Vastaus: Live Arcade vai Virtual Console?
Jooseppi sanoi:
Niin tietysti, se ottaa hiukan aikaa ennenkuin saa pelejä kehitettyä tuonne arcadeeen.
Etsikkoajan pitäisi olla ohi. Jos ihan tarkkoja ollaan, Live Arcade on jo yli pari vuotta vanha. Se julkistettiin alkuperäiselle Xboxille keväällä 2004 ja avautui käyttöön saman vuoden syksyllä. Kunnolla käyntiin palvelu on kuitenkin päässyt vasta Xbox 360:lla, johon toiminto on integroitu kiinteäksi osaksi. Xboxilla Live Arcaden aloituspaketti oli hankittava Liven tavoin erikseen.
Palvelun ikään nähden pelien taso ei ole aivan sitä luokkaa kuin odottaisi. Xboxilla Arcadessa nähtiin muun muassa Bejeweled, Dig Dug ja Mutant Storm. Xbox 360:lle on julkaistu samojen pelien jatko-osia sekä runsaasti epämääräistä retro-sisältöä. Vaikka retro olennaisesti kuuluu Arcaden luonteeseen, palveluun pitäisi myös saada hyviä uudenaikaisia pikku pelejä. Parhaimpia esimerkkejä niistä ovat Geometry Wars, Wik, Marble Blast Ultra ja Lumines Live. Myös Unreal Engine 3:n vauhdittama RoboBlitz on omalla tavallaan saavutus 50 megatavun kokoon puristettuna (PS3:lla jo kaksiulotteinen Lemmings vie kolminkertaisesti sen verran tilaa).
Live Arcaden uudet pelit tuntuvat kuitenkin rajoittuvan melko kapealle alalle. Suuri osa niistä on Geometry Warsin pelimekaniikkaa käyttäviä räiskintöjä. Kuvakulma saattaa olla erilainen, kuten Small Armsissa, mutta idea on sama: toisella tatilla liikutaan ja toisella ammutaan 360 asteen säteellä. Missä ovat autopelit, urheilut tai jopa pienimuotoiset pulmaseikkailut? Novadrome, TotemBall ja Cloning Clyde eivät laadullisesti riitä. Jokin Unreal Tournamentin kaltainen online-sinkohippakin voisi taipua mainioksi Arcade-peliksi, koska peliin on helppo päästä sisään eivätkä matsit veny tunteihin.
Jatkossa olisi hienoa nähdä myös pelkästään Live Arcadea varten suunniteltuja pelejä. Useimmat uusista nimikkeistä kun ovat samoja, mitä PC:llä on pelattu jo tovin aikaa -- ehkä jopa ilmaiseksi nettiselaimessa. Ehkä Microsoftin kannattaisi rakentaa itselleen jokin Live Arcadeen erikoistunut pelitiimi. Nykyisinhän vastuu sisällöstä on kolmansilla osapuolilla ja Microsoft hoitaa vain sertifioinnin ja julkaisun.