Vastaus: Matkapuhelimen osto
Minähän sitä olen tuolla toisessa kännykkä topikissa hehkuttanut. Omaan makuun luuri on ollut hyvä. Itse kun olen symbiania käyttänyt jo pian kuusi vuotta niin se monien haukkuma käyttiksen sekavuus tai hitaus ei pidä minun kohdalla paikkaansa. Enemmän olen androidin kanssa hukassa ja pidän sitä epäloogisena.
Symbianin hitaus taas on minusta liioittelua. Joo ei se kaikkea niin nopeasti avaa kuin vaikka ios tai vimpan päälle tuunattu android, mutta minulle on aivan sama jos joku valikko aukeaa heti tai "vasta" puolen sekunnin päästä. Niin kiire ei koskaan olekkaan. Lisäksi kun ne tärkeimmät softat voi kuitenkin heittää aloitus ruutuun niin en ole koskaan tajunnut miksi niissä valikoissa muka on pakko kokoajan olla.
Rakenteeltaan luuri on hyvä ja jämäkkä. Onhan se runko sentään alumiinia. Omaan käteen kylläkin jo hiukan liian ohut ja tuo alumiini tekee luurista kohtuu liukkaan. Ostin alkuperäisen nokian silikoni suojan niin alkoi luuri pysymään kädessä ja lisäksi tuli sen verran lisää paksuutta, että luuri tuntuu todella hyvältä kädessä. Itse siis inhoan tätä nykyistä trendiä jossa luureista tehdään niin ohkasia ettei niitä voi pitää normaalisti enää kädessä.
Liitännät on pelkkää herkkua ja näkee, että nokia on kerrankin miettinyt hommat kunnolla loppuun sillä luurissa on sekä micro usb lataus, että normi 2mm liitin joten jos vaikka katsoo leffaa usb tikulta tai pitää siinä usb hiirtä kiinni niin voi ladata luuria kuitenkin sen 2mm liittimen kautta.
Paketissa siis tulee adapterit mukana jolla saa luuriin HDMI piuhalla telkkariin kiinni sekä USB on the go adapteri jolla saa luuriin vaikka usb tikun tai normaalin usb näppiksen tai hiiren kiinni. Löytyypä youtubesta video jossa jollain on jopa piirtoalusta (vai mitä ne nimeltään on) luurissa kiinni ja piirtää sillä käyttäen luurin omaa piirto softaa.
Itsehän kytken tämän aina kaverin luona telkkariin kiinni ja USB hiiren luuriin kiinni kun surffailen netissä.
Kamera on sitä mitä odottaa saattaa eli hyvä. Jos haluaa videota nauhoittaa kohtuu nopeista kohteista niin suosittelen ostamaan storesta camerapro nimisen softan sillä sen kanssa voi nauhoittaa 30fps kun taas vakio softa nauhoittaa 25fps. Itse kuvailen rc autoja ja siinä kyllä huomaa jo sulavuudessa eron noiden kahden välillä. Ihmisiä kuvatessa tosin on jo se vakio softakin täysin riittävä. Lisäksi camerapro tarjoaa jatkuvan tarkennuksen videoon josta on iloa jos haluaa kuvata jotain kohtuu läheltä sillä vakio softa ei osaa lähelle tarkentaa.
Pari oma kuvaamaa testi pätkää josta näkee tuon tarkennuksen sekä sen kuinka paljon tuolla voi zoomata ja vaikka se on vain digitaalinen zoomi niin se ei vedä kuitenkaan kuvaa mössöksi kuten ne normaalisti tekee.
auto focus
zoom test
Softahan maksaa vaivaiset kolme euroa.
Sähköpostin käytöstä en voi sanoa mitään kun itse en sitä luurilla käytä. Joillakin toimii mukisematta kaikki ja joillakin on ongelmia. Itsellä kun käyttö on lähinnä puhelut ja tekstarit,valokuvaus, videointi, leffan katselua ja netissä roikkumista jolloin selaimena on opera mini joka riittää foorumeilla roikkumiseen mainiosti ja on nopea. Navigointia en ole vielä testannut, mutta jos se toimii yhtä hyvin mitä se minulla N97 minissä toimi niin eipä ole valitettavaa siinäkään.