Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metro Exodus

Onko tuota senssiä mitenkään mahdollista saada nopeemmaksi? Asetuksista laitettu kaikki maksimiin ja ukon liikuttaminen on naurettavan hidasta ja pelkkä 360 käännös kestää joku 6-7s. Peli on ihan pelikelvoton tällä hetkellä.
 
Onko tuota senssiä mitenkään mahdollista saada nopeemmaksi? Asetuksista laitettu kaikki maksimiin ja ukon liikuttaminen on naurettavan hidasta ja pelkkä 360 käännös kestää joku 6-7s. Peli on ihan pelikelvoton tällä hetkellä.
Tuon takia minä jätin nyt toistaseks kesken, kattellaan sit uusiks jos joskus korjailevat tota.

Alko kans vähä syömää ku päiväsaikaan vihut spottaa sut jostain kilometrin pääst ja yöaikaan eivät näe vaikka miltee törmäät niihin. Ihmettelin ku alko taistelumusa soimaa ja lensi hilloa ruudulle, sitte huomasin et joku pikselin kokonen äijä ampuu mua jonkun talon nurkalla.
 
Tuon takia minä jätin nyt toistaseks kesken, kattellaan sit uusiks jos joskus korjailevat tota.

Alko kans vähä syömää ku päiväsaikaan vihut spottaa sut jostain kilometrin pääst ja yöaikaan eivät näe vaikka miltee törmäät niihin. Ihmettelin ku alko taistelumusa soimaa ja lensi hilloa ruudulle, sitte huomasin et joku pikselin kokonen äijä ampuu mua jonkun talon nurkalla.
Tänään kun pelasin tätä useampia tunteja XSX-versiolla, niin kyllä nämä joidenkin kommentit todella yllättävät. En törmännyt minkäänlaisiin kuvailemiinne ongelmiin. En input-lagiin, enkä mihinkään ihmeellisyyksiin siinä miten viholliset huomasivat minut. Ihan järkevästi ja loogisesti menivät tilanteet, joissa huomasivat. Kun etenin sniikkaamalla ja pimeässä, niin eivät huomanneet ollenkaan.

Siis mikä juttu tuo valitus kauheasta input-lagista tosiaan on? Minulla peli pyörii sulavasti 60 fps ja ohjaus tottelee komentoja ilman viiveitä. Toki hahmo liikkuu sinänsä hieman kankeammin, kuin joissain hektisissä sotapeleissä, mutta hahmo kuitenkin reagoi ohjausliikkeisiin aivan kuin kuuluukin. Hieman hahmon liikkuminen muistuttaa mielestäni viimeisintä Resident Eviliä, vaikkakin toimii mielestäni jonkin verran sulavammin ja näppärämmin.

Voiko nyt olla sitten siitä kyse, että PS5-versiossa on jotain inhottavaa input-lagia? Nimittäin XSX-versiossa en todellakaan ole sellaiseen törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kun pelasin tätä useampia tunteja XSX-versiolla, niin kyllä nämä joidenkin kommentit todella yllättävät. En törmännyt minkäänlaisiin kuvailemiinne ongelmiin. En input-lagiin, enkä mihinkään ihmeellisyyksiin siinä miten viholliset huomasivat minut. Ihan järkevästi ja loogisesti menivät tilanteet, joissa huomasivat. Kun etenin sniikkaamalla ja pimeässä, niin eivät huomanneet ollenkaan.

Siis mikä juttu tuo valitus kauheasta input-lagista tosiaan on? Minulla peli pyörii sulavasti 60 fps ja ohjaus tottelee komentoja ilman viiveitä. Toki hahmo liikkuu sinänsä hieman kankeammin, kuin joissain hektisissä sotapeleissä, mutta hahmo kuitenkin reagoi ohjausliikkeisiin aivan kuin kuuluukin. Hieman hahmon liikkuminen muistuttaa mielestäni viimeisintä Resident Eviliä, vaikkakin toimii mielestäni jonkin verran sulavammin ja näppärämmin.

Voiko nyt olla sitten siitä kyse, että PS5-versiossa on jotain inhottavaa input-lagia? Nimittäin XSX-versiossa en todellakaan ole sellaiseen törmännyt.

Ei ole kyllä input-lagia ps5 versiossa, hyvin rullaa ja vastaa komentoihin. n.10 tuntia Ps5 versiota alla itellä.

Milläs telkkarilla sitten olette kokeilleet???

Itsellä 65" cx ja series x versio pelistä niin näyttää ja pelaa kyllä mahtavasti.
 
En kyllä tiedä mistä toi inputlag juttu on tullut ja miksi siitä puhutaan, itellä on enemmänkin kontrollien senssien kanssa ongelmia.

Graafisesti yms niin pelissä ei ole vikaa minullakaan. Eli on varmaan enemmänkin sitte omista preferensseistä kiinni, Artyom esim. kääntyy ja liikkuu omaan makuun hitaasti (tekee tähtäämisestä turhan vaikeaa), olen jatkuvasti jumissa jossain oksanpätkässä tai tiilen murikassa ja pariin otteeseen olen joutunut lataamaan talletuksen koska en pääse irti.

Dialogin kaaottisuus paikoitellen häiritsee, esim. junassa kaikki puhuu päällekkäin ja välillä dialogi ei oikein selkeästi kerro mitä tehdä jne.

Mutta juu, makuasioita kaiketi ja pikku juttuja monille. Itte vaan semmonen pelaaja että sitte kun tarpeeksi moni asia häiritsee niin hyvätkin pelit jää kesken, esim FF7R ja Uncharted 4. Varmaan muuten ihan hyvä peli tämä Metro mutta ei osunu mun pelimakuun.
 
En kyllä tiedä mistä toi inputlag juttu on tullut ja miksi siitä puhutaan, itellä on enemmänkin kontrollien senssien kanssa ongelmia.

Graafisesti yms niin pelissä ei ole vikaa minullakaan. Eli on varmaan enemmänkin sitte omista preferensseistä kiinni, Artyom esim. kääntyy ja liikkuu omaan makuun hitaasti (tekee tähtäämisestä turhan vaikeaa), olen jatkuvasti jumissa jossain oksanpätkässä tai tiilen murikassa ja pariin otteeseen olen joutunut lataamaan talletuksen koska en pääse irti.

Dialogin kaaottisuus paikoitellen häiritsee, esim. junassa kaikki puhuu päällekkäin ja välillä dialogi ei oikein selkeästi kerro mitä tehdä jne.

Mutta juu, makuasioita kaiketi ja pikku juttuja monille. Itte vaan semmonen pelaaja että sitte kun tarpeeksi moni asia häiritsee niin hyvätkin pelit jää kesken, esim FF7R ja Uncharted 4. Varmaan muuten ihan hyvä peli tämä Metro mutta ei osunu mun pelimakuun.
Tuon dialogin sekavuuden ja aika heikon tason yleisestikin allekirjoitan kyllä itsekin ehdottomasti. Vastaavasti ohjauksen kankeus tosiaan lienee makuasia. Olen kuitenkin itse kokenut pelin aikalailla selviytymistaistelupeliksi, jossa ei ole tarkoituskaan antautua sellaiseen ”all guns blazing”-tyyppiseen taisteluun, koska sellaisessa on itsenikin noilla jäykähköillä kontrolleilla vaikea monessa kohdassa pärjätä. Olen siis pyrkinyt sniikkausta ja pimeyttä hyödyntämään sekä myös maastoa ja snipukivääriä surutta aina, kun vain suinkin mahdollista. Itsellänikin on tupannut käymään huonosti noiden kissamaisten otusten kanssa, mikäli en ole niitä esim. jonkun auton raadon päältä päässyt turvasta räiskimään.

Peli on siis ainakin minut pakottanut todella usein tämän kaltaisiin ratkaisuihin, mutta on mielestäni juuri siksikin itselleni toiminut, kun pidän siitä, ettei suora aggressiivinen taistelu ole aina se mihin pakotetaan peleissä. Tämäkin toki makuasia. Ja jos peliltä on hakenut nimenomaan suoraviivaista räiskintää, niin silloin voin ymmärtää, että Metro Exodus saattaa ollakin pettymys.
Milläs telkkarilla sitten olette kokeilleet???

Itsellä 65" cx ja series x versio pelistä niin näyttää ja pelaa kyllä mahtavasti.
Mulla on tuollainen 55” Philips, jonka mallinumeroa en tähän hätään muista. Muutaman vuoden vanha ja ihan kelpo telkkari ollut pelikäytössäkin. Ja itselläni ei siis ole minkäänlaisia input-lag kokemuksia Metro Exoduksessa tai muissakaan peleissä ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Juu se on ihan totta että tämä vaatii vähän erilaisen lähestymistavan kuin moni muu fps-peli. Latailen juuri uudelleen tätä, luin että tarjolla on ohjaimille erilaisia presetteja joita en aiemmin huomannu, katson oisko näistä jotain apuja.
 
Ite taisin pelata tämän PS4:llä ja Xboxilla näillä asetuksilla.

Preset 2
Sensitivity - täysille
Aim Sensitivity - joko puolet tai täysille
Aim Assist - kokonaan pois, kun sotkee liikaa
Auto Aim Border - kokonaan pois

Noilla sain parannettua pelattavuutta, niin että jaksoin itse tahkota läpi. En ole tätä ehostettua versiota koittanut, mutta eiköhän noi siinäkin toimi.
 
Tänään kun pelasin tätä useampia tunteja XSX-versiolla, niin kyllä nämä joidenkin kommentit todella yllättävät. En törmännyt minkäänlaisiin kuvailemiinne ongelmiin. En input-lagiin, enkä mihinkään ihmeellisyyksiin siinä miten viholliset huomasivat minut. Ihan järkevästi ja loogisesti menivät tilanteet, joissa huomasivat. Kun etenin sniikkaamalla ja pimeässä, niin eivät huomanneet ollenkaan.

Siis mikä juttu tuo valitus kauheasta input-lagista tosiaan on? Minulla peli pyörii sulavasti 60 fps ja ohjaus tottelee komentoja ilman viiveitä. Toki hahmo liikkuu sinänsä hieman kankeammin, kuin joissain hektisissä sotapeleissä, mutta hahmo kuitenkin reagoi ohjausliikkeisiin aivan kuin kuuluukin. Hieman hahmon liikkuminen muistuttaa mielestäni viimeisintä Resident Eviliä, vaikkakin toimii mielestäni jonkin verran sulavammin ja näppärämmin.

Voiko nyt olla sitten siitä kyse, että PS5-versiossa on jotain inhottavaa input-lagia? Nimittäin XSX-versiossa en todellakaan ole sellaiseen törmä
Tänään kun pelasin tätä useampia tunteja XSX-versiolla, niin kyllä nämä joidenkin kommentit todella yllättävät. En törmännyt minkäänlaisiin kuvailemiinne ongelmiin. En input-lagiin, enkä mihinkään ihmeellisyyksiin siinä miten viholliset huomasivat minut. Ihan järkevästi ja loogisesti menivät tilanteet, joissa huomasivat. Kun etenin sniikkaamalla ja pimeässä, niin eivät huomanneet ollenkaan.

Siis mikä juttu tuo valitus kauheasta input-lagista tosiaan on? Minulla peli pyörii sulavasti 60 fps ja ohjaus tottelee komentoja ilman viiveitä. Toki hahmo liikkuu sinänsä hieman kankeammin, kuin joissain hektisissä sotapeleissä, mutta hahmo kuitenkin reagoi ohjausliikkeisiin aivan kuin kuuluukin. Hieman hahmon liikkuminen muistuttaa mielestäni viimeisintä Resident Eviliä, vaikkakin toimii mielestäni jonkin verran sulavammin ja näppärämmin.

Voiko nyt olla sitten siitä kyse, että PS5-versiossa on jotain inhottavaa input-lagia? Nimittäin XSX-versiossa en todellakaan ole sellaiseen törmännyt.
Mistä input lagista? Kyse on ollut hitaasta senssistä joka tekee pelistä pelikelvottoman. Vaikka peli on muuten hidastempoinen, niin ei se tarkoita sitä että hahmon pitää liikkua kun kaulaa myöten betonissa.

Mutta sinun viestejä kun on lukenut näissä eri ketjuissa, niin et pysty tunnustaan pelien ongelmia vaan aina puolustelet niitä ja sanot että niitä ei ole. Tunnut ottavan nämä asiat välillä liian hlö kohtaisesti, vaikka kyse on vaan tietokonepelistä eikä mistään muusta.
 
Mistä input lagista? Kyse on ollut hitaasta senssistä joka tekee pelistä pelikelvottoman. Vaikka peli on muuten hidastempoinen, niin ei se tarkoita sitä että hahmon pitää liikkua kun kaulaa myöten betonissa.

Mutta sinun viestejä kun on lukenut näissä eri ketjuissa, niin et pysty tunnustaan pelien ongelmia vaan aina puolustelet niitä ja sanot että niitä ei ole. Tunnut ottavan nämä asiat välillä liian hlö kohtaisesti, vaikka kyse on vaan tietokonepelistä eikä mistään muusta.
Tai sitten koen vain pelien ominaisuudet eri tavalla kuin jotkut muut? Ja nyt sinä tunnut ottavan aika henkilökohtaisesti sen, että koen tämän pelin osalta ohjauksen toisella tavalla kuin sinä.

Olen toki myöntänyt, että ohjaus on jäykähkö, mutta eihän tämä ole alkuunkaan ensimmäinen peli, joka on tarkoituksellisesti tällaisella raskaammalla ohjauksella toteutettu. Toisia tällainen ohjaus tuntuu äärimmäisen paljon ärsyttävän, mutta monille se myös sopii, eikä siitä aleta angstaamaan.

Oletko pelannut Resident Evil seiskaa tai kasia? Niissä nimittäin on vielä hiukan raskaampi tuo ohjaus. Sillä luodaan aivan tarkoituksellisesti selviytymistunnelmaa. Näin on selkeästi tehty kaikissa Metro-peleissäkin, koska niissä aiemmissakin tuo ohjaustuntuma on vastaavanlainen. Itse asiassa Exoduksessa tuota ohjauksen jäykkyyttä on hieman aikaisemmista osista vähennetty.

Selkeästi näin toteutetut pelit eivät ole sinun juttusi, eikä siinä mitään, mutta aika naurettavaa on kuitenkin heittää sellaista kommenttia, että 360 asteen käännökseen tarvitaan pelissä 6-7 sekuntia, kuten aiemmin heitit. Mittasin ihan piruuttani tuota kommenttia naureskellessani sen, kauanko tuohon kääntymiseen todellisuudessa menee, niin johonkin reiluun sekuntiin se nyt kuitenkin menee.

Tuollaiset todella paljon liioitellut kommentit osoittavat sen, että hermot ovat kyllä varmasti peliin menneet, mutta eivät anna myöskään kovin vahvaa kuvaa siitä miten analyyttisesti ja objektiivisesti pystyt peliä sinänsä omalta osaltasi arvioimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olipas homma saada delsut ladattua. Ne lähti latautumaan mutta oli sekunnissa mukamas ladattu ja asennettu. Ei näillä nettinopeuksilla. Kun laittoi että lataa usb asemalle niin sieltä sai siirrettyä.
Tällänen kikka ainakin xsx toimii.
 
Aivan loistava peli lisäosineen PS5:llä, mm. tunnelma ja grafiikat ihan parasta A-luokkaa.

Bugeja kuitenkin riitti edelleen ja niistä, tai pikemminkin Siitä huolimatta jäi kokonaisuudesta todella paska maku suuhun. Sam's Storyä olisi ollut ehkä tunteroinen jäljellä, mutta pelin etenemisen estävä bugi tuli eteen ja peli lähti lopulta poistoon. Aika antikliimaksi katsoa loput tarinasta Youtubesta.

Erään hahmon dialogin pätkä jäi siis tulematta, ja sen takia mitään ovia ei voinut aukaista, tavaroita kerätä yms. Kaikkea mahdollista kokeilin, mutta ilmeisesti vain alusta aloittaminen olisi auttanut. Eipä jaksa tuollaisen takia uudestaan 4 tuntia vääntää.
 
Pelasin Series S:llä. Ihan hyvin toimi tälläkin laitteella. Oikeastaan vain aavikkokenttä näytti aika rujolta lyhyine piirtoetäisyyksineen. PS4:llä peli jäi aikoinaan kesken, kun peli tuntui tosi kankealta. Tässä auttoi 60fps paljon.

Peli tempaisi mukaansa, kuten aikaisemmatkin Metrot. Ilokseni sain myös hyvän lopun. Aiemmissa Metroissa se ei ole tainnut onnistua näin helposti omalla kohdalla.

Ehkä lisäreiden merkeissä sitten joskus.

e: Niin, ja taisimpa ihastua vähän Annaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tuli pelattua melkein 2 vuotta sitten gamepassin kautta ja nyt ostin omaksi kun gold versio oli 13e ja aloitin new game+ vetäisyn.
Eka kierros tuli pelattua sillä reader vaikeustasolla ja nyt otin hardcoren joten pomppu vaikeustasossa on aika iso ja siinä alun junataistelussa lähtikin henki varmaan kymmenen kertaa yhdessä ja samassa kohdassa kun pari luotia tappaa välittömästi.
Onneksi meno tuosta sitten rauhoittui kun pääsi volgaan tutkimaan paikkoja, mutta kauhulla odotan niitä kaikkia pakotettuja taistelukohtauksia kuten vaikka sitä junavaunun hakemista kun päälle rynnii iso määrä mutantteja jossain kohtaa jos oikein muistan.
Onneksi vaikeutta voi tiputtaa jos liian vmäiseksi menee.
 
Itsekin pelasin tämän ja sarjan muutkin osat juuri keväällä toiseksi vaikeimmalla. Kaikki pakotetut taistelut olivat aika luontaa työntäviä, mutta onneksi suurimman osan pelien kohdista pääsi hiippaimalla ihan hyvin läpi.

Oli muuten nykyään aika harvoja pelejä joita jaksoi vääntää läpi. Ennen sai pelattua enemmän pelejä läpi, mutta nykyään melkein kaikkiin kyllästyy tai sitten ei ole vaan aikaa perehtyä kunnolla. Metron tapaiset tiiviimmät paketit siis iskevät paremmin.
 
Volga meni aika kivuttomasti, jos niin voi sanoa sillä henki lähti varmaan kymmeniä kertoja, mutta koska tallentaa voi koska vaan niin eipä noissa montaa sekuntia tullut takapakkia.
Muutenkin tuli ladattua usein tallennus ihan suosiolla uudestaan kun yhdestä osumasta äijä on jo siinä kunnossa, että seuraava tappaa ja jos tuossa tilanteessa aina käyttäisi medkitin niin resurssit olisi loppu yhden taistelukohtauksen jälkeen.
Aikaakin mennyt jo n.8 tuntia enkä edes käynyt kaikissa kysymysmerkki paikoissa.
Ilman vapaata tallennusta olisinkin pelannut korkeintaan normalilla.

Viimeksi kun tämän pelasin niin mun mielestä edellisten osien lineaarisuus toimi paremmin, mutta silloin niiden pelaamisesta oli jo aikaa.
Nyt olin pelannut last lightin joitakin viikkoja sitten ja kyllä tämä avoimuus sen jälkeen tuntuu ihan helvetin kivalta.
Samoin aseen tuunaaminen ja vaikka veitsien tekeminen ihan koska vaan on loistava uudistus kuten myös tavaroiden ostamisesta luopuminen.
Mä en koskaan tykännyt siitä, että parempia luoteja käytettiin valuuttana joten niitä tuli aina säästeltyä sen takia.
Last lightin switch version gyro tähtäystä kyllä jäin kaipaamaan.
 
Ylös Bottom