sanoa, mutta vapaasti saa kysyä jos jokin asia mietityttää :p

Ei haittaa vaikka enemmänkin olisit tarinoinut sillä mitä enemmän infoa saan niin sitä vähemmän jännittää sitten H-hetkellä :) Toivoisin ( toivottavasti ei kuitenkaan ole ) kuulevani myös näitä ei niin onnistuneita että osaisin varautua siihenkin. Eihän siinä pahimmillaan voi käydä kuin koko näön menetys mutta sekin taitaa olla nykyään jo lähes mahdottomuus :p
Ja tietysti se murehdituttaa että maksan 3000 operaatiosta ja parin vuoden päästä tarvisin taas rillit tai jotain muuta menee pieleen..

Ei haittaa vaikka enemmänkin olisit tarinoinut sillä mitä enemmän infoa saan niin sitä vähemmän jännittää sitten H-hetkellä :) Toivoisin ( toivottavasti ei kuitenkaan ole ) kuulevani myös näitä ei niin onnistuneita että osaisin varautua siihenkin. Eihän siinä pahimmillaan voi käydä kuin koko näön menetys mutta sekin taitaa olla nykyään jo lähes mahdottomuus :p
Ja tietysti se murehdituttaa että maksan 3000 operaatiosta ja parin vuoden päästä tarvisin taas rillit tai jotain muuta menee pieleen..
En usko että sen vähemmän jännittää vaikka infoa miten tahansa saisikin, minulla ei ainakaan näin toiminut. Toisen silmän leikkausta ennen en edes diapameja joutunut ottamaan kun tiesin miten helppo rasti kyseessä.

Vähemmän onnistuneita kertomuksia tuskin valtavan paljon kuulet, ainakaan jos on uskominen noihin leikkauksia suorittaviin tahoihin. Silloin aikanaan sähköpostittelin useaankin paikkaan ja kyselin myös riskeistä. Käytännössä kaikkien vastaukset silloin olivat sellaiset että isommissa leikkauksissa onnistumisprosentti noin 95% luokkaa ja tämäkin siis jo todella suurilla taittovirheillä (yli -7 diopteria). Pienissä korjauksissa riskit huomattavasti pienemmät.

Äläkä nyt siis oleta että noilla 5%:lla näkö on mennyt tai muuta vastaavaa :p. Epäonnistuneissa tapauksissa on siis vain taittovirhe tullut yli- tai alikorjattua. Tämä korjaantuu helposti korjausleikkauksella. Käsittääkseni korjausleikkaukset yleensä (sekä Lasik- että PRK-leikkauksissa) toteutetaan PRK:lla. Näköään ei ole yhdenkään tahon mukaan kukaan menettänyt eli se taitaa olla hyvin turha pelko.

Silmälasittomaksihan nämä leikkaukset eivät loppuelämää mitenkään varmasti tee eikä voikkaan tehdä. Ikänäköä kun ei voi etukäteen leikkauksilla ehkäistä.

Samainen aihe myös kaivertaa tämän rillipään mieltä.
Jonkin verran aiheesta lukeneena ja juutuubi-videoita katselleena ajatus silti on liian houkutteleva..

-6 ja -5.5 löytyy omista silmistä, että odotan mielenkiinnolla lisäkommentteja ja muiden omia
kokemuksia erityisesti paranemisajoilta.
Paljon kuulee puhuttavan tästä paranemisvaiheen "hiekanjyvä silmässä"-tunteesta, josta kuulemma joutuu kärsimään joskus useinkin.
Tokikin kaikki oireet ovat henkilökohtaisia, mutta silti, tieto on kiinnostavaa.

Kannattaa muuten tsekata niitä videoita, aika hurjaa menoa :D

Dodiin! Nyt sitten oltaisiin askelta lähempänä H-hetkeä. Sain varattua ajan esitutkimukseen huomiselle. Hieno uutinen oli että Medilaserilla on tässä kuussa kampanja jossa saa ilmaisen esitutkimuksen. Eli säästin siinä jo 194 euroa :D

liian huono näkö niin ei auta kovin paljua leikkaus :o keskustelua oli joskus lääkärin kanssa, mutta ilman laseja en tule kattelemaan koskaan :rolleyes:

Töissä yks kävi muutama vuosi sitten, nyt se käyttää taas laseja, joten... :rolleyes:

Töissä yks kävi muutama vuosi sitten, nyt se käyttää taas laseja, joten... :rolleyes:

Sillä oli sit käynyt todella huono säkä tai sitten näkö oli vaan kertakaikkiaan niin huono ettei operaatio auttanu vai? Tai jos sun työkaveris on jo sen ikänen että vanhuusnäkö alkoi vaivaamaan? Sitä kun ei pysty mitenkään estämään/välttämään.

Nonni! Esitutkimus ohi ja kuulema olen "ihannetapaus." Sopiva ikä ja näkö ei niin paha jne. Leikkaukseen vaan kun siltä tuntuu. Nyt kerätään rohkeutta ja kesälomalla sitten täräytetään :)

Juu itekki kävin pari vuotta sitte tuolla helsingin eirassa olevassa yksityissairaalassa.. Leikattiin vain toinen silmä jossa oli tosi huono näkö. Lääkärin arvion mukaan sillä leikkauksellakaan sitä ei välttämättä voi parantaa. Mutta nyt silmä on todella hyvä ja leikkaus oli tosi onnistunut. Tosi hyvä homma toi laserleikkaus, vaikka ton silmän näköä ei ihan parhaaksi mahdolliseksi saatukkaan.

Suosittelen siis kaikille!

Mulle meinataan tehdä tää LASIK-operaatio eli läppäleikkaus eikä hintakaan ole niin paha kuin aluksi luulin. N. 2700 tulee kaikkineen maksamaan. 4000 euroon olin säästänyt pari vuotta joten jääpä rahaakin mukavasti sitten käytettäväksi :D Vähän kyllä kieltämättä jännittää mutta onhan se mentävä kun tähän asti ollaan jo päästy :)

Unohdin mainita että nää mun näköisarvot on oikea -1.50 ja vasen -1.50 ja vähän hajataittoakin löytyy eli ei mikään "kriittinen tapaus" kuiteskaan :)

Kyllähän tuo monesti mielessä pyörinyt, että tuommoseen leikkaukseen joskus voisi mennä. Kovinkaan ajankohtaista ei kyllä vielä ole, kun en missään vakkariduunissakaan ole.

Nykyiset lasit sain 24.11.2006, eli olis pitänyt jo käydä taas tarkistuttamassa olisiko tarvetta uusia. Oikeassa silmässä oli tuolloin -5,25 ja vasemmassa -4,25. Sit vielä "suurimääräisen lähiesoforian" (mitä hemmettiä meinaakaan) ansiosta nämä brillet on moniteholasit, alhaalta tsiikailen siis lähelle ja yläosasta kauemmas. Löytyy myös jonniinverran hajataittoo ja mistään en saa selvää ilman laseja. En läheltä enkä kaukaa. Hemmetin kalliita tämmöset linssit. Ei kovin monia laseja tartte ostaa, kun olis jo tuommosen leikkauksen hinta kasassa.

Kunhan koulun jälkeen jotain duunia saa, niin pitää sit ruveta enemmän perehtymään voiko näille mitään tommosilla leikkauksilla tehä..

Nyt on sitten kerätty rohkeutta tarpeeksi ja aika varattu. 14.5 operaatioaika ja kunnes kykenen kirjoittamaan laitan raporttia kokemuksesta :cool:

Jos hommaa lasersilmät niin tuleeko siinä ohessa jotain lisäominaisuuksia kuten vaikkapa Riddickillä on? :D

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom