Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 [PS3]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cobretti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Yleensä 12-20 Suomen aikaa.

Q: Milloin [alueen X] Store päivittyy?
A: Euroopan Store päivittyy toukokuusta 2010 alkaen joka keskiviikko, mutta kellonaika vaihtelee. Parhaimmillaan päivitys on tullut jo päivällä, yleensä joudutaan odottamaan iltaan asti. Vastaavasti toukokuusta 2010 alkaen Jenkki-Store päivittyy varhain keskiviikkona aamuyöllä Suomen aikaa. Japanin Storeen uutta tavaraa tulee täysin epäsäännöllisesti. Tätä asiaa EI TODELLAKAAN kannata kysyä missään ketjussa enää koskaan, sillä kukaan ei voi tietää, milloin Store tarkalleen ottaen päivittyy.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

US storesta latasin demon, sieltä löytyi myös Dead Space 2:n demo ja muuta mukavaa =)

PC:llä joskus tuli testailtua tätä ja ei tämä PS3 versiokaan onnistunut imaisemaan mukaansa. Kontrollit on todella kankeat ja toiminta on todella perusräiskintää. Mene suojaan, asettele tähtäin vihun suojan kohdalle ja nappi pohjaan kun vihollinen työntää päätä esiin... meh. Avaruussaippuan ystäville varmasti hyvä peli, mutta ääninäyttelyn ja välipätkäanimointien tönkköyden takia en itse ainakaan innostunut.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Mass Effectin demot ovat tavanneet olla hanurista, eivätkä millään muotoa anna mielikuvaa kuin juuri siitä alueesta, joka pelissä on vähiten tärkeä eli taistelusta. Massaa pelatessani tappelut ovat aina olleet vain se pakollinen hidaste kohti jotain paljon parempaa eli roolipelaamista.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Mass Effectin demot ovat tavanneet olla hanurista, eivätkä millään muotoa anna mielikuvaa kuin juuri siitä alueesta, joka pelissä on vähiten tärkeä eli taistelusta. Massaa pelatessani tappelut ovat aina olleet vain se pakollinen hidaste kohti jotain paljon parempaa eli roolipelaamista.

Tuota räimettähän on pelistä 95%, yksinkertaistettu vielä rutkasti ykkösosasta. Voit tietenkin viettää puolet ajasta vaihdellen puvun väritystä ja planeettoja skannaillen mutta käytännössä noin. Roolipelaamista ei tästä kyllä paljoa löydy IMO
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Kontrollit on todella kankeat ja toiminta on todella perusräiskintää. Mene suojaan, asettele tähtäin vihun suojan kohdalle ja nappi pohjaan kun vihollinen työntää päätä esiin... meh.

Vaikka ME-hehkutus elää jo osin omaa elämäänsä, niin en ymmärrä miksi tästä edes on demo julkaistu. Pelin voimahan on siinä "matkassa" joka koetaan - toiminta on vain yksi osa-alue.

Vähän samahan se oli Dead Spacen demon kanssa, eli demossa mennään suoraan johonkin action-pätkään, mutta ei koeta ollenkaan sitä tärkeää puolta tuntia-tuntia (tms) ennen kohtausta jossa edetään hitaasti jokaista pientä risahdusta kuunnellen yms. Action sitten tulee yllättäen kun tulee. Demo jättää "kauhun" kokonaan pois - samoin kuin ME2:sen demo luultavasti jättää hahmon kehityksen ym kokonaan pois.

Kannattaa aloittaa peli kunnolla ja tehdä parin-kolmen tunnin jälkeen vasta ekoja johtopäätöksiä. Demot ovat amatööreille. ;)
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Enpäs uskonut että tästä saadaan pleikkarille parempi versio mutta vertailu tehtyäni huomasin että kyllä sinne on pientä yksityiskohtaa lisätty sinne tänne grafiikassa ja muutenkin vaikutti omaan silmään paljon miellyttävämmältä, muutoinhan meno on aivan samanlaista kun boxi versiossa.
Tuo eka demon kohtaus on suoraan pelin alusta joten mitään ei jää näkemättä siihen mennesä mihin se loppuu. Toinen osa onkin jo vähän pidemmältä ja siinä on tunteja takana jo useampi.... muistaakseni :p

Innolla odotan että pääsee taas palaamaan tämän mestariteoksen pariin nyt kun on "ultimate Edition" tulossa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Demoa testasin pikaisesti ja ohhoh, onpa pelin taistelu tosiaan sujuvoitunut ykkösestä. Tämähän on ihan oikeaa räiskintää. Ja olivat lisänneet southpaw-optionkin, joten sekin helpottaa omaa pelaamista. Toivottavasti porukka ostaa peliä, ettei Bioware ole tehnyt turhaa työtä. Sen verran kova ainakin ykkönen oli, että sarja ansaitsee myyntejä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Fanina on tietysti hankalaa nähdä demon laatu varsinaiseen peliin verrattuna, kun demotettavat osiot ovat suoraan napsaistuja segmenttejä rakastamastani pelistä, mutta on tosiaan täysin turhaa tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä Mass Effect 2:n kokonaistarjonnasta demon perusteella. Itse diggaan Massakakkosen roiskintaa, mutta ymmärrän toki, jos siihen ei pääse sisälle.

Itsekin vedettyäni ensimmäistä kertaa Mass Effectin Eden Prime-tehtävän oli aika paska maku suussa, mutta johan se sitten aukesikin, kun vietin ~10 tuntia Citadelissa pönkittämässä Sheppiksen habitustani.

Tästä muuten tulikin mieleeni, että niiden, jotka tosissaan nyt aikovat Mass Effect 2:n pleikkarille hankkia, tulisi mitä ehdottomimmin pelata ensimmäinen osa läpi. Ihan oikeasti. Parin tunnin demo ei kerro mitään Mass Effectistä, eikä sitä todellakaan tee vartin sarjiskaan.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Fanina on tietysti hankalaa nähdä demon laatu varsinaiseen peliin verrattuna, kun demotettavat osiot ovat suoraan napsaistuja segmenttejä rakastamastani pelistä, mutta on tosiaan täysin turhaa tehdä yhtään mitään johtopäätöksiä Mass Effect 2:n kokonaistarjonnasta demon perusteella. Itse diggaan Massakakkosen roiskintaa, mutta ymmärrän toki, jos siihen ei pääse sisälle.

Juu ei todellakaan Mass Effectin kaltaista peliä pysty demolla oikein kuvailemaan kunnolla. Toki pääpiirteittäin pelimekaniikkaa pystyy pienellä tasolla esittelemään, mutta kokonaisuus on niin paljon muuta kuin joku tunnin demo, jossa ei pääse hahmoja tai tarinaa liiemmin kokemaan tai mekaniikkoja sen syvemmältä.

Mutta tämä nyt on mielestäni yleensäkin ongelma demoissa. Mass Effectin kaltaisessa pelissä se vain korostuu.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Uusi pelisarja itselleni kyseessä. Itseasiassa action-roolipelit(tai miksi näitä virallisesti kutsutaan?) ovat olleet täysi mahdottomuus itselleni, kunnes uppouduin Fallouttien maailmaan kolmosen myötä.

Haluasinkin tietää ovatko nämä kaksi sarjaa (Mass Efffect ja Fallout) kokemuksena samankaltaisia/verrattavissa? En siis puhu räiskinnästä, vaan siitä kokemuksesta, joka syntyy pelimaailman ja vuorovaikutuksen myötä? Fallouteissa on nimenomaan kiinnostanut iso "elävä" pelimaailma.

En ole myöskään koskaan ollut mikään älytön scifimies ja se hieman epäilyttää. Tiedän, että Fallouteissa on myös scifiä, mutta tarkoitan tässä tapauksessa enemmän tätä avaruusmeininkiä.

Olisi mukava kuulla molempia sarjoja pelanneilta hieman mielipiteitä esittämiini pointteihin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Testailin tänään massan ps3 demoo ja pikkasen skarpimpaa oli, mutta en sitten tiedä onko se niinkään hyvä juttu. Omasta mielestäni höpinä massan 3 moottorista oli vain hypeä, ei se ainakaan lopputuloksessa näy. No juuri tuli vedettyä boxilla ekan kerran läpi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Haluasinkin tietää ovatko nämä kaksi sarjaa (Mass Efffect ja Fallout) kokemuksena samankaltaisia/verrattavissa? En siis puhu räiskinnästä, vaan siitä kokemuksesta, joka syntyy pelimaailman ja vuorovaikutuksen myötä? Fallouteissa on nimenomaan kiinnostanut iso "elävä" pelimaailma.

En tiedä, haetko enemmän kokonaisvaltaista ja päätarinasta autonomisesti hengittävää pelimaailmaa vaiko tunnelmaa tällaisesta maailmasta, sen kausaliteetista ja taustoista?

Joku joskus tiivisti asian hyvin näin: Falloutissa pääjuoni on pakollinen rasite sivutehtävien täyttäessä ajan, Mass Effectissä taas ehkäpä toisinpäin (vaikken toki koskaan myöntäisikään sivutehtävien olevan rasittavia). Mass Effect kulkee tarinallisesti alati eteenpäin, ja erittäin keskeistä pelille on hahmonrakennus sekä interaktiot tiettyjen avainhenkilöiden ja -teemojen ympärillä. Falloutissa taas fokus on perinteisempään malliin avoimessa maailmassa ja sen nyansseissa. Mass Effectin universumi on toki erittäin laaja ja detaljoitu, mutta siinä eteneminen on tietyn kronologisen struktuurin mukaista.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

teme44;1200748 begin_of_the_skype_highlighting**************1200748******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Haluasinkin tietää ovatko nämä kaksi sarjaa (Mass Efffect ja Fallout) kokemuksena samankaltaisia/verrattavissa? En siis puhu räiskinnästä, vaan siitä kokemuksesta, joka syntyy pelimaailman ja vuorovaikutuksen myötä? Fallouteissa on nimenomaan kiinnostanut iso "elävä" pelimaailma.

Jos puhutaan nimenomaan Fallout 3:sta ja ME2:sta, niin mielestäni ei voi oikein edes kunnolla verrata. F3 on rehellisesti open world, eikä muutenkaan "sci-fimäinen". Siinä myös toiminta on edes tietyllä tavalla roolipelimäistä, kun se ME2:ssa on aika perinteistä 3rd person shooter -actionia (ainakin jos keskittyy vain aseiden käyttöön).

Yhteläisyyttä on tietty vähän dialogi-valinnoissa ja vuorovaikutuksessa, mutta F3:ssa maailma on aidosti aika laaja. ME2:ssa laajuus on enemmänkin savua ja peilejä (eri planeetoilla vierailut ovat yleensä nopeita ja lähes aina lineaarisia). Toki ME2 on avoimempi kuin jotku perus-räiskinnät tms.

ME2:sta ei kannata lähteä pelaamaan sillä ajatuksella, että se olisi jotenkin samaa sarjaa Fallout 3:sen kanssa. Jo näiden pelien alku ja lähtökohta ovat aivan erilaisia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Olin aika skeptinen käännöksen suhteen, mutta nyt demoa kokeiltuani olen vaikuttunut. Hahmot olivat todella hyvän näköisiä ja peli pyöri hyvin. Muutama sahalaita siellä täällä vilahti mutta kaikin puolin hyvältä näytti. Pelattavuus oli hyvin toteutettu DualShockille ja hahmo totteli niin kuin pitääkin. Olenkin kaipaillut Mass Effectia ykkösen jälkeen joten tulen ostamaan pelin. +++
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Tuossa noin pelasin demon äsken läpi ja en kyllä näe miksi tämä peli olisi super hyvä. Tarina vaikuttaa ihan hyvältä ja vuorovaikuttaminen toimii joissakin kohdissa hyvin mutta nämä "päätökset" miten toimia muiden kanssa kulkee samaan malliin kuin InFamouksessa että äärimmäisen mustavalkoisia joista pääsee siihen hyvään tulokseen melko helposti varsinkin kun ne ovat sinisellä ja punasella (Miksi?). Olin ajatellut että olisi joku aika vastata joihinkin asioihin eikä jäädä mietiskelemään mitäs sanoisi. Miksi lisäkysymykset eivät voisi tallentua jotta aikaisempaa kysymystä ei tarvitsisi esittää aina jotta sen saisi esille.
Taistelu oli hirveän könkköä ja animaatiot pelatessa myöskin. (Pelasin Normaalilla) Kertaakaan ei tarvinnut parantaa itseäni kun kökki vähän aikaa piilossa suojia ladatessa.
Mitäs iloa tuosta näkymättömyydestä oikein on kun se kestää niin naurettavan vähän aikaa ja et edes viereen voi menee tekemään mitään melee iskua kun sitä ei edes pelissä ole ja viholliset huomaavat että lähestyt näkymättömänä. Mitäs sitten kun panokset loppuu kesken kaiken? Eipä nuo erikoisiskutkaan niin erikoisia olleet tai mahtipontisia. Utuinen grafiikka oli tylsää katseltavaa.
Pelin idea oli verrattavissa Maan YK:hon, joista ihmiset oli jenkkejä selvästi ja lisääkin vertailukelpoisuutta löytyisi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

ME2:ssa on aika perinteistä FPS-actionia

Varmasti tiedät, että FPS tarkoittaa "first person shooteria". Ymmärrän toki, mitä haet tällä termillä, mutta se on täysin virheellinen ja auttamatta harhaanjohtava. Käytetään sen sijaan määritettä "third person shooter" tai tässä asiayhteydessä vielä sopivampaa ilmaisua "räiskintä".
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Mitäs iloa tuosta näkymättömyydestä oikein on kun se kestää niin naurettavan vähän aikaa ja et edes viereen voi menee tekemään mitään melee iskua kun sitä ei edes pelissä ole ja viholliset huomaavat että lähestyt näkymättömänä.

Muistaakseni melee tapahtuu ympyrä(O)-napista.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Kiitos Joohanh ja Cobretti vastauksistanne. Tiedän nyt paremmin mitä odottaa tammikuussa.

Puhuitte hahmon kehityksestä ja huomasin ME2:n demossa, että alussa piti valita hahmolleni luokka. Katselin tuossa hieman videoita noista luokista, mutta ois kiva kuulla ihan suoraan pelaajien fiiliksiä niistä. Tuossa aikasemmin oli noita tilastoja, ja soldier näytti olevan aika suosittu ja se tuntuisikin aika helpolta valinnalta. Mitäs mielipiteitä luokista?
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Mitäs mielipiteitä luokista?

Soldier on juurikin tuo vaniljasolttu. Kaikki aseet käytössä ja muutamia erikoisominaisuuksia, kuten adrenaline rush (hidastus). Varsin viihdyttävää perusmättöä.

Adeptilla on taas tietysti bioottiset voimat käytössä, eli on mahdollista paiskoa jengiä seinille, nostaa ilmaan, lukita pyörimään singulariteetin ympärille ynnä muuta. Muuten ylivoimaiselta kuulostavaa luokkaa kuitenkin heikentää aserajoite (vain pistooli, konepistooli ja yksi vapaavalintainen raskaampi ase) sekä se, että vihollisilta on iskettävä kilvet/panssarit pois ennen mehukkaita voimanosoituksia.

Engineer ei ole niinkään visuaalisesti hauska luokka, mutta jakaa enemmän vahinkoa. Eri voimat purevat tehokkaasti niin suojaamattomiin janttereihin kuin panssareihin ja kilpiinkin. Tietysti irroitella saa vaikka pelikentälle kutsuttavalla pienellä pallomaisella taistelurobotilla. Aserajoitukset käytössä tässäkin.

Kolmen perusluokan lisäksi on tietysti näitä erikoisuuksia/synteesejä, kuten Infiltrator, joka saa tehokkaan tarkkuuskiväärin sekä teknisiä voimia kuten näkymättömyyden. Vanguard on Adeptin ja Soldierin yhdistelmä, ja tällä on käytössään voimakas isku, jolla voi syöksyä päin vihollista salamannopeasti tuottaen merkittävästi vahinkoa. Sentinel on taas Engineerin ja Soldierin yhdistelmä ja suunniteltu melkoiseksi tankiksi, sillä tämän haulikko ja vahva tech-panssari mahdollistavat hyvin suoraviivaisen brute-force-meiningin.

Hommahan loppujen lopuksi kulminoituu jälleen tylsästi sanottuna preferensseihin. Ehkä ensimmäisellä peluukerralla on jees aloittaa soltulla, ja jos ei fiilaa, niin sitten vain vaihtoon jotain erikoisempaa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Mitäs mielipiteitä luokista?
Olen jotain kirjoittanut tuonne boksipuolen ketjuun. Sisältää hieman teknistä sanastoa pelin maailmasta, joten kaikki ei varmasti aukene, mistä pahoittelut. Viesti myös kirjoitettiin yhtä spesifiä tapausta varten, joten ihan yleispätevää tekstiä se ei ole.

En tietenkään ole kaikkia hirmuisesti pelannut, mutta

Soldier on lähinnä normaalia 3rd person räiskintää ja Adrenaline Rush -hidastus on messevän näköinen ja toimiva erikoiskyky. Asearsenaaliltaan monipuolisin classi, mutta erikoiskyvyiltään yksinkertaisin (Adrenaline Rushin lisäksi vain erikoisammuksia).

Vanguard on huiman hauska classi, jos tykkää nopeasta ja näyttävästä toiminnasta. Hahmo syöksyilee paikasta toiseen hidastusefektin kera ja läimii haulikolla.

Infiltratorilla on snipa ja näkymättömyys. Suosii melko rauhallista pelityyliä ja snipojen pieni kutimäärä rajoittaa räiskintää. Jos snipasta tykkää, niin soldier on myös hyvä vaihtoehto.

Engineer on oikein mukava classi. Oma drone häiritsee vihollista kuin vihollista, jolloin saat rauhassa tykitellä. Tekee myös kovaa damagea incineratella aseiden lisäksi. Robottivihollisia vastaan pakkaa sekoittaa se, että engineer voi hakkeroida vihut puolelleen.

Adeptia en ole kokeillut, mutta tämän pitäisi olla hauska ja voimakas classi, joka luottaa classeista eniten aseen sijasta voimilla leikittelyyn. Sopii parhaiten pienemmille vaikeusasteille pelin armor-systeemin takia.

--

Kaikilla on puolensa, mutta kokeilemasi Sentinel (?) saattaa olla juuri syht tylsä classi, sillä erikoisvoimana on vain kestävämpi armori. Mikä sinulla siinä mätti, niin voisi paremmin suositella jotain muunlaista? Itse en myöskään hirveästi lämmennyt Infiltratorin ylihitaalle pelille, mutta koitinkin sitä vaikeimmalla vaikeustasolla, mikä myös vaikuttaa hahmovalintaan. Itse melkeimpä valkkaisin vanguardin tai adeptin ja kokeilisin niillä. Perus soldier on myös oikein hyvä valinta.

Sen verran voin avata, että tuo adrenaline rush on siis perjaatteessa bullet time eri nimellä. Engineerin kohdalla tekstissä vilahtanut drone on taas oma "robotti", jonka voi lähettää vihollisten kimppuun. Adeptin voimat ovat verrattavissa Jedi-voimailuun.

EDIT. Hyvä lähtökohta asiaan on tosiaan katsella videoita eri luokista. Hirveästi ei pitäisi spoilereitakaan paukkua, kun etsii sanoilla Mass Effect 2 Adept Gameplay tms. jolloin yleensä löydetty materiaali on pelkkää taistelua. Biowaren sivuilla on myös esittelyvideoita eri luokista: http://masseffect.com/media/videos/4 Videon otsikkona on aina kyseisen luokan nimi. Eivät ole kaikki samalla sivulla.

EDIT2. Joohanh, muistaisin näin ja myös pikatsekki tukee tätä: Sentinelillä ei ole haulikkoa. Ainoastaan pistoolit ja konepistoolit. Vanguard sitten taas on tämä haulikkomise.
 
Ylös Bottom