Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Spoilerin alla kysymyksesi ja vastaukseni:

*Miten Shepardin mukana Lontoossa olleet ryhmäläiset ovat Normandyssä ja miksi Joker ohjaa Normandyä pois taistelusta?

- Minulla ei ollut. Monella on ollut, mutta yhtä lailla täällä on pelaajalla tullut kuollut Tali rakastelemaan hänen kanssaan ennen lopputaistelua. Jokaiselle hahmolle on animoitu loppuanimaatio, joten uskoisin kyseessä olevan vain bugi.

Lopusta...
Ei ole bugi, vaan romanssi-intressihän sinne saarelle laskeutuu. Paneehan se vähän ihmettelemään kirjoittajien taitoa, kun viimeisessä taistossa mukana olleet romanssitettu seksi-Ashley ja EDI ovatkin yhtäkkiä pelkuri-Jokerin kanssa paratiisisaarella.
Loppu oli surkea ja halpamainen, mutta se oli ihan looginen jatkumo pelisarjan jatkuvasti heikenneelle kirjoittamiselle. Ensimmäinen Mass Effect tuli pelattua valtavassa kiimassa 4 kertaa läpi, ME2 puoliväkisin kaksi kertaa ja tätä viimeisintä ei tarvitse edes harkita aloittavansa uudelleen. Todella hieno n. 250 tunnin matka ja katastrofaalinen loppu. Eniten harmittaa, että pelisarjan paras hahmo Wrex oli niin pienessä roolissa ensimmäisen ME:n dominoinnin jälkeen.
No...ei muuta kuin "Shut up and kiss me". :rolleyes:
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vihdoin läpi. :)

Tätä fiilistä on vaikea pukea sanoiksi. Haikeus on varmaan se päällimmäinen tuntemus, kun sain viimein loppuun tarinan, jota olen seurannut vuosia niin tiiviisti. Koko trilogia oli niin käsittämättömän hieno kokemus, että jotain siitä jää varmaan muistiin ihan sinne kuuluisaan kiikkustuoliin saakka. Ystävyys, uhraukset, sankaruus, huumori. Siinä jotain avainsanoja, jotka kuvaavat minulle Mass Effect -trilogiaa.

En näe tarpeen arvostella tai kehua mitään pelin osa-aluetta erikseen. Riittävää on sanoa, että minulle tämä oli hyvin tyydyttävä trilogian päätösosa alusta loppuun.

EDIT. Näin yön yli nukkuneena on kuitenkin pakko avata hieman sanaista arkkuani epäilemättä pelin kiistanalaisimmasta osiosta, eli lopusta:

Ensiksikin on pakko lähteä lopun alusta, eli nähdäkseni Shepardin kuolemanjuoksusta kohti sädettä wanhan arkkivihollisen Harbingerin (joka muutoin loisti poissaolollaan ME3:ssa) jakaessa punaista rakkauttaan taivaan täydeltä. Mielestäni koko viimeiseen tehtävään oltiin saatu ladattua aivan mahtavasti tunnetta. Tunnelmaa jaksettiin rakentaa ajan kanssa, kun Shepard pääsi keskustelemaan vielä viimeisen kerran kaikkien rakkaiden ystäviensä kanssa. Se, että yhteyden sai myös Jackiin, Gruntiin jne. oli kiva lisäys, vaikkeivat he messissä olleetkaan. Hammerin sitten edetessä kohti sädettä raskain tappioin, oli radioviesteissä viimein sitä epätoivoa, jota pelin maailmanlopun asetelma kaipasi. Shepardin juostessa väistellen Harbingerin sädettä, tuli pakosti fläsärinä mieleen ME1:n Mako-run kohti Conduitia, mikä lienee ollut tarkoituskin. Ympyrä sulkeutuu ja taas oltiin matkalla Citadeliin. Melkoisena shokkiyllärinä tuli, että Shepard sai osuman ja Coastin antaessa ymmärtää, että kaikki ovat kuolleet, oli tunnevyöry suht vahva, sillä ajattelin Liaran, Ashleyn ja Andersonin kuolleen.

Citadelissa vahva tunne jatkui raamatullisissa kuvastoissa, kun pahoin loukkaantunut Shepard raahasi itseään helvetillisistä ruumiskasoista ylöspäin kohti viimeistä tehtävää. Päähenkilön huono kunto oli toteutettu mielestäni hyvin ja supersotilaan näkeminen aidosti heikossa hapessa korosti sitä, että loppu on nyt lähellä. Andersonin, Shepardin ja Illusive Manin kohtaaminen oli odotettua, mutta kohtaus oli tehty hyvin. Citadelin kauneus kontrastina brutaalille kohtaamiselle, jonka kaikki osanottajat tekivät kuolemaa. Erityisesti Martin Sheeniltä todella vahva suoritus, kun aina tyynin laskelmoivan Illusive Manin valtasi raivoisa epätoivo, kun hän ei vain saanut Shepardia ymmärtämään. Andersonin rauhallinen kuolema Shepardin vierellä Maata katsellessa oli vanhalle soturille arvoisensa kuolema. Vanhan ystävän poistuessa mieleeni tuli fläsäri ME1:n ihan alusta, jolloin Anderson oli vielä Normandyn kapteeni. Pitkälle oltiin tultu.

Raamatullisissa merkeissä jatkettiin, kun verta yskivä ja selvästi kuoleva Shepard nousi taivaisiin hohtavalla alustalla ja taustalla paukutti Hackettin hieman hämmentynyt peitelty epätoivo, kun Crucible ei toiminutkaan. Shepardin noustessa taivaisiin, mieleeni tuli palavasti myös keskustelu Garruksen kanssa ennen Hammerin tehtävää, jolloin Shepard lupasi tälle katsovansa tätä sitten ylhäältä päin. Garruksen oma ehdotus oli, että he molemmat kuolisivat ja ryyppäisivät sitten yhdessä taivaassa. It's not your turn yet, old friend. It's mine., ajattelin. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että lojaalit ystävät, joista päällimmäisenä tulee mieleen ehkä juuri Garrus ja Joker, ovat kyllä ehdottomasti Mass Effectin suola.

Entäs sitten se aivan loppu? Jonkinlaista kohtaamista "ylemmän tason kanssa" osasin odottaa, kun pelin aikana oltiin vihjattu, että jokin ohjaa Reapereita ja ne ovat vain väline. Mielestäni tämä kohtaaminen ja sen repimät uudet kysymykset olivat loistava lopetus, sillä näin palattiin mystisyyteen joka Mass Effectistä puuttui siinä vaiheessa, kun vihollinen oli tunnettu, eikä siinä sinänsä ollut sellaista uhkaa tai kiehtovuutta, mitä ME1:n aikaan. Vaikka trilogia on rakennettu hyvin maanläheisten teemojen, kuten ystävyyden ja perus militaarimeiningin varaan, on kuitenkin pinnan alla koko ajan muhinut suurempi kysymys orgaanisten ja synteettisten suhteesta. Tätä ollaan käsitelty mm. Gethien ja EDIn kautta, mutta näin lopussa palattiin astialle hieman suuremmassa mittakaavassa.

Nähdäkseni loppu saattaa olla niin laajalti ei-pidetty sen takia, että se ei ole missään nimessä hyvä loppu. Ainakin minusta kaikki vaihtoehdot tuntuivat jollain lailla vinksahtaneelta, väärältä. Tämä epävarma tunne oli kuitenkin jotain niin mahtavaa verrattuna siihen kuinka mustavalkoista paatosta peli oli siihen mennessä ollut; Cerberus on paha, Illusive Man on väärässä ja Reaperit on tuhottava. Sotaan tättärää! Nyt asetelmaa ravisteltiin kunnolla, eikä oikein tiennyt mitä tehdä. Minusta on hienoa, että näin rakastetulle pelisarjalle uskallettiin tehdä näinkin rohkea loppu, eikä menty sen perinteisen avaruustaistelun kautta, joka sinänsä olisi ollut silmäkarkkina toki kiva nähdä.

Mitä sitten itse tein? Valisin synteesin, koska en halunnut tuomita EDIä ja Gethejä kuolemaan; Shepardini oli ollut ME2:sta lähtien sympaattinen synteettisiä kohtaan ja synteesi tuntui jotenkin epäpyhältä liitolta, jolla naiivi Shepardini yritti pelastaa kaikki. Jälkeenpäin minulle tuli kuitenkin mieleen kuinka helposti minua oltiin manipuloitu; jo se, että Catalystille oltiin annettu lapsen hahmo (ilmeisesti Shepardin muistista repäistynä), teki siitä heti jotenkin automaattisesti sympaattisemman ja uskoin sitä helpommin. Jos Catalyst olisi ollut joku Harbingerin äänellä mörisevä hirviö, ehkä destroy olisi ollut todennäköisempi valinta. Tässä vaiheessa tajusin, että minua oltiin pelaajana jossain määrin "indoctrinoitu", sillä suuri tunnekuohu lopusta ja sitten nämä yksinkertaiset psykologiset seikat johtivat siihen, että valitsin ehkä synteettisille mielekkäämmän lopun, jonka olisin tarkemman ajattelun myötä tehnyt. Mutta näin sen piti mennäkin, Shepard oli lopulta vain erehtyväinen ihminen ja minä sitä vielä suuremmin. Olemme houkuteltavissa, sillä tunnemme emmekä laske. Jos pelin lopetus pystyy tuottamaan tällaisia ajatuksia, oli se ehdottoman onnistunut verrattuna johonkin karkinkauniiseen, mutta sisältököyhään avaruusmättöön.

Shepard uhrasi itsensä ja galaksi on nyt jonkinlainen epäpyhä koneiden ja ihmisten ristisiitos. Jotenkin sopivan vinksahtanut lopetus ja jättää mukavan alavireisen fiiliksen. Happy ending olisi ollut tylsä, eikä sarjan arvoinen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

BioWare Announces Mass Effect 3: Extended Cut (NASDAQ:EA)

BioWare Announces Mass Effect 3: Extended Cut

REDWOOD CITY, Calif.--(BUSINESS WIRE)-- BioWare, a Label of Electronic Arts Inc. announced Mass Effect™ 3: Extended Cut, a downloadable content pack that will expand upon the events at the end of the critically acclaimed Action RPG. Through additional cinematic sequences and epilogue scenes, the Mass Effect 3: Extended Cut will give fans seeking further clarity to the ending of Mass Effect 3 deeper insights into how their personal journey concludes. Coming this summer, the Mass Effect 3: Extended Cut will be available for download on the Xbox 360® videogame and entertainment system, PlayStation®3 computer entertainment system and PC for no extra charge*.

Lisää videoo loppuun ja jonkinlainen epilogi, ilmainen DLC. Mielenkiinnolla odotan saadaanko tällä pelin loppu edes jotenkuten siedettävälle tasolle.

edit. tosin joutuu odottelemaan kesään asti...
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Lisää videoo loppuun ja jonkinlainen epilogi, ilmainen DLC. Mielenkiinnolla odotan saadaanko tällä pelin loppu edes jotenkuten siedettävälle tasolle.

edit. tosin joutuu odottelemaan kesään asti...

Mielenkiintoista nähdä mitä sieltä pukkaa. Lopustahan olisi tullut automaattisesti parempi jos siinä olisi ollut jonkinlaiset epilogit eri hahmoille, edes teksti sellaiset. Olisin ollut johonkin Kotor 2 tyyppiseenkin ratkaisuun aivan tyytyväinen.

Lopusta edelleen:
Onko tuohon Jokerin ja osan tiimistä rintamakarkuruuteen keksitty jo jotain järkevää selitystä? Mielenkiintoista kyllä nähdä tarttuuko Bioware, näihin outouksiin uudessa lopussa mitenkään

Loppu oli ok, en juurikaan tykkää siitä, mutten viitsi täysin dumatakkaan sitä. Nykyisenkin kaltainen loppu olisi ollut helppo toteteuttaa paremmalla tyylitajulla. Ja kyllähän pieni fani raivo nosta päätään kun mietitään mitä Bioware lopusta lupasi ja vertaa sitä siihen mitä lopulta tarjottiin.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mielenkiintoista nähdä mitä sieltä pukkaa. Lopustahan olisi tullut automaattisesti parempi jos siinä olisi ollut jonkinlaiset epilogit eri hahmoille, edes teksti sellaiset. Olisin ollut johonkin Kotor 2 tyyppiseenkin ratkaisuun aivan tyytyväinen.

Lopusta edelleen:
Onko tuohon Jokerin ja osan tiimistä rintamakarkuruuteen keksitty jo jotain järkevää selitystä? Mielenkiintoista kyllä nähdä tarttuuko Bioware, näihin outouksiin uudessa lopussa mitenkään

Loppu oli ok, en juurikaan tykkää siitä, mutten viitsi täysin dumatakkaan sitä. Nykyisenkin kaltainen loppu olisi ollut helppo toteteuttaa paremmalla tyylitajulla. Ja kyllähän pieni fani raivo nosta päätään kun mietitään mitä Bioware lopusta lupasi ja vertaa sitä siihen mitä lopulta tarjottiin.

Juuh, esim Dragon Age originsin epilogityyppinen loppukin oli aivan jees, kaikki ei mennyt välttämättä onnellisesti epilogissakaan mutta se kuitenkin sulki tarinan niin ettei jäänyt paskan makua suuhun. Tässä nyt on tietysti lentänyt kolmenvärinen paska tuulettimeen jo kertaalleen kun DAO:ssa oli heti se epilogiloppu ilman mitään hätäkorjauksia. Suuhun jäänyttä huonoa makua ei ole helppo huuhtoa pois.

Yllättävää kyllä että vaikka miten taiteellisella näkemyksellä perustellaan, on vaikea kuvitella ettäkö tuosta lopusta noussut paskamyrsky olisi tullut Biowarelle täytenä yllätyksenä. Tai sitten common sense on luultuakin harvinaisempaa.

Itse odotan dlc:tä varovaisen toiveikkaasti vaikkakin erittäin varauksella.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Erikoinen juttu kyllä tuo häthätään kyhättävä DLC. Tuskinpa tulee olemaan mikään timanttisuutta säteilevä laatutuote, kun noinkin nopeasti pukkaavat mokoman ulos. Ja mikähän lie slideshow se sitten tuleekaan olemaan kinemaattisine kohtauksineen. Tarvinneekohan siinä edes pädiä juurikaan, kun elokuvallisuutta pukkaa ruudulle. Noh, uutta kakkendaalimyrskyä odotellessa... :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Painelin tossa äsken pelin läpi ja pakko sanoa että loppua on mielestäni haukuttu turhaan. Eihän se mitään taidetta ole, mutta kolmen ja varsinkin viimeisimmän pelin aikana heränneet kysymykset saivat miellyttävän lopun.

Spoilerissa lisää lopusta ja synkkiä juonikuvioita. Ne jotka eivät ole pelanneet peliä (pelejä) läpi ja ne jotka vielä haluavat itsenäisesti pohtia asioita, älkää avatko.

Lopun valinta hetki oli itselleni varsin selvä, johtuen muutamista yksityiskohdista, joita varsinkin kolmos osassa viljeltiin, liittyen Reapereiden harrastamaan mielen hallintaan. Ainoa vaihtoehto oli mielestäni Reapereiden tuho. Seuraavassa linkissä varsin pätevä video (ehkäpä jo monille tuttu) tukemaan valintaa. Melkoisen pitkä pätkä, mutta suosittelen kiinnostuneita katsomaan kokonaan. Mass Effect 3 - Shepard's Indoctrination (NEW) - YouTube
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Erikoinen juttu kyllä tuo häthätään kyhättävä DLC. Tuskinpa tulee olemaan mikään timanttisuutta säteilevä laatutuote, kun noinkin nopeasti pukkaavat mokoman ulos. Ja mikähän lie slideshow se sitten tuleekaan olemaan kinemaattisine kohtauksineen. Tarvinneekohan siinä edes pädiä juurikaan, kun elokuvallisuutta pukkaa ruudulle. Noh, uutta kakkendaalimyrskyä odotellessa... :D
Sinänsä kunnioitettavaa, ja hyvä asia, että kaikesta omista valinnoista valittamisesta huolimatta pysyvät kannassaan eivätkä lähde itse loppua muuttamaan mihinkään suuntaan. Näyttäisi aika pitkälle siltä, että aikovat keskittyä juuri siihen, mikä minulla ja monella muulla on ollut pahin ongelma lopun suhteen. Lopun tapahtumillehan ei saanut mitään oikeaa kontekstia, vaan kaikki loppui aika yhtäkkiä. Minullahan ei ole tarinallisesti valittamista lopun suhteen, ja olisin ainakin aivan tyytyväinen vaikka tuo DLC olisi pelkästään lyhyitä epilogikohtauksia ilman mitään interaktiivisuutta. Oikeastaan toivon, ettei se mitään varsinaista pelattavaa enää sisältäisikään, peli saatiin jo loppuun.

Mutta se on kyllä myönnettävä, että ME3:n moninpeli pääsi yllättämään nurkan takaa toden teolla. Etukäteen kantani oli, että ei Mass Effect mitään moninpeliä kaipaa kun se on niin tiukasti yksinpeli, mutta nyt moninpeliin on tullut upotettua kymmeniä tunteja peliaikaa, ja kourallinen hahmoja on promotoitu yksinpelin war asseteiksi (moninpeliä pelaamattomille: kun moninpelin hahmoluokka saavuttaa tason 20 sen voi promotoida yksinpeliin war assetiksi, jolloin luokan taso resetoituu ykköseksi ja yksinpelin puolelle tulee pysyvästi 75 war asset -pistettä lisää tittelillä "N7 Special Ops Team"). En ole mitään nettiräiskintöjä aiemmin harrastanut, joten en tiedä miten hyvin tämänlainen hahmon levelointi ja parempien varusteiden kerääminen niihin vertautuu, mutta yllättävän addiktoivaa ja hauskaa se on, erityisesti tutulla porukalla. Tosin sitä mieltä olen edelleen, että moninpelin vaatiminen yksinpelin joidenkin loppujen saamiseksi on hieman huonoa harkintaa, ja toivon että jossain vaiheessa readiness ratingin putoaminen ainakin hidastuu merkittävästi jos ei ihan kokonaan lopu. Tai sitten pitää vain promotoida moninpelistä 15 hahmoa, jolloin on mahdollista saada kaikki loput myös 50%:n readiness ratingilla joskus aikojenkin päästä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tässä toisella pelikerralla olen päätynyt siihen, että Tuchankalla pelattava tehtävä on ehkä Biowaren kaikkien aikojen paras, ja osoittaa miten suvereenia jälkeä studio parhaimmillaan saa aikaan. Spoilereissa tarkempaa tekstiä, jos joku ei ole siihen vaiheeseen jostain syystä pelissä ehtinyt:
Cure the Genophage on loistoesimerkki Biowaren kyvystä käyttää vanhaa, luoda uutta ja tehdä kaikki upealla draamalla. Lähtökohtaisesti tarinankulkuun vaikuttaa, tapoitko Wrexiä ME1:ssä ja otitko talteen Maelonin genophage-tutkimusdataa ME2:ssa. Näin tehtävään on jo sisällytetty molemmissa edellisissä peleissä tehdyt valinnat. Lisäksi tehtävässä ratkotaan yhtä pelimaailman tärkeimmistä teemoista, kroganien ikuinen kamppailu olemattoman syntyvyyden ja heimosotien kaaoksen kanssa.

Tehtävä on viihdyttävä pelata, rachnit (jotka tuntuvat tosin hiukan irrallisilta) tarjoavat kohteita ammuskelulla ja toisaalta kroganien muinaisissa katakombeissa palloilu oli piristävää vaihtelua. Ajoittain arkkitehtuurista tuli jopa olo, että pelasikin Dragon Agea ja seikkaili deep roadseilla. Taistelu kulminoitui vielä kouralliseen bruteja, ja kaiken kruunasi älyttömän siisti ja oivaltava voimankoitos Reaperin ja Kalros-madon välillä.
Kaiken tämän jälkeen viritetään itse genophage-lääke Mordinin kanssa. Hyvis-Shepardilla pelatessa kohtaus oli varmaan koskettavin missään pelissä pitkään aikaan, kun Mordin vielä ennen hissiinmenoaan huomauttaa, että olisi ollut kiva tutkia niitä rantasimpukoita. Koko Mordinin sisäinen kamppailu ja syyllisyydentunto sai erinomaisen päätöksen, aiemmin sinänsä looginen mutta moraalisesti äärimmäisen kyseenalainen teko tuli perutuksi ja Mordin sai rauhan. Laulun katkeaminen keskenkaiken oli hieno lisä.

Pahis-Shepardilla tilanne oli vastaavasti älyttömän liikuttava, mutta eri syistä. Biowaren kirjoittajat eivät onneksi tehneet Shepardista kylmäveristä tappajaa, vaan päättäväisen universumin pelastajan, joka äärimmäisen vastahakoisesti pakottaa itsensä pysäyttämään Mordinin hinnalla millä hyvänsä. Pahis-Shepardin ja Mordinin keskustelu tornin juurella toi jälkimmäisen hahmoon vielä entisestään syvyyttä, tiedemiehelle epätyypillinen "I MADE A MISTAKE!" -huudahdus sopi tilanteeseen ja hahmon henkiseen skismaan älyttömän hyvin. Jollei selkään ampuminen tuntunut vielä tarpeeksi pahalta, niin lasi läikkyi viimeistään tornin huipulla Mordinin ryömiessä viimeisillä voimillaan, vaikertaen miten ei ole vielä valmis ennenkuin ruumis antoi periksi. Olo sekä paragon- että renegade-versioilla pelattuna oli tehtävän päätteeksi aidosti liikuttunut.
Pahis-Shepulla sai vielä lopuksi kuunnella kroganien ylistyspuheita ja kiittelyjä pieni pelko perseessä, ettei kukaan kyselisi liikaa Mordinista tai tajuaisi parannuskeinon olleen vilunkia.

Tiivistäen, Cure the Genophage onnistuu loistavasti ottamaan huomioon aiempien pelien ratkaisut, liittämään uusia valintoja ja päättämään yhden hahmon tarinan esimerkillisellä tavalla. Kaikki tämä on vielä kuorrutettu viihdyttävällä toiminnalla ja cutscene-videoilla. Viime aikoina parjattu Bioware osaa kyllä tehdä kirkastakin timanttia.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tiivistäen, Cure the Genophage onnistuu loistavasti ottamaan huomioon aiempien pelien ratkaisut, liittämään uusia valintoja ja päättämään yhden hahmon tarinan esimerkillisellä tavalla. Kaikki tämä on vielä kuorrutettu viihdyttävällä toiminnalla ja cutscene-videoilla. Viime aikoina parjattu Bioware osaa kyllä tehdä kirkastakin timanttia.
Tässä tehtävässä on kyllä mahdottoman paljon erilaisia lopputuloksia. On myös mahdollista, että Mordin selviää hengissä, mutta se vaatii että Wrex on kuollut ja Eve kuolee. Ainakin yksi lisämuuttuja on se, onko tehnyt Tuchankalla pomminpurkutehtävän.

Oma suosikkikohtaukseni, eli Quarianien ja Gethien juonikuvion päätös Rannochilla, on toinen vastaavanlainen valtavan paljon aiempia pelaajan päätöksiä yhteen vetävä tilanne. Tärkeitä muuttujia ovat ainakin Talin ja Legionin paikallaolo, lojaliteettitehtävät ja pelaajan päätös Geth Hereticien säilyttämisestä kakkosessa, sekä aikaisempien Rannoch-tehtävien tekeminen kolmosessa. Tämän lopputuloksen laskeminen on tiettävästi niin monisyistä, että jopa virallisessa pelioppaassa se on väärin. Itse sain ensimmäisellä (hyvis)kierroksellani ilmeisimmin parhaan mahdollisen lopputuloksen, jossa Legion saavuttaa täyden tietoisuuden ja uhraa itsensä jotta Quarianit ja Gethit saavat aikaan rauhan, Gethit palaavat käytännössä Quarianien apulaisiksi, ja Shepard saa sekä Quarianien että Gethien laivastot taakseen. Tämä oli ehdottomasti koko pelin tyydyttävin hetki ja hienoin kohtaus.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Jatkona RauskuS:n ja sph:n viesteihin:

Hienoja kohtauksia tosiaan nuo molemmat. Omassa pelissä erityistä painoarvoa valintoihin toi kriittisten hahmojen kuolemat aiemmissa osissa. Pelasin aikanaan kakkosen läpi ilman ekan osan tallennusta, joka jäi hajonneen boksin uumeniin. Wrex oli siis kolmosessakin jo kuollut. Legion ja Mordin puolestaan sattuivat olemaan juuri ne hahmot, jotka eivät selvinneet kakkosen lopputehtävästä, etenkin Mordinin menetys teki tosi pahaa aikanaan.

Siirrytään kolmososaan. Tuchanka-tehtävän lopputulema oli jokseenkin koko ajan selvä. Joku tuntematon krogan uhitteli muiden rotujen maksavan teoistaan, kunhan tauti on parannettu. Vastaavasti joku tuntematon salariani oli sitä tautia parantamassa. Selvät sävelet, kroganit ovat liian suuri uhka ja salariani valitettava sivullinen uhri. Silti päätös teki ihmeen häijyä. Jos Mordin olisi ollut mukana kehissä, en usko että olisin voinut tyyppiä selkään ampua, jolloin tauti olisi tullut siinä sivussa parannettua. Myöskään Wrexin uhittelut eivät taatusti olisi omassa päässä kuulostaneet yhtä pahalta kuin Wreavin.

Sama juttu Rannochilla. Kun piti valita virtuaali-Legionin ja Talin välillä, ei getheillä ollut mitään toivoa. Silti koko konekansan tuho oli epämiellyttävä lopetus tuolle tarinalle.

Tästä päästään siihen, miten Massat kuuluisi minun nähdäkseni pelata. Ei uusintoja jos päätösten seuraukset osoittautuvat kurjiksi tai joku menehtyy. Näillä mennään ja omien tekojensa seuraukset voivat tulla todellisiksi vasta paljon myöhemmin. Tässä kolmososa onnistui äärimmäisen hyvin; aiempien pelien tarinalinjat saivat selkeän päätöksen, joka todellakin riippui aiemmista teoista ja pelaajan henkilökohtaisista sidoksista hahmoihin. Loppu nyt oli mitä oli, mutta se ei silti poista matkan varrella koettuja hienoja hetkiä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Jatkona RauskuS:n ja sph:n viesteihin:

Hienoja kohtauksia tosiaan nuo molemmat. Omassa pelissä erityistä painoarvoa valintoihin toi kriittisten hahmojen kuolemat aiemmissa osissa. Pelasin aikanaan kakkosen läpi ilman ekan osan tallennusta, joka jäi hajonneen boksin uumeniin. Wrex oli siis kolmosessakin jo kuollut. Legion ja Mordin puolestaan sattuivat olemaan juuri ne hahmot, jotka eivät selvinneet kakkosen lopputehtävästä, etenkin Mordinin menetys teki tosi pahaa aikanaan.

Siirrytään kolmososaan. Tuchanka-tehtävän lopputulema oli jokseenkin koko ajan selvä. Joku tuntematon krogan uhitteli muiden rotujen maksavan teoistaan, kunhan tauti on parannettu. Vastaavasti joku tuntematon salariani oli sitä tautia parantamassa. Selvät sävelet, kroganit ovat liian suuri uhka ja salariani valitettava sivullinen uhri. Silti päätös teki ihmeen häijyä. Jos Mordin olisi ollut mukana kehissä, en usko että olisin voinut tyyppiä selkään ampua, jolloin tauti olisi tullut siinä sivussa parannettua. Myöskään Wrexin uhittelut eivät taatusti olisi omassa päässä kuulostaneet yhtä pahalta kuin Wreavin.

Sama juttu Rannochilla. Kun piti valita virtuaali-Legionin ja Talin välillä, ei getheillä ollut mitään toivoa. Silti koko konekansan tuho oli epämiellyttävä lopetus tuolle tarinalle.

Tästä päästään siihen, miten Massat kuuluisi minun nähdäkseni pelata. Ei uusintoja jos päätösten seuraukset osoittautuvat kurjiksi tai joku menehtyy. Näillä mennään ja omien tekojensa seuraukset voivat tulla todellisiksi vasta paljon myöhemmin. Tässä kolmososa onnistui äärimmäisen hyvin; aiempien pelien tarinalinjat saivat selkeän päätöksen, joka todellakin riippui aiemmista teoista ja pelaajan henkilökohtaisista sidoksista hahmoihin. Loppu nyt oli mitä oli, mutta se ei silti poista matkan varrella koettuja hienoja hetkiä.

Juuri nämä tehtävät saivat sen aikaan että pidän kolmosesta huomattavasti enemmän kuin kakkosesta. Näissä tehtävissä luodaan hienosti ainakin illuusio siitä, että tekemisilläsi on väliä. Hieman harmittavasti nämä tähtihetket on pedattu pelin alku ja keskivaiheille, jonka jälkeen lähdetäänkin jyskyttämään loppua kohti enemmän tai vähemmän raiteilla. Nuo tehtävät ovat tosiaan Biowarea parhaimmillaan. Olisiko kavereilla vain kuitenkin tullut puhtaasti kiire tuon lopun kanssa...

Sain muuten juuri Assasins Creed 2:den lopetettua ja sen hieman saman kaltainen WTF lopetus toimii tuhannesti paremmin. Pelaajan pää jää kysymyksiä täyteen, mutta lopetus on kuitenkin tyydyttävä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Ainakin yksi lisämuuttuja on se, onko tehnyt Tuchankalla pomminpurkutehtävän.

Kuis tämä vaikuttaa? En löytänyt netskusta tietoa, itse tein pommitehtävän ensin.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Kuis tämä vaikuttaa? En löytänyt netskusta tietoa, itse tein pommitehtävän ensin.
Wikian mukaan tehtävän tekemättömyys aiheuttaa Even kuoleman pommin räjähdyksessä. Toinen vaihtoehto saada Eve hengiltä olisi tuhota Mass Effect 2:ssa Maelonin tutkimustiedot, jolloin tiedot Genophagen parantamiseksi jäävät puutteellisiksi.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Tosiaan...

<spoilereita sieltä sun täältä>
myös Gethien ja Quarianien välienselvittely Rannochilla oli Tuchankan ohella ME3:n parasta antia, harmittaa ettei pelin loppu yltänyt vastaavaan erinomaisuuteen. Erityisesti seikkailu virtuaalimaailmassa ja historianoppitunnit lämmittivät sydäntä. Myös ns. "paras" lopetus tuntui tosi kivalta, vaikkakin jo melkein siirappiselta gethien ryhtyessä hövelisti laittamaan quarianien taloja pystyyn.
Toisaalta Mordinin tarinan päätös oli omaan makuun paremmin kirjoitettu kuin Legionin. Molemmat olivat suosikkihahmojani ME2:n uudesta kaartista, mutta jälkimmäisen henkilökohtainen uhrautuminen tuntui aavistuksen pakotetulta, kun Mordinin meininki taas oli selvästi sellainen että genophage parannetaan tai kuollaan sitä yrittäessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Lopun ryöpytys saa jo aivan absurdeja piirteitä. Linkki Eurogamerin uutiseen, jossa Better Business Bureau ottaa kantaa siihen johdatteliko kolmos mässyn mainonta kuluttajia harhaan.

Nyt kun olen vähän pohtinut tuota alternate ending lopetuksen tuloa, niin onhan se aivan saatanan surullista, että faniraivo saa firman muokkaamaan pelin loppua. Jotain ryhtiä Bioware, seisoisitte nyt edes te loppunne takana. Itsekkin kaipailin epilogeja peliin, mutta tässä vaiheessa kun housut on jo näin märät, niin ei pidättäminen oikein maksa vaivaa. Bioware ei voi muuta kuin hävitä tässä. Nyt kun tämä menee läpi, niin saamme vain jännityksellä odottaa mitä internetin idioottilauma seuraavaksi vaatii.

E: US Federal Trade Commission-->Better Business Bureau, väärin mainittu.
Kyllä tuo ihan viraston kanta on, ei siis voida ohittaa yksityishenkilön kantana. Ei tuollaisessa asemassa voida tulla huutelemaan omia mielipiteitä virallisen kannan ohi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

No ei nyt aivan noinkaan. Better Business Bureaun jäsen kommentoi pelin mainontaa yksityishenkilönä, ei kuluttaja-asiamiehen ominaisuudessa.

Mitä tuohon Extended Cut - DLC:hen tulee, niin eipä tuo juurikaan eroa normaalikäytännöstä elokuvien parissa. Onko selkärangattomuutta muuttaa elokuvan loppua yleisön mielipiteen perusteella ennen elokuvan julkaisua? Ja miten kyseinen käytäntö on yleisesti hyväksyttyä, jos julkaisun parantelu jälkikäteen onkin kaikinpuolin arveluttavaa?

Edit. Peelo: siteeraus linkkaamastasi uutisesta: "Though just a blog post and not an official judgment from the organisation, Stephens did call on publishers to take more care when crafting marketing soundbites. "

Yksityishenkilön mielipide siis. Mutta mikä on tuo mainitsemasi "virallinen kanta"? Ilmeisesti mikään kuluttajansuojataho Amerikan mantereella ei ole vielä ottanut virallisesti kantaa mihinkään, mikä liittyisi vähänkään Mass Effect 3:een. Mikä on mainitsemasi "tuollainen asema"? Virkamies virastossa? Aika hurjaa. Valtion, kirkon tai kunnan palveluksessa olevilla ihmisillä ei saa olla mielipiteitä, tai jos saakin, niin ne ovat ko. henkilön työnantajan mielipiteitä - siis virallisia lausuntoja?

Ja jälleen viittaus elokuvateollisuuteen: Tiedäthän kun niissä kommenttiraidoissa kerrotaan, että mielipiteet ovat henkilön omia eivätkä välttämättä vastaa yhtiön näkemystä? Kyseinen disclaimer pitänee paikkansa elokuvien ulkopuolellakin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Nyt kun olen vähän pohtinut tuota alternate ending lopetuksen tuloa, niin onhan se aivan saatanan surullista, että faniraivo saa firman muokkaamaan pelin loppua. Jotain ryhtiä Bioware, seisoisitte nyt edes te loppunne takana.
Eikös ole nimenomaan alleviivattu, että loppu ei muutu ja Bioware seisoo tiukasti sen takana, vaan tulee lisää selitystä ja selkeyttä jonkinlaisten epilogikohtausten muodossa. Biowaren blogissa on selkeässä kysymys-vastaus -muodossa kuvaus siitä, mitä tuo "Extended Cut" on ja mitä se ei ole: Mass Effect 3 Extended Cut | BioWare Blog

Mitä tuohon Extended Cut - DLC:hen tulee, niin eipä tuo juurikaan eroa normaalikäytännöstä elokuvien parissa. Onko selkärangattomuutta muuttaa elokuvan loppua yleisön mielipiteen perusteella ennen elokuvan julkaisua? Ja miten kyseinen käytäntö on yleisesti hyväksyttyä, jos julkaisun parantelu jälkikäteen onkin kaikinpuolin arveluttavaa?
Elokuvavertaus on kieltämättä mielenkiintoinen. Koeyleisöjen käyttäminenhän on Hollywoodissa aivan jokapäiväistä, ja niiden perusteella elokuvia muokataan paljonkin, eikä vain leikkausta muuttaen hahmojen näkymismääriä palautteen mukaan, vaan kuvataan kokonaan uusia kohtauksia ja olemassaolevia uusiksi. Niiden lisäksi on myös esimerkkejä elokuvista, joiden loppua on muutettu jälkikäteen, tosin niissä taitaa useimmiten syynä olla studion sekaantuminen asioihin. Esimerkiksi legendaarinen Blade Runner sai alkuperäiseen teatteriversioonsa onnellisen lopun studion vaatimuksesta, mutta se ei ollut Ridley Scottin aikomus, ja loppu muutettiin varhaisversion mukaiseksi avoimeksi myöhemmin Director's Cutissa ja Final Cutissa.

Yksi hauska esimerkki on Duke Nukemin yhtenä esikuvana toiminut Army of Darkness, johon myös studio halusi vähemmän synkän lopun. Lopulta sekä alkuperäistä että uutta loppua käytettiin eri puolilla maailmaa niin teatterissa kuin eri kotivideoversioissa. Molemmilla lopuilla on kannattajansa. Hieman samantyyliseen lopputulokseen mutta eri syistä päätyi kasarikomedia Clue, johon kuvattiin kolme erilaista loppua eri murhaajilla, ja elokuvateatterit saivat sattumanvaraisesti vain yhden lopun esitettäväkseen.

Jos jotakuta kiinnostaa nähdä miten pitkälle elokuva muotoutuu leikkausvaiheessa suosittelen katsastamaan Terry Gilliamin loistavan Brazilin eri versiot. Alkuperäinen versio on hieman päälle 130 minuuttia erittäin synkällä lopulla, mutta Amerikassa joku tuottajasankari leikkasi "amerikkalaiseen makuun sopivan" 40 minuuttia lyhyemmän ns. Love Conquers All -version, jossa on paitsi onnellinen loppu myös käytännössä hyvin erilainen juoni tasan samasta kuvamateriaalista. Jotkut kovapäiset "taiteilijat" sitten muuttavat elokuviaan itse mielensä mukaan vaikka kukaan muu ei sitä haluaisi, *köh*Star Wars*köh*.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom