Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metro Exodus

Ei nuo mitenkään mahdottomia ole olleet yksinään vaikeimmalla pelata vaikka jokaisen kohdalla on ollut melkein jo löysät valmiina housuissa että mitenkähän paljon on vaikeuksia ja hampaiden kiristelyä luvassa. Paljon aina auttaa se että on alla yksi pelikerta ja tietää jo maailmat ja parhaat reitit suunnilleen.
 
Nyt on peruspeli ja lisärit pelattu.
Eihän sen peruspelin parissa sitten mennyt kuin yli 20 tuntia :D
Henki lähti ties kuinka monesti ja muutenkin menin kyykyssä varmaan 90% ajasta joten hidasta oli eteneminen ja tuohon kun lisää paikkojen tutkimisen niin kyllä siinä aikaa kuluu.
Hieman kyllä huvitti kun katselin tubesta videoita ja siellä oli pari läpipeluuta jotka kesti alle 10 tuntia.

Alun hyvät fiilikset kyllä kantoi ihan loppuun asti ja viimeksi esim caspian tuntui mun mielestä köyhän miehen far cry peliltä auto ajelunsa kanssa, mutta nyt tykkäsin siitäkin todella paljon.
Ainoa valituksen aihe on tietty vuorokaudenaika jolloin aurinko paistaa suoraan tuulilasiin niin et erota edes missä tie kulkee, mutta tuossa vaiheessa meninkin aina nukkumaan yöhön asti.

Myös hyvä loppu tuli tälläkertaa saatua ja kaikki tyypit pysyi mukana, mutta pakko tuon saavuttamiseksi oli netistä luntata mitä pitää tehdä.
Varsinkin Damir ilmeisesti on tosi tarkka sen suhteen kuinka montaa orjaa sun täytyy auttaa jotta se pysyy porukan matkassa.

Kaiken tuon hiipimisen jälkeen pelasinkin lisärit taas reader tasolla enkä edes yrittänyt olla huomaamaton vaan heti vihollisen nähdessäni annoin aseen laulaa vähät välittäen mahdollisista moraalipisteistä.
Two colonels kesti 2 tuntia ja sam's story 5.5 tuntia. Jos olisin pelannut hiipimällä niin Sam's story olisi kestänyt jo pidempään mitä koko last light ja nytkin tuo oli yhtä pitkä mitä vaikka joku halo 3 tai eka modern warfare.
Muutenkin molemmat lisärit oli hyviä ja two colonels lisärin siirtymät menneisyyden ja nykyhetken välillä oli hienon saumattomia.
Kummassakin oli myös puhuva päähenkilö joka viimeistään osoittaa sen, että myös Artyomin olisi pitänyt aina puhua eikä olla mykkä sillä asioihin reagoiva hahmo vähemmän yllättäen lisää tarinan tunnelmaa ihan eri tavalla.
Sam's storyssa ei myöskään ollut mitään epämääräisiä moraalipisteitä jotka määrittää minkä lopun saat vaan se oli ihan kunnon valinta.

Kyllä tämä tämän läpipeluun myötä nousi omalla listalla ihan heittämällä sarjan parhaaksi peliksi ja kaikki muutokset on mun mielestä vaan parempaan päin.
Kiinnostavampi ja henkilökohtaisempi tarina, tähtäimien ja muiden osien vaihtaminen ihan milloin haluaa, avoimet ja komeat maisemat joita on ilo tutkia, mutta myös niitä lineaarisempia ja synkempiä alueita löytyy.
Nyt mä jaksoin jopa ihan mielenkiinnolla kuunnella mitä kaikkea tyypeillä on sanottavana.
Enkä todellakaan arvostaisi peliä näin paljon ellen olisi muutama viikko sitten pelannut last lightia joka osoitti, että ei se vanha tyyli niin hyvä ollutkaan mitä vuosien takaa muisti ja maksamani 13e gold paketista tuntuu nyt jopa liian halvalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä löytyi itselleni oikein mukava peli komeilla grafiikoilla. Ja ihan hyvin saanut ajettua noita muitakin pelissä olevia hahmoja sisälle että alkaa niitä ns. 'tuntemaan' kun jaksanut kuunnella kaikki jorinat läpeensä - kaikilla tarina kerrottavanaan.
Mitens muilla, itselläni tunteja alla varmaan sen 10-15 ilman mitään kummempaa ongelmaa mutta nyt pari kertaa pystyjaloilta crashannyt. PS5. onneksi tuo automaattitallennus sentään toimii ettei sinällään isompaa haittaa mutta onko odotettavissa että kiihtyy loppua päin mentäessä? Itse juuri pääsin kohtaan missä
pääsee sinne metsään missä aseena ole kuin jousipyssy
 
Tuli tämä poistettua storesta ku oli halvempi ku röökiaski, törkeen hienolta näyttää ps5lla ja tunnelmasta tykkään. Kaikesta siitä selvitymisestä ja "fiilistelystä". Tekoäly kuitenkin vaikuttaa tyhmältä ku saapas, varsinkin ihmisvihut. Myös möröt ei toistaseks niinkään pelota, johtuen ehkä siitä että tässä tämä äänimaailma on jotenki ihan vaisu, joku talo kokoinen ölli sanoo murrr. HUI! En last lightissakaa tykännyt ollenkaan niistä kohdista jossa oli ihmisvihuja, tässä sama juttu.

Dialogin äänet myös pätkii ja kuuluu välil ku pöntös oisivat, ei saa selvää et ovatko kaukana vai lähellä vaikka hahmo ihan naaman edessä, välil myös tuntuu et kaikki hahmot puhuu yhtäaikaa ja kaikilla on sulle aina jotain asiaa ennen ku toinen on ees lopettanut.

Kaikesta siitä huolimatta olen tykännyt pelistä ja just siitä maailmanlopun venäjästä ja häröilystä, siinä peli loistaa, craftaus ja loottaus toimii. Myös "openworld" siirtyminen on virkistävää kaikkinee sääefekteinee ja vuorokauden vaihtumiset, ei nyt ehkä openworld kuitenkaan lähinnä vaa hieman isommat mapit ja ehkä se "openworldin" tuntuma vaikkei se sitä ole. Junalla porskutellaan uusille mestoille jne.

On tää nyt tän 7+euron arvoinen ainakin. Katotaan mihin tää tästä vielä etenee. Kaatumisia ja bugei ei vielä toistaseks ole tullut, olen vasta volgassa tosin joten, kaikki viel edes.
 
On tämä kyllä loistava peli, mutta tosiaan äänet tai varsinkin dialogi on tässä toteutettu kummasti. Jotenkin tosiaan ne pätkii ja kaikki puhuu samaan aikaan. Mut onhan näissä oma charminsa, kuten Stalkereissa aikoinaan.
 
Täytyy vielä tulla kehuu PS5 haptic feedback systeemiä, tämä ominaisuus kyl pitää ihmisten itte kokea. Alkuun luulin ite että kyse on vaa gimmikistä mutta luo tämä aivan eri fiiliksen pelata tämmösiä pelejä, jossa aseet tuntuu ku niitä oikeesti käyttäis ja miten triggerit painaa vastaan kun ampuu jne.

Peli kyllä maistuu mutta fiilikset samat, ihmisvihut on vaan niin tylsiä ja tyhmiä, eikä ne mörötkää toistaseks oo muuta ku rasite eikä juurikaan ole pelottanut, ehkä se ookka ideana? Mutta itse maailma on epäsiisti ja kuumottava ja olo paikoin todella intensiivinen. Tuskin se tällä saralla pahenee, tarinasta olen myös tykännyt ja niistä "good" "bad" valinnoista että miten saa pidettyä crew elossa ja kasassa, junalla porskutellaan etiäpäin ja tulee fiilis että ollaan tosiaan matkaamassa maan halki. Tätä menoa saa metro jatkaa jatkossakin!

Olin myös unohtanut että eihän tässä pelissä ole mitään hudia tai hudia tai "mappia" se kompassi ja mappi jonka itte joutuu kaivaa esiin eikä ole mitään waypointteja luo fiilistä entisestään, toki tästäki varmaa voi olla montaa mieltä mutta ei tässä sopisi mitenkään perinteinen waypoint "mene sinne" meininki, kompassin ja paperimapin avulla.

Tarkoitus ois vielä kokea ng+ vaikeemmalla tasolla joka kuulemma on se "aito tapa" kokea peli, tämähän oli last lightissa tyhmästi maksumuurin takana aikoinaan joka mielestäni oli typerää.
 
Nyt on peli läpi ja molemmat loput nähty, alkoi mun mielestä vaa muuttumaan yhä eeppisemmäks loppua kohden. Ei tässä musta ollut yhtään ns tylsää tai turhaa kenttää, hyvin rytmitettyjä tehtävät ja tarina. Tykkäsin myös miten jokaises levelis oli oma teemansa. Tarina yllätti todella positiivisesti, nyt vielä menossa ng+ ranger hardcorella, caspiaan jo päästy. Saa kyllä olla varuillaan ja kattoo ammoja jatkuvasti, pelottaa kyl ne muutamat kohat et miten menee. Täytyy miettii et pitäskö ostaa viel season pass, ei sekää kallis olis nii sais metroa koko rahalla.

Jostain syystä tämä peli vaan jäi kun se julkastiin, noh eipä se haittaa PS5lla parempi ja kauniimpi. Toivottavasti nähdään vielä lisää metroa tulevaisuudes enkä näe syytä että miksei?

Edit: Pakko se oli laittaa season pass ostoon, vaivaset 6+euroa, pääpelin pelasin 3 kertaa, (molemmat loput ja kerättävät ym) Vielä en ole valmis luopumaan tästä, haluan vielä jatkaa tämän parissa. Tämä vaan yllätti meikäläisen täysin, vaikka tykkäsin paljon last lightista niin tää veti kyl vielä paremmaks. Alkuperäinen metro vielä täysin kokeematta, täytyy sekin joskus pistää testiin.

Sam's story ilmeisesti ihan "isokin" dlc. 2 colonels vähän lyhyempi, kuitenkin ihan mukavasti lisää pelattavaa!

Ne joilta tämä vielä pelaamatta, on storessa nyt vielä 20 tammikuuta asti voimassa tää tarjous. Tällä rahalla tää on jo ryöstö! vajaat 15e 7e peli ja 6.59 senttiä season pass, suosittelen!
 
Viimeksi muokattu:
Olisin kirjoittanut että jos pelistä todella pitää niin kyllä ne lisärit kannattaa viimeistään alesta ostaa mutta olitkin jo ostanut.
 
Nyt on peli läpi ja molemmat loput nähty, alkoi mun mielestä vaa muuttumaan yhä eeppisemmäks loppua kohden. Ei tässä musta ollut yhtään ns tylsää tai turhaa kenttää, hyvin rytmitettyjä tehtävät ja tarina. Tykkäsin myös miten jokaises levelis oli oma teemansa. Tarina yllätti todella positiivisesti, nyt vielä menossa ng+ ranger hardcorella, caspiaan jo päästy. Saa kyllä olla varuillaan ja kattoo ammoja jatkuvasti, pelottaa kyl ne muutamat kohat et miten menee. Täytyy miettii et pitäskö ostaa viel season pass, ei sekää kallis olis nii sais metroa koko rahalla.

Jostain syystä tämä peli vaan jäi kun se julkastiin, noh eipä se haittaa PS5lla parempi ja kauniimpi. Toivottavasti nähdään vielä lisää metroa tulevaisuudes enkä näe syytä että miksei?

Edit: Pakko se oli laittaa season pass ostoon, vaivaset 6+euroa, pääpelin pelasin 3 kertaa, (molemmat loput ja kerättävät ym) Vielä en ole valmis luopumaan tästä, haluan vielä jatkaa tämän parissa. Tämä vaan yllätti meikäläisen täysin, vaikka tykkäsin paljon last lightista niin tää veti kyl vielä paremmaks. Alkuperäinen metro vielä täysin kokeematta, täytyy sekin joskus pistää testiin.

Sam's story ilmeisesti ihan "isokin" dlc. 2 colonels vähän lyhyempi, kuitenkin ihan mukavasti lisää pelattavaa!

Ne joilta tämä vielä pelaamatta, on storessa nyt vielä 20 tammikuuta asti voimassa tää tarjous. Tällä rahalla tää on jo ryöstö! vajaat 15e 7e peli ja 6.59 senttiä season pass, suosittelen!
Alkoi minuakin näillä myyntipuheilla houkuttelemaan. Halvalla kyllä lähtisi.
 
Nyt on eka 2 colonels lisäri korkattu, eka tehtävä läpi ja vaikuttaa tämäkin timantilta. Tykkään kyllä kun päähahmo puhuu, en tiedä miksi Artyom piti tehää mykäksi, tuo jotenkin vaan enemmän fiilistä kun on dialogia myös itse päähahmolta. Hyvin ovat sidoksissa myös päätarinaan nämä lisärit, joten jos haluaa kokea koko tarina skaalan niin kyllä nämä kuuluu pakettiin.

Bugeja ei pahemmin lukuunottamatta jotai popuppeja tullut ollenkaan vastaan, ehkä ovat jo tässä vaiheessa pätsänneet? Tai noh, yhes kohas alkoi semmonen jäätävä diashow ja luulin että nyt kaatuu mut menikin ohi, sekä kerran eräs ase piti jotain ihme elektroonista ääntä ampuessaan, sekin korjaantui ku käynnisti pelin. Muuten oli saumatonta menoo.
 
Juu ei ole todellakaan hinnalla pilattu. Mahtava trilogia kyseessä, vaikka Sam Story dlc jäi itsellä kesken kun tuli turtuminen peliin. Pitäisi sitä jatkaa joskus kun on kuitenkin kehuttu dlc. Toki voisi kyllä kaikki kolme peliä pelata uusiksi vaikeimmalla. Todella tunnelmallisia pelejä, vaikka toisessa osassa meneekin välillä liikaa pelkäksi räiskinnäksi.
 
Tämä Metro Exodus yllätti minut ihan puskista - ei ollut oikein mitään odotuksia sitä kohtaan mutta ensimmäisen puolentunnin jälkeen tajusin että nyt ollaan jonku n paremman äärellä. Piti otteessaan loppuun saakka, vahvasti! :) Isot suositukset täältä. PS5 versio kyseessä. En tiennyt tuosta koko pelistä oikeastaan mitään kunnes näin Digital Foundryn arvion PS5 upgrade versiosta :)
 
Loistava peli jonka hommasin joskus jollain markalla psn storesta + toisella markalla lisäosat.
Kaikki kolme aivan erinomaisia pelejä! Ja tunnelmaltaan aivan erityisiä, kuten veli @Hulikopteri jo edellä totesikin. Exodus oli aivan hiton hyvä omasta mielestäni, mutta joku kumman hyytyminen itsellänikin tuli siinä ekan DLC:n lopussa. Kesken jäi, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi jatkaa. Jos uusi peli sarjaan saadaan, menee se joka tapauksessa minulla melko varmasti day one-ostokseksi. Joku kumma juttu tuossa postapokalyptisessa menossa on, joka itseäni viehättää, kun olen digannut aivan kybällä myös Mad Maxia, Fallouteja sekä Days Gonea. Enkä ole tainnut vielä oikeasti huonoon lajityypin peliin törmätäkään.
 
Kaikki kolme aivan erinomaisia pelejä! Ja tunnelmaltaan aivan erityisiä, kuten veli @Hulikopteri jo edellä totesikin. Exodus oli aivan hiton hyvä omasta mielestäni, mutta joku kumman hyytyminen itsellänikin tuli siinä ekan DLC:n lopussa. Kesken jäi, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi jatkaa. Jos uusi peli sarjaan saadaan, menee se joka tapauksessa minulla melko varmasti day one-ostokseksi. Joku kumma juttu tuossa postapokalyptisessa menossa on, joka itseäni viehättää, kun olen digannut aivan kybällä myös Mad Maxia, Fallouteja sekä Days Gonea. Enkä ole tainnut vielä oikeasti huonoon lajityypin peliin törmätäkään.

Joo mulla on kans joku outo perverssi suhde kaikkiin post apocalyptisii peleihin, jokin niissä viehättää. Metrot jotenki erottuu tunnelmaltaa vielä enemmän kun ns perinteiset zombipelit ym. Ehkä se venäjä sitten ja kaikki se rumuus tai jotain. Tää oli muistaakseni jossain älyttömäs ales silloin kun ostin, jotain alle kympin ja dlceet jotain markan.
 
Kaikki kolme aivan erinomaisia pelejä! Ja tunnelmaltaan aivan erityisiä, kuten veli @Hulikopteri jo edellä totesikin. Exodus oli aivan hiton hyvä omasta mielestäni, mutta joku kumman hyytyminen itsellänikin tuli siinä ekan DLC:n lopussa. Kesken jäi, enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi jatkaa. Jos uusi peli sarjaan saadaan, menee se joka tapauksessa minulla melko varmasti day one-ostokseksi. Joku kumma juttu tuossa postapokalyptisessa menossa on, joka itseäni viehättää, kun olen digannut aivan kybällä myös Mad Maxia, Fallouteja sekä Days Gonea. Enkä ole tainnut vielä oikeasti huonoon lajityypin peliin törmätäkään.
Saadaan jatkoa.

Insider Gaming sources have revealed that a Metro Exodus Sequel by 4A Games is well into development and is fully playable.

4A Games have been very transparent in the past that a new Metro game is coming, with Insider Gaming sources suggesting that the game is now fully playable. Such details suggest that the game could be revealed later this year, with a tentative release window of 2024 if Metro Exodus’ reveal and release schedule is anything to go by.

In 2020, 4A Games announced via its website “It’s no secret that we have already started work on the next Metro game. Using everything we’ve learned from the last 15 years, we’ve set our sights even higher – the next title is being built for Gen 9 consoles and PC, with a complete overhaul of our engine and renderer to take advantage of the new power, storage, and hardware supported ray tracing afforded by the new consoles.”

 
Joo mulla on kans joku outo perverssi suhde kaikkiin post apocalyptisii peleihin, jokin niissä viehättää. Metrot jotenki erottuu tunnelmaltaa vielä enemmän kun ns perinteiset zombipelit ym. Ehkä se venäjä sitten ja kaikki se rumuus tai jotain. Tää oli muistaakseni jossain älyttömäs ales silloin kun ostin, jotain alle kympin ja dlceet jotain markan.
Hyvä juttu on myöskin, ettei näiden pelien suhteen tarvitse miettiä boikotoimista Venäjän kusipäisyyden perusteella. Pelistudiohan on nimenomaan ukrainalainen, ja kirjojen kirjoittaja toki on venäläinen, mutta hän on tuominnut Venäjän armeijan toimet Ukrainassa ja hänet on itse asiassa tuomittu vangittavaksi, jos Venäjälle palaa. On kai jo nuoruusvuosistaan asti kuitenkin asunut Israelissa. Jos Venäjälle menee, niin häntä odottaa 10-15 vuoden kakku. Käsittääkseni yhden Telegram-kommentin takia. Melkoista menoa kyllä tuo touhu Venäjällä. Ei ole Metronkaan kuviot ehkä ihan tuulesta temmattuja - ainakin, jos sama meno saa tuolla itärajan toisella puolella vielä pidempään jatkua.
 
Exodus oli jo semmonen semi openworld nii sama toivoisin jatkolta, ei tarvitse olla mikään yksi iso mappi mut täs exodukses oli loistava tämä junalla porskuttelu alueelta toiselle ja kaikki alueet oli hieman laajempia kun mitä aikasemmat putkijuoksut. Vaikka oli tämäkin putkijuoksu mut selkeesti isommat alueet. Exodukses ja toki aikasemmis osis se tullelma on jotenkin niin käsin kosketeltava, se kankeus, rosoisuus, mun puolesta sais vielä entistä enemmän rohkeesti tuoda sitä itse selvitymistä peliin, niin että saa oikeesti pelätä että loppuuko happi maskista ja riittääkö varmasti ammot.

Ohan näissä sit niitä vaikeempia tasoja ja modeja ym, mut jo ihan itse peruspeliin. Mut ehkä semmosta ei uskalleta jos menee vaikeeks ja ne jotka nyt vaan haluu pelata ihan tarinan kannalta.
 
Ylös Bottom