Vastaus: Madden NFL 09
Pientä avautumista heittopelistä:
Onko kellään muulla vaikeuksia puolustaa koneen heittopeliä (normipelissä, ei superstarissa) all-maddeni tasolla? Johdan taas perinteisesti juoksujen puolustusta, mutta jopa JaMarcus Russel suoriutuu heitoissaan erinomaisesti mua vastaan (85% ja yli 400 yrd). Ainakin itseäni turhauttaa suuresti järjetön heittotarkkuus, joka tuntuu keskimäärin olevan aina +70%.
Näistäkin ohiheitoista moni tulee sillai, että taklaan pallon vastaanottajan käsistä tai sitten heitto menee liian lähelle sivurajaa ja vastaanottaja ei saa ajoissa haltuun. Itselläkin on muuten yli 70% heitoista suoritettu.. Milloin NFL:ssä yksikään päävastuuta kantava QB on heittänyt koko kauden yli 70% heitoista vastaanottajan näppeihin? Ei tietääkseni kukaan. Nyt pelaamallani kaudella on yli 10 QB:ta joilla on yli 70% tarkkuus.
Itse pelissä peluutan monesti aluepuolustusta (vieläpä 3-4 puolustuksessa), niin silti kone saa pitkiäsyöttöjä läpi, vieläpä tuplavartioidulle laiturille. Käytän monesti myös nickel tai jopa dime puolustusta (erityisesti Patriotseja vastaan, joilla monesti 4 WR kentällä), mutta silti syöttöjä (juurikin pitkiä) menee liikaa läpi.
Monesti ongelma on se, että QB on todella hankala säkittää (silläkin osa-alueella liigassa heikoin) ja teknisesti liian moni heitoista on täydellisiä ja lähtevät turhankin nopeasti. Vastaavasti syötön katkoja saan entiseen malliin eli runsaasti. Noh, kone yleensä pysähtyy redzonella, mutta silti tuollainen ärsyttää, kun kerran on ollut tarkoitus lisätä realismia tämän vuoden versioon.
Eli onko kellään mitään vinkkejä, kuinka saada enemmän säkityksiä ja tuloksia heittopuolustukseen?
My skill antaa muuten mulle täydet pisteet kaikkiin muihin paitsi rush defenseen, juurikin siihen puolustuksen osa-alueeseen, joka toimii mulla parhaiten. Mielenkiintoista...
Tuohan kuulosti melkein muin omasta suusta, kokemukset ovat hyvin pitkälle samaa tasoa.
Noista samoista kokemuksista johtuen käytän nykyään custom asetuksia, en enää allpro tasoa tai my skilliä.
Ja pelkästään siitä syystä että saisin pelin tuntumaan realistisemmalta. Ja ainakin omalta kohdalta olen päässyt paljon eteenpäin. Joskin pelimäärät ovat vielä niin pieniä, että säätämistä riittää vielä pitkään.
Heittopuolustus kun on tasolla 10, niin ei oo enää cpun onnistumisprosentti +75, vaan siellä 60 % tasossa. Alue puolustuksessa saumoihin uppoaa edelleen, mutta niihän sen pitääkin.
Sackkejä on tosiaan vaikeampi saada kuin aiemmin. Plitzaaminen auttaa kummasta, laita vaan ukkoja sisään enemmän ja cornereille press-coverage tai blitz-zone puolustus niin alkaa tapahtua. Säkkien määrä ainakin vähän lisääntyy ja inttereiden vieläpä merkittävästi, jos QB:lle tulee kiire. Oleellista on sekoittaa puolustuksen pelivalintoja, muuten et cpu:ta pysäitä millään.
Ite pelaan kanssa 3-4 D:tä, zone toimii paremmin lyhkäsiä heittoja vastaan, mutta syvissä kuvioissa näyttäisi miespuolustus olevan jopa parempi. Ainakin heittopuolustuksen ollessa 10 tasolla.
Nickel 3-3-5 en oo saanut ainakaan Dallasilla toimimaan kunnolla ilman useampaa blitzaajaa. Dimet ovat toimineet paremmin, outside rushilla. Draw peleillä tulee tosin nokkaan helposti.
Säkitykset onnistuvat useimmin ulkokautta, erityisesti endeiltä ja outside linebackereiltä. Pari makeeta säkkiä olen saanut itse tehtyä. Ota endi ja läjde snapistä 45 astetta ulospäin liikkeelle ja nopeasti kanttaat sisään, sitten sprint pohjaan ja pääset tackelin sisäpuolelta QB:n silmille ennen kuin kerkee kissaa sanoo. Ei kyllä onnistu aina... ;-)
Toinen kokeilemisen arvoinen on linjan shiftaaminen (ja yksittäisten ukkojen manuaalista liikuttamista sivusuunassa) ja blitzin kutsuminen overload puolelle, vastaavasti voit käyttää crashia linjamiehille samalle puolelle kuin blitz tai blitzit.
Ei onnistu aina, mutta kiireessä heitot eivät onnistu yhtä hyvin.
Juoksupuolustaminen on tosiaankin noiden skillien valossa kaikken helpointa, tuota sliderien osalta sitä kannattaa nostaa mihin rahkeet riittävät (+15), näin ollen kone kutsuu juoksu downeja enemmän, koska pääsee juostenkin eteenpäin. Ja peli muuttuu realistisemmaksi.
JanRein idea nostaa penalty slidereita on hyvä idea man-cpu pelihin. Cpu-cpu peleissä ainakin francise moodissa cpu joukkueiden rangaitusmäärät ja jaardit ovat yli kymmenkertaiset omaan joukkueeseeni nähden. Haittaako se ketään, mutta ainakin tuollaisen huomion tein.
Varsinkin vähemmän kokeneille pelaajille pelivalinnoissa kannattaa kokeilla Ask Madden valikkoa, antaa ainakin suuntaa antavia pelejä pelitilanteen mukaan.
Itse aion ainakin pysytellä custom slidereissa saadakseni pelin itselleni mahdollisimman tasapainoiseksi francise-moodissa, online pelejä en oo kerennyt vielä koittamaan. Pitää hieroa taitoja ja opetella mikä toimii omalla joukkueella ja mikä ei, ennenkuin menee nöyryyttämään itseään ihan urakalla. Sillä onlinessä ei oo aikaa alkaa arpomaan ollenkaan eri valintoja.