Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Max Payne 3

Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Nyt olis sit tämä pelattu läpi, ja pakko sanoa, että olen hieman pettynyt. Voi olla, että odotukset olivat aivan liian korkealla pelin suhteen, mutta minua ei miellyttänyt. Pelin toiminta tuo minulla mieleen GTA sarjan, mutta ilman GTA:n vapautta. Peli on kyllä hyvä, mutta jotain siitä vaan puuttuu, että olisi itselle kolahtanut täysiä, en vaan osaa eritellä mitä. Tänään korkkaan vielä multiplayerin, ehkä se on se jokin;)
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Kuulin huhua, että tänään on julkaistu Max Payne 3:sta KonsoliFINin arvostelut sekä PS3:n että X360:n osalta. Toinen urbaani legenda kertoo, että huomenna julkaistava podcast ei todellakaan keskity hehkuttamaan peliä, vaan kertoo totuuden säästelemättä ja vyön alle osuen.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Oli kyllä kaiken kaikkiaan huikea peli. Ja juuri oikeanlainen "kesäpeli" ollessaan riemukasta aivot-narikkaan räiskettä, mutta erinomaisesti tehtyä sellaista. Loistavan actionin lisäksi pelistä jäi eniten mieleen tyylikkyys, johon summaisin kaiken juonenkuljetuksesta, näyttelystä, dialogista, tehosteista, lokaatioista ja yksityiskohdista lähtien. Täytyy sanoa, että vaikka faveloita on nyt viime aikoina nähty ainakin Modern Warfaressa ja kaiketi jossain muussakin blockbuster-tittelissä, niin tavassa jolla Max Payne 3 käsitteli Etelä-Amerikkaa, oli vain sitä jotain. Onko se sitten se älytön panostus yksityiskohtiin ja huolella tehty tutkimus, minkä takia koin Rockstarin version Sao Paulosta todella uskottavaksi. Siellä olon tunne oli varsinkin favelan sokkeloissa todellakin läsnä. Melkein saatoin tuntea sen trooppisen kostean ilman ja käsi hapuili pakostikin kylmää cerveza-pulloa.

Ehkä ainoana miinuksena pelin viimeisen parin tunnin aikana oli pari aivan törkeän vaikeaa kohtaa (normalilla, free aim). Pelissä riitti kyllä haastetta läpi matkan, mutta pääsääntöisesti haaste osui ns. sweetspottiin. Nuo pari kohtaa lopussa menivät väkisinyrittämiseksi +15 uusinnan jälkeen ja ohjain meinasi lentää käsistä. Latisti fiilistä, eikä homma oikein toiminut niinkuin piti.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Onko muilla sellaista ongelmaa, että kyykky/prone - nappi jää rekisteröitymättä noin puolet ajasta? Aika helvetin rasittavaa - varsinkaan kun tuossa ei ole mitään logiikkaa, että milloin toimii ja milloin ei. Alustana boksi ja sama vaiva kahdella eri ohjaimella.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Onko muilla sellaista ongelmaa, että kyykky/prone - nappi jää rekisteröitymättä noin puolet ajasta? Aika helvetin rasittavaa - varsinkaan kun tuossa ei ole mitään logiikkaa, että milloin toimii ja milloin ei. Alustana boksi ja sama vaiva kahdella eri ohjaimella.

Se toimii käsittääkseni vain, jos Max on paikallaan L3:sta (vasen tatti) painaessa.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Ehkä ainoana miinuksena pelin viimeisen parin tunnin aikana oli pari aivan törkeän vaikeaa kohtaa (normalilla, free aim). Pelissä riitti kyllä haastetta läpi matkan, mutta pääsääntöisesti haaste osui ns. sweetspottiin.

Juu, itsekin pelaan normaalilla (tosin soft aim) ja onhan tämä moniin muihin nykyshootereihin verrattuna asteen vaikeampi (muissa health yleensä palautuu yms). Mutta ei kuitenkaan yleensä mitenkään älyttömän turhauttava tähän mennessä, varsinkin kun samalla saa grindattua jotain trophy-sälää (=eli tapot eivät tavallaan mene "hukkaan"). Tyhmät ramboilut yleensä kostautuvat.

Parit ekat chapterit menivät vähän tuntuman hakemisessa, mutta sen jälkeen peli on kyllä maittanut. Tässä mennään osin perusasioiden äärelle kun shootereista puhutaan.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Bullet Time[video=youtube;l72eF9Rxa38]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=l72eF9Rxa38[/video]
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Täytyy sanoa, että vaikka faveloita on nyt viime aikoina nähty ainakin Modern Warfaressa ja kaiketi jossain muussakin blockbuster-tittelissä, niin tavassa jolla Max Payne 3 käsitteli Etelä-Amerikkaa, oli vain sitä jotain. Onko se sitten se älytön panostus yksityiskohtiin ja huolella tehty tutkimus, minkä takia koin Rockstarin version Sao Paulosta todella uskottavaksi. Siellä olon tunne oli varsinkin favelan sokkeloissa todellakin läsnä. Melkein saatoin tuntea sen trooppisen kostean ilman ja käsi hapuili pakostikin kylmää cerveza-pulloa.

Tämä juuri. MP3 rakentaa aivan tajuttoman upean ja autenttisen favela-kokemuksen ja rakentaa muutenkin juonensa loistavasti E-Amerikan korruptoituneen hallituksen ympärille. Itsekin favelassa käyneenä (tosin Rion puolella, kaupungin suurimmassa Rocinchassa) voin todeta MP3-version favelasta muistuttaneen monin paikoin "the real dealia". Toki elävässä maailmassa ahtaus/sokkeloisuus oli vieläkin käsinkosketeltavampaa ja puristavampaa kuin pelissä, minkä tosin ymmärtää; miehen-max kahden levyiset kujat olisivat tehneet kovin tylsää toimintaa. Toki itsellänikin on takana pelkkä turistikokemus, mutta ei sentään luodinkestävän bussin ikkunoista katsellessa, vaan ihan opastetun porukan kanssa favelan huipulta alas kävellessä. Kyllä siellä muutamat klopit sattui vastaan AK:t kourassa tulemaan, mutta muutoin elokuvien/pelien favela-kuvat ovat vähän (paikoin) liioitellun väkivaltaisia.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Peli alkaa olla loppusuoralla (aloitin hardilla ja freeaimilla), mutta nyt alkaa v-käyrä nousemaan uskomattomiin svääreihin. Laitoin vuodatuksen spoilereihin, koska sisältää osia pelin lopusta.

Tuo loppupuolen kattokohtaus missä Max räjäyttää tuon hotellin ja yrittää päästä sieltä pois on ehkä suurinta pasketta pelaamisen historiassa vähään aikaan. Ensinnäkin ruutu vemputtaa parin sekunnin välein, jolloin ampumisesta ei tule lasta eikä paskaa. Useamman kerran kuollut tuon takia, kun Max saa paskahalvauksen kesken tulitaistelun. Tähän lisätään komppania perusvihuja, jotka ampuvat sinut nanosekunnissa poistuessasi/ampuessa suojan takaa. Kun vihdoin onnistut pääsemään tuon kohtauksen loppupuolelle, niin katolta hyökkää panssaroitu vihu, joka pitää päästää päiviltään. Odotan vihun lataavan asettaan, jotta pääsen vastaamaan tuleen. Sitten tuleekin kohtauksen aikaraja vastaan, hotelli sortuu alta pois js game over. Toisessa versiossa pääsen perusvihujen läpi nopeasti ja kohtaan panssarikörmyn katolla. Täydellä bullet timella ja lippaalla ammun vihua otsalohkoon sillä tuloksella, että pääsen itse hengestäni. Ja tietenkään tuossa välillä ei ole yhtään tallennuspistettä. Kivaa.

Tuota kun toistaa n. 20 kertaa, niin tekee mieli hirttäytyä padin piuhaan. Muutoin peli on hyvää räiskintää hienolla ulkoasulla, mutta muutamissa kohdissa tekee mieli kysyä, että mitä v****a R*.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Peli alkaa olla loppusuoralla (aloitin hardilla ja freeaimilla), mutta nyt alkaa v-käyrä nousemaan uskomattomiin svääreihin. Laitoin vuodatuksen spoilereihin, koska sisältää osia pelin lopusta.

Tuo loppupuolen kattokohtaus missä Max räjäyttää tuon hotellin ja yrittää päästä sieltä pois on ehkä suurinta pasketta pelaamisen historiassa vähään aikaan. Ensinnäkin ruutu vemputtaa parin sekunnin välein, jolloin ampumisesta ei tule lasta eikä paskaa. Useamman kerran kuollut tuon takia, kun Max saa paskahalvauksen kesken tulitaistelun. Tähän lisätään komppania perusvihuja, jotka ampuvat sinut nanosekunnissa poistuessasi/ampuessa suojan takaa. Kun vihdoin onnistut pääsemään tuon kohtauksen loppupuolelle, niin katolta hyökkää panssaroitu vihu, joka pitää päästää päiviltään. Odotan vihun lataavan asettaan, jotta pääsen vastaamaan tuleen. Sitten tuleekin kohtauksen aikaraja vastaan, hotelli sortuu alta pois js game over. Toisessa versiossa pääsen perusvihujen läpi nopeasti ja kohtaan panssarikörmyn katolla. Täydellä bullet timella ja lippaalla ammun vihua otsalohkoon sillä tuloksella, että pääsen itse hengestäni. Ja tietenkään tuossa välillä ei ole yhtään tallennuspistettä. Kivaa.

Tuota kun toistaa n. 20 kertaa, niin tekee mieli hirttäytyä padin piuhaan. Muutoin peli on hyvää räiskintää hienolla ulkoasulla, mutta muutamissa kohdissa tekee mieli kysyä, että mitä v****a R*.

Tuokaan kohta ei olis mahdoton, JOS SIINÄ VÄLILLÄ OLIS EDES YKSI CHECKPOINT!!! Sapettaa, kun ees muistelen tuota kohtausta. Mutta ole huoleti. Heti viimesessä kentän alussa tulee vielä v*ttumaisempi kohtaus, että varaudu siihen. Checkpoint on vielä paljon pitempi ja vihollisia enemmän.

Checkpointit, checkpointi, checkpointit..! Rockstar kusi tuon osion pelistä täysin tai sitten testasivat, että homma toimii hyvin Easy-vaikeustasolla.

Mutta vinkkiä tuohon kohtaukseen spoilerissa:

Heti kun se rakennus alkaa tärisemään ekan kerran ja Max ryntää suojaan. Itse teen aina vasemalle Shootdodgen ja ammun siinä ilmalennon aikana yhden tai kaks vihollista. Heti Shootdodgen päätyttyiä ja Maxin laskeuduttua vasemmalle, paina suojautumisnappia (PS3:lla neliötä), niin Max nousee vikkelästi maasta suoraan suojan taakse. Tämän jälkeen toista sama, mutta tee Shootdodge oikealle (ja syöksyn päädyttyä paina neliötä mennäksesi taas oikealla olevan suojan taakse). Tosin odota, että siinä vasemmalla räjähtää se seinä (se tosin saattaa räjähtää vasta, kun tapat sen lähimmäisen vasemmalla olevan vihun), koska ruutu tärisee muuten taas hitaasti. Ja ajota ne hypyt silleen, ettet tee niitä järistysten aikana. Kun oot tiputtanu nuo vihut ja lähdet etenemään, maa luhistuu altasi ja siihen tulee sellanen "kraatteri", siinä vaiheessa sieltä edestäpäin ryntää yks vihollinen, joten mene suojaan oikealle ja tapa se Shootdodgella hypätessä, niin et ota damagea. Samoin tee Shootdodge sitten, kun menet eteenpäin ja portaiden luona on kaks vihollista.

Tuo alkukohta on mielestäni helppo, kun tajusin tuon Shootdodgen oikeaoppisen käytön tuossa. Mutta se armoroitu jätkä on edelleen vaikea. Ennen kuin menet sinne alueelle, niin ota sieltä takaa (portaiden yläpäästä kaks Painkilleria lääkekaapista). Tosin varo sitä yhtä tyyppiä, joka juoksee sieltä armoroidun jätkän alueelta siitä häkkiovesta. Tuolla alueella ne kolme vihollista spawnaa sinne katolle vasta, kun etenet sinne alueen toiseen päähän ovea kohti, jolloin taas mesta hajoaa. Itse menin ainakin suojaan sellaisen pienemmän ilmastointihässäkän taakse, joita on siinä oikealla kaksi. Tapoin kaksi ja kolmannen tapoin vasta, kun olin hypännyt Shootdodgella vasemmallepäin, jotta tappaessani sen viimesen vihun, en ole siinä ilman suojaa, kun armoroitu tyyppi tulee. Jos sulla on armoroidun jätkän kanssa taistellessa melkein täydet enkut ja lisäksi yks Painkiller, niin ei pitäis olla ongelmia. Ammu sitä tyyppiä hidastuksella ja Last Man Standing -tila saa tosiaan tulla, koska siinä tilassa ammu sitä vihua sitten päähän pari kertaa, niin se kyllä kuolee.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Tuokaan kohta ei olis mahdoton, JOS SIINÄ VÄLILLÄ OLIS EDES YKSI CHECKPOINT!!! Sapettaa, kun ees muistelen tuota kohtausta. Mutta ole huoleti. Heti viimesessä kentän alussa tulee vielä v*ttumaisempi kohtaus, että varaudu siihen. Checkpoint on vielä paljon pitempi ja vihollisia enemmän.

Checkpointit, checkpointi, checkpointit..! Rockstar kusi tuon osion pelistä täysin tai sitten testasivat, että homma toimii hyvin Easy-vaikeustasolla.

Tosiaan se yksi ylimääräinen checkpoint olisi tuossa kohdassa nannaa. Toisaalta välillä tulee mieleen, että tätä peliähän pitäisi pelata kuin Max Payne sitä pelaisi. Armottomassa viina ja pillerihuuruissa.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Nyt on sitten tämäkin peli päästy läpi. Kyllähän tämä ostamisen arvoinen peli on ehdottomasti. Laitan tähän vähän omia ajatuksiani plussista ja miinuksista.

+Max Paynen ääninäyttelijä sopii rooliin just eikä melkein. Ääni kuulostaa just sellaselta ''p*askanko millään on väliä, mä teen niin kun ite haluun'' tyyppiseltä, joka pitääkin olla Max Paynella
+Elokuvamainen tunnelma. Hyvin on tosiaan saumattomasti liitetty videot ja itse pelaaminen toisiinsa.
+Mukaansa tempaavuus. Aina tekee mieli pelata lisää eikä millään malttais lopettaa:D

-Varsinkin pelin alkumetreillä todella ärsyttävää tuo kuvaruudun jatkuva välkkyminen ja ääriviivojen kaksinkertaistuminen tai jopa nelinkertaistuminen. Ymmärtäähän sen, että sillä kuvataan tuota Maxin lääke/viina tokkuraa mutta rajansa kaikella.
-Aikaisemminkin mainittujen checkpointtien vähyys. Tuli kerta jos toinenkin sellanen v-tunne kun olet teurastanu vaikka kuinka monta ja sitten heität lusikan nurkkaan äkisti ja peli jatkuu jostain hevonkuusesta asti.
-Tämä nyt on ehkä lähinnä mielipideasia mutta kun ekan kerran tuli tekstit kuvaruutuun, oli ensimmäinen reaktio; hitto miten pientä tekstiä. Tiedän, huono näkö, älä peliä syytä:D.
-Liian lyhyt tarina. Sais olla GTA pelien tasoa missä saa kymmeniä tunteja kuluun.

Arvosanaksi ehkä kuitenkin antaisin kokonaisuudessaan pisteitä 89/100. Jos tykkäät räiskinnästä ja toiminnasta, osta Max Payne 3.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

...

-Liian lyhyt tarina. Sais olla GTA pelien tasoa missä saa kymmeniä tunteja kuluun.

...

Miten saat lineaarisen tarinavetoisen räiskintäpelin kestämään yhtä pitkään kuin vapaan maailman sandbox-rymistelyn? Et mitenkään. Tässä edetään putkessa, joten mitään sivutehtäviä ei voi olla ollenkaan, ei ole mitään lukusia eri tehtävän antajia eli että päätehtäviä pystyisi pelaamaan haluamassaan järjestyksessä eteenpäin, eikä GTA:iden tapaan tässä kulu aikaa kulkea tehtäväpaikasta toiseen.
 
Jaa onko muilla trophyjen saanin kanssa ongelmia? Just sain hardilla pelin päätökseen, mutta eipäs räpsähtäny "Serious Payne" trophyä tilille. Pelkkä medium asteen pronssi tuli. Sinne jäi vissiin bittitaivaaseen mun saavutus. Ai että, alko ehkä hiukan ny kirraamaan..

Ja mitä ps3trophies.com sivustoon on uskominen, jos vedän nyt Old School vaikeus asteella niin,
"Note: This trophy doesn't stack with any other difficulty.".

Eikai se nyt vaan voinut vaikuttaa tähän vaikeusaste trophyyn kun alkutaipaleella käytin tähtäystä free aimilta -> softilla? Mutta vaihdoin sitten kuitenkin takaisin free:lle.
Tiedän, osaan saavutuksistahan free aim oli pakollinen.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Jaa onko muilla trophyjen saanin kanssa ongelmia? Just sain hardilla pelin päätökseen, mutta eipäs räpsähtäny "Serious Payne" trophyä tilille. Pelkkä medium asteen pronssi tuli. Sinne jäi vissiin bittitaivaaseen mun saavutus. Ai että, alko ehkä hiukan ny kirraamaan..

....

Eikai se nyt vaan voinut vaikuttaa tähän vaikeusaste trophyyn kun alkutaipaleella käytin tähtäystä free aimilta -> softilla? Mutta vaihdoin sitten kuitenkin takaisin free:lle.
Tiedän, osaan saavutuksistahan free aim oli pakollinen.

Syy on soft aimin käytössä. Kesken pelin kun vaihdat tähtäystä peli ilmoittaa ettei tällä vaikeustasolla voi vaihtaa jos haluaa kerätä trophyjä tjsp.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Jeps. Hardilla, Old Schoolilla ja Hardcorella täytyy käyttää Free Aimia, jos haluaa saada ne vaikeustasotrophyt. Olis kyllä ihan hyvä mainita nämä niissä trophyjen kuvauksissakin... Itse en tästä tiennyt, mutta onneksi pelasin Soft Lockilla vain, kun aloitin Max Payne 3:n peluun ekaa kertaa (Mediumilla). Tämän jälkeen vaihdoin Free Aimiin ja siinä olen pitäynyt, luonnollisesti myös Hardilla ja Old Schoolilla.
 
No joo, ois kyllä ollu ihan kiva jos ois maininnu asiasta! Prkl, noh ei muutako sitte pelata uuestaan hardilla.

Kun vaihdoin sitä tähtäystä kesken pelin settingseistä, peli ilmoitti että vaikuttaa joihinkin trophyihin. Ja tietysti ajattelin että se vaikuttaa vaan näihin missä PITÄÄ olla free aim.

Noh, nou kän duu...

Edit: siellähän se ^^juha mainitsikin asian.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Aika jännää, että lähes poikkeuksetta positiivisesti jengi suhtautuu tähän peliin. Ihan mukava räiskintähän tämä on, mutta myös muutama turhauttava ominaisuus siitä mielestäni löytyy. Peli heittää pelaajan aivan liian usein tilanteisiin, jossa vihollinen pääsee yllättämään jostakin sivusta ja halpa kuolema on väistämätön. Lisäksi suojan käyttäminen ei aina onnistu pelaajan toivomalla tavalla, vaan kontrollit tilanteissa joissa pitäisi toimia nopeasti takkuavat hieman. Ehkä käytän liian vähän bullet timea. Pienoinen pettymys kyllä tarinan ja toiminnan osalta.
 
Vastaus: Max Payne 3 [PS3/X360]

Peli heittää pelaajan aivan liian usein tilanteisiin, jossa vihollinen pääsee yllättämään jostakin sivusta ja halpa kuolema on väistämätön. Lisäksi suojan käyttäminen ei aina onnistu pelaajan toivomalla tavalla, vaan kontrollit tilanteissa joissa pitäisi toimia nopeasti takkuavat hieman. Ehkä käytän liian vähän bullet timea.

Vaikka itse aiemmin mainitsin miten pelasin ekat Waket lähes ilman bullet timea (ja että nyt homma vaatii vähän totuttelua) niin kyllä nyt on tullut aika selväksi että bullet time ja shoot dodge (ja Last Man Standing pelastaa välillä sekin) ovat lähes pakollisia tässä pelissä. Eli joko niihin mukautuu tavalla tai toisella, tai sitten kuolee enemmän. Näin ainakin itse näkisin nyt 7 chapterin jälkeen (eli kovia paikkoja vasta tulossa). Pelaan siis normal+soft aim -combolla.

Shoot dodgea käyttämällä voi välillä jopa hieman "ramboilla", eli hyppää vihujen sekaan, napsii muutaman ja toivoo että selviää suojan taakse kun dodge on ohi. Välillä mennään trial&errorilla, mutta toisaalta saa samalla aina näitä "grindseja" jos niistä tulevaa trophya hamuaa.

Pienoinen pettymys kyllä tarinan ja toiminnan osalta.

Tarina on kyllä tähän mennessä ollut vähän "sinne päin" ja välillä alkoi vähän huvittaa kun
olin koko ajan sen siepatun naisen kintereillä ja jatkuvasti roistot pääsivät mimmin kanssa pakenemaan ns. viime hetkillä
. Tuntui että aika iso osa peliä oli tuon
naisen perässä juoksemista
.

Mutta toiminta on kyllä maittavaa kun tosiaan saa pelimekaniikat haltuun. Tämähän on toimintaa isolla "T":llä.
 
Ylös Bottom