Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Marvel Rivals

Törmäsin tuohon uutiseen eilen illalla ja olin myös aika puulla päähän lyöty. Olen pelaillut Rivalsia varsin aktiivisesti ja kuten yllä näkyy peli on edelleen todella suosittu. Miten on siis mahdollista, että pelin kehittäjiä irtisanotaan?

Varsinkin "breaking news" klikkiotsikoissa annettiin hieman väärää kuvaa, kun kirjoitettiin, että "Rivalsin ohjaaja ja tiimi" on irtisanottu. Kyseessähän ei suinkaan ollut ns. päätiimi, vaan avustava studio, kuten Konsolifinin jutussakin käy ilmi. Asiaan vielä enemmän perehdyttyäni sain selville, että kyseessä oli R&D - eli "tutkimus ja kehitys" tiimi - minkä tehtävänä oli uusien pelimekaniikkojen ja kenttien kehitys sekä testaus. Tämä selittää näitä irtisanomisia hieman paremmin, sillä luonnollisesti pelissä ei ole enää samalla tarvetta kehittää uutta, kun live service tyylille ominaisesti peliin lisäillään nyt vain uusia hahmoja ja kenttiä. Mitään uusia pelimekaniikkoja tai massiivisia muutoksia pelattavuuteen ei ole tulossa. Valitettava tosiasia on, että pelin kehitys vaatii paljon enemmän resursseja, kuin sen ylläpito. Todennäköisesti alun perinkin on ollut tarkoituksena, että kyseinen studio on mukana vain siihen asti, että peli on saatu uunista ulos.

Tämä nyt ei tietenkään varsinaisesti oikeuta irtisanomisia ja herää kysymys, että olisiko tiimin voinut siirtää vaikka johonkin toiseen projektiin, tai miksei tästä ole viestitty paremmin kyseiselle studiolle, että kyseessä on vain määräaikainen projekti. Itselleni tämä avasi kuitenkin vähän enemmän niitä syitä irtisanomisten taustalla, sillä oli vaikea ymmärtää miksi näin menestyneestä projektista laitetaan porukkaa ulos.
 
Törmäsin tuohon uutiseen eilen illalla ja olin myös aika puulla päähän lyöty. Olen pelaillut Rivalsia varsin aktiivisesti ja kuten yllä näkyy peli on edelleen todella suosittu. Miten on siis mahdollista, että pelin kehittäjiä irtisanotaan?

Varsinkin "breaking news" klikkiotsikoissa annettiin hieman väärää kuvaa, kun kirjoitettiin, että "Rivalsin ohjaaja ja tiimi" on irtisanottu. Kyseessähän ei suinkaan ollut ns. päätiimi, vaan avustava studio, kuten Konsolifinin jutussakin käy ilmi. Asiaan vielä enemmän perehdyttyäni sain selville, että kyseessä oli R&D - eli "tutkimus ja kehitys" tiimi - minkä tehtävänä oli uusien pelimekaniikkojen ja kenttien kehitys sekä testaus. Tämä selittää näitä irtisanomisia hieman paremmin, sillä luonnollisesti pelissä ei ole enää samalla tarvetta kehittää uutta, kun live service tyylille ominaisesti peliin lisäillään nyt vain uusia hahmoja ja kenttiä. Mitään uusia pelimekaniikkoja tai massiivisia muutoksia pelattavuuteen ei ole tulossa. Valitettava tosiasia on, että pelin kehitys vaatii paljon enemmän resursseja, kuin sen ylläpito. Todennäköisesti alun perinkin on ollut tarkoituksena, että kyseinen studio on mukana vain siihen asti, että peli on saatu uunista ulos.

Tämä nyt ei tietenkään varsinaisesti oikeuta irtisanomisia ja herää kysymys, että olisiko tiimin voinut siirtää vaikka johonkin toiseen projektiin, tai miksei tästä ole viestitty paremmin kyseiselle studiolle, että kyseessä on vain määräaikainen projekti. Itselleni tämä avasi kuitenkin vähän enemmän niitä syitä irtisanomisten taustalla, sillä oli vaikea ymmärtää miksi näin menestyneestä projektista laitetaan porukkaa ulos.
Kiitos palautteesta! Oli siinä mielessä onni onnettomuudessa, että oli nukuttu yö välissä, niin sai edes hieman useammasta lähteestä tutkia tuota tapausta. Tämä tietysti vaikutti myös kaikista tärkeimpään aspektiin meidän näkökulmasta, eli saatiin tehtyä mahdollisimman kattava ja todenmukainen uutinen.

Henkilökohtainen mielipiteeni asiaan liittyen: on kohtuutonta, että 2kk pelin julkaisun jälkeen, kun pitäisi aktiivisesti kehittää jo tuleviakin kausia, irtisanotaan tosi vitaali osa tiimiä, jossa selkeästi on osaamista laajalti. Itse veikkaisin, että irtisanomiset johtuivat ainakin osittain ahneudesta: jenkkiläisten työntekijöiden mukana pitäminen on kalliimpaa, ja NetEasella uskotaan, että paikallisin voimin saadaan tuotua riittävän hyvää kontsaa.

Kun katsoo viestintää puolin ja toisin, on syytä olettaa, että molemmilla puolilla yllätyttiin. Seattlessa aidosti yllätyttiin potkuista, ja NetEasella tuotoista, ja ne puolestaan halutaan maksimoida. Jos hyvästä työstä saa tällaisen palkinnon, kuka oikeasti kohta haluaa työskennellä alalla?

Sorit negatiivisuudesta, mutta alan osaajat vähenevät koko ajan tällaisten ratkaisujen vuoksi.
 
Ylös Bottom