Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 3 - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Moninpeliä pitää toki vielä pelata ja odotan siltä aika paljon sen pohjalta, mitä olen vähän lukenut.
Moninpelin aloittaminen "vasta" näihin aikoihin ei ole välttämättä mitenkään huono ajatus. Varustus on toki hieman karumpi kuin meillä N7-ratingin tuhanteen hakanneilla, mutta ainakin on heti tarjolla valtavasti paljon suurempi varustearsenaali, mm. gearit eivät olleet mukana alussa ollenkaan. Pari viikkoa sitten tulleessa DLC:ssä tuli kokonaan uutena ominaisuutena myös challenget. Niin paljon kuin se meitä 150+ tuntia moninpeliin laittaneita harmittaakin, kaikki challengeissa olevat asiat lähtevät nollasta, retroaktiivisesti tilastot ottamalla minullakin olisi varmaan puolet jo tehtynä. Paljon todella ärsyttäviä bugeja on myös korjattu, kuten surullisenkuuluisa Bansheen välittömästi tappava magneettikoura, ja hyvin pitkälle voisi sanoa että moninpeli on nyt sitä, mitä sen olisi pitänyt olla alusta asti. Myös sekä hahmo- että karttamäärät ovat nykyään yli kaksinkertaiset siitä mitä olivat julkaisussa, ja kaiken saa ilmaiseksi. Moninpeli myös elää ja voi hyvin iästään huolimatta, koska sitä ylläpidetään ahkerasti, ainakin boksin puolella pelaajia riittää ja erikoistavoitteita tarjoavat viikonloppuoperaatiot ilmeisesti yleistyvät jokaiseen viikonloppuun challengejen myötä. Tasapainoa säädetään viikottain, ja samalla mahdollisesti avataan uusia aseita ja hahmoja joita voi varustepaketeista saada. Viimeisimmän DLC:n mukana tuli tulevaisuuden varalle peräti 12 hahmoa joita ei heti avattu.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Itse yritän vain unohtaa sen lopun ja nauttia peleistä muuten. Extended cut, From Ashes ja DLC:t ovat pelaamatta, eli ehkä seuraava pelikerta vähän siloittelee arpia.



Tämä taisi tapahtua siinä Collector's edition -sarjakuvassa, jonka omistan mutta on vieläkin lukematta :rolleyes:

Yksi Extended cut -kierros itsellä takana. Vaikkei se tee ihmeellisempiä muutoksia loppuun sinänsä, vei se asioita enemmän loppuun asti. Ilman EC:tä itsekään en välttämättä olisi uusintakierroksella. Ehkä vähän alkuperäisen lopun tuomasta shokista kertoo se että kun ensimmäinen ME3-kierros oli takana, siitä seuraavan kerran käynnistin minkään pelin tähden xboxin vasta kuuden viikon päästä (ja meikäläisellä jo kahden päivän tauko on pitkä...). Vanha mies ja pienet murheet mutta minkäs teet... Se etu tuosta oli että ehti hyvin katsomaan kertyneitä tv-sarjabokseja pois alta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Nyt on itsellä vihdoin Mass Effectit pelattu. Mun mielestä 3 oli trilogiasta selkeästi paras peli ja ihan eri tasolla pelillisesti kuin 2 ensimmäistä. Sopivassa suhteessa roolipelielementtejä, tarinankerrontaa ja räiskintää. Taistelukohtaukset oli todella mukaansatempaavia verrattuna edellisten osien kankeuteen ja planeettojen skannaus sekä aseiden muokattavuus oli toteutettu sujuvasti. Tarinakin oli paljon sujuvampi kuin kakkosen tylsät lojaalitehtävät. Olihan tää aivan mieletön kokemus, pelasin tätä peliä joka ilta kunnes sain sen päätökseen. 1 ja 2:sen kanssa meni useampi viikko kun aina välillä kyllästyi ja tuli taukoja mutta kolmosta ei vaan millään olis malttanut päästää hyppysistä hetkeksikään. Vuoden 2012 paras peli mulle ja yks parhaita pelejä koskaan mitä oon pelannut.

Loppu oli mun mielestä ihan hyvä, en ymmärrä nillitystä. Ehkä moni valittaa vaan siksi että ei saanutkaan rautalangasta väännettyä Hollywood loppua missä Shepard olis valinnut että otanko vaimoksi Ashleyn vai sen toisen ja elänyt elämänsä onnellisenä loppuun Reaperien tuhottua. Mun mielestä loppu oli sopivan simppeli ja jätti vähän kysymyksiä mikä on vaan hyvä asia.

Olis kiva että muutkin pelit jaksais panostaa tarinaan yhtä paljon kuin tässä. Liian monet pelit ovat liian tasapaksuja ja itseään toistavia. Toivottavasti tällaisia pelejä tulee lisää tulevaisuudessa.
 
Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Omasta mielestäni me3:n on yks parhaita yksinpelikokemuksia! Todella hyvin tehty, tarina iski, kuin tuhat wattinen salama.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Loppu oli mun mielestä ihan hyvä, en ymmärrä nillitystä. Ehkä moni valittaa vaan siksi että ei saanutkaan rautalangasta väännettyä Hollywood loppua missä Shepard olis valinnut että otanko vaimoksi Ashleyn vai sen toisen ja elänyt elämänsä onnellisenä loppuun Reaperien tuhottua. Mun mielestä loppu oli sopivan simppeli ja jätti vähän kysymyksiä mikä on vaan hyvä asia.
Minulla on käsitys, että moni ei valittanut lopusta niinkään sisällön vuoksi, kuin sen vuoksi että siinä on pelkistetty monivalinta, joka "unohti" kaikki aiemmat päätökset ja muka hylkäsi pelien hengen. Kaikki aiemmat päätökset tulevat mukaan lähinnä military strengthinä, joka vaikuttaa lähinnä siihen mitä yleensä voi valita. Valitus on osin varmasti periaatteellista, erityisesti sen jälkeen miten loistavasti ja monisyisesti Tuchanka ja Rannoch käsiteltiin, mutta en minä sitä silti pysty täysin ymmärtämään.

Moninpelistä kiinnostuneille, vielä tänään on tarjolla Mass Effectin viisivuotistaivalta juhlistavan N7-päivän (November 7) kunniaksi jokaiselle moninpeliin loganneelle ilmainen ultra rare ase, vain hakemalla loyalty pack moninpelin kaupasta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mun mielestä 3 oli trilogiasta selkeästi paras peli ja ihan eri tasolla pelillisesti kuin 2 ensimmäistä. Sopivassa suhteessa roolipelielementtejä, tarinankerrontaa ja räiskintää.

Kyllähän pelillisiä juttuja on hiottu aika paljon kolmoseen - myönnetään, mutta tietysti eka peli oli aika erilainen kuin ME2 tai ME3 ylipäätään (ne olivat räiskintää pienillä rpg-mausteilla - ekassa oli enemmän toisin päin). Vaaka on kallistunut koko ajan yksinkertaisempaan toimintaan, mikä ei mielestäni ole täysin hyvä juttu.

Omasta mielestä eka oli paras kokonaisuus, kakkonen mielenkiintoinen juuri tuon "kerätään tiimi" -aspektin ansiosta (lojaalitehtävät ym siinä mielessä aivan perusteltuja) ja kolmosessa sitten haluttiin vetää kaikki maaliin vähän vaihtelevalla menestyksellä ja osin kiireellä. Tavallaan ainakin tarinan puolesta (vaikka itse pelimekaniikkaa on hiottu koko ajan) on aina vaikeampi tehdä se "päätösosa" joka kyllä aika pahasti näkyi kolmosessa. Valitettavasti.

Ehkä moni valittaa vaan siksi että ei saanutkaan rautalangasta väännettyä Hollywood loppua missä Shepard olis valinnut että otanko vaimoksi Ashleyn vai sen toisen ja elänyt elämänsä onnellisenä loppuun Reaperien tuhottua.

Tästä on kirjoitettu puolin ja toisin aivan hemmetisti ja lopussahan ei oikeasti ollut tarjolla vain kahta vaihtoehtoa: Nykyinen sekoilu ja "happy ending". Monta välimuotoa olisi voitu loppuun laittaa.

Ja pointti ei ole se että porukka halusi vain happy endingin (vaikka onhan se kohtuu typerää
tapattaa päähenkilö
tämän tyyppisessä saagassa). Moka oli nimenomaan siinä ettei mitään järkeviä vaihtoehtoa oikeastaan annettu (osa periaatteessa valitsi "arvaamalla") eikä loppua ylipäänsä suhteutettu siihen "matkaan" (ja lukuisiin valintoihin, päätöksiin ja sosiaalisiin suhteisiin) minkä pelaajat tekivät kolmen pelin aikana. Osa tietysti tykkää että
valitaan joku hassun värinen valo avaruuspojalta
, mutta itselle se ei riittänyt. Karmea pettymys. Vieläkin itkettää, ei vain pääse yli. :(
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Minulla on käsitys, että moni ei valittanut lopusta niinkään sisällön vuoksi, kuin sen vuoksi että siinä on pelkistetty monivalinta, joka "unohti" kaikki aiemmat päätökset ja muka hylkäsi pelien hengen.

Ja ne juoniaukot! Herranjumala jos minulla osuu ensimmäisellä katselu/peli kerralla juoniaukkoja silmään niin ne on kyllä silloin Vantaan kokoisia aukkoja. Ja Mässyn loppu oli näitä täynnä.

Oikeastaan nyt kun läpipeluusta on kulunut puolivuotta ja on hieman ehtinyt rauhoittua niin tuo loppu vituttaa vielä enemmän... Onneksi Extended Cut odottaa vielä läpäisyä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Mulla on se teoria, että ME-sarjan tietty tuottaja (lähinnä Casey Hudson) kyllästyi koko sarjaan ja sen tuomiin paineisiin (kuitenkin vuosia takana sarjan parissa) tavallaan "väärällä hetkellä" ja heitti sellaiset varmaan ihan pätevät loppuratkaisut (omat JA tiimin) roskakoriin ja päätti lopettaa trilogian yksin ikään kuin tyyliin "kill your darlings". Eli tehdään sitten sellainen loppu ettei ainakaan syytetä siitä että se olisi jotenkin "platku" tms (EDIT: tai se kuuluisa "happy ending"). Tehdään sitten sellainen loppu joka jakaa rankasti ihmisiä, tuo intohimoista debattia ja monimuotoisia tulkintoja. Oli miten oli, niin lopulta se kuitenkin tehtiin pelaajien ja varsinkin fanien kustannuksella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Cobretti kyllä tiivisti hienosti kahdessa viestissään minun tuntemukseni sarjasta. Kolmonen on sarjan kaunein ja sujuvin peli, mutta aivan liian simppeli ja suoraviivainen ollakseen näin hienolle pelisarjalle kunniaa tekevä päätösosa.

Ja ne juoniaukot! Herranjumala jos minulla osuu ensimmäisellä katselu/peli kerralla juoniaukkoja silmään niin ne on kyllä silloin Vantaan kokoisia aukkoja. Ja Mässyn loppu oli näitä täynnä.

Oikeastaan nyt kun läpipeluusta on kulunut puolivuotta ja on hieman ehtinyt rauhoittua niin tuo loppu vituttaa vielä enemmän... Onneksi Extended Cut odottaa vielä läpäisyä.

Ja sitten vielä tämä. Minullakin on vielä extended cut pelaamatta, ja ehkäpä nämä tarina-dlc:tkin tulee hankittua PC:lle. Viikonloppuna viimeistelin ykkösen ja nyt mennään kakkosessa, mutta ei se vaan tunnu samalta kun edessä oleva pelottaa. :(
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Njoo makuasioitahan nämä ovat. Mun mielestä vaan 1 & 2 osa eivät olleet mitään kovin päräyttäviä pelejä vaikka ihan hyviä olivatkin. Molemmissa oli hyvien asioiden lisäksi liikaa huonoja asioita jotka ainakin mulla haittasi pelikokemusta. Kokonaisuudessaa aika epätasaisia pelejä. Itse en mikään roolipelien suurin ystävä ole mutta en myöskään sellaisten pelien missä on pelkkää räiskintää räiskinnän perään ilman mitään juonta. Siksi kolmonen toimi mulle hyvin koska siinä oli mun makuun sopivasti räiskintää ja roolipeliä sekä vahva tarina ja elokuvallinen ote. Ei tämä saaga nyt mitään lähtemätöntä vaikutusta minuun tehnyt mutta kolmonen oli kyllä mulle parhaita pelejä mitä oon pelannut.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

tuli tosi kiva hetki tossa äsken pelatessa ku olin engi quari femalella liikenteessä geth silverillä.
niin varsinainen ongelma oli se et mä en nähny vihollisia mutta niitten ammuskelun näin vaan :D
onko kyseistä tapahtunu muilla? :D
ja oliko se hetkellinen bugi? Ò_ó
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

tuli tosi kiva hetki tossa äsken pelatessa ku olin engi quari femalella liikenteessä geth silverillä.
niin varsinainen ongelma oli se et mä en nähny vihollisia mutta niitten ammuskelun näin vaan :D
onko kyseistä tapahtunu muilla? :D
ja oliko se hetkellinen bugi? Ò_ó

Eiköhän ollut ihan vaan hetkellistä. Ainakin sillon kun vielä jaksoin ME3:n moninpeliä tahkota enemmänkin, riitti noita erikoisia bugeja ihan viihdykkeeksi asti. Melko yleistä ainakin oli, että roundin loputtua kaikkien kanssapelaajien aseet jäivät ampumisvaihteelle, eli suuliekki näkyi koko ajan, vaikka tuskin sentään jokainen pelaaja intoutui lippaita tyhjentämään.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Eiköhän ollut ihan vaan hetkellistä. Ainakin sillon kun vielä jaksoin ME3:n moninpeliä tahkota enemmänkin, riitti noita erikoisia bugeja ihan viihdykkeeksi asti. Melko yleistä ainakin oli, että roundin loputtua kaikkien kanssapelaajien aseet jäivät ampumisvaihteelle, eli suuliekki näkyi koko ajan, vaikka tuskin sentään jokainen pelaaja intoutui lippaita tyhjentämään.

joo ja nyt lähin samaa kenttää vetään niin nyt näky viholliset mutta ne taas sit warppaili eteen päin ja skillit meni vastustajien lapi jne kaikkee kivaa :D
alkaa kyrsii se kenttä :D en muista tasan tarkkaan nyt sitä :D mut olisko ollu firebase hydra :D
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Alkuviikosta ilmestynyt Omega-laajennus sai KonsoliFINissä pikasyynin ja -tuomion:

Mass Effect 3: Omega (DLC) - Jutut - XboxFIN

Ei ole vielä Massa 3:n kohdalla saavutettu Lair of the Shadow Brokerin (tai fantsupuolella Awakeningin) tasoa. Omega varsinkin on 1200 MS-pisteellä kauheaa ryöstöä.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Omegan dumaaminen ei ole kovin hyvä merkki, sillä dlc:n tehtaili Bioware Montreal, joka on nyt käsittääkseni koko ME-sarjasta vetovastuussa. Aiempaa studion työtä on ME3:n moninpeli, joka vaikkakin on otettu hyvin vastaan, ei varsinaisesti edusta Mass Effectin core-kokemusta. Nyt kun olisi ollut mahdollisuus näyttää mitä osaavat yksinpelipuolella, tuloksena oli ilmeisesti aika pannukakku.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Kyllähän tästä Omegastakin joissain kohdin ja jossain määrin tyydystystä sai, mutta kaikin puolin heikompi kokemus tämä oli kuin Leviathan. Mitään järkeähän näiden hinnoittelussa ei kyllä ole.

Ainakin tässä on Montrealin tiimillä nyt mahdollisuus ottaa palautteesta opikseen ja toivottavasti älyävät käyttää sitä hyväkseen sarjan varsinaista seuraavaa osaa tehdessään.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Omegan dumaaminen ei ole kovin hyvä merkki, sillä dlc:n tehtaili Bioware Montreal, joka on nyt käsittääkseni koko ME-sarjasta vetovastuussa. Aiempaa studion työtä on ME3:n moninpeli, joka vaikkakin on otettu hyvin vastaan, ei varsinaisesti edusta Mass Effectin core-kokemusta. Nyt kun olisi ollut mahdollisuus näyttää mitä osaavat yksinpelipuolella, tuloksena oli ilmeisesti aika pannukakku.

Mulla on semmoinen muistikuva että tuo Montrealin studio olisi vastuussa aika monesta muustakin Mass Effect-sarjan DLC:stä?
 
Mulla on semmoinen muistikuva että tuo Montrealin studio olisi vastuussa aika monesta muustakin Mass Effect-sarjan DLC:stä?
"We started by building about half the cinematics for ME2, then most of its N7 missions, and finally we played an important role in the development of much of its post-release content. Then on ME3, we took charge of the multiplayer portion as well as making significant contributions to the single-player campaign. Most recently, we built a large piece of DLC that will be released on November 27 and that you know under the name of Omega."
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

"We started by building about half the cinematics for ME2, then most of its N7 missions, and finally we played an important role in the development of much of its post-release content. Then on ME3, we took charge of the multiplayer portion as well as making significant contributions to the single-player campaign. Most recently, we built a large piece of DLC that will be released on November 27 and that you know under the name of Omega."

Toivottavasti mahdollisimman moni jättää tämän "hyllyyn", sillä kyllähän tuo Biowaren jo aikaisemmin aika nihkeä DLC hinnoittelu on nyt jo edennyt järjettömän puolelle. Toki itsekkin tämän aion sitten hankkia kun tämän hintalappuun lisätään -50%. En tosin ole varma saanko edes silloin rahoilleni vastinetta.
 
Vastaus: Mass Effect 3 [PS3/X360] - Biowaren avaruusseppojen mehustelua

Vieläköhän kannattaisi tuo ykkösosa hankkia kun se viimein pleikkarillekkin on? 2 ja 3 on kylläkin läpi pelattu.
 
Ylös Bottom