Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Jyrkkä EI spoilereille!

Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Kuinka moni sarjan faneista pitää MGSV uudistuksia onnistuneina? Uudistuksilla viittaan seuraaviin seikkoihin:

- muutos lineaarisesta kenttäsuunnittelusta suuriin avoimiin alueisiin
- mahdollisuus kantaa vain muutamaa asetta
- minikartan puuttuminen
- staminan ja healthin puuttuminen

Muiden seikkojen kanssa pystyy varmasti elämään, mutta jos koko peli on yhtä open worldia, en ole lainkaan tyytyväinen. Onhan siellä "pakko" olla mukana jotain isompia rakennuksia/sisätiloja, joita nuuskia.

Luotan silti Kojiman visioon. Tarina tässä lienee se kovin juttu.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Ja minä luotan sokeasti nimeen, yhtään paskaa osaa en ole pelannut. Ilman fanilaseja uskallan väittää että suuren äärellä ollaan taas. Ainoa mikä itseä mietityttää on mikromaksut, minkä takia jätänkin ennakkotilaamatta. En usko että tässä nimikkeessä ovat turnoff mutta silti.

Vähän pelottaa kun kuitenkin kaikki sarjan aiemmat osat ovat olleet täyttä rautaa ettei tässä kallistuttaisi rahanahneuden puolelle. Helppo se on olla maksamatta mutta vituttaa se jos painat pelissä jotain nappia tai jos automaattisesti tulee "maksa viisi euroa niin saat kuolemattomuuden kymmeneksi minuutiksi"
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Erittäin hyviä pointteja, olen puolesta ja vastaan. Kuitenkin tuntuu että seuraava osa tulee olemaan eeppistä, vaikka rakastankin ykköstä ehkä enemmän kuin mitään muuta osaa.
Jotenkin tuntuu että konamilla osataan uudistukset, ja vaikka ne tuntuu radikaaleilta tulee sieltä peli josta vielä kymmenen vuoden päästä puhutaan samaan tyyliin kuin ykkösestä.
Yksinpeleistä puhutaessa myös itselle MGS1 on edelleen sarjan parhain osa. Kokonaisuutena MGS4 vie potin, sillä MGS Online oli kaikessa epätasapainoisuudessaan todella viihdyttävää ajanvietettä. Lukeman ja nähdyn perusteella samanlaista laatuaikaa on luvassa myös tulevassa osassa ja tämä onkin itselle tällä hetkellä se mielenkiintoisin osuus The Phantom Painissa.

Itse pidän myös enemmän siitä vanhemmasta linjasta, mutta kyllä tämä uusikin tyyli kiinnostaa. Tämä tarjoaa jotain uutta ja ehkä vanha tyyli ei enää sovi tänäpäivänä tai ennen kaikkea myy niin paljon, kun kaikki pelit ovat openworldeja.
Toisaalta The Last of Usin miljoonamyynnit osoitti, että pelaajat edelleen pitävät lineaarisista kokemuksista kunhan nämä ovat hyvin suunniteltu. TLoU tarjosi loistavan tasapainon tarjotessa verrattain pieniä areenoita, joissa kuitenkin löytyi yllättävän paljon liikkumavaraa ja varaa taktikointiin. Kaiken kaikkiaan peli oli täynnä ikimuistoisia skenaarioita, sillä studiolla oli mahdollisuus käyttää aikaa pienempien alueiden hiomiseen. Toki siinä on oltava samaa mieltä, että "open world" kuulostaa seksikkäältä ja modernilta, kun puhutaan nykypäivän suuren budjetin peleistä.

Muiden seikkojen kanssa pystyy varmasti elämään, mutta jos koko peli on yhtä open worldia, en ole lainkaan tyytyväinen. Onhan siellä "pakko" olla mukana jotain isompia rakennuksia/sisätiloja, joita nuuskia.

Luotan silti Kojiman visioon. Tarina tässä lienee se kovin juttu.
Aiemmin mainitussa Giant Bombin keskusteluissa mainittiin, että pääpeli koostuu muutamasta avoimesta alueesta. Vuosien varrella Konamin/Kojiman edustajat ovat puhuneet kolmesta - viidestä alueesta. Tällä hetkellä tiedetään kaksi:

Afganistan

maxresdefault.jpg
ja Afrikka

MGSV-The-Phantom-Pain-TGS-2014-Screen-Quiet-African-Jungle-Gameplay-2.jpg
Tietty eihän nämä automaattisesti poissulje pienempiä alueita, joissa piipahdetaan kertaluontoisesti. Tarinan suhteen olen hyvin skeptinen. Jälleen kerran päädyn Giant Bombiin ja pahoittelut tästä, mutta toisin kuin aiemmissa osissa tällä kertaa Snake on kuuleman mukaan täysin tuppisuu. Myös huomionarvoista on, että TPP koostuu lukuisista yksittäisistä tehtävistä: aloitat Motherbasesta, jossa valitset tehtävän sekä varusteet ja kumppanin (Quiet, hevonen, koirasusi jne.) Tehtävän suorittamiseen jälkeen palaat takaisin tukikohtaan, jonka jälkeen valitset uuden tehtävän jne. Tämän kaltainen suunnittelu pakosti luo tarinankerrontaan rajoituksia, jos pelaajalla on mahdollisuus suorittaa osa tehtävistä haluamassaan järjestyksessä. Lisäksi Kiefer Sutherland on oma lukunsa. Alunperin suhtauduin täysin tyynesti uutiseen ettei David Hayter hoida Snaken roolia. Ground Zeroesin jälkeen on pakko ihmetellä, mitä Hideo Kojiman päässä on liikkunut pitäessään Sutherlandin pääpelin ääninäyttelijänä GZ mitäänsanomattoman suorituksen jälkeen.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Ainut uudistus joka itsellä tökkii vastaan on se että mukana ei saa olla kaikkia aseita. Se on aina ollut niin mukavaa kun on valinnanvaraa millä kaataa miestä. Muutenhan peli vaikuttaa helposti Game of the year materiaalilta. Toki paljon en pelistä tiedä koska videoiden katselu ja spoilerit on eiei.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Jotenkin oon tullut katuma päälle, että ennakkotilasin tämän pelin. Oon katsellut kaikki julkaistut videot ja ei jotenkin enään vaan iske. Alkuun odotus oli todella korkealla, mutta tuo itse maailma vaan on liian karu mitä on näytetty. Aavikko maisema ei vaan iske oikeen. Toki pelissä varmasti on muitakin alueita.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Kuinka moni sarjan faneista pitää MGSV uudistuksia onnistuneina? Uudistuksilla viittaan seuraaviin seikkoihin:

- muutos lineaarisesta kenttäsuunnittelusta suuriin avoimiin alueisiin
- mahdollisuus kantaa vain muutamaa asetta
- minikartan puuttuminen
- staminan ja healthin puuttuminen

Itse en koe näistä uudistuksista edes etäisesti ärsyttäviksi muita kuin tuon staminan ja healthin puuttumisen ja automaattipalautumisen. Tykkään avoimista alueista, ne tuovat sellaista rentoutta mukaan, kun kaikkea ei ole ahdettu pienelle alueelle muutamaan ruutuun. Tosin itse nyt en ole mikään sarjan megafani, vaan yleisesti avointen maailmojen fani enemmänkin.

Minusta aserajoitukset ovat hyvä asia. Ymmärrän toki eri näkökannan omaavia, mutta itselle se tuo realismin tuntua mukaan, ettei mukana voi olla samaan aikaan sinkoa, kalashnikovia ja tarkkuuskivääriä, joilla räiskiä menemään vuorotellen. Tuo ihan erilaista taktikointia mukaan, kun pitää valita etukäteen ja pyrkiä sitten tulemaan toimeen sillä, mitä mukana on. Minusta mukavan realistinen lähtökohta.

Kartta on kuitenkin käytössä kämmentietokoneelta, josta laitetaan maastoon merkkejä ja muita, joten en näe juuri minkäänlaisena ongelmana sitä, ettei karttaa ruudulla näe koko ajan.

Näinkin "realistiseen peliin" olisi tietysti ollut hienoa saada health bar, mutta nykyään peleissä ei juurikaan enää sellaisia nähdä. Ymmärrän muutoksen, vaikka se itseä harmittaakin jonkun verran. Toisaalta itselle asialla ei juuri ole merkitystä, koska muutenkin on tarkoitus pyrkiä läpäisemään peli hiippaillen.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Tuosta Bossin vähäisestä puhumisesta on ollut paljon juttua. Pelaamisen aikana Kiefer ei paljon puhu, mutta niitä kasettinauhoja on pirusti ja ne ovat korvanneet ne aikasempien pelien jatkuvat radiopuhelut. Mielestäni se on ihan hyvä ratkaisu.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Kuinka moni sarjan faneista pitää MGSV uudistuksia onnistuneina? Uudistuksilla viittaan seuraaviin seikkoihin:

- muutos lineaarisesta kenttäsuunnittelusta suuriin avoimiin alueisiin
- mahdollisuus kantaa vain muutamaa asetta
- minikartan puuttuminen
- staminan ja healthin puuttuminen

Ensinnäkin, pitää muistaa, että tämä ei ole enää Tactical Espionage Action -peli, niin kuin sarjan osat ennen PW:tä. Phantom Pain on Tactical Espionage Operations, ja mielestäni avoin maailma tukee tätä uutta suuntausta mainiosti. Itse hiippailussa painotetaan nyt enemmän tehtävän suunnittelua. Huolellisesti suunniteltu vaikuttaisi gameplay-videoiden ja Ground Zeroesin perusteella olevan jo enemmän kuin puoliksi tehty. Toisaalta jos hiippailu ei kiinnosta, niin peli tarjoaa myös mahdollisuuden suorempaan lähestymistapaan.

Toki mahdollisuus merkata ennalta viholliset kiikareidena avulla helpottaa huomattavasti hiiviskelyä, mutta toisaalta olen lopullisesti kyllästynyt tähän ominaisuuteen Ubisoftin pelien myötä. Nyt tästä saadaan nauttia uudessa MGS pelissä, jes.

Sen röntgenin saa kytkettyä ainakin Ground Zeroesissa asetuksista pois päältä, jos koet sen häiritsevän liikaa.

Itse olen aina preferoinut non lethal -pelitapaa, joten tranquilizer-pistoolin lisäksi muita aseita ei ole hirveästi tullut käytettyä. Järkikin sen sanoo, ettei hiippaillessa ole mahdollista pitää mukana kymmentä eri kivääriä, ja tässä kohtaa on varmasti haettu realistisuutta peliin. Varmasti suurempaa asearsenaalia käyttäneitä tämä muutos häiritsee, mutta itselleni oikeastaan ihan se ja sama.
Minikartan puuttumisesta on varmaankin turha valittaa enää tässä kohtaa, kun se konsepti on Sons of Libertyn jälkeen heivattu koko pelisarjasta. Taisi nelosessa joku pieni tutka ylänurkassa olla, mutta esim. Snake Eaterista se puuttui täysin, enkä muutaman kerran pelin pelanneena voi sanoa kertaakaan sellaista kaivanneeni.

Kuluva staminahan taisi olla vain Snake Eaterin ominaisuus..? Itse pidin sen hallinnoimisesta, mutta ilmankin pärjään. Guns of the Patriotsin psyykemittari oli mielestäni aika ärsyttävä, ja mielestäni on vain positiivista, että sitä ei ole tungettu Phantom Painiin. Itsestään regeneroituva health ei itsessään ole mikään ongelma, mutta sen vähyys hieman harmittaa. Ennen hälytyksen syntyessä oli vielä hyvä mahdollisuus juosta karkuun ja piiloutua, mutta Ground Zeroesissa hälytys oli lähestulkoon instakill, koska sitä seurannut luotisade tappoi aivan varmasti. Tätä voi Phantom Painissa kompensoida varusteilla, esim. raskaammalla rintapanssarilla, mutta se ei taas sneakkailuun ole hirveän kätevä.

Tietenkään en voi sanoa mitään konkreettista TPP:sta, mutta ainakin Ground Zeroesin kenttä oli _todella_ tylsä, niin visuaalisesti kuin pelillisiltä puitteiltaan. Jos tämä pitäisi kiteyttää yhteen sanaan, olisi sopiva sanavalinta "laatikkomainen". Kyseinen kenttä ei pitänyt sisällään lainkaan muistettavia alueita tämän koostuessa lähes yksinomaan vahtitorneista, konteista ja pitkälti identtisistä rakennuksista. Kokonaisuudessaan helposti unohdettavat kaksi tuntia kenttäsuunnittelun suhteen.

Jos olet Ground Zeroesia vain pari tuntia pelannut, niin maailma varmasti jättääkin kylmäksi. Sen hienous tulee vasta siinä kohtaa esiin, kun lähdet kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja tehtäviin. Kun hieman opit pelin lainalaisuuksia, niin voit käytännössä tehdä ihan mitä vain. Varsin unohdettava miljöö se toki oli, mutta mielestäni kuitenkin todella hyvin suunniteltu kokonaisuus.

Omasta mielestäni uudistukset ovat pääsääntöisesti hyviä, mutta löytyy sieltä niitä negatiivisiakin jonkun verran. Phantom Painiin pitää vain lähteä hieman eri asenteella, ja hyväksyä se tosiasia, ettei ole yhtä oikeaa tapaa pelata peliä, vaan tapoja on tasan yhtä monta kuin on pelaajiakin.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Jos olet Ground Zeroesia vain pari tuntia pelannut, niin maailma varmasti jättääkin kylmäksi. Sen hienous tulee vasta siinä kohtaa esiin, kun lähdet kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja tehtäviin. Kun hieman opit pelin lainalaisuuksia, niin voit käytännössä tehdä ihan mitä vain. Varsin unohdettava miljöö se toki oli, mutta mielestäni kuitenkin todella hyvin suunniteltu kokonaisuus.

Omasta mielestäni uudistukset ovat pääsääntöisesti hyviä, mutta löytyy sieltä niitä negatiivisiakin jonkun verran. Phantom Painiin pitää vain lähteä hieman eri asenteella, ja hyväksyä se tosiasia, ettei ole yhtä oikeaa tapaa pelata peliä, vaan tapoja on tasan yhtä monta kuin on pelaajiakin.
Avoimin mielin tähän on lähdetty ja koitettu eri lähestymistapoja. Pelaaminen (=hiiviskely) ei vain luonnistu. Ehkä aiempien osien lainalaisuudet on yksinkertaisesti iskostunut tyystin takaraivoon, jonka myötä pasmat menee kokoajan sekaisin avoimesta pelimaailmasta sekä minikartan puuttumisen myötä. Eikä siinä mitään, sillä GZ on loppupeleissä todella karsittu versio pääpelistä. Ehkä TPP tuntuu paremmalta. Ainakin alla oleva E3 pelivideo nostatti hieman odotuksia:

[video=youtube;pqu0nRb0puM]https://www.youtube.com/watch?v=pqu0nRb0puM[/video]
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Kaikista ennakkoluuloista huolimatta päätin pistää PS3-version tilaukseen. Tuossa pari viikkoa sitten GZ-pelin sai 5 eurolla joten halusin kokeilla miltä peli tuntui.

En osaa vertailla PS4 versiota keskenään muutoin kuin videoiden perusteella, mutta ei minulla ollut mitään huonoa sanottavaa PS3 versiostakaan. Tiedostan kyllä että ruudunpäivitys ei ole PS4 tasolla, mutta jos kasuaalipelaaja lähtisi tätä pelaamaan, hän tuskin mainitsisi mitään ruudunpäivityksistä. Muutaman kerran kaukana olevat kohteet eivät piirtyneet ja partiokierroksella olevat jeepit ilmestyivät ns. "tyhjästä", mutta muutoin kaikki toimii hyvin. Yllätyin erityisesti räiskintäkohtauksissa, ei mitään moitittavaa.

Reilu 400e kun on kuitenkin paljon rahaa niin ei millään raaski pistää sellaista summaa, varsinkin kun pelaaminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Verkkokaupasta tilasin PS3-version vieläpä ihan edukkaaseen hintaan, 50e.

Aikalailla 6 viikkoa jäljellä =)
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Jos joku tätä on miettinyt ostavansa PClle mutta ei haluaisi odottaa 2 viikkoa ylimääräistä ei hätää, PC versio nimittäin on siirretty 2 viikkoa eteenpäin ja ilmestyy samaan aikaaan konsoli version kanssa. Mutta tämä on vain yksinpelin osalta, nimittäin jos Metal Gear Online 3.0 kiinnostaa kannattaa PC versio unohtaa koska konsoleille se saadaan noin kuukausi julkaisun jälkeen, PClle tammikuussa. Itsehän hommaan PS4lle koska online puolella riittää varmasti enemmän pelaajia ja PS4 versio näyttää lähes yhtä upealta ja pyörii 60 FPS. Alle kuukaus enää :D
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Onkohan tähän odotettavissa jotain DLC paketteja. Mietin vain, että pitäisikö ostaa fyysinen versio vai lataanko ps-storesta. Eli jos tulee miljoon lisä dlc pakettia, niin taitaa olla parasta ostaa suoraan store versio.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Onkohan tähän odotettavissa jotain DLC paketteja. Mietin vain, että pitäisikö ostaa fyysinen versio vai lataanko ps-storesta. Eli jos tulee miljoon lisä dlc pakettia, niin taitaa olla parasta ostaa suoraan store versio.

Mitäs väliä sillä on? Samalla tavallahan se fyysinen asennetaan kovolle. Joutuu vaan levyn iskemään koneeseen kun pelaa. Ostat sen minkä halvimmalla saa?
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Mitäs väliä sillä on? Samalla tavallahan se fyysinen asennetaan kovolle. Joutuu vaan levyn iskemään koneeseen kun pelaa. Ostat sen minkä halvimmalla saa?
No jos ei ole dlc pakuja, voi pelin huoletta poistaa ja nopeasti taas uudelleen asentaa levyltä ilman hidasta downloadia. Jos taas dlc pakuja on paljon kestää se ikuisuuden kuitenkin.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

^ No on se kuitenkin paljon nopeampaa asentaa se peli levyltä ja ladata ne päivitykset + dlc saatikka ladata vielä se pelin (oletettavasti) viemä likemmäs 50gt myös sieltä netistä.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Ja sen fyysisen kopion voi vaikka lainata kaverillekin joskus, jos haluaa. Tai vaikka myydä eteenpäin...Lisänä tietenkin myös se, että keräilytarkoituksessa sellainen fyysinen kansitaiteellinen boksi on myös aivan ehdoton.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Tuskinpa nähdään merkittäviä DLC julkaisuja, kun ottaa huomioon Konamin nykyisen tilanteen.

Kojima Productions, the studio behind the upcoming Metal Gear Solid V (and long famous as a brand of its own), is now simply known as “Number 8 Production Department.” The computers in this section, Nikkei says (and as we reported earlier this year), are allegedly not connected to the internet and are only able to send internal messages.

...

That there are cameras in the office corridors that aren’t there for security, but rather to monitor the movements of Konami’s own employees.

...

That Konami game developers who aren’t seen as useful are reassigned to jobs as security guards, cleaning staff at the company’s fitness clubs or roles at a pachi-slot machine factory. This includes not just junior staff, but producers who have worked on well-known game titles.

...

That one former employee, upon announcing on Facebook that they were leaving Konami and had got a new job elsewhere, had their post monitored. Nikkei says remaining Konami staff who “liked” the post were all reshuffled within the company.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

Joo aika surulliseks menny toi Konamin touhu, toivottavasti kojima tiimeineen löytää hyvän uuden kodin jostain kunhan peli on saatu ulos.
 
Vastaus: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - 1.9.2015 tärähtää!

toivottavasti kojima tiimeineen löytää hyvän uuden kodin jostain kunhan peli on saatu ulos.
Olisi mielenkiintoista tietää millainen maine Hideo Kojimalla on pelialan toimijoiden keskuudessa. Artikkeleiden perusteella Konamin ja Kojima Production välirikko johtui osittain Kojiman heikon puoleisesta johtamisesta. MGS5 on kuulemma viivästynyt huomattavasti ja rahaa on poltettu surutta ominaisuuksiin, mitä ei koskaan nähdä lopullisessa tuotteessa. Nikkei raportissa on mainittu, kuinka peliin oli jo satsattu $80 milj. alkuvuodesta (huhtikuu). Tiedä sitten missä kustannukset huitelee, kun tähän lisätään viimeiset 5kk kehitystä + markkinointi.

E: Eritoten mietityttää kuinka paljon Kiefer Sutherlandista maksettiin. Etenkin kun ainakin GZ perusteella Sutherlandin suoritus on likimain samaa luokkaa Destinyn Peter Dinklagen kanssa.

En kyllä vielläkään tiedä, että ostaisiko vai ei, kun en ole varma toimiiko tuo avoin maailma tässä pelissä :(
Ground Zeroes antoi tähän maistiaista ja pelin voi vielä ladata ilmaiseksi Games with Goldista.
 
Ylös Bottom