Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Marvel's Spider-Man 2

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt tuli ensimmäinen "uudistus", joka oikeasti tuntui siltä että muutti pelaamista paremmaksi.

Hiippailuosiossa aukesi se väline, jolla saa tehtyä seittejä ympäri huonetta. Toisaalta jos jatkan tätä mantraani niin Batmanissa oli myös se line launcher, joten... :D Tämän välineen avulla hämis pääsee siis hieman lähemmäs sitä mitä Batmanin stealth-osiot olivat. Yhä vähän suppeampaa homma silti kun lepakkomiekkonen pystyi menemään myös lattian alla ja maan tasolla vähän monipuolisemmin mitä hämis, joka keskittyy (loogisesti) enemmän katon rajassa heilumiseen ja roikkumiseen.

Vähän sivupolulle jos menen, niin tässä tulee yhä vain mieleen että kuinka monipuolinen peli vaikka joku Arkham Asylum aikoinaan oli. Hämiksellä kesti kolme osaa saada line launcher mukaan kuvioihin. Noin muutenkin tuntui että Batmanin välineistö oli paremmin valikoitu, niin että niihin pääsi helpommin sisään ja kaikelle löytyi käyttötapoja. Isoin plussa siitä miten niitä pystyi luontevasti ketjuttamaan taisteluissa. Hämiksen taistelun kanssa en ole päässyt samaan vaikka toki netissä niitä videoita on, joissa tehdään vaikka ja mitä. Oppia sen siis voi ja tulla hyväksi mutta minulle ongelma on vähän sama kuin Forbidden Westin systeemeissä: ne ei tunnu siltä että jaksaa opetella. Tietynlainen luontevuus pelaamisen osalta niistä jää uupumaan.

Myöhempi lisäys: tarinakin alkaa (tylsän kävelysimulaattorimaisen) huvipuistovierailun jälkeen kiinnostamaan ihan eri tavalla vaikka mitään yllätyksiä se ei kyllä ole pystynyt tarjoilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin olen aika paljon kritisoinut tätä teosta mutta sanotaan vaihteeksi positiivistakin. Kykyjen auetessa nimittäin alkaa varsinkin tuo liikkuminen tuntua ihan eri tavalla mukavalta.

Toisaalta peli ei muutoin sisällä oikein mitään kunnon imua. Tuntuu vähän liikaa chekclistan tekemiseltä. Siinä tuli jo sellainen vaihe että "sorruin" pikamatkustamiseen. Se yllättäen aiheuttikin pelin kovimman wow-efektin. Nyt oli nextgen. Ilmeisesti tuo kuitenkin ollut vastaava jo aiemmissa, joten ei sekään sitten kai muille edes uusi juttu? Tuo on jopa niin siisti että taidan jatkossa ihan tarkoituksella käyttää kun se kameran siityminen kartalta suoraan paikkaan ja liitoon on niin hieno.

Muutenpa tämä taas huutaa sitä turhankin toisteltua vertailua Arkham-peleihin. Siis tässä on kaikki jutut ihan suoraan niistä peleistä. Huvittavinta on että kakkosen uudistuksina tulevat asiat on nähty Arkhameissa jo ajat sitten. On useammalla hahmolla pelaamista, on Riddler-haasteita, on liitämistä, tukikohtia, hiippailua jne. Tämä vertailu tuli mieleen taas nimenomaan noista haastetehtävistä, jotka on kuin suoraan Riddlerin vastaavista "keksitty". Se vain että ne on paljon tylsempiä ja kädestäpitelevämpiä. Niin kuin tehtävät oikeastaan muutenkin: menin yhdellä hahmolla pelatessani hissiin ja tiesin jo että täytyy kivellä heittää nappia mutta sekin piti näyttää ruudulle tulevalla infotekstillä ja kameran kääntymisellä. Mitään ei tarvitse miettiä itse. Sitten toisaalta osa haasteista (vihreät portit) tuntuu sellaisilta että niitä ei ole tarkoitettukaan yritettäväksi ennen kuin on täysin päivitetyt hämikset kykyineen. Vastaavasti taas Batmanissa, jos oikein muistan, pystyi haasteen voittamaan jos vain taidot riitti, sillä kaikki tarvittavat kyvyt ja muut oli haastessa heti mukana.

Joo, aloitin positiivisella ja sain yhden plussan jopa sekaan ennen kuin meni taas kritisoimiseksi. Eipä tuolla kuitenkaan mitään voi kun on jotenkin niin tylsän varman päälle tehty peli ja silti jää täysin lepakkomiehen vanhojen seikkailujen (viitan) varjoon kaikessa. Eikä tätä vertailua voi olla tekemättä kun tuntuu että olisi haluttu tehdä hämispeli ja katsottu sitten miten muut on vastaavia tehneet mutta ei olla osattu tehdä yhtä hyvää tasapainoa ja sulavuutta kuin ehkä liikkumiseen, josta siitäkin on iso osa ilosta piilotettu aukaistavien kykyjen taakse.

Mutta jälleen loppukaneettina: viihdyttää silti ja yhä ihan kiva 8/10 peli. Kyllä tämän jaksaa pelailla kun prosentitkin kohoaa järkevään tahtiin eikä niin että tätä pitäisi pelata joku sata tuntia vielä. Tai ehkä ne on ovelia ja peli tuntuu parhaalta lopussa, jolloin minulle voi myydä lisärin helpommin kun järkevän keston vuoksi jää nälkäkin.
 
Platina plätkähti. Olihan se hyvä peli. Juurikin se 8/10 mitä parikin kertaa toistelin. Peli parani loppua kohden sekä kykyjen parantuessa että tarinan kiihtyessä loppuhuipennokseen. Tosin olihan se loppu myös aika venytetty kun luulin monessa kohtaa jo olevani viimeisessä kohtaa mutta ei. Toisaalta ihan mielellään pelasi lisää ja pituus kuitenkin varsin hyvä ja kompakti.

Liikkumisessa ärsytti se että se alkoi tuntua hyvältä vasta loppua kohden kun sai paranneltua kykyjä. Vähän tympeältä tuntuu lopettaa siinä kohtaa kun homma alkaa kunnolla maistumaan.

Mikä ihme muuten on se homma kun niissä random-tehtävissä on aina se sama kuulokeheppu, joka pitää viedä ambulanssiin? Oli kyllä jo niin sketsihommaa. :D Kävin lopulta tekemässä niitä tehtäviä lähinnä sen vuoksi että näin onko se taas se sama tyyppi ja melkein aina se oli se. Kuulokkeet päässä oleva, vähän ruttunaamainen, kenties itämainen ukkeli, jonka ikää oli vaikea arvioida kun vaatteet ja kuulokkeet viittasi nuoreen ikään mutta naama oli tosiaan vanhuksen.

Venom oli hyvä ja vaikka meni vähän överiksi niin oli vain hyvä homma. En tiedä kuinka paljon oli imitoitu leffojen Venomeista (en ole katsonut) ja paljonko sarjakuvista tai Imsomniacin omaa mutta mielestäni sopivan uhkaava. Muistin samalla miksi tykkäsin niin paljon 90-luvun Hämis-piirretystä: siinä oli Venom, joka on siisteimpiä pahiksia ikinä.

Kraven taas oli vähän outo valinta tavallaan pääpahikseksi. Tyyppi pistää turpaan kaikelle, minkä pitäisi oman sarjislogiikkani mukaan olla mahdotonta. Vai onko Kraven noin vahva sarjiksissakin? On siis itselle uusi tuttuavuus mutta koska kyseessä vain joku hiton metsästäjä, niin en olettaisi että pystyy tekemään asioita mitä teki. No, jotain ihmejuomia sillä oli mutta oli vähän väsynyt selitys. Toisaalta sopi hyvin "toissijaiseksi" pahikseksi kun Venom, Peter ja Harryhan se tässä oli se pääjuttu lopulta.

Miles. On se vain niin pidettävä hahmo. Otan mielelläni vaikka päärooliin seuraavaan peliin vaikka omassa pelissään vielä ihmettelin tyypin älytöntä voimavalikoimaa normihämikseen verrattuna. Peter ja sen kuviot on jotenkin jo niin nähty, montako alkuperätarinaakin siitä jo on ollut pelkästään elokuvissa?

Taistelu ei lopussakaan päässyt Arkham-pelien ihanuuteen, tyydyttävyyteen ja sulavuuteen. En sano etteikö voisi oppia tätäkin mutta kun ei se vain missään kohtaa loksahda, kun taas Arkhameissa se oli kuin tanssia tai rytmipeliä. Tuosta kun saisivat paremman niin tätä pelaisi vielä niin paljon mieluummin.

Jos nyt tulisi julki Spider-Man 3, niin saattaisinpa sen jopa ennakkotilata. Sen verran hyvät fiilikset tästä silti jäi. Mainitsemani ongelmat siis on yhä olemassa mutta tarpeeksi viihdyttävä ja sopivan tiivis paketti että mieluusti pelaisi lisää. Toisaalta saadaanko jatko-osaan yhtä hyvää tarinaa ja päähahmoja, jonka ympärillä tarina pyörii? En itse keksi samalla tapaa itseeni vetoavaa kuin tässä.
 
Viimeksi muokattu:
PC versio kolkuttelee jo ovella. Jokohan se olis aika tämäkin pelata.

Tämäpä mukava yllätys. Tänä vuonna sain vihdoin pelattua sarjan ensimmäisen osan ja Miles Moralesin PC-versiokin odottelisi jo ostettuna pelaamista. Siihen voikin sitten päälle ottaa tämän kakkososan.

Kiva myös huomata, että näiden Sonyn pelien PS5-version ja PC-version välinen julkaisuaika tuntuu olevan lyhenemään päin. Nyt enää vähän reilu vuosi. Tai no Until Dawn Remake, Helldivers 2 ja Concord julkaistiin samaan aikaan PC:llä, mutta siis myös näiden ison profiilin yksinpelien julkaisuväli lähenee.
 

Valitettavasti Insomniac paljasti tammikuussa saapuvan PC-version lisäksi Spider-Man-faneille myös huonompia uutisia. Marvel’s Spider-Man 2 ei nimittäin tule saamaan ladattavaa lisäsisältöä kummallakaan alustalla.

Tarkoittaako tämä että DLC on turha odottaa?
 

Valitettavasti Insomniac paljasti tammikuussa saapuvan PC-version lisäksi Spider-Man-faneille myös huonompia uutisia. Marvel’s Spider-Man 2 ei nimittäin tule saamaan ladattavaa lisäsisältöä kummallakaan alustalla.

Tarkoittaako tämä että DLC on turha odottaa?

Siltä vaikuttaa. Sääli, sillä juuri pelin läpäisseenä jo vähän ajattelin että ei tarvitse kauaa odottaa lisäreitä, mutta siirtävät varmaan kaiken tavaran sitten kolmoseen.
 
Kiva myös huomata, että näiden Sonyn pelien PS5-version ja PC-version välinen julkaisuaika tuntuu olevan lyhenemään päin. Nyt enää vähän reilu vuosi. Tai no Until Dawn Remake, Helldivers 2 ja Concord julkaistiin samaan aikaan PC:llä, mutta siis myös näiden ison profiilin yksinpelien julkaisuväli lähenee.
Tässä voi olla vähän ikävämpi syy taustalla. Sen Insomniacin vuodon takia tästä pelissä on olemassa täysin alusta loppuun pelattava PC versio jota porukka on karsinu kasaan ja pikasella vilkasulla se vaikuttais olevan öh, yllättävän hyvässä kondiksessa noin kolmannen osapuolien räpeltämäks versioks. Epäilemättä toi on laittanu Sonylle vähän tulta perseen alle PC version suhteen jos sen voi halutessaan ilmaseks netistä käydä onkimassa.
 
Tässä voi olla vähän ikävämpi syy taustalla. Sen Insomniacin vuodon takia tästä pelissä on olemassa täysin alusta loppuun pelattava PC versio jota porukka on karsinu kasaan ja pikasella vilkasulla se vaikuttais olevan öh, yllättävän hyvässä kondiksessa noin kolmannen osapuolien räpeltämäks versioks. Epäilemättä toi on laittanu Sonylle vähän tulta perseen alle PC version suhteen jos sen voi halutessaan ilmaseks netistä käydä onkimassa.
No joo, kai tällaisella vaikutusta voi olla, mutta kuinka suuri tuo peliä piratoiva porukka oikeasti on ja olisivatko ostaneet peliä kuitenkaan?

Vuosi ja kolme kuukautta vaikuttaa kuitenkin sellaiselta aikaväliltä, joka voisi olla myös ihan suunniteltu. Kuten sanottu, tämä aikaväli on muutenkin ollut lyhenemään päin. Se ei ole mitään rakettitiedettä, että jos julkaiset pelin toisella alustalla niin että se on vielä "uusi" ja hype sitä kohtaan ei ole laantunut, niin varmasti myyt enemmän. Sony on nyt taiteillut sillä nuoralla, että kuinka paljon halutaan pitää exclusiivisuutta pleikkarilla verrattuna pelin menestykseen PC:llä. Vaikka Helldivers 2 hyvin erilainen peli onkin kuin nämä perinteiset Sonyn yksinpelit, niin sen pelaajamäärissä hyvin näkyy mitä yhtäaikainen julkaisu voi pelin menestykselle tehdä.

Toki taitaa tämä Spider-Man 2 vaatia PSN-tiliä PC:llä, joten Helldiversin kaltaisten pelaajamäärien saavuttaminen olisi hankalaa joka tapauksessa, kun peli ei yksinkertaisesti ole läheskään joka maailmankolkassa saatavilla, eivätkä kaikki halua muutenkaan Steam -tiliinsä PSN:ää linkittää.
 
Ylös Bottom