Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 [X360 @ 28.01.2010]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Healtti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Mass Effect 2 [X360 @ 28.01.2010]

Ja heppu vielä suosittelee peliä sarjalle aikaisemmin tutustumattomaan CoD-yleisöön
No siis tämä Biowaren haastateltu heppu oli sitä mieltä. Ja Paavi on ihan oikeassa, useissa haastatteluissa ollaan korostettu, että shooter-puolta ollaan parannettu - aiheellisesti, eikä toimiva shooter-gameplay tarkoita sitä, että roolipelaaminen olisi yhtään pienemmässä roolissa.

Ihan jees tuo previkka muuten oli, mutta alku siinä tietty spoilattiin. Tämä tuntuu tosin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus (muistelkaa nyt vaikka Fallout 3:n previkoita, eihän niissä muuta puhuttukaan kuin kerrottiin sanasta sanaan mitä pelin ekan tunnin (=Vault) aikana tapahtuu). Ehkä se on se helpoin tapa tehdä juttu? 1,5 tunnissa on kuitenkin vaikea imeä pelistää mitään lopullista kuvaa tai edes kauheaa listaa uusista ominaisuuksista, niin sitten juttu revitään kasaan vain kertomalla mitä pelissä tapahtui-->spoiling. Olen toki kiitollinen Puhalle, ettei menty tuon 15 minuutin yli tai esim. paljastettu tietyn tyypin nimeä, josta previkassa puhuttiin.

Unchartedin kasvoanimaatioihin vertaaminen oli typerää, siitä olen vielä samaa mieltä. Puhan puolustukseksi on sanottava, että tämä vertaus ei ollut täysin suora vaan tyyliä "Uncharted on hemmotellut minut niin pilalle, että Massan kasvoanimaatiot vaikuttavat pakosti heikommilta". Eli sinänsä varmaan ihan validi huomautus, mutta kai sen silti olisi voinut jättää pois? Tuntuu edelleen vähän päämäärättömältä napinalta, ihan kuin jostain olisi pakko valittaa.

Ääh, BioWaren oma jätkä mennyt siis tämmösiä laukomaan. Jos olisin pelimyyjä, vaatisin jokaista asiakastani esittämään minulle Mass Effectin ennen kakkososan myymistä. :)
Mikä minua oikeasti ärsytti tuossa Pelaajan artikkelissa oli jälleen se, minkälaisella ammattitaidottomuudella se oli kirjoitettu. Puhalla ei tuntunut olevan mitään käsitystä mistä puhui, jostain satunnaisesta scifiräiskinnästä vaan. Uncharted 2 on parempi!!!11

Kun siellä Pelaajalla on ihan oikeastikin Mass Effectistä jotain tietäviä, miksi ihmeessä Puhan pitää väsätä se previkka?

Ihan jees tuo previkka muuten oli, mutta alku siinä tietty spoilattiin. Tämä tuntuu tosin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus (muistelkaa nyt vaikka Fallout 3:n previkoita, eihän niissä muuta puhuttukaan kuin kerrottiin sanasta sanaan mitä pelin ekan tunnin (=Vault) aikana tapahtuu). Ehkä se on se helpoin tapa tehdä juttu? 1,5 tunnissa on kuitenkin vaikea imeä pelistää mitään lopullista kuvaa tai edes kauheaa listaa uusista ominaisuuksista, niin sitten juttu revitään kasaan vain kertomalla mitä pelissä tapahtui-->spoiling. Olen toki kiitollinen Puhalle, ettei menty tuon 15 minuutin yli tai esim. paljastettu tietyn tyypin nimeä, josta previkassa puhuttiin..

Mielestäni kyllä tämän takia on loppupeleissä parempi melkein jättää nämä previkat väliin kokonaan. Tuntuu itsestä ainakin kovin tylsältä lukea kaikista asioista mitä pelissä tapahtuu, kun tahtoo ne itse kuitenkin kokea...

Mielestäni kyllä tämän takia on loppupeleissä parempi melkein jättää nämä previkat väliin kokonaan. Tuntuu itsestä ainakin kovin tylsältä lukea kaikista asioista mitä pelissä tapahtuu, kun tahtoo ne itse kuitenkin kokea...

Juuri näin. Erityisesti Mass Effectin kohdalla ei kiinnosta lukea pelistä mitään uutisia tai katsoa videoita, koska ostopäätös on ollut tehtynä jo ensimmäisen osan alkutunneista lähtien.

Toisaalta, kyllähän jotkut lukevat leffojen takakansiakin. Ilmeisesti samoja ihmisiä kiinnostavat myös peliprevikat, koska ne ovat niin suosittuja. Ja onhan niitä varmasti helpompi kirjoittaa kuin oikeasti hyvää pelijournalismia.

Vielä vinkkinä myöhäisille, pelien väliin sijoittuvaa Mass Effect: Ascension -kirjaa myydään pilkkahintaan esim. linkatulla sivustolla. Vielä ehtii tutustua pelin oletettaviin tapahtumapaikkoihin etukäteen kirjallisessa muodossa.

Mass Effect: Ascension (Paperback) By (author) Drew Karpyshyn ISBN 13: 9780345498526 at The Book Depository

Kun siellä Pelaajalla on ihan oikeastikin Mass Effectistä jotain tietäviä, miksi ihmeessä Puhan pitää väsätä se previkka?

Puha on se head master siellä, joten hän saa luonnollisesti kaikki isoimmat jutut. Mielestäni Puha yleisesti kyllä kirjoittaa hyviä juttuja. Pelaajankin on tarjottava jokaiselle jotakin, jopa siis niille, joiden mielestä "rpg on lol homoil ja muovimiekkoij sekä viistahkoisii noppii lol". Ymmärrän kyllä, että tuo Uncharted 2:een vertaaminen on täysin turha, koska kyseessä on *täysin* eri genren pelit... mutta pakkohan sitä on johonkin verrata. Ja onhan esim. Unchartedilla ja ME:llä enemmän yhteistä, kuin vaikkapa Gears of Warilla tai *insert fps here*. En siis yritä puolustaa Puhaa, lähinnä yritän vaan luoda järjestystä kaaokseen.

En mä näkis, että siinä Pelaajan jutussa oli mitään vikaa sen takia, ettei Puha ollut mikään ykkösen ystävä tai edes pelannut sitä loppuun. Kertoohan se jotain myös kakkosen vetovoimasta, että Puha oli kuitenkin pelistä todella innostunut, vaikkei ykkösen ylin ystävä ollutkaan. Vähän ot, mutta kyllä mä Puhaa toimittajana arvostan. Toimittaja tarvitsee kuitenkin muitakin avuja, kuin pelkän kirjoitustaidon ja Puhalla on ainakin kontaktit kunnossa. Tärkeä, tärkeä juttu.

Kai toi previkka tarjos enemmän sellasille ykkösen semi-ystäville ja vielä vähän epäileville, joita ei sitten spoilerit niin haittaa. Kakkosta kieli pitkällä odottaville saattoi olla previkasta enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vahvaa intopickia:

Uutta vanguard-gameplay-traileria pukkaa: IGN Video: Mass Effect 2 Xbox 360 Trailer - Vanguard Trailer

Ei mitään ihmeellistä mitä ei olla ennen nähty, mutta tällä kertaa selostuksen kera. Varsin mehevä classi shotgun-lähitaisteluun. Varmaan kuitenkin engineerillä aloitan, sillä haluan oman dronen!

Kuinka moni aikoo pelata ekan massan uudestaan läpi ennen kakkosta? Itseä vähän ärsyttää muutamat valinnat ja mietin pitäiskö koko roska vetää uudestaan läpi, mutta niin paljon muita pelejä tässä että eipä varmasti tuu vedettyä.

Joo ja toi Puha muutenkin minust heittää välil iha irrelevanttia läppää. Uncharted 2 vertaaminen on sama ku vertais toiminta leffoja vaikka LOTRiin. Miun puolesta peli saisi toimia ainoastaan jos laittaisi ekan mass effectin sisään, jonka jälkeen vasta kakkososa.

Verkkokaupassa möivät tätä kolmantena osana sarjasta, mutta ennakkotilasin silti.

En ole kyseistä juttua lukenut, mutta imo näen esimerkiksi Uc2-"vertauksen" enemmän mittapuuna naamojen animoinnille: Uncharted 2:n pelaajat (tai peliä tarpeeksi nähneet) tietävät, ettei liian hyvää naama-animointia ole odotettavissa, mutta hyvää kuitenkin. Jotenkin kovin sulkeutuneen ja suojelevan kuuloisia kommentteja tulee.
Spoilereista tosin samaa mieltä. Onhan sitä vaikea tehdä monen sivun juttua pelkillä gamepla-faktoilla näin tarinavetoisessa pelissä, että kyllä sen ymmärtää.

Mun viesteistä toi UC2-läppä lähti ja lähtikin samoin tein vähän käsistä. Eli vertailtiin tosiaan kasvoanimointia, ei muuta. Ei se kasvoanimoinnin vertailukaan tietysti reilua ole, mutta kai sillä oli tarkoitus antaa asialle jotain perspektiiviä. Kasvoanimaatio on varmaan todella jees, muttei kuitenkaan alan huippua (jota ilmeisesti edustaa sitten [putkijuoksu!] UC2]). Tuskin merkittävää parannusta ykkösestä, mutta itse en ainakaan löytänyt mitään valitettavaa ykkösen kasvoanimoinneista. Lähinnä huvitti Shepardin virne siinä vaiheessa, kun hän ehdotti threesomea.

Nephren:

Aika moni täällä on vetelemässä viimeisiä läpipeluitaan. Joohanh vetää vissiin kaks. :p Kunhan nyt ei väsyttäis itteään. Itse vedin viimoisen läpipeluuni viime vuoden puolella ja sitten sai jäädä Massa hyllyyn.

Nephren:

Vanhalla kovalevyllä oli kolme eri läpipeluuta ja nyt täytyi aloittaa uudella boxilla vielä yksi. Soldierilla mennään.

Mä en jaksa nyt massa1:stä alottaa uudelleen pelaamaan. Mulla on peli vedetty läpi adeptilla ja sillä mennään kakkosessa.

Sitten kun sillä olen pelin läpi vetänyt niin alotan puhtaalla hahmolla kakkosen alusta ja siinä on varmaan jotain kohtia jossa kysytään että miten ykkösessä sitten kävi niin niillä vekslaan mieleisen alun muille hahmoille.

Eihän kakkoseen siirry kuin ykkösen juonenkäänteet joten pääsen helpommalla kun ei tarvitse vetää peliä läpi montaa kertaa

siinä on varmaan jotain kohtia jossa kysytään että miten ykkösessä sitten kävi niin niillä vekslaan mieleisen alun muille hahmoille.
Tällaista ominaisuutta ei ole ainakaan paljastettu. Ollaan vain puhuttu, että tuoreet hahmot pelaavat eräänlaisen pelintekijöiden määrittämän kaanonin mukaan. Nämä pelintekijöiden valinnat on pyritty tekemään siten, että kakkonen olisi mahdollisimman helposti lähestyttävä uudelle pelaajalle. Voisin kuvitella sen tarkoittavan esim. tätä:

spoiler Massa ykkösestä:
Pelintekijöiden kaanoniin kuuluisi, että Wrex kuoli Virmirellä, koska uusien pelaajien olisi vaikea suhtautua "huimaan jälleennäkemiseen", minkä vanhat pelaajat kokevat kun tapaavat kakkosessa Wrexin, jos hän on elossa.

spoiler Massa ykkösestä:
Pelintekijöiden kaanoniin kuuluisi, että Wrex kuoli Virmirellä, koska uusien pelaajien olisi vaikea suhtautua "huimaan jälleennäkemiseen", minkä vanhat pelaajat kokevat kun tapaavat kakkosessa Wrexin, jos hän on elossa.
Vielä hienompaa olisi tietysti, jos ME2:ssa törmättäisiin Wrexiin, vaikka Shepard jo aikoinaan ne kolme haulikon latausta siihen lossauttikin. Oli se niin kova jätkä, että voisi vaikkapa pystyäkin siihen.

No aijaa, mun mielestä sit taas olis fiksuinta laittaa siihen joku prologi-keskustelu jossa pelaaja itse saisi dialogin kautta vaikuttaa siihen mitä periaatteessa ykkösessä tapahtui ellei kyseisellä henkilöllä ole talletusta ME1:stä. Ei olisi edes vaikea toteuttaa.

Tällä tavalla pääsisi tuo ominaisuus enemmän oikeuksiinsä, nythän se sitten olisi vain niiden etuoikeus jotka nyt sattumalta olisi pelannyt ykkösen läpi. Vaikuttaa itseään jalkaan ampumiselta. Pelintekijänä en laittaisi sitten koko "tuo talletuksesi ME2:een" -ominaisuutta edes mukaan jos kaikki eivät pääse hyödyntämään sitä jossain muodossa.

Periaatteessa uusia pelaajia rangaistaan tällä tavoin, jää paljon kokematta tiiätsä, ja jos haluaa kokea kaiken ME2:sta on henkilön pakko ostaa ME1, ei hyvä

No aijaa, mun mielestä sit taas olis fiksuinta laittaa siihen joku prologi-keskustelu jossa pelaaja itse saisi dialogin kautta vaikuttaa siihen mitä periaatteessa ykkösessä tapahtui ellei kyseisellä henkilöllä ole talletusta ME1:stä. Ei olisi edes vaikea toteuttaa.

Tällä tavalla pääsisi tuo ominaisuus enemmän oikeuksiinsä, nythän se sitten olisi vain niiden etuoikeus jotka nyt sattumalta olisi pelannyt ykkösen läpi. Vaikuttaa itseään jalkaan ampumiselta. Pelintekijänä en laittaisi sitten koko "tuo talletuksesi ME2:een" -ominaisuutta edes mukaan jos kaikki eivät pääse hyödyntämään sitä jossain muodossa.

Periaatteessa uusia pelaajia rangaistaan tällä tavoin, jää paljon kokematta tiiätsä, ja jos haluaa kokea kaiken ME2:sta on henkilön pakko ostaa ME1, ei hyvä

Just hyvä.
Kumarretaan ykköspelin ystäville. Aivan oikea meininki.

Just hyvä.
Kumarretaan ykköspelin ystäville. Aivan oikea meininki.

Entäs me joilla ykkösosan tallennukset ovat jääneet vanhan boxin kiintolevylle Eliteen päivitettäessä. Ei tosiaan olisi iso vaiva antaa muutamaa kriittistä päätöstä tehdä itse.

Ja ilmeisesti näin ainakin jossain määrin myös on:

"BioWare's Ray Muzyka has explained that Mass Effect 2 allows players to choose their backstory through dialogue options should they not have a Mass Effect 1 saved game to hand. The sequel will also take educated guesses at what you would have done."

How ME2 will work without ME1 save News | Eurogamer

Ilmeisesti sitten jonkinlaista valintaa on kuitenkin tulossa, mutta ei tietenkään jokaisesta pienestä yksityiskohdasta. Jää nähtäväksi.

Tuossahan on palloteltavana myös se, että mistä peli tietää onko savetuksia omaamaton henkilö pelannut ykköstä vai ei. Ei ykköstä pelaamattomille voida antaa mitään valintoja tehtäväksi, kun eivät tiedä mitä valitsevat. Tai sitten tulee pelin alkuun joku kyselyruutu, onko pelaaja pelannut ykköstä vai ei. Jää nähtäväksi.

Jää nähtäväksi.

Olihan Kotor2:n alussa dialogin kautta käytävä ykkösosan muisteluhetki jossa periaatteessa käytiin Revanin historiaa vähän läpi. Siinä samassa uusi pelaaja oppi vähän että mitä on tapahtunut ja sai vaikuttaa tuolla tavalla.

Ei tietenkään jokasestä pikku jutusta tule kysyttyä, mutta niistä suurimmista jotka olennaisesti vaikuttavat kakkoseen

ME2:n alussa kun sitä hahmoa tekee niin muistaakseni olen nähnyt tai lukenut että valittavissa olisi vaihtoehto josta saa ladattua Sheppardin databasen, eli siis sen vanhan saven. Eli peli ei automaagisesti tunnista onko ME1 talletus olemassa.

Hforad laittoikin jo tuon lainauksen, uskon että siitä tulee ihan hyvä systeemi. Ja eihän se haittaa ettei pelaajat periaatteessa tiedä mitä valintoja ottaa, Mass Effectissähän ei kuitenkaan ole niitä oikeita vaihtoehtoja, eikä sen puoleen vääriäkään. Koko taika piilee siinä että uudetkin pelaajat saavat mahdollisuuden kustomoida pelikokemuksen itselleen sopivaksi kokeilemalla.

Olisi erittäin tyhmää että Mass Effect fanaatikon kokonaispelikokemus on täysin erilainen ja paljon monipuolisempi kuin uuden pelaajan joka joutuisi tyytymään "tyhmistettyyn" ja aina samaan kokemukseen, eikö?

Pelit-lehdessäkin oli juttu, ja varsin asiallisesti oli alkutekstien jälkeen ala-otsikko siihen viittaavaa, että tulevassa tekstissä spoilataan ekoja tunteja. Siitä kiitollinen Honkalalle, ei siis tullut luettua kuin alku =)
Ilmeisesti kova ME1-fanikin tuo Tuomas.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom