Tämäkin peli kyllä kiinnostaisi, ja kun peli on hyvinkin kohtuullisesti hinnoiteltu heti julkkarissa, niin on tullut houkutusta tämänkin ostamiseen ennen aleja, kuten tuli nyt jo tehtyä Hell Is Usin suhteen. Mutta tämän kohdalla arveluttaa kyllä varsin ristiriitaiset kommentit täälläkin. Toiset ovat kyllä tykänneet, mutta usemmaltakin kirjoittajalta on tullut esille myös varsin huonojakin juttuja peliin liittyen. Eihän tässä sinänsä mikään kiire tätä ostaa ole, mutta lähinnä ajattelen sitä, että kun peli on julkkarissa maltillisesti hinnoiteltu, niin ehkä olisi silloin hyväksi ostaa kyseiset pelit siihen julkkarihintaan, jotta tuollaiseen hinnoitteluun kannustettaisiin pelifirmoja hyvien myyntilukujen toivossa.
Olen itse nyt tuntimäärällisesti noin pelin puolivälin tienoilla (en ole ehtinyt pelaamaan niin paljon kuin olisin halunnut) ja tunteet on kyllä aika negatiiviset. Tarina on käynnistynyt todella hitaasti ja tuntuu oudosti edelleen vähän tutoriaalimaiselta. Aikaisemmissa peleissä oli tässä kohtaa jo mielestäni ihan täysi tohina päällä, mutta tässä availlaan edelleen pelin perusominaisuuksia.
Myöskään Sisilia ympäristönä ei oikein istu omaan makuun. Koko karttaa ei ole vielä käyty läpi, mutta kaikki tähän asti on näyttänyt samalta, mikä on karu kontrasti edellisten pelien suurkaupunkeihin, joissa eri kaupunginosat ovat saman tien mieleenpainuvia ja erilaisia tunnelmaltaan.
Kaipaan myös aika paljon sitä pelimäistä rakennetta, että tehtävälle lähdetään omasta tukikohdasta ja lopuksi ajetaan sinne takaisin. Tässä on tosiaan menty enemmän elokuvamaiseen malliin, että tarina vain skippaa suoraan seuraavaan kohtaukseen.
Räiskintä on vähän tönkköä. Hiippailu aika tylsää, koska lähes poikkeuksetta viholliset on valmiiksi selin pelaajan tulosuuntaan ja "hiippailu" on siis vain samojen turhan pitkien kuristusanimaatioiden ja ruumiiden raahaamisen mekaanista toistoa. Lisäksi älyttömänä ratkaisuna tällaiselle toimintapelille, maassa makaavat ruumiit pitää erikseen lootata, jos haluaa dinaarit ja kudit talteen. Eikä se ole vain yksi napin painallus, vaan nappia on pidettävä pohjassa pari sekuntia. Jokainen loottaus syö tällä hetkellä ainakin neljä sekuntia elämästä; sen verran alkanut tuo jo tympäisemään. Nerokkuuden multihuipentumana sama näppäinkomento myös poimii maasta vihollisen pudottaman aseen, eli niitäkin saa aika usein venkslata. Tähän olisi ollut helppo ratkaisu: Yksi napsu loottaa ruumiin ja pitkä napsu poimii aseen. Härdelli helposti vältetty.
Hangar 13 oli Mafia 3:n kanssa oikeilla jäljillä, mutta nyt pallo on kyllä minun näkökulmastani pudotettu. Tarinan loppupuoli käytännössä ratkaisee onko tämä kokonaisuutena positiivinen kokemus vai ei. Ei tuo 50€ minua rahallisesti kirpaise - pakko tämä oli joka tapauksessa kokea - mutta näyttää vähän siltä, ettei sarjan uudet isännät ole ihan tehtäviensä tasalla.
Edit. Ja tosiaan Wile.ytä kompaten: Jos useammat pelit maksaisivat 50€, niin niitä tulisi varmasti ostettua enemmän ihan vaan kokeilumielessä. Nykypäivän normaalihinnoilla tuntuu, että ostoksesta pitää olla aika varma ennen kuin siihen uskaltaa sijoittaa rahansa.