Vastaus: Left 4 Dead 2 [X360]
Hot damn, kyllähän tämä uusin Left 4 Dead maistuu muikealta. Peli tuntuu samalta vanhalta mutta silti niin uudelta.
Mutta prulainen sentään - peli on Advancedillä jopa kaltaisillemme Lefti veteraaneille aivan saatanallisen vaikea. Etenkin finaaleissa/crescendo-kohtauksissa sai oikeasti taistella että noista pääsi lävitse, hyvänä esimerkkinä Dead Centerin-finaali jonka restarttasimme lopputekstien mukaan 13 kertaa ennen vaikeustason laskua Normaliin ja kentän läpäisyyn. Tosin suurin osa ajasta joukossamme liikkui botti jos toinenkin joiden kanssa pelaamisesta ei vain tule mitään. Peli vaatii huomattavasti enemmän tiimityötä ja koordinointia mikä ei vain onnistu noiden umpi surkeiden tekoäly partnereiden kanssa - kuvitelkaapa Louis kertaa kymmenen niin tiedättä mistä tuulee. Vaikka ärräpäät lentelivät oli tätä uusinta laitosta sitäkin suurempi nautinto pelata, mitä se jatkuvasti kädestä pitävä apokalypisi oikein olisi?
Tekoälyn vajavaisuuteen vaikuttaa varmasti pelin monimutkaistunut luonne jossa esim. erinäisten tilpehöörien käyttö on pakollista eikä AI, ensimmäisestä pelistä tuntien, osaa näitä käyttää. Toinen tekijä on aivan saamarin suuret kentät joita AI:n on varmasti muikea navigoida. Ensimmäisessä Leftissä ei todellakaan ollut näin suuria kenttiä joissa voi kirjaimellisesti tutkia suuren hotellin kaikki huoneet -
how awesome is that?! Pituutta ja kestoa siis löytyy huomattavasti ensimmöistä enemmän!
Nopealla zumbailulla testasin myös peliä Realistisen Normalilla ja tämä on todellakin se moodi millä peliä pitää pelata. Tavan zumbailijat vetävät melkoisesti hittiä ennen kaatumista(
muttta eivät kuitenkaan liikaa) ja pääosuma pudottaa tosiaan kertalaakista -
that`s how we roll! Tässä moodissa militaristinen koordinointi on kyllä avain voittoon. Tähän kun saadaan täysi kuuppi-porukka matsit tulevat täyttymään mikkeihin karjuvista jannttereista jotka ohjeistavat minne Chargeri vetää ja missä se Huntteri nauttii reisiäsi.
Can`t wait!
Vaikka pelin runko on sama ensimmäisestä tuntuu peli silti jatko-osalta johon ei päde enään samat säännöt. Vaikka peli onkin vaikeutunut on se enemmänkin siunaus kuin kirous; peli vaatii myös niiltä L4D-veteraaneilta uusien taktiikoiden vääntämistä,
out of the box-ajattelua ja etenkin parempaa tiimityötä. Mitä muutakaan voisi kuuppi-pelien jumalalta toivoa?
EDIT: Todiste etten puhu palturia pelin tekoälystä.