Hienoa jos tuo on jo aikansa pyörinyt kanavalla, itse kun törmäsin tuohon vasta eilen. Varmaan esittelevät tuota vasta ilta ohjelmiston seassa, onhan pelissäkin K18 merkintä. Subi noin yleisestikkin mainostaa pelejä keskiverto kanavia useammin, esimerkiksi näitä pelejä ollaan mainostettu julkkareiden alla erittäin useasti: Killzone 2, Uncharted 2, Modern Warfare 2 ja nyt tämä L4D2. Myös PS3:n mainoksia pyörii usein kanavalla.
Mutta takaisin aiheseen:
Eilen tuli kaikki kampanjat valloitettua. Neljä kampanjoista läpäisimme Realism Normalilla, Dark Carnivale meni finaalia lukuunottamatta Advancedille. Kolme viimeistä kampanjaa menivät varsin mallikkaasti, kaksi kampanjoista vaativat yhteensä vain kaksi restrattia ja Parishin finaali kaikessa eeppisyydessään kaksi restarttia. Vielä on liian aikaista puhua ensimmäisen murskaajasta koska siihen liittyy niin paljon nostalgiaa(
jota on itseasiassa todella mukava käydä lukemassa tuolla ensimmäisessä L4D-ketjussa) mutta teknisesti ja pelillisesti kysessä on ensimmäistä huomattavasti eheämpi, mutta sitäkin raivokkaampi kokonaisuus. Haastetta pelistä todellakin löytyy(
etenkin Dead Centeristä & Dark Carnivalesta). Uskoisin että meille alkuperäistä paljon pelanneille oppimiskynnys tuli suurempana kuin niille jotka tutustuvat vasta jatko-osaan: me ollaan vuoden sisällä opittu pelamaan Left 4 Deadia sillä tietyllä tyylillä jolla tässä ei aina pärjää. Hyvän taktiikan löytäminen liikkumiseen keskellä puskevia ökkiäisiä oli haasteista suurin mutta tähänkin orientoituu aivan kuin ensimmäisen finaaleihin: niitä on oikeasti opittava pelamaan, mitään pelissä ei saa tarjottimella. Osa haastetta oli myös se että usein pelasimme kampanjat vajaa miehityksellä jolloin botit vaikeuttivat taktikointia, vinkeistä paras - peliä ei ole tarkoitettu yksinpeliksi.
Kampanjat itsessään olivat taattua Valve laatua. Oma, ehdoton suosikkini oli
Hard Rain -jonka puoliväli twisti oli kerrassaan upea ja täysin odottamaton. Twisti sai myös oman pikku lisänsä koska menetimme kappaleen alussa, kaiken sen sekasorron keskellä yhden tiimiläisitämme ja hiuskarvan varassa läpäisimme kentän kolmen pelaajn voimin. Toinen suosikkini oli
Dark Carnivale - kampanjan ensimmäinen kappale on varmasti yksi parhaista pelaamistani kappaleista koko L4D-sarjassa. Kampanja on myös täynnä todella piinaavia crescendo-hetkiä ja finaali on kerrassaan nerokas. Jaetun kolmannen sijan saavat
The Parish &
Swamp Fever - kumpainenkin kampanja edustaa sitä perinteisempää suunnittelu linjaa ensimmäisestä pelistä, mikä ei missään nimessä ole huono asia. Erikois maninta menee Parishin finaalille joka on mielestäni sarjan paras.
Dead Center oli aika perusvarma kampanja joka on etenkin kolmos ja nelos kappaleessa vähän liiankin haastava.
Sopiva vaikeustaso, etenkin ensimmäisiin pelikertoihin on ehdottomasti Realism Normal. Realismi tuo normaliin juuri sitä haastetta mikä estää sen muuttumasta liian helpoksi. Muutenkin suosittelen, etenkin niille joille sarja on jo tuttu pysymään Realismissa, moodissa etenkin tiimityöskentely ja kommunikaatio korostuvat. Realismi tuo myös omat pikku lisänsä peliin kun zombiet eivät kaadu enään niin helposti ja se kun eksyy joukkuetovereista on melkoisen ahdistava kokemus, etenkin jos tämä tapahtuu Hard Rainissä
Nyt pitää vain kerätä niitä upeita kokemuksia joita ensimmäinen on jättänyt muistoihin,
uskaltaisin veikata että puoli vuotta tästä on ensimmäisen huippuhetket jo korvattu kakkosen vastaavilla
---
Kuupeista vielä Huomio:
Täällä ja meillä on usein käynnyt niin että peliä on pelattu vajaa miehityksellä tai vain ja ainoastaan bottien kanssa. Tältä kokeilen ainakin itse välttyä ja siksi pyrinkin aina hostamaan matseja johon ainakin kaikki meikäläisen kaverilistalla härsöävätä voivat liittyä joukkoon. Jos matseissa on tilaa, tarkoittaa se ainakin kohdallani että "
Tervetuloa"