Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 [PS3]

Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Huh huh! Perjantaina sain pelin käteeni ja eipä tule äkkiä mieleen, että mikä peli olisi saanut ihan hetkeen näin "täysillä mukaan". Tullut paneuduttua kyllä todella huolella dialogeihin ja tarinaan + kaikkeen oheiskrääsään. Viikonloppu hurahti kyllä aika joutusaan pelin kanssa.

Yleensä tulee pelailtua RPG:t ns. puolitosissaan. Tarinaa seuraten, mutta ei kuitenkaan jaksa kaikkea etsiä ja jokaista välipätkää kuunnella, mutta nyt jaksaa. Jotenkin kolahti heti hahmonluonnista asti ja 15h on lasissa. Ennakkoon oli tullut sellainen käsitys, että nämä vahvimmat asejantteri -luokat on helpoimpia pelata ja tämän perusteella valitsinkin Adeptin (vaikeustaso on normal). Muutenkin tuo kyllä kiinnosti, koska yleensä aina tykkään pelata tällaiset pelit maagilla tai muulla vastaavalla casterillä.

Omalta osaltani voin ensimmäisen 15h jälkeen suositella kyllä kaikille jotka miettivät, että ostaisiko (ja arvostelujen perusteella en liene ainoa :D )
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kuule noose01, nyt ollaankin Sony sotureiden valtakunnassa ja täällä pelaajat syövät ME2:n tapaisia pelejä aamupalaksi vaikeustasosta riippumatta.

Niinpä tietysti, syödään kettinkiä ja tuloksena on kuuden tuuman rautanauloja. :rolleyes:
Sama luku PS3:lla näyttää olevan 5,02%, mutta täytyy toki ottaa huomioon, että peli on ollut ulkona vasta vähän aikaa. En kuitenkaan usko, että luku tulee kovin merkittävästi muuttumaan suuntaan tai toiseen pidemmälläkään aikavälillä.

Mielenkiintoa peliin saa kun pelaa esim Adeptilla. Soldier on loppujenlopuksi melko tylsä vaihtoehto.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

SCEE on näköjään vihdoin vaivautunut laittamaan päivityksen jakeluun, kokoa latauksella oli tasan 20 megaa. Hieman ehdin jo säikähtää kun päävalikossa ei päivityksen jälkeen ollutkaan enää resumea lainkaan, mutta kaikki tallennukset löytyivät kyllä load gamen takaa. Nyt on Liaran kuva oikealla paikallaan Shepardin pöydällä, mutta latausajat eivät ainakaan Normandylla näin äkkiseltään tuntuneet yhtään entistä nopeammilta, vaikka päivityksen piti niitä parantaa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Sama luku PS3:lla näyttää olevan 5,02%, mutta täytyy toki ottaa huomioon, että peli on ollut ulkona vasta vähän aikaa. En kuitenkaan usko, että luku tulee kovin merkittävästi muuttumaan suuntaan tai toiseen pidemmälläkään aikavälillä.

Noita lukuja tulkittaessa kannattaa toki ottaa huomioon, että noin 66 prosenttia taisi olla boksillakin pelaajia, jotka ovat vetäneet pelin edes kerran läpi. Harva on Insanitylla lähtenyt ekalla kerralla vetämään (jos tämä edes oli mahdollista), joten noin kymmenysosa läpipelanneista on varmaan aika pitkälti odotusten puitteissa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Päivitys on tosiaan tullut. Resume on lähtenyt päävalikosta kävelemään ja trophy-listalle on saapunut lisäyksiä. Saas nähdä koska tuo Arrival DLC sitten tulee ladattavaksi.

Lisäys: kun pelin käynnisti toistamiseen päivityksen jälkeen, Resume tuli takaisin päävalikkoon.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Tuli päivityksen jälkeen aloitettua rundi insanitylla, ja ainakin nyt armoria vaihdettaessa ei tarvitse odotella ikuisuuksia. Samaten latausajat ovat hitusen lyhyempiä.

Vielä kun olisivat tehneet jotain tuolle tallennustiedoston lukemiselle. Vieläkin saa odotella piitkän aikaa, ainakin jos tallennuksia on reilusti (täällä ~15 kpl).
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Päivitys on tosiaan tullut.

Forumien mukaan..

-Fixed a crash related to memory fragmentation. This fix will also resolve the crashing that corrupted Save Games.

-Slightly improved load times and level streaming.

-Added some telemetry to better improve future titles.

-Updated some strings to fix spelling mistakes (Sorry Kaidan!)

-Fixed the picture frame in Shepard's Cabin to accurately reflect your love interest choices in Mass Effect: Genesis.

-Fixed a rare crash in the PSN version in Shepard's Cabin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

vihdoin ja viimeinen, nyt pääsee takaisin jatkamaan tätä peliä kuukauden tauon jälkeen :) sääli että killzone 3 tulee jo ylihuomenna :/
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Arrival DLC on herättänyt kyllä melkoisen keskustelu- ja spekulointitulvan Biowaren foorumeilla.

Neljässä tunnissa yli 500 postausta, fanit tuntuvat olevan erittäin täpinöissään. Ei sen puoleen, itsekin odotan kuin kuuta nousevaa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Madness! Näköjään en ole jättämässä ME-maailmaa pitkään aikaan. Insanity pitäis vielä suorittaa, kirjat lukea ja nyt vielä lisäriäkin tulossa! Ei voi ainakaan puhua tyhjästä keväästä kun on vielä Killzone3 ja Dragon age 2 tämän lisäksi tulossa! En tiedä onko tämä nyt pelkkää toiveajattelua, mutta olisi hienoa saada lisää Liaraa ruudulle.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

On kyllä todellakin Normalin ja Insanityn välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Nyt oikeasti joutuu taistelun aikana jopa liikkumaan eikä vain jäkitä yhdessä paikassa, ja Medi-geliä kuluu kun jurpot toverit eivät tajua hakea kunnon suojaa. Meleevastukset saavat välillä kylmän hien pintaan, varsinkin jos aseistautuneita vihuja on vielä hengissä.

Jos tämän rallin meinaan vetää läpi, NEET-statukseni tulee varmasti nousemaan ja reilusti. Pitää varata reilusti nuudeleita ja keskiolutta, niillä on ennenkin vedetty läpi vuorokausien pelisessiot :D
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Insanity-mode saa kyllä tämän pelin "hieman" heikommin toteutetut osa-alueet pahasti esiin. Ensinnäkin:

Garruksen värväystehtävä tuottaa harmaita hiuksia kiitos upean tekoälyn. Taistelutoveri on pidettävä hengissä tietyn aikaa, jotta hän päätyisi lopulta aluksen tykinruoaksi. Tehtävä tuntuu mahdottomalta, kun herra lähes haluaa kuolla ennen aikojaan. Ensin näkymättömänä Kroganien ohitse suojelemaan snipumiestä ja seuraavana Turian kuoleekin Blue sunin rivimiesten luoteihin seisoskelemalla huonekalujen päällä.

Tekoäly herättää muutenkin kysymyksiä. Vielä sarjan ykkösosassa vihut hakeutuivat muidenkin kuin vain Shepardin kimppuun(Garrus-tehtävässä kohde on Garrus). Nyt ei ole väliä vaikka Shepardin liittolainen olisi vieressä ja täysin haulikon armoilla kun vihulla on kiire juosta pelaajan ohjeistaman hahmon kimppuun, joka on toisella puolen huonetta. Viholliset tuntuvat kaiken lisäksi näkevän seinien taakse, kun hakeutuvat automaattisesti Shepardin luo. Jos pelaaja taas muuttaa itsensä näkymättömäksi, niin nämä älynjättiläiset vaihtavat heti kohdetta (Mistä ne tietävät, ettei Shepard enää ole näkösällä? Miten ne edes tiesivät Shepardin olleen seinän toisella puolella?).

Valitan ehkä pienistä, mutta toivon kolmososan korjaavan nämä ongelmat. Ei nimittäin ole järin uskottavaa, että hahmo, jolla tuntuu usein olevan jotain viisasta sanottavaa, haluaa hyppiä näkösällä aina kun vastaan tulee ohjuksia ampuva vihollinen.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Insanity-mode saa kyllä tämän pelin "hieman" heikommin toteutetut osa-alueet pahasti esiin... .

Kokemukseni eivät nyt ihan täysin vastaa omiasi, varmasti monestakin syystä, mutta joukkuetovereita komentavan tekoälyn toimimattomuudesta olen kyllä samaa mieltä. Kuitenkin peliä tasapainottavana tekijänä toimii hyvin se, että viholliset ovat tasan yhtä tyhmiä kuin joukkuetoverisi. Vihollisten ainoa vahvuus on niiden lukumäärä.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Niin siinä sitten kävi, että Dead Spacen kauhut veivät mukanaan ja maltoin vasta parin viikon tauon jälkeen palata ME2:n pariin. Tarinassa olin ehtinyt juuri
ReaperIFF
-tehtävään ja sen pelasin + kolusin kaikki planeetat 100%. Mineraaleja tuntuisi olevan turha kerätä näin paljon kuin itselle kertyi, kolmea suurinta on puolen miljoonan yksikön verran tai sen yli, Element Zeroakin päälle 100 000. Peliaikaa kertynyt suunnilleen 40 tuntia.

Kiinnostaisi muuten tietää, pelaako porukka tätä ns. fiilispohjalla, eli keskustelutilanteissa tehdyt vaihtoehdot valitaan mielialan ja tilanteen mukaan vai aina tietyllä linjalla (Paragon/Renegade)? Omassa sarakkeessani Paragon-mittari on n. 90% täynnä, mutta Renegadeakin noin kolmannes (33%). Eräs tuttuni pelasi ensimmäisen kierroksen juuri mielialojen mukaan, eikä jäänyt miettimään tehtyjä valintoja. Tämähän se ME-pelien suola mielestäni onkin, eli yksikään läpipeluukerta ei ole samanlainen, kun vain ottaa erilaisen linjan keskusteluissa.

Lopputaistelu siis vielä edessä, sen ehtinee hoidella huomenissa.

Lvl 27:aan olen päässyt, joitakin minitehtäviä on jäänyt suorittamatta. Rahaa olisi tarvinnut enemmän, pariin kauppaan jäi joitakin varusteita. Kokonaispaketti näyttää kuitenkin ihan hyvältä, vain kaksi jäsentä ei ole lojaaleja ja leveleitä kertynyt jokaiselle kohtalaisen paljon.

Loppuun vielä yleistä juttua pelin ihmissuhdekuvioista:

Liaran kanssa oli se yksi tapaaminen jossain kohtaa (Shadow Brokerin jälkeen), mutta siihen se sitten jäikin ja yksi halaus lähtiessä. Olen käynyt monta kertaa Shadow Broker Basessa morjenstamassa, mutta aina sama vastaus "Shepard. I´m glad you came". Noh, tämän jälkeen oli juttua myös Shepardin punapäisen sihteerin kanssa (jumat, on upea mimmi!) ja hän taas vastaavasti sanoi yksien treffien jälkeen, että näkee päältä päin Kasumin olevan ihastunut Shepardiin? Vaan eipä Kasuminkaan suunnalta ole irronnut sen ihmeempiä, totesi vain "So, its you and Kelly, huh?. Ole tässä nyt sitten, ehkä tällainen pelimiesmäinen pyörittely ei toimi virtuaalimaailmassa ja loppupeleissä jäät yksin :D Niin ja juorut näyttävät tapahtuneen perusteella kulkevan Normandyssa naisten kesken yhtä tehokkaasti kuin oikeassakin elämässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kiinnostaisi muuten tietää, pelaako porukka tätä ns. elokuvamaiseen tyyliin, eli keskustelutilanteissa tehdyt vaihtoehdot valitaan mielialan ja tilanteen mukaan vai aina tietyllä linjalla (Paragon/Renegade)?

Boksittaja täällä, mutta saanen silti vastata. Mulla taitaa olla ykkösmassasta neljä läpimenoa ja kakkosesta kolme, mutta vain yksi Shepard on mulle se oikea - loput on tehty vain achien/vaihtoehtoisten ratkaisujen takia.

Ykkösessähän sai määrittää Sheppikselle taustatarinan kolmesta eri vaihtoehdosta, ja sen lisäksi sai valita kolmesta eri psykologisesta profiilista. Näiden valintojen mukaan ollaan menty - toki hahmo on kasvanut kokemustensa myötä lapsuuttaan ja nuoruuttaan suuremmaksi. Spoilereissa vähän insightia siitä, miten oon tykännyt ajatella Shepardin luonnetta: (sisältää juonipaljastuksia)

Esim. Thanen lojaaliustehtävä: Oma Shepardini vietti nuoruutensa epämääräisissä rikollisjengeissä, joten Mousea kohtaan hän oli hyvinkin ymmärtäväinen. Epätoivoinen nuori poika epätoivoisessa tilanteessa - Shepard näki ehkä itseään Mousessa.

Thanelle itselleen annoin mahdollisuuden tutustua poikaansa niin hyvin kuin mahdollista; ehkä nuori drell vielä pelastuisi rikolliselta elämäntavalta.

tl:dr; Mie ainakin pelaan niin että tehdyt valinnat ovat johdonmukaisia hahmon ajattelutapaan ja historiaan nähden.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Kiinnostaisi muuten tietää, pelaako porukka tätä ns. fiilispohjalla, eli keskustelutilanteissa tehdyt vaihtoehdot valitaan mielialan ja tilanteen mukaan vai aina tietyllä linjalla (Paragon/Renegade)?

Itse pelasin aikoinaan "good guyta", eli valinnat pääosin sen mukaan. En yhtäkkiä vaihtanut Renegade-asennetta tietoisesti kehiin, vaikka sitä hieman matkan varrella tulikin (aina kun ei voi vastata ihan niin kuin haluaa tavallaan, koska kaikki valinnat eivät niin selviä joka tilanteessa).
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

No niin, ensimmäinen pelikierros päättynyt. Tosin päätin vielä jatkaa pelissä palloilemista ja jututin jäljelle jääneitä miehistön jäseniä.

Lopputaistelusta:

Onko tosiaan näin, että eri tilanteissa tehdyt valinnat ratkaisevat sen, kuka jää henkiin? Vain yksi (Jacob jäi niiden lentävien ötököiden uhriksi, kun Miranda ei jaksanut pitää suojakenttää loppuun asti) ryhmästäni kuoli, mutta olen pettynyt, jos omalla toiminnalla ei voi vaikuttaa tähän. Ja tarkoitan siis, että taistelussa tehdyt ratkaisut olisivat olennaisempia kuin valinnat. Tai okei, itse valitaan sopivat jäsenet ja täytyy tuntea oman ryhmänsä vahvuudet, mutta ratkaisumalli ei oikein tyydyttänyt. Pitäähän tuo tietty uusiksi ottaa, koska yksi trophy on saada koko porukka hengissä läpi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Lopputaistelusta:

Onko tosiaan näin, että eri tilanteissa tehdyt valinnat ratkaisevat sen, kuka jää henkiin? Vain yksi (Jacob jäi niiden lentävien ötököiden uhriksi, kun Miranda ei jaksanut pitää suojakenttää loppuun asti) ryhmästäni kuoli, mutta olen pettynyt, jos omalla toiminnalla ei voi vaikuttaa tähän. Ja tarkoitan siis, että taistelussa tehdyt ratkaisut olisivat olennaisempia kuin valinnat. Tai okei, itse valitaan sopivat jäsenet ja täytyy tuntea oman ryhmänsä vahvuudet, mutta ratkaisumalli ei oikein tyydyttänyt. Pitäähän tuo tietty uusiksi ottaa, koska yksi trophy on saada koko porukka hengissä läpi.

Minä ymmärsin asian niin, että
eri tehtäviin (vent, squad #2, escort ym.) valittujen henkilöiden pitää olla lojaaleja, jos haluat heidän selviävän hengissä. Ja samaten pitää tietysti pelastaa aluksen miehistö. Normandyn pitää myös olla ymmärtääkseni täysin päivitetty (miinus Medbay) Itse menetin Kasumin laittamalla hänet vent-hommaan, muut selvisivät hengissä. Kasumi oli kuitenkin lojaali, mutta silti otti nätisti kuulan kalloonsa.

Ohessa vielä linkki PS3Trophies.orgin ohjeisiin Suicide Missionin ja Mission Accomplished -pystien saantiin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Minä ymmärsin asian niin, että
eri tehtäviin (vent, squad #2, escort ym.) valittujen henkilöiden pitää olla lojaaleja, jos haluat heidän selviävän hengissä. Ja samaten pitää tietysti pelastaa aluksen miehistö. Normandyn pitää myös olla ymmärtääkseni täysin päivitetty (miinus Medbay) Itse menetin Kasumin laittamalla hänet vent-hommaan, muut selvisivät hengissä. Kasumi oli kuitenkin lojaali, mutta silti otti nätisti kuulan kalloonsa.

Hmm, mielenkiintoista. Pakko laittaa tämäkin vastaus spoileriin.

Ensimmäisessä vaiheessa valitsin spesialistiksi Kasumin, pidin häntä parhaana vaihtoehtona näkymättömyyden ja varkaan taitojen perusteella. Ei kuollut kertaakaan, kun pelasin. Miranda ja Jacob tiimissä, kun availin venttiilejä Kasumille. Garruksen valitsin ryhmänjohtajaksi toiseen porukkaan.

Panttivankien löytymisen jälkeen lähetin Talin saattamaan henkiinjääneitä Normandylle ja Garrus sai jatkaa ryhmyrinä. Samara taas suojeli tiimiäni voimakentällä niiltä lentäviltä otuksilta. Mainittakoon, että tässä Miranda oli pari kertaa, mutta molemmilla kerroilla mukana ollut Jacob kaatui. Erona juuri Samaran lopussa tekemä liike, hän paiskasi voimakentällä viholliset kauas ja kaikki pääsivät ovesta sisään.

Viimeiseen osuuteen valitsin ensin Mordinin ja 2. ja 3. yrittämällä Mirandan ja Zaeedin, mutta sekä Miranda että Zaeed kuolivat. Järkeenkäypää sinänsä, että kumpikaan näistä ei ollut lojaaleja. Seuraavalla kerralla otin sitten Thanen ja sitten onnistui.

Kiitokset oppaasta, katson jos jokin tuntuu ylivoimaiselta...
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3]

Viimeiseen osuuteen valitsin ensin Mordinin ja 2. ja 3. yrittämällä Mirandan ja Zaeedin, mutta sekä Miranda että Zaeed kuolivat. Järkeenkäypää sinänsä, että kumpikaan näistä ei ollut lojaaleja. Seuraavalla kerralla otin sitten Thanen ja sitten onnistui.

Viimeisessä vaiheessa eli loppukähinässä mulla oli Thane ja Garrus, jotka pitivät hyvin huolen siitä ettei tarvinnut itse kuin keskittyä Reaperiin. Varsinkin Thanen Throw oli erittäin kätevä, porukkaa lenteli platformeilta mukavaa tahtia.

Mordin ja Zaeed olivat hahmoja, joita en Normal-tasolla käyttänyt oikeastaan missään. Nyt kun aloitin Insanity-rundin, Zaeedin idioottimaisuus ja tehottomuus korostui jo pelkästään Mordinin rekrytointitehtävässä; mies joka ei tunnu ymmärtävän suojautumisen merkitystä vaan seisoo suoraan keskellä tulitusta tai "suojautuu" huonekalujen ja laatikoiden päälle..
 
Ylös Bottom