Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect - BioWaren toimintarope

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect - BioWaren toimintarope

Hyvä pojat. Jatkakaa samaan malliin.

<tärkeää tietoa spoiler-tagien oikeaoppisesta käytöstä>
Seuraava, joka käyttää spoiler-tagia ilman kelvollista selitettä, saa tyhmähatun lisäksi keltaisen kortin.

Tulipa vihdoin korjattua tämä epäkohta ja pelattua Mass Effect läpi. Eka pelikerta jäi silloin julkaisun aikoihin kesken, kun peli bugasi muutaman tunnin pelaamisen jälkeen niin, että olisi joutunut aloittamaan alusta.

Itse pelasin lähinnä vain pääjuonen, koska sen verran olin sivutehtävistä lukenut, että tiesin, että oma kokemukseni pelin kanssa vain kärsisi, jos lähtisin niitä suorittamaan. Varmasti monelle suorastaan pyhäinhäväistys, että pelasin läpi yhdeksässä tunnissa, mutta itseäni sen verran tunnen, että nuo sivutehtävät olisivat monotonisuudessaan ja köyhyydessään laskeneet fiilistä huomattavasti. Nyt sai imeä koko tarinan kunnolla ja tulikin lähes yhdellä istumalla pelattua koko peli.

Graafisesti peli on edelleen oikeastaan vaikuttava, jos frameratea ei oteta huomioon. Teknisesti ei niinkään, mutta kyllä koko maailma on helvetin hienosti kasattu.
Musiikki sopii tunnelmaan aivan täydellisesti ja äänimaailma muutenkin hyvin kasattu loistavaa ääninäyttelyä myöten. Subbarille annettiin myös todella hyvin töitä, alue, joka monessa pelissä jää hyödyntämättä.
Tarina oli hahmoineen ja koukeroineen kiinnostava ja todellakin mukaansatempaava alusta loppuun.
Taistelusysteemi vaikuttaa todella hyvältä ja monipuoliselta. Siis siinä mielessä, että itsehän olen pelannut vain kerran läpi ja perus-soldierilla, mutta mitä nyt vähän tutustuin pelaamisen jälkeen netissä muihin luokkiin, niin aika lailla erilaisia kokemuksia saa aikaiseksi. Jos olisi enemmän aikaa käytössä, niin tulisi varmasti tahkottua kaikki vaikeimmatkin vaikeusasteet, jotka vielä selvästi syventävät taistelua ja muutamalla muullakin luokalla tulisi pelata. Nyt siis soldier ja normal, ihan vain siksi, että halusin tosiaan kokea tuon maailman ja tarinan. Siltikin oli hauskaa taistelun parissa, saati sitten, jos syventyisi systeemiin enemmän.

Siinä mielessä hieno peli, että huomattavan erilaisia kokemuksia pystyy tarjoamaan. Syventyjille on juuri nuo vaikeusasteet ja monta eri luokkaa sekä lisäplaneettojen koluaminen ja toisaalta myös pelkkä pääjuonen pelaaminenkin on todella tiukka ja antoisa kokemus.

Loistava peli, todella mahtava kokemus. Sanoisin, että sellainen 9-/10 arvosana omalla random-skaalalla. Muutama läpipeluu lisää vaikeammilla vaikeusasteilla lisäisi vielä kokemusta varmasti sinne 9,5/10 asteelle, mutta erityisesti frameraten ongelmat yhdistettynä temppuilevaan tekoälyyn ja heikkoon inventaarioon estäisivät itselle sen täyden kympin kokemuksen, johon pelillä muuten on kaikki potentiaali. Kömpelö save ja tekstuurien pomppiminen eivät ole niin isoja ongelmia, että ottaisivat kokonaisuudesta loppujen lopuksi yhtään mitään pois ainakaan omalla kohdallani.

Ja aina hyvän pelin merkki on se, että peli ja tapahtumat jäävät pyörimään mieleen vielä hyvän aikaa pelaamisen jälkeen, eikä unohdu samalla sekunnilla, kun levyn ottaa pois koneesta. ME:ssä näin ehdottomasti kävi ja prkl voi se olla, että vielä joutuu uudelleen palaamaan pelin ääreen, vaikka tuntuu sille, ettei aika riitä yhden pelin koluamiseen niin totaalisesti. :)

Täälläkin on palattu me1 ääreen "vaihteeksi", ensimmäistä kertaa engineerillä paukuttelen (vanguardilla 4, soldierilla 2 ja infiltratorilla 2 kierrosta jo takana ennestään :D ja nuo kaikki toki viety myös massakakkoseen, minullako ongelma).

Kyllä tuo nyt vain edelleen on herkkua ja jokaisella kierroksella on löytynyt jotain uutta (en pelaa hikisesti suorittamalla vaan flown mukaan mennään) :cool:

Lyhin läpipeluu on tähän mennessä ollut ~9,5h ja pisin ~28h eli melkoista hajontaakin noissa saa aikaiseksi sivutehtävien kanssa.

Aloitin pelin HC:lla renegade adept naissheppiksellä. Peli tuntuu jotenkin paljon vaikeammalta, kuin edellinen kerta soltulla. Tuntuu, että vihulaisiin saa upottaa tolkuttomasti kuteja ja itse kuolee parista osumasta. Oma AI ei myöskään ole ajan tasalla, vaan tapattaa itsensä jatkuvasti ja yksin saa yrittää puurtaa taistelut loppuun. ME2:ssa, kun heität liftin, niin oma AI tykittää vihun heti taivaalta. Nyt kun pelaa me1:sta, niin oma ai ei reagoi mitenkään leijuvaan vihuun, vaan se pitää aina yksin koittaa tykittää taivaalta. Edellisestä ME1 rundista on sen verran pitkä aika, että näinköhän en enää osaa pelata tätä oikein ME2:sen jälkeen. Saatteko te muut omaan AI:hin jotain tolkkua? Muutoin peli on taas täyttä rautaa, mutta taisteluita pitää vain ottaa liian monta kertaa uusiksi. Muut taistelut ovat menneet helposti, mutta se terra nova bonustehtävä on haastava. Liekkö liian aikaisin menin siihen tehtävään. Tällä hetkellä menossa lvl8.

Saatteko te muut omaan AI:hin jotain tolkkua?

Surkea AI(omat/vihut) on tosiaan molempien Massojen suurin ongelma. En itse edes nykyään vaivaudu määräilemään noita tiimiläisiä, tehkööt mitä lystää:mad:. Eniten vaivaa Massa 2:n "kiipeän laatikon päälle suojaan"-syndrooma...

Piti ihan ottaa ohjekirja kauniiseen käteen ja tarkistaa ne AI komennot. Hommahan rupesi jopa pelaamaan sen jälkeen. Sain hoidettua sen terra nova tehtävänkin ihan kunnialla. Tällä kierroksella tulee käytettyä talia aika paljon taistelussa vaikka edellisellä kerralla en käyttänyt kertaakaan. Ihan kätsy, kun vastaan tulee kovempia hemmoja suojien sun muiden taitojen kanssa.

Surkea AI(omat/vihut) on tosiaan molempien Massojen suurin ongelma. En itse edes nykyään vaivaudu määräilemään noita tiimiläisiä, tehkööt mitä lystää:mad:. Eniten vaivaa Massa 2:n "kiipeän laatikon päälle suojaan"-syndrooma...

Onhan se näin. Ehkä kakkosessa vihut hiukan viisaampia. Tiimiläisiä ei myöskään ikinä tullut komennettua hirveästi paikkoihin, mut noista taitoja sen sijaan tietysti. Olettaen, että ottaa ne automaattiset pois päältä.

Ja tuota massa kakkosen laatikko-bugia päivittelin joskus täällä ihmeissäni, mutta se teilattiin aika yksimielisesti... :rolleyes:

Onko kukaan pelannu HC vaikeustasolla pelkästään pääjuonen läpi? Mille tasolle ukkeli pääsee silloin? Itsellä on tavoitteena lvl 50 tai yli ME2:seen. Mietin vain, että miten paljon näitä sivutehtäviä pitää tahkota, jotta tuo lvl50 on mahdollinen. Tällä hetkellä on lvl 13 ja en ole vielä käynyt feroksella ja niillä kahdella muulla planeettalla.

Pelasin hardcorella läpi tehden kaikki sivutehtävät, ja leveliä oli lopussa muistaakseni 54. Pääjuonen läpäisyllä ei vielä kovin pitkälle päästä.

Sit vielä semmoinen pointti että Makolla vihulaisia tuhotessa saa vain puolet expasta verrattuna siihen, jos jalkautuu (ainakin ampumaan sen viimeisen niitin ).

Ihan vaan jos haluaa maksimoida levutuksen yhdellä läpipeluulla. Mutta tuo on kyllä totta, että pääjuonella ei koputella leveliä 50, ei sitten millään.

Sitten pitää vielä vähän kahlata noita sivuraiteita. Edellisellä kerralla pääsin lvl 44 veteraani tasolla, enkä silloinkaan kyllä suorittanut kaikkia sivutehtäviä, mutta suurimman osan vissiin.

Jos saat pelin aikana Completionist-saavutuksen, kasvaa tapoista yms. saatavien kokemuspisteiden määrä 5%. Power Gamer-saavutuksella (saavuta taso 50) saatavien kokemuspisteiden määrä kertaantuu 1,1:llä, ja jos oikein villiksi ryhtyy, niin Extreme Power Gamer-saavutus lisää expan määrää vielä kerran 5%:lla.

Nyt löyty kyllä hyvä taktiikka taisteluun. Kokeilin erilaisia kokoonpanoja ja itsellä taistelu suorastaan sujuu hyvin, kun matkassa on tali ja garrus. Itse olen adeptilla. Garrus ja Tali komennetaan heti jonnekkin nurkkaan turvaan ja sieltä heittelevät overloadii, sabotagee jne. Eilen iltasella pelasin sen Liaran pelastuksen ja sen viimeisen taistelun. Krogan battlemasterkin kaatui ennenkuin kerkesi kissaa sanoa. Kieltämättä nämä voimat on aika killereitä me1:ssä, kun ei ole mitään globaalia latausaikaa. Krogani sai 2 overloadii, 2 sabotagee ja 2 dampingii ja siihen päälle yksi lifti ja pari kutia. Muistan kuinka edellisellä kierroksella kroganin tiputtaminen ei ollut lähellekkään näin helppoa. Mites ton Completionist saavutuksen saa? Pitääkö nuohota kaikki paikat? Tällä kierroksella en ole makolla tutkinut yhtään ylimääräistä enkä kyllä tutkikkaan. Suoraan asiaan vain.

Uskoakseni Completionist-saavutukseen pitää tehdä vähintään 75% kaikista tehtävistä.

Jos tarkemmin haluaa tietää, niin muistaakseni se tulee kun laskee sieltä tehtävälogista kaikki tehdyt sivu- ja päätehtävät yhteen ja luku alkaa olla 60 paikkeilla tai siitä vähän yli, niin se putkahtaa. Mutta tuskin kannattaa vetää pariakymmentä niitä monotonisia sivutehtäviä putkeen, syö peli-iloa aika hyvin. Paras taktiikka on ehkä tehdä joku 5 niitä sivutehtäviä aina yhden pääjuonitehtävän välissä. Sit ku se Ilos-planeetalle meno tulee vastaan, pitää grindata kaikki loput mitkä löytää ennen sinne menoa.

Jos suoritettujen tehtävien pitää olla 60 paikkeilla, niin kyllä minulla varmaan aika paljon jäi pois viime kerrallakin. Toisaalta, kun en jaksa niitä mineraaleja kerätä ollenkaan, niin voi olla, että jää haaveeksi jo sen takia. Enkä kyllä ole koskaan jaksanut etsiä niitä kaikkia tehtäviä citadelissakaan. Ja pelifiilis menee täysin, jos rupee jonkun guiden avulla vetämään. Joo se 5/1 tehtäväjoko on havaittu jo viime kerralla ihan passeliksi :)

Tulipas eilen vedettyä tämä läpi, mutta jäi lvl 50 haaveeksi, mikä oli tavoitteena. Taisi jäädä johonkin muutaman tuhannen päähän. Mutta femsheppis oli rautaa ja naisen ääninäyttely oli jotenkin äkäisempää kuin miehellä. Sitten pitää vielä jatkaa me2:seen. Kaksi kertaa olen sen aloittanut ja kaksi kertaa jäänyt kesken. Nyt pitää koittaa saada se läpi. Kyllähän toi adepti on me1:ssä aika paljon kovempaa ilotulitusta kuin me2:ssa.

aaaargh olisi pitänyt uskoa tuota tehtäväjakojuttua (5/1)... nyt boksin ostettuani (pcllä molemmat läpi) olen päättänyt pelata niin hyvin tällä kertaa läpi kuin mahdollista ja nyt alkaa jo tuntumaan puulta....lvl44 menossa ja tuntuu ettei levelit nouse enää yhtään :D mutta periksi en anna...kakkonen taas kyllä polttelis hyllyssä...

Kannattaa muistaa, jos tuota lvl50 yhdellä läpipeluukerralla haluaa, että kun tappaa Makolla niin saa tuplaten(?) vähemmän expaa. Itse tykkään jalkautua ja hoitaa homman kotiin ihan omin käsineni. Tosin soldieria kun ekaa kertaa pelaan, niin snipullahan nuo onnistuu satojen metrien päästä.

Kuten olen muutamaan otteeseen jo muissa yhteyksissä mainostanut, niin aloittelin uuden runin FemShep Vanguardilla. Pakko kuitenkin päästä henkuttamaan vielä lisää. Pelitunteja on takana vajaa neljä ja olen menossa vasta alun Citadelissa. Spectren status on jo kuitenkin hallussa. Tällä kertaa olen hieman tilanteen mukaan toiminut äkäisemmällä tavalla ja hyvin on sopinut naikkoseni tyyliin. Nuo tiukemmat kuittaukset tulevat tässä naisen suusta jotenkin luontevammin. Jos Sheppikselle meinaa kettuilla, niin sen saa varmasti tuntea nahoissaan.

En muistanutkaan enää, että tämä osaa napata näin vahvasti mukaansa. Alku on ollut pitkän tauon jälkeen todellista nautintoa. Suu venyy oikein leveään hymyyn, kun tiedossa on, että tätä nautintoa on tarjolla vielä kymmeniksi tunneiksi. Ainoa harmillinen homma on oikeastaan vain se, että mulla on tällä hetkellä niin paljon kaikkea muuta projektia käynnissä. Ei meinaa jäädä hirveästi aikaa pelailuun.

Ylös Bottom