Trailerin perusteella olin innostunut mutta jo pelin intro latisti tunnelman. Heti käy selväksi että nyt on jokin "elämää suurempi" tarina mukana eikä päästä heti pelailemaan. Ensimmäinen kenttä on avaimen nostamisen opettelua ja sen oveen lykkäämistä. No joo, ehkä tuon olisi oppinut varsinaisessa kentässäkin kuin intron turhassa puutarhassa pyöriessä tekemässä pääosan ajasta ei mitään - paitsi kuuntelemassa musaa ja tarinaa, joka osoittautuu melko ankeaksi.
Ensimmäisessä oikeassa kentässä innostus hetkeksi palaa: tämähän on hienoa! Se kuitenkin myös latistuu kun tajuaa kuinka tönkkö varsinaisen pelihahmon liikkuminen on. Hitaus on myös turhauttavaa ja tämä turhautuminen tulee entistä vahvemmaksi kun päästää pidemmäs pelissä ja välimatkaa tulee enemmän. Kaikki merkittävä myös alleviivataan ottamalla pelaajalta kontrolli pois kameran leijuessa kohti paikkaa, jossa tapahtuu jotain jännää tai jonne tulisi seuraavaksi suunnata. Kiitos paljon, Sherlock, ihanko tästä vivusta aukeni tämä portti vivun vieressä. Enpä olisi itse tajunnut ilman että minulta viedään kontrolli ihan liian hitaasti liikkuvaan ja asioita alleviivaavaan kameraan.
Hyppiminen on huonoa (epätarkkaa) ja sitä kuitenkin pitää harrastaa. Pari kertaa myös tullut tiputtua kun on näkymättömiä esteitä. Esineissäkin on ongelmansa kun luiskaa ei voi kulkea jos se on hitusen liian "jyrkkä" vaikka oikeasti kyseinen "jyrkkyys" ei olisi ihmiselle mikään ongelma.
Lopputuloksena tästä on jäänyt melkoisen ankea olo. Tarina on ankea, ohjaus tympeä, ongelmissa potentiaalia mutta lopulta hyvin rajoittunutta hommaa (kuten ylläkin hieman mainitaan). Se viimeinen mindblowing-kokemuskin antaa odottaa itseään - jos sellaista on. Pelialueelta tuli "karattua" jo ensimmäisessä kentässä ja se ei ollut temppu eikä mikään. Erityisesti kun tempun erikoisuus "nollataan" myöhemmin täysin. Ehkä lopussa koittaa jokin ylläri, toivotaan niin. "Salapaikatkin" olen löytänyt, joista siis trophyt napsahtelee. Ihan kivoja mutta aika perusjuttuja kun paljon pelaavat joka tapauksessa usein kokeilevat pelin rajoja tyyliin "pääseeköhän tuonne". Tätä tutkimista rajoittaa ärsyttävästi aiemmin mainitut ongelmat, varsinkin liikkumisen tönkköys. Hitaus myös, kun ei jaksa lähteä tutkimaan pihan perältä onko siellä jokin rako tai salaisuus. Yleensä ei edes ole.
Potentiaalia olisi paljon mutta nyt jää kädenlämpöiseksi tapaukseksi. En usko loppujen kenttien mieltäni muuttavan mutta palaan asiaan jos näin käy.