Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]
Vastaan tuolla edellisellä sivulla ohi menneeseen viestiin.
Tarina vaikuttaa ihan hyvältä ja vuorovaikuttaminen toimii joissakin kohdissa hyvin mutta nämä "päätökset" miten toimia muiden kanssa kulkee samaan malliin kuin InFamouksessa että äärimmäisen mustavalkoisia joista pääsee siihen hyvään tulokseen melko helposti varsinkin kun ne ovat sinisellä ja punasella (Miksi?).
Mustavalkoisiahan asiat eivät missään tapauksessa kuitenkaan ole, vaan koko paragon/renegade-järjestelmä on rakennettu juuri sitä kuuluisaa harmaata aluetta palvellen. En muista, mitä kaikkia päätöksiä tuossa pleikkaridemon tehtävissä oli, mutta Mass Effectissähän päätökset linjautuvat juuri esimerkillisen ja hyveellisen sekä julman, tehokkaan ja välinpitämättömän kanssa. Ei ole suinkaan kiveen kirjoitettu, mitkä toimet ovat hyviä milloinkin, aina kun ei ole mielekästä olla partiopoika.
Jos juttu ei aukea vielä, voi vaikkapa ajatella Platonin Valtion paria ensimmäistä kirjaa, jossa Sokrates, Glaukon ja Trasymakhos keskustelevat oikeellisuudesta ja vääryydestä. Vaikka Sokrates tietysti dialektisella kikkailullaan näennäisesti osoittaa hyveellisyyden aina kannattavimmaksi, muistuttaa kuitenkin Glaukon, että näennäinen vääryys koituu usein sen tekijän hyödyksi. (Ei lähdetä kiistelemään, miten hyvin Sokrates sitten onnistui purkamaan tämän väitteen.)
Itsekin seuraan omassa elämässäni tiukkaa deontologiaa, mutta Mass Effectissä, kuten muissakin roolipeleissä, kyse ei ole omasta arkielämästä, vaan täysin toisesta eksistenssistä.
Olin ajatellut että olisi joku aika vastata joihinkin asioihin eikä jäädä mietiskelemään mitäs sanoisi.
On tietysti henkilökohtaisista fiiliksistä kiinni, minkä haluaa, mutta toisaalta rajoittamattomuus antaa aikaa fiilistellä vastauksilla ja toisaalta lisää sellaista kunnon dramaattista avaruusoopperaa kun keskustelijat tuijottavat toisiaan!
(Huono perustelu!)
Miksi lisäkysymykset eivät voisi tallentua jotta aikaisempaa kysymystä ei tarvitsisi esittää aina jotta sen saisi esille.
Tarkoitatko tällä siis sitä, että tutkiessa jotain asiaa kyselemällä on dialogi aloitettava alusta, jos haluamansa tiedon tohtii kuulla uudelleen? Minkälaista ratkaisua ehdottaisit?
Taistelu oli hirveän könkköä ja animaatiot pelatessa myöskin. (Pelasin Normaalilla) Kertaakaan ei tarvinnut parantaa itseäni kun kökki vähän aikaa piilossa suojia ladatessa.
Miten muka itseäsi latautuvalla terveydellä parantaisit? Ja jos Normal on vaikea, niin astetta ylös vaan. En ikinä ymmärrä näitä "liian helppo" -kommentteja.
Taistelun kökköydestä useat jostain syystä puhuvat, minun mielestäni se on erittäin sujuvaa, eikä juurikaan häpeä genren kuninkaan, Gears of Warin, rinnalla. Jos kuitenkin tappelut potuttaa, niin muista toki, että kyseessä on hyvin pieni osa-alue Mass Effectin kokonaiskuvasta.
Mitäs sitten kun panokset loppuu kesken kaiken? Eipä nuo erikoisiskutkaan niin erikoisia olleet tai mahtipontisia.
No mitäs sitten, kun missä tahansa pelissä loppuu panokset kesken kaiken? Irrelevantti huomio.
Vaikka ne eivät sitten ehkä mahtipontisilta tai erikoisilta näytäkään, tarjoavat erikoisiskut kuitenkin mahdollisuuksia taisteluun aseiden lisäksi.