Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!
Itse olen jo Mgs-veteraani ja osaan kyllä samaistua myös tunteeseesi. Tämä uusi Mgs V on mielestäni (vaikka moni haukkunut mm. juonen) myös suuri taideteos ja etenkin pelattavuus uuden Fox Engine -pelimoottorin johdosta on huippuluokkaa. Varmaan samanlainen tunne kuin kuullut ihmisten kehuvan Teslalla ajoa hauskaksi auto-arvosteluissa. Tuohon juoneen palaten, eihän se tietenkään tällä kertaa ollut mitään galakseja räjäyttävää, mutta silti taattua Mgs-kamaa mielestäni (huolimatta, että ei ollut tällä kertaa täysin hiottu - johtuen mm. Konamin hoputtamisesta ja painostamisesta pelin loppuun saattamiseksi Kojiman suuntaan).
Pikku neuvona etenkin uusille pelaajille joille pelisarja ei välttämättä ole ollenkaan tuttu ennestään, tässä pelissä on todella paljon viittauksia aikaisempiin peleihin, hahmoihin ja tapahtumiin (mm. Mgs 3 ja Peace walkeriin). Suosittelenkin kaikkia katsomaan siis ne vähäiset pelivideot mitä peli tarjoaa, eikä skippaamaan surutta. Lisäksi kannattaa kuunnella ne C-kasetit joita pelissä kerätään tarinan edetessä, näitä kuuntelemalla saa aivan toisenlailla pelistä ja tarinasta irti, koska peli ja sen tarinan kerronta hieman takeltelee tämän avoimen pelimaailman mekaniikan johdosta - Vrt. Mgs 4 jossa saattoi yksi välivideo joka kuljetti juonta kestää jopa yli 1h. Imho nuo kasetit kannattelivat pelin tarinaa yllättävän hyvin.
Tietenkin suosittelen sydämmellisesti myös perehtymään jo aikaisemmin julkaistuihin Mgs-sarjan peleihin ja pelaamaan nekin jossakin vaiheessa kunhan olette tämän mestariteoksen ensiksi tahkonneet. Itse juuri sain pelattua omani täysin lävitse (okei kaksi pikku asiaa tarvitsee enää tehdä, jotta saan sen platinum-trophyn mutta siihen ei enää kauaa kestä koska peli on tällä hetkellä itsellä 96% lävitse, mutten tässä ala spoilaamaan mitään se pahemmin). Pelitunteja on alla about 240-250 en tarkkaa määrää ole tarkastanut, mutta sitä luokkaa itselläni kesti - huomattavasti vähemmälläkin olisi päässyt mutta perfektionisti mikä perfektionisti niin pitihän se ottaa tehtäväksi suorittaa aivan kaikki mitä pelissä on mahdollista suorittaa.
Tuohon kaverin viestiin jota lainasin, et ole todellakaan tuon tyyppisten itkupotkuraivari-kohtauksien kanssa yksin. Itselläni niitä osui todella monia eri tehtävien kohdalla eteeni todella monissa eri muodoissa, välillä jokin aivan pieni typerä asia sabotoi koko tehtävän (kuten yritit esim. painaa X-näppäimellä itseäsi makuulle siitä kyyry-kävely asennosta mutta hahmo päättikin nousta pystyyn kun kesken kriittisen hiiviskelyn sinua joku vartia epäili ja tietenkin paljastuit tehtävässä jossa ei saanut paljastua ollenkaan - suosittelenkin tästä syystä käyttämään sitä makuulle meno hyppyä ns. dolphin dive.).
Kokonaisarvosanani/mielipiteeni niin pelistä kuin sen juonesta on seuraava: peli (pelimekaniikka) oli täyttä timanttia, mutta juoni tällä kertaa oli hiomaton luonnontimantti - siitä olisi saanut täydellisen panostamalla enemmän aikaa siihen, eikä Kojimaa painostamalla (vaikka nyt viivyttämällä 6kk pelin julkaisua tms. miten paljon mestari ikinä olisi vaatinutkaan sen viimeistelyyn - tuo 2 chapteri oli vähän kiireellä runnotun oloinen).
Ps. Eli ne keille osa tai mikään aikaisemmista peleistä ei ole tuttu niin suosittelen, tilatkaa tämä Legacy Collection välittömästi kun näitä vielä saa. Se sisältää kaikki aikaisemmin julkaistut Mgs-konsolipelit plus extrana tuo käsikonsolipeli Mgs Peacewalker. http://hintaseuranta.fi/tuote/metal-gear-solid-the-legacy-collection-1987-2012-ps3-peli/1632628
Tiedän tunteen. Yhteen päätehtävään tuhlasin kevyesti yli tunnin, sillä halusin edetä mahdollisimman johdonmukaisesti. Valitettavasti koko homma valui hukkaan, kun ratsastin hevosella yli näkymättömän rajan. Siinä kohtaa kun peli varoitti asiasta oli jo liian myöhäistä. Tämän jälkeen olin sen verran hiilenä, että katsoin playthrough ohjeen ja suoritin tehtävän Gears of War gunz blazing tyyliin noin viidessä minuutissa.
Itse olen jo Mgs-veteraani ja osaan kyllä samaistua myös tunteeseesi. Tämä uusi Mgs V on mielestäni (vaikka moni haukkunut mm. juonen) myös suuri taideteos ja etenkin pelattavuus uuden Fox Engine -pelimoottorin johdosta on huippuluokkaa. Varmaan samanlainen tunne kuin kuullut ihmisten kehuvan Teslalla ajoa hauskaksi auto-arvosteluissa. Tuohon juoneen palaten, eihän se tietenkään tällä kertaa ollut mitään galakseja räjäyttävää, mutta silti taattua Mgs-kamaa mielestäni (huolimatta, että ei ollut tällä kertaa täysin hiottu - johtuen mm. Konamin hoputtamisesta ja painostamisesta pelin loppuun saattamiseksi Kojiman suuntaan).
Pikku neuvona etenkin uusille pelaajille joille pelisarja ei välttämättä ole ollenkaan tuttu ennestään, tässä pelissä on todella paljon viittauksia aikaisempiin peleihin, hahmoihin ja tapahtumiin (mm. Mgs 3 ja Peace walkeriin). Suosittelenkin kaikkia katsomaan siis ne vähäiset pelivideot mitä peli tarjoaa, eikä skippaamaan surutta. Lisäksi kannattaa kuunnella ne C-kasetit joita pelissä kerätään tarinan edetessä, näitä kuuntelemalla saa aivan toisenlailla pelistä ja tarinasta irti, koska peli ja sen tarinan kerronta hieman takeltelee tämän avoimen pelimaailman mekaniikan johdosta - Vrt. Mgs 4 jossa saattoi yksi välivideo joka kuljetti juonta kestää jopa yli 1h. Imho nuo kasetit kannattelivat pelin tarinaa yllättävän hyvin.
Tietenkin suosittelen sydämmellisesti myös perehtymään jo aikaisemmin julkaistuihin Mgs-sarjan peleihin ja pelaamaan nekin jossakin vaiheessa kunhan olette tämän mestariteoksen ensiksi tahkonneet. Itse juuri sain pelattua omani täysin lävitse (okei kaksi pikku asiaa tarvitsee enää tehdä, jotta saan sen platinum-trophyn mutta siihen ei enää kauaa kestä koska peli on tällä hetkellä itsellä 96% lävitse, mutten tässä ala spoilaamaan mitään se pahemmin). Pelitunteja on alla about 240-250 en tarkkaa määrää ole tarkastanut, mutta sitä luokkaa itselläni kesti - huomattavasti vähemmälläkin olisi päässyt mutta perfektionisti mikä perfektionisti niin pitihän se ottaa tehtäväksi suorittaa aivan kaikki mitä pelissä on mahdollista suorittaa.
Tuohon kaverin viestiin jota lainasin, et ole todellakaan tuon tyyppisten itkupotkuraivari-kohtauksien kanssa yksin. Itselläni niitä osui todella monia eri tehtävien kohdalla eteeni todella monissa eri muodoissa, välillä jokin aivan pieni typerä asia sabotoi koko tehtävän (kuten yritit esim. painaa X-näppäimellä itseäsi makuulle siitä kyyry-kävely asennosta mutta hahmo päättikin nousta pystyyn kun kesken kriittisen hiiviskelyn sinua joku vartia epäili ja tietenkin paljastuit tehtävässä jossa ei saanut paljastua ollenkaan - suosittelenkin tästä syystä käyttämään sitä makuulle meno hyppyä ns. dolphin dive.).
Kokonaisarvosanani/mielipiteeni niin pelistä kuin sen juonesta on seuraava: peli (pelimekaniikka) oli täyttä timanttia, mutta juoni tällä kertaa oli hiomaton luonnontimantti - siitä olisi saanut täydellisen panostamalla enemmän aikaa siihen, eikä Kojimaa painostamalla (vaikka nyt viivyttämällä 6kk pelin julkaisua tms. miten paljon mestari ikinä olisi vaatinutkaan sen viimeistelyyn - tuo 2 chapteri oli vähän kiireellä runnotun oloinen).
Ps. Eli ne keille osa tai mikään aikaisemmista peleistä ei ole tuttu niin suosittelen, tilatkaa tämä Legacy Collection välittömästi kun näitä vielä saa. Se sisältää kaikki aikaisemmin julkaistut Mgs-konsolipelit plus extrana tuo käsikonsolipeli Mgs Peacewalker. http://hintaseuranta.fi/tuote/metal-gear-solid-the-legacy-collection-1987-2012-ps3-peli/1632628