Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Maquette

Peli taitaa olla vain 30fps PS5:lla, kun kameran pyöritys ei ainakaan ole yhtään sulavaa. Ja joka kerta, kun pelimaailmaan ilmestyy teksti pelaajan silmien eteen niin tulee joku mikrostutterointi tai vastaava. Muuten upean näköinen peli, tulee mieleen sekoitus Dreamsia ja The Witnessiä.

Tunnelma hyvä, tarinankerronta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Saa nähdä millaisia pulmia tulee vastaan, olen vasta ihan alussa. Erittäin lupaavalta vaikuttaa.
 
Hauska kun tämä vaikuttaa tällä hetkellä tärkeimmältä syyltä saada PS5 heti kotiin :D Ilmestyy kyllä muillekin alustoille mutta kun plussapelinä tosiaan vain PS5:lle ja videoiden perusteella vaikuttaa törkeän hienolta! Ainakin kun/jos tällaiset puzzleilut erikoisella käänteellä kiinnostaa.

Piti aloittaa PS5-ura Bugsnaxilla mutta taidankin aloittaa tällä.
 
Juu, tämä menee itselläkin Plus-pelinä varaukseen ja odotellaan josko joskus syksyksi saisi PS5:n kotiin :D
 
Jos tämä olisi vr peli niin kiinnostaisi sillä tuo näyttää olevan idealtaan aika sama mitä psvr:n fisherman's tale jossa oli kaksi majakkaa sisäkkäin ja pulmia ratkottiin siirtämällä tavaroita niiden välillä.
Tuo koko perspektiivi kikkailu ei olisi ollut lainkaan niin siisti pelkältä telkkarin ruudulta katsottuna joten tässäkin menee potentiaalia hukkaan aika reippaasti.
 
Olen nyt neljä aluetta mennyt seitsemästä läpi. Tarina ja tunnelma jatkaa vahvaa menoa, mutta pulmat ja pelin toteutus ei yllä samalle tasolle. Jokaisella alueella on erilaisia pulmia, joten hieman on vaihtelua ja niissä aina selkeä teema.

Onnistuin jo menemään The Wedge chapterissa koko kartalta ulos ja tipuin pelimaailman alle, kun meinasin mennä entistä isompaan versioon pelimaailmasta. Lisäksi hetkeä myöhemmin jäin portaisiin jumiin. Eipä myöskään PS5:sen Game Help pysynyt yhtään mukana kyseisessä kentässä, vaan neuvoi vaan sellaisia asioita joita olin jo tehnyt.

No nuo oli vain omia kokemuksia, joihin harva varmaan törmää. Isoimmat ongelmat on siinä, että pulmista ei tule yhtään onnistumisen tunnetta. Ja niiden suunnittelu on vähän kuin vanhoista Lucasartsin seikkailupeleistä, itselle tulee monta mahdollista eri ideaa, mutta pitää löytää juuri se mitä kehittäjä on hakenut. Sinäänsä itse pulmat ei ole yhtään vaikeita ja suurin osa meneekin vähän vauhdilla läpi.

Oikeastaan mitään ei pelissä kerrota ja jos esim. ei ole nähnyt traileria niin jopa alku voi olla joillekin pelaajaille nihkeä, että mikä on edes koko pelin konsepti.

Sinäänsä konsepti ja pulmien vaihtelu on ihan hyvä, mutta valitettavasti niiden toteutus ei mielestäni vastaa pelin muuta tasoa ja voivat pahimmillaan jarruttaa tarinan etenemistä. Mistä peli onkin saanut kriittiikkiä lähes jokaisessa arvostelussa.
 
Trailerin perusteella olin innostunut mutta jo pelin intro latisti tunnelman. Heti käy selväksi että nyt on jokin "elämää suurempi" tarina mukana eikä päästä heti pelailemaan. Ensimmäinen kenttä on avaimen nostamisen opettelua ja sen oveen lykkäämistä. No joo, ehkä tuon olisi oppinut varsinaisessa kentässäkin kuin intron turhassa puutarhassa pyöriessä tekemässä pääosan ajasta ei mitään - paitsi kuuntelemassa musaa ja tarinaa, joka osoittautuu melko ankeaksi.

Ensimmäisessä oikeassa kentässä innostus hetkeksi palaa: tämähän on hienoa! Se kuitenkin myös latistuu kun tajuaa kuinka tönkkö varsinaisen pelihahmon liikkuminen on. Hitaus on myös turhauttavaa ja tämä turhautuminen tulee entistä vahvemmaksi kun päästää pidemmäs pelissä ja välimatkaa tulee enemmän. Kaikki merkittävä myös alleviivataan ottamalla pelaajalta kontrolli pois kameran leijuessa kohti paikkaa, jossa tapahtuu jotain jännää tai jonne tulisi seuraavaksi suunnata. Kiitos paljon, Sherlock, ihanko tästä vivusta aukeni tämä portti vivun vieressä. Enpä olisi itse tajunnut ilman että minulta viedään kontrolli ihan liian hitaasti liikkuvaan ja asioita alleviivaavaan kameraan.

Hyppiminen on huonoa (epätarkkaa) ja sitä kuitenkin pitää harrastaa. Pari kertaa myös tullut tiputtua kun on näkymättömiä esteitä. Esineissäkin on ongelmansa kun luiskaa ei voi kulkea jos se on hitusen liian "jyrkkä" vaikka oikeasti kyseinen "jyrkkyys" ei olisi ihmiselle mikään ongelma.

Lopputuloksena tästä on jäänyt melkoisen ankea olo. Tarina on ankea, ohjaus tympeä, ongelmissa potentiaalia mutta lopulta hyvin rajoittunutta hommaa (kuten ylläkin hieman mainitaan). Se viimeinen mindblowing-kokemuskin antaa odottaa itseään - jos sellaista on. Pelialueelta tuli "karattua" jo ensimmäisessä kentässä ja se ei ollut temppu eikä mikään. Erityisesti kun tempun erikoisuus "nollataan" myöhemmin täysin. Ehkä lopussa koittaa jokin ylläri, toivotaan niin. "Salapaikatkin" olen löytänyt, joista siis trophyt napsahtelee. Ihan kivoja mutta aika perusjuttuja kun paljon pelaavat joka tapauksessa usein kokeilevat pelin rajoja tyyliin "pääseeköhän tuonne". Tätä tutkimista rajoittaa ärsyttävästi aiemmin mainitut ongelmat, varsinkin liikkumisen tönkköys. Hitaus myös, kun ei jaksa lähteä tutkimaan pihan perältä onko siellä jokin rako tai salaisuus. Yleensä ei edes ole.

Potentiaalia olisi paljon mutta nyt jää kädenlämpöiseksi tapaukseksi. En usko loppujen kenttien mieltäni muuttavan mutta palaan asiaan jos näin käy.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli eilen pelattua tämä läpi. En suosittele peliä.

Tarina oli aika laimea ja se ei kunnolla liittynyt itse pelimaailmaan. Puzzlet taas oli välillä sellaista häröpalloa, että jouduin katsomaan jokusen kerran game helpistä mitä tässä nyt ollaan tekemässä seuraavaksi. Pari ihan ok puzzleakin oli mukana, mutta yleisesti pelikokemuksen hiomattomuus jätti lattean fiiliksen.

Yhden buginkin löysin pelin loppupuolelta kun vedin vivusta ja asia minkä pitäisi tapahtua ei tapahtunut. Onneksi tsekkasin walkthrough videolta lähes heti kun tuli fiilis, että nyt ei kaikki ole niin kuin pitää. Koko osion restart auttoi, mutta tuohon olisi voinut oikeasti juuttua pitkäksi aikaa aivan turhaan.
 
Aika yhtäläisiä fiiliksiä tästä pelistä täällä arvosteluja myöten eli voisi kai tiivistää: "ei jatkoon". Paitsi että potentiaalia ideassa on, joten ehkä sittenkin "jatkoon" sillä toiveella, että jatko-osaan vähemmän turhaa lätinää, enemmän hyviä puzzleja ja vapaampi sekä miellyttävämpi liikkuminen.

Ajattelin välillä muuten pelatessa että olenko jotenkin tyhmä kun en tajua mutta ilmeisesti vika on paljolti pelissä. Yhden puzzlen minäkin menin täysin omalla tavalla ja tiedostin sen. Varmistin vielä videolta ja kyllä, oli siihen oikeakin ratkaisu, jota kyllä hain mutta kun ei "naksahtanut" niin "brute-forcetin" itseni läpi.

Piti päästä taloon luiskaa pitkin mutta jossa laitoin luiskan talon taakse (etuosan sijasta) ja kävelin ikkunalautaa pitkin ovelle. Ikkunalaudalla pystyi juuri ja juuri kävelemään tippumatta mutta selvästikään ei oltu tarkoitettu mentäväksi tuolla tavalla. Huomasin kyllä luiskassa olevat useat reitit, joita pystyy kulkemaan pienenä ollessa mutta en keksinyt niitä hyödyntävää paikkaa mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Itse taas pidin lätinästä ja tarinan kerrontatyylistä, jos itse "pulmat" ei rikkoisi sen kertomista.

Tosiaan arvostelut aika hyvin kuvaavat peliä. Ehkä vähän turhauttava tapaus kokonaisuudessaan ja ei hyvin tasapainossa, + eikä näköjään pysty vastamaan ihmisten isoihin odotuksiin.

Itselläni ei juuri odotuksia ollut, joten pelkkä pelin pelaaminen "ilmaiseksi" oli ihan (PS)plussaa. :) Sellainen 6-7 arvosanan peli, ei nyt täysin surkea kuitenkaan. Ymmärrän kyllä mistä rajummatkin tuomiot peliä kohtaan tulevat.
 
The Medium oli minulle sellainen kokemus että mikäli olisin sen ostanut, olisin ollut vähintäänkin hieman pettynynt mutta kun sai Game Passin kautta pelattua niin jäi positiiviset fiilikset. Tässä Maquetten kanssa ei auta edes PS Plussan kautta saaminen kun varsinainen pelaaminen on, paremman sanan puutteessa, hieman tympeää.

Potentiaalia kyllä on ja odotin jotain enemmän. Sulavampi pelattavuus jo muuttaisi peliä rutkasti positiivisempaan suuntaan vaikka ei se puzzleista vielä sen erikoisempia tekisikään.
 
Ylös Bottom