Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Meteos

Justin Bailey

New Member
Meteos,

REZin ja Luminesin tekijän uusin musiikki-puzzle-kombinaatio.

Famitsussa 9, 9, 10, 10 = 38

Julkaistaan maaliskuussa (JP) ja heinäkuussa (US).

Erittäin hyvää palautetta eri forumeilla. Oman odotuslistan terävimmässä kärjessä.
 
Vastaus: Meteos

Tämä tuli tuossa eilisaamuna.

Peli on ennen kaikkea tyylikäs. Grafiikka ja äänet luovat varsin happoisan tunnelman. Ruudun tapahtumat antavat perinteikkäiden pum pox raks-efektien sijaan kaikenlaisia taustamusaan mukavasti lomittuvia melodianpätkiä ja härösoundeja, lopputuloksena on psykedeelistä ja varsin "modernin taideteknon" kaltaista fiilistelyä. Oikein mukavaa.
Peli muistuttaa mekaniikaltaan puyo puyon ja zoo keepperin risteytystä. Puyoa sikäli, että kombot ovat hyvin tärkeässä roolissa, zoo keepperiä taas sikäli, että peli koostuu lähes pelkästään palikoiden hakemisesta ja paikoilleen siirtelystä. Zoo keepperistä(ainakaan flash-versiosta, muista ei ole kokemusta) en pidä, siinä kun ei tuon hahmottamispuolen lisäksi ole juuri mitään muuta(kombot ja tätä kautta pisteet tulevat pahimmillaan täysin tuurilla, parhaimmillaan todennäköisyyslaskennalla. Kumpikaan ei henkilökohtaisesti peleissä viehätä). Meteoksessakaan ei ole niin paljoa taktisuutta, kuin olisin toivonut, mutta jonkin verran silläkin on merkitystä. Uskon myös, että kokemuksen myötä taktiikkapuoli tulee vahvistumaan,kenties paljonkin.
Silloin, kun peli sujuu hyvin, se on jonglööraamista 1-3 suurella palikkakasalla. Mainostettu moneen asiaan keskittymisen mekaniikka on siis totta.

Vaikeustaso on aika kohdallaan ja pelattavaa löytyy muutenkin tarpeeksi. Pelimoodeista löytyy kaikki perinteiset: vapaamuotoinen vs-räiskyttely konetta vastaan, tarinamoodi, joka myös koostuu konetta vastaan nahistelusta, tetris-tyyppinen yksinpeli ja "survival-moodi"(2 ja 5 minuutin ja 100:n ja 1000:n palikan).
Eri planeettoja on runsaasti ja muuta avattavaa näyttäisi olevan myös.
Valikoita on aika paljon, ja kaikki japaniksi.

Styluksen kanssa saa olla tosi tarkka, palikat kun ovat aika pieniä ja tempo hirrrvittävän nopea. Hyvältä pelaaminen silti tuntuu.
Se myös vähän harmittaa, että pelkällä huiskuttelulla saattaa pärjätä tosi hyvin. Etenkin, jos vähän katsoo mistä huiskuttelee.
Lisäksi tuo taktisuuden vähäisyys tai sanoisinko, sen alitajuinen luonne vähän jurnuttaa.

Silti, oikein hyvä peli, suosittelen. Hyvin addiktiivinen.
 
Vastaus: Meteos

rapuparvi sanoi:
Meteoksessakaan ei ole niin paljoa taktisuutta, kuin olisin toivonut, mutta jonkin verran silläkin on merkitystä. Uskon myös, että kokemuksen myötä taktiikkapuoli tulee vahvistumaan,kenties paljonkin.
Silloin, kun peli sujuu hyvin, se on jonglööraamista 1-3 suurella palikkakasalla. Mainostettu moneen asiaan keskittymisen mekaniikka on siis totta.

Jebs, kaiken lukemani perusteella taktiikkapuoli on vahvasti mukana...ja aika nero olet jos yhden päivän perusteella tiedät suurimman osan pelin mahdollisuuksista ;)

http://ds.ign.com/articles/596/596267p1.html

Mutta, mutta, päivittelehän tuntoja pelin suhteen kun kerkeät, mielenkiintoista luettavaa.

Yksi kysymys heräsi:

Mitä tarkoitat todennäköisyyslaskennalla Zoo Keeperin kohdalla?

Itse olen toistaiseksi pelannut lähes pelkästään Time Attackia, missä pitää siis kerätä mahdollisimman paljon pisteitä kuuden minuutin aikana. Hahmotuskyky on edelleen ratkaisevassa osassa, mikä vetoaa minuun siinä missä kombopainotteisetkin puzzlet, mutta mukana on myös reilu annos etukäteissuunnittelua. Kannattaa kyllä testailla vähintään puoli tuntia, että ymmärtää suurinpiirtein miten ohjelma palkitsee, kun lähtee hakemaan juuri sitä puuttuvaa eläintä ruudun toiselta puolelta. Flash demoon verrattuna koko pelissä on kyllä paljon enemmän tarjottavaa. Tuurilla ei tunnu alkutestailujen jälkeen olevan suurempaa roolia, mutta kerro ihmeessä jos olen missannut jotain oleellista?
 
Vastaus: Meteos

Eilen tuli kokeiltua kaksinpeliä. Se oli uskomatonta. Mistään muusta pelistä en ole saanut tuon kaltaista euforiantunnetta. Helvetti, ehkä en mistään asiasta selvinpäin. Toi hyväili jotain välittömiä mielihyvärauhasia hyvin voimakkaasti. Olen yrittänyt analysoida kokemusta, mutta se on niin moniulotteinen kimppu toisiinsa kohdistuvia viittauksia, että en edes yritä saada sitä suollettua tähän.
Tänään mä pistän toisen kappaleen tilaukseen, niin hauskaa tuo oli :)
Sen voisi kyllä vielä sanoa, että siinä oli sellainen hyvin erikoinen tunnelma. Kokonaisuudessa oli hyvin kilpailullinen sävy, mutta samanaikaisesti hyvin voimakas yhtenäinen me-henki. Uskoisin tämän johtuvan siitä, että tässä pelissä toisen ruudulle laukaistut palikat muuttuvat sekunnin-parin kuluttua tavallisiksi palikoiksi. Näin kiusanteko säilyy hyvin veljellisenä ja luonteeltaan kujeilevana. Tämän takia ei mikään tilanne ole myöskään ylitsepääsemätön, kaikki on omista taidoista kiinni. Ruudun täyttyminen kun ei tavallaan itsessään tapa. Superkombot ovat kuin näyttämistä, kehuskelua, ei toisen suoraa pieksentää.
Yhtenäisyyttä lisää myös se, että pelataan samalla planeetalla. Molemmat kuulevat saman musiikin ja näkevät saman hypnoottisen grafiikan. Molemmilla palikoita tulee samaan maaniseen tahtiin, että "ei vittu! :D" huudahdukset yhdistävät entisestään.

Free playssä ja kaksinpelissä tätä tapahtuu koko ajan, niissä kun ei yksi kuolema ole kuin miinus lopputilastoissa. Muut pelimoodit ovat mukavia, mutta eivät lainkaan niin sairaita ja euforisia.
Kaksinpeli jätti hyvin voimakkaan tunteen, että yksinpeli on vain harjoittelua. Mikä on tietysti vain hyvä, tuohan sekin yksinpeliin lisää merkityksellisyyttä.

Avattavaa on muuten ihan helvetisti, jos vertaa nykypeleihin keskimäärin. Etenkin uusien planeettojen ostelu on tosi hauskaa puuhaa, jokainen kun on ihan omanlaisensa kokemus audiovisuaalisen toteutuksensa ja painovoimansa vuoksi.

Tuurilla huiskuttelu harmittaa edelleen. Vaikka ei varmaan pitäisi harmistua siitä, sitä kun ei tarvitse harrastaa. Silti se syö pelimekaniikan arvovaltaa niinkuin piru sielua.

Mitä tarkoitat todennäköisyyslaskennalla Zoo Keeperin kohdalla?

Kuten sanottua, mulla on kokemusta vain flash-versiosta. Sitä tuli joskus pelattua muutama tunti, kunnes kyllästyin toden teolla sen tuuripohjaisuuteen.
Todennäköisyyslaskennasta puhuminen oli ihan arkifiilistelyä, jolla viittasin siihen, että pisteisiin ei ZK:ssa voi vaikuttaa kuin epäsuorasti: yrittää välttää ottamasta niitä viimeisimpiä eläimiä. Ja "todennäköisyydet hyviin pisteisiin paranevat, mitä enemmän pelaan". :)
Yyperkomboista sai helposti 10 000-20 000 pistettä, ja näihin komboihin ei juuri voinut vaikuttaa. Itseasiassa juuri minkäänlaista hallintamahdollisuutta ei merkittäviin komboihin ollut(3-4 tai enemmän). Se pisti vituttamaan sekä pisteiden että kentissä etenemisen kannalta: etenkin levelistä 8 ylöspäin, siellä kun ajastinkin vaati komboja, jotta olisi pysynyt nättinä.
En sinänsä dissaa pelkästään hahmotukseen perustuviakaan pelejä, ainahan niillä aivojaan voi kehittää. Tässä oli kuitenkin se ongelma, että piti aina aloittaa alusta. Sitä ei kauaa jaksanut, kun ei pisteiden keräyksestäkään saanut mitään iloa.

DS-versio kuulostaa kertomasi mukaan paljon paremmalta. Olisi kiva lukea suorastaan esitelmä siitä, jos vain kerrottavaa ja intoa kertomiseen löytyy :)
 
Vastaus: Meteos

Uhh, kuulostaapa mainiolta :)

Btw. toimiiko moninpeli yhdellä pelillä?

--OT--

Niin, kynäohjauksen ohella yksi _erittäin_ merkittävä muutos Flash versiossa nähtyyn pelimekaniikkaan on se, että jokaisen kombon aikana voi laukaista lisää komboja. Nettidemossa ei voinut tehdä mitään edes yhden linen aikana! Kynällä voi toimia heti ja milloin tahansa. Itse olen tosiaan jäänyt pahasti koukkuun Time Attackiin, enkä ainakaan vielä ole huomannut kombojen olevan tuurista riippuvia, vaikka en kaikkia olekaan suunnitellut niin pitkälle. Vaikuttaa enemmänkin siltä, että pelissä on vaan niin paljon ajateltavaa (kombojen suhteen), ettei ajatus pysy vielä tarpeeksi hyvin mukana..
 
Vastaus: Meteos

Tässä on sekä yhden että useamman kortin moninpeli. Yhdellä kortilla planeettoja on käytössä vain 4 ja planeettaa vaihdettaessa pitää lataavan osapuolen käynnistää DS ja ottaa yhteys uudelleen. Monen kortin peleistä mulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta käsittääkseni se on vähintään sama, kuin yksinpelimoodi Free play, kaikilla planeetoilla, tietokonevastustajilla jne.
Yhdelläkin kortilla voi hyvin pitää hurjan kivaa, mutta kahdella tietysti enemmän. Ei kuitenkaan ole alkuunkaan pakko olla kahta, alkuun ainakaan. :)

Kaksinpelin kiehtovuudesta kertoo hyvin se, että tulee julmetun hyviä tuloksia verrattuna yksinpeliin. Näyttämisen halu saa taistelemaan ihan tosissaan, "jos toi pysyy hengissä niin jumalauta, kyllä mäkin" :)
Esim. "Silmäplaneetan"(http://planetmeteos.com/screenshots/ss_01.html#anasazi) tetrismoodin tulokseni taitaa olla 40 000, kun taas kaksin pelatessa taisin saada ensimmäisellä elämällä 70 000- 80 000 pistettä.

Oletko tilannut pelin jo, tai aiotko lähiaikoina? Samoin muut, hopihopi! Olisi hauskaa saada pistepuhetta ja analysointia jaja kaikenlaista kokemusten vaihtoa tänne.
Tästä kun ylipäätään puhutaan yllättävän vähän maailman foorumeilla.
 
Vastaus: Meteos

Perkules, rahatilanne on tällä hetkellä aika huono, pitäisi tässä kuussa hankkia Meteos, Kirby, Daigasso ja vielä RE 4. Todennäköisesti panostan Meteoksen US -julkaisuun, Kirby (JP) ehkä vielä tässä kuussa...Ehdottomasti lähtee kyllä tilaukseen.
 
Vastaus: Meteos

oliko pakko hehkuttaa, nyt tekee mieli tämäkin ostaa :)
vaikka eihän mulla oo ketään kenen kanssa pelata,prkle
 
Vastaus: Meteos

Rahat on ihan finaalissa, että ei pääse tilaamaan mitään peliä kahteen viikkoon.. Tämä on kuitenkin ehdottomasti seuraava peli minkä hankin. Onko USA julkaisu jo kovinkin lähellä? SItä en rupea odottelemaan montaa viikkoa. Jos ei ensi kuussa ilmesty niin sitten tilaan Japsin.

Yoshi! Touch Catch! on DVDsoonista tilauksessa ja sen pitäisi saapua ihan näinä päivinä, että ihan hyvä etten pysty tätä hankkimaan, kun jäisi sitten Yoshi vähemmälle huomiolle.
 
Vastaus: Meteos

Kiinnostaisi tämä minuakin. Ilmeisestihän ilmestyy touko - kesäkuussa USA:ssa? Saattaisi lähteä silloin DS hankintaan.

Pistäkääs pidempään peliä pelanneet kommetteja, että löytyykö pelistä "uutta" tarpeeksi viikkojen ja kuukausien jälkeen eli pysyykö peli haastavana?
 
Vastaus: Meteos

NviperO sanoi:
Pistäkääs pidempään peliä pelanneet kommetteja, että löytyykö pelistä "uutta" tarpeeksi viikkojen ja kuukausien jälkeen eli pysyykö peli haastavana?

Lyhyestä virsi kaunis: kyllä :)
 
Vastaus: Meteos

Minkä kielinen toi japanilainen meteos on? Saako sen englanniksi, kun eikö ds ole sillälailla että pelin kieli on se minkä valitsee?
 
Vastaus: Meteos

Minuakin kiinnostavat lähinnä nämä DS:n puzzle-pelit. Metroidiin ünnä muihin kyllästyin jo Konsolifinin miitissä. Syynä on juuri se, että aina ei huvita komppailla monikymmentuntisia eeppisiä legendoja läpi.
 
Vastaus: Meteos

Hetken mielijohteesta tilasin Meteoksen viime viikolla, ja jäin koukkuun heti kun sain pelin. Napeilla pelaamisen voi unohtaa heti kättelyssä, kun peli on niin julmetun hektinen. Idea on simppeli, mutta viidellä pelitunnilla en ole vielä päässyt kunnolla peliin sisälle. Moninpeli tuntuu olevan aika olennainen osa peliä, joten harmiksi en ole vielä saanut mahdollisuutta testata sitä.

Yksinpelissä taistellaan pahaa pahaa Meteo-planeettaa vastaan, ja lopputulos muuttuu vapaavalintaisen reitin mukaan. Paras (ts. oudoin) loppu taitaa olla
Galaktinen haarukka: Meteo (Valtava silmäplaneetta LotR:n pahiksen tyyliin) fuusioituu avaruudessa leijuvaan jättihaarukkaan, joka tökkää sitä silmään. Ja maailma pelastuu.

Kaikkiaan laatupeli. Zookeeper oli lämmittelyä, Meteos on DS:n The Puzzlepeli.
 
Vastaus: Meteos

kaba sanoi:
ja jäin koukkuun heti kun sain pelin.

Juu, sama homma täällä. En ehtinyt edes purkaa Helsingin matkan laukkuja, kun oli pakko hyökätä pöydällä lojuneen kirjekuoren kimppuun. Paketti repimällä auki, Meteos koneeseen, elämä syrjään.

Ja onhan tämä aivan upea peli. Olin ihan oikeasti hengästynyt ensimmäisen session jälkeen.
 
Vastaus: Meteos

Vihdoin ja viimein!

Eli Meteos saapui eilen ja nyt on vasta neljä tuntia kellossa, mut _erittäin_ tyylikästä menoa tähän mennessä. Toistaseks on tullu pelailtua lähinnä 2 minuutin Time Waria ja standardilla kaikki Star Tripit kertaalleen läpi. Toivottavasti tänään löytyy vielä aikaa panostaa oikein kunnolla..

Kerrassaan loistavat statsit ja muut, mutta yks asia on jäänyt vähän häiritsemään; onko yksinpelissä mitään mahdollisuutta yksilöidä esim. Time Warin high scoreja? Ainakaan näin nopealla tsekkauksella en huomannut moista.

Jebs, eipä voi muuta kuin suositella edelleen kaikille vähänkään asiasta kiinnostuneille, aivan loistavan oloinen peli, jossa riittää varmasti tahkomista pidemmäksikin aikaa!

Vahva suositus :)
 
Vastaus: Meteos

Täytynee ostaa ensi tilassa. Varsinkin EGM:n arvostelu kolme kertaa 9.0 ja vertaukset addiktiivisuudessaan Tetris Attackiin pakottavat hankkimaan tämän. Itse olen aikaisemmin pitänyt eniten Tetris Attackista ja Pokemon Puzzle Challengesta, ehkä tämä liittyy joukkoon....
 
Vastaus: Meteos

Meteos tuntuukin kyllä kovasti Tetris Attackilta, mutta nopeampana ja paljon hauskempana. Harmittaa vain kovasti, kun ei ole muita deeässällisiä varmaan sadan kilometrin etäisyydellä, joten saan tyytyä moninpelistä haaveiluun.

Vaan eipä ole kyllä yksikään toinen palikansiirtelypeli tuottanut samanlaista onnistumisen tunnetta kuin tämä. On ihan älyttömän hienoa tapella kolmen yhtäaikaa avaruuteen pyrkivän raketin kanssa, ja saada ne lopulta singahtamaan ruudusta pois.
 
Vastaus: Meteos

rapuparvi sanoi:
Olisi hauskaa saada pistepuhetta ja analysointia jaja kaikenlaista kokemusten vaihtoa tänne..

Time War (2:00)

64 220

Mukaan vaan ja tulokset esiin, kokeneemmilta pelaajilta ois tietty hauska kuulla mitkä muut moodit sopivat hyvin high scoreiluun.

:)
 
Ylös Bottom