Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metro Exodus

Kyllä se jatkossa paranee mielestäni huomattavasti. Pelihän on imenyt Stalkereista hirveen määrän vaikutteita ja tuntuukin Metrolta välillä ja toisinaan enemmän Stalkerilta. Se on vaan kehu, Stalkerit ovat minun kirjoissani ikiklassikoita, varsinkin modattuna. Kun lähdin jotain tehtävää suorittamaan niin joku omista huusi ihan Stalkerin lailla "Good hunting" -tuli viittauksesta viimeistään hymy huulille. On totta et ohjaus on raskasta mut siihen myös tottuu. Ampuminen itsessään on palkitsevaa hommaa ja vihollisten tekoäly on hyvällä tolalla niinkuin vanhemmissakin Metroissa oli. Bugeja oli vähän ilmoilla ja mullakin sammu pari kertaa kokonaan. Muuten toimii komeasti ja pidän siitä että ekan ison alueen jälkeen missä menee jo tunteja, niin tulee ennen seuraavaa isoa aluetta sellanen pitkän olonen putkiräiskintätehtävä. Se oli hyvää vaihtelua. Kolmas iso alue on komeinta tähän saakka ja sen alussa olen. Eri paikoissa myös on eri möröt. Se on mielestäni hyvä homma. Kyllä Metro Exodus on mielestäni erinomainen yksinpeli fps. mä annan lisäpisteitä kyllä jo miljööstä aika paljon. kiinnostavaa.
Paranihan se kyllä sen alun jälkeen mutta siihen ei paljoa tarvittu. Alkuhan oli aikamoista putkeloa. Ensimmäinen avoin paikka oli virkistävä kokemus kuten arvelinkin mutta vähän on jo fiilikset, että voisi vaihtaa maisemia. Turhan tylsät ja harmaat (vaikka onkin looginen syy olemassa) eikä mitään kauhean ihmeellistä lopulta löydy vaikka tutkii joka nurkan. Toisaalta en edes osaa sanoa mitä sieltä sitten pitäisi löytyä.

Veneily on muuten perseestä, koko ajan joku ölli tulossa mukaan eikä pääse metriä rauhassa (kärjistettynä toki).

Ohjaamiseen en ole varsinaisesti tottunut muuten kuin että sen kanssa on joutunut oppimaan olemaan. Kai sekin jonkinlaista oppimista sitten. Ampumisesta en ole samaa mieltä. Ohjauksen takia homma on välillä tuskaista ja AI on varsinkin hiippailun osalta hyvin typerä. Joko ei näe ollenkaan tai päivällä sitten näkee välillä seinienkin läpi. Ikävä esimerkiksi Dishonoredia, jossa oli selkeä logiikka hiippailun osalta. Tässä koko homma taitaa pyöriä lähinnä sen kädessä näkyvän indikaattorin ympärillä. Jos se ei pala, olet piilossa vaikka olisi oikeasti hyvinkin valoisaa ruudulla. Vähän syö immersiota mutta minkäs teet. Toisaalta jo muinainen Thief toimi niin, että (vaikka siinäkin oli indikaattori) selkeästi huomasi varjopaikat, joissa oli piilossa.

Hahmo edelleen jumittaa ja pienetkin kasvit hidastaa menoa. Ainakin yksi uusi täydellinen jumi myös tullut lisää.

Pitkä valitus mutta kyllä tässä voisi taas palata pelin pariin. Tänään ei ole ehtinyt ja mukava olisi taas jatkaa eteenpäin. Valituksesta huolimatta siis ihan mielenkiinnolla ja viihtyen olen peliä pelaillut. Paljon tosiaan voisi silti olla asiat paremminkin ja sen takia itse laittaisin nyt tälle arvosanaksi 7/10. Ei huono mutta niin paljon parempaankin olisi ollut potentiaalia jo ihan pelkällä hiomisella ja viilauksella. Plussaa tämä saa erityisesti siitä, että ei tämän kaltaisia teoksia ihan kauheasti tule vastaan.
 
PClle ainakin tullu patchi, suorituskyky ilmeisesti noussu jengillä ja DLSS blurrisuus on korjattu, toivottavasti HDR on myös korjattu kun DLSS on päällä. Patch noteja en ole löytänyt.
 
PClle ainakin tullu patchi, suorituskyky ilmeisesti noussu jengillä ja DLSS blurrisuus on korjattu, toivottavasti HDR on myös korjattu kun DLSS on päällä. Patch noteja en ole löytänyt.

Patch Notes:
  • General Stability fixes
  • Optimization for Lower spec PC's
  • DLSS fixes and improvements to sharpness
  • Fixed wallmark vfx for DX11
  • RTX fixes and optimization
  • Added bugtrap support for reporting crashes to 4A Games
  • Benchmark tool fixes
 
Peliin tuli joku päivitys niin nyt en saa mistään taskulamppua päälle tai suodattimia vaihdettua.

Oon siinä hämähäkki luolassa hakemassa karttoja niin molemmat kyvyt olis hyödyllisiä.
 
Kellään muulla ongelmia pelin jatkuvan kaatuilemisen kanssa? One X:llä pelaan ja peli jämähtää tasaisesti 15-20 minuutin pelaamisen jälkeen. Kuva siis jäätyy ja äänet katoavat. Eipä muuta kuin dashboardiin ja pelin uudelleenkäynnistys, joka ottaa aika runsaasti aikaa...

Muut pelit toimivat normaalisti, eli tuskin laitteessa ongelmaa.
 
Kellään muulla ongelmia pelin jatkuvan kaatuilemisen kanssa? One X:llä pelaan ja peli jämähtää tasaisesti 15-20 minuutin pelaamisen jälkeen. Kuva siis jäätyy ja äänet katoavat. Eipä muuta kuin dashboardiin ja pelin uudelleenkäynnistys, joka ottaa aika runsaasti aikaa...

Muut pelit toimivat normaalisti, eli tuskin laitteessa ongelmaa.
Itsellä tehnyt X:llä tuon yhden kerran, eli kuva jäätyi paikalleen ja dashboardin kautta peli uudestaan käyntiin.. Pelattuna noin 6h..Toivottavasti jäi ainoaksi kerraksi..
 
Täällä kerkesin pelata jo läpi (PS4). Kertaakaan ei peli kaatunut enkä kertaakaan juuttunut mihinkään jumiin, vaikka puskat ja louhikot yms. rauniot rymysin hartaudella. Kahdesti jouduin tallentaa ja ladata pelin uusiksi, kun ei jostain syystä tullut toimintanäppäintä että saisi aktivoitua jonkun tietyn toiminnon (autosta poistuminen oli toinen ja toinen oli joku tietty liukuvaijeri josta oli pakko laskea edetäkseen).

Erinomainen räiskintäpeli 8.5/10. Teknisestikin toimi siis itsellä sen n. 30 tunnin aikana näin tuoreeksi julkaisuksi oikein esimerkillisesti. Ohjauksessa tai muussa sellaisessa ei itsellä valitettavaa, minkä monet tuntuvat ottavan esille.

Tekisikin mieli aloittaa jo heti perään uusiksi vähän vaikeammalla, kun tuli nyt näin sukkelaan pelattua ja Divisionin julkaisuun on vielä aikaa. Normaali vaikeustaso ei tarjonnut haastetta oikeastaan kuin vain parissa kohtaa. Resursseja oli keskimäärin matkan aikana aivan riittävästi koko ajan, kun vähänkään harkiten ja osittain hiippaillen meni. Yleensä se oli kyllä tosin täysi ilotulitus itsellä päällä, etenkin ihmisten kanssa.
 
Toivottavasti joo selviät sillä yhdellä kerralla. Yritin vähän tuossa taas jatkaa mutta kolme jäätymistä vajaan tunnin pelaamisen aikana. Eli ei tästä nyt oikein mitään tule. Koitetaan nyt vielä asentaa peli uudestaan ja jos ei auta niin olkoon. Vilkaisin pikaisesti mitä google sanoo ja tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Varsinkin one x:llä. Kaipa tuohon aikanaan joku patchi saadaan.
 
Tuossa mitä pelailin ehkä pari tuntia niin kolme kertaa jumi. Kohta se on kymmenen kertaa tai ehkä jo yli koko pelin pelaamisen aikana. Juuri pääsin viimeiselle alueelle. Minullakin siis One X, jolla tuota pelaan. Kerran jäin myös jumiin paikkaan, jonne ei kehittäjät tarkoittaneet enää juonen jälkeen menevän mutta onneksi on pilvitallennukset, joista löytyi tuore tallennus eikä tarvinnut koko peliä aloittaa alusta. Mikä tuokin idea on, että on vain yksi tallennuspaikka ja autosave? Ymmärrän jossain hardcore ranger -vaikeustasossa tuollaisen idean mutta en helpommilla vaikeustasoilla.

Vaikeahan peli ei ole ollut ja kuten yleensä näissä, on taskut täynnä tavaraa. Tyypillistä omalle pelityylille näissä selviytymispeleissä. Loppupomon tai kentän jälkeen on järkyttävä määrä resursseja käyttämättä. Ehkä ranger hardcore olisi ollut sopivampi haasteen osalta. Harmittavan usein vain korkeammat vaikeustasot tuppaavat olevaan enemmän rasittavia kuin haastavia. Poikkeuksiakin tietenkin löytyy mutta jos ei ihan läpsyttelyä ole niin normaali saa riittää ainakin ensimmäiselle pelaukselle. Dishonoredeissa esimerkiksi taas pystyi huoletta heittämään vaikeimmalle ja silloinkin tuntui helpolta.
 
Tuli laitettua pelin tukeen ilmoitusta parista bugista ja sain ihme kyllä vastauksen ja ensi viikolla pitäisi tulla konsoleille hotfixiä joihinkin bugeihin ja sen jälkeen isompi päivitys, kunhan Sony/Microsoft on päästänyt sen testeistä läpi.
 
Nyt meni peli läpi, olipahan mielenkiintoinen matka. Avoimemmat alueet ja niiden tuoma vaihtelu toimi mielestäni hyvin noiden putkimaisten vanhempien Metrojen tyylin rinnalla, mutta mitä pidemmälle peli eteni niin tuntui että taso laski kokoajan teknisellä puolella ja alueetkaan olleet niin mielenkiintoisia. Viimeisellä avoimemmalla aluellea rupes huomaamaan kaikennäköisiä grafiikka ”ongelmia” ja peli töksähteli aina välillä myös. Tarina pysyi kasassa loppuun asti ja oli hieno kokemus.

Jos jotain mistä en pitänyt täytyy sanoa oli se vähän turhaan pitkitetty viimeinen chapteri ja
pari boss taistelua tuntui aika turhalta siellä metsä alueella, myös Librarianit(jos ne nyt oli niitä) pelin lopussa tuntui vähän väkinäiseltä

Kaikenkaikkiaan erinomainen peli jota suosittelen kyllä pelaamaan jos metroista tykkää tai muuten vaan tunnelmallisista FPS peleistä, hyvä sekoitus Metroa ja Stalkeria joka toimii. 8 puol arvosanaks.
 
Kertositko @HideoMiyamoto miten tuosta kohtauksesta nimeltä Enemi Raid pääsee eteenpäin.
En saa tuossa enemy raidissa Milleri puhetta alkamaan ja jatkamaan seikkailua. Kaikki vihut on tapettu noin 15 kertaan.
 
Kertositko @HideoMiyamoto miten tuosta kohtauksesta nimeltä Enemi Raid pääsee eteenpäin.
En saa tuossa enemy raidissa Milleri puhetta alkamaan ja jatkamaan seikkailua. Kaikki vihut on tapettu noin 15 kertaan.

Jos tuo on se kohta minkä luulen niin se on bugi pelissä johon osa pelaajista on törmänny, ainut keino on kokeilla tehdä se chapteri alusta ja toivoa että menee eteenpäin.
 
Nyt on konsoleille julkaistu 1.03 päivitys.

Patch Notes:
  • General stability improvements
  • General input responsiveness improvements
  • Added save backup system for PS4*
  • Fixed various issues with general saving system
  • Removed gamertag in photo mode
  • Fixed other general issues
Additional Info:
  • PS4 “backup” is utilizing a platform feature. After you pass a level, the save is backed up as a “restore point”, so that you can always restart a level with your progress if the system detects a corrupted save file. After a reboot, the system will offer to restore from the latest “restore point”.
 
Pelasin kyseisen osion siihen asti kun se mutantti karhu palaa takaisin ja sen jälkeen palataan sillä vaijerilla takaisin Auroralle se tyypin kanssa, sitten katsoin saman kohdan youtubesta niin se välivideo oli erilainen:oops: Miten voi olla? Mulla Auroralta päin ammuttiin Olgaa ja kumppaneita kohti mutta youtuben videolla kaikki on sovussa eikä kukaan ammu... Vaikuttaako tähän vaikeusaste vai miten se muuttuu näin?
 
Pelasin kyseisen osion siihen asti kun se mutantti karhu palaa takaisin ja sen jälkeen palataan sillä vaijerilla takaisin Auroralle se tyypin kanssa, sitten katsoin saman kohdan youtubesta niin se välivideo oli erilainen:oops: Miten voi olla? Mulla Auroralta päin ammuttiin Olgaa ja kumppaneita kohti mutta youtuben videolla kaikki on sovussa eikä kukaan ammu... Vaikuttaako tähän vaikeusaste vai miten se muuttuu näin?

En ole satavarma onko tässä kyse siitä, mutta ihmisten käyttäytyminen muuttuu sen mukaan mitä ratkaisuja olet pelin aikana tehnyt, tämä taas vaikuttaa siihen kumman lopun saat.
 
Kylläpäs parani ohjattavuus ihan roimasti Pro:lla tuolla uusimalla päivityksellä.
Deadzone on nyt aika lailla minimissä ja muutenkin tuntuu jämäkämmältä, myös motion blurria voi säätää.
 
Tämäpä kätevää. On tullut vähän "säästeltyä" tätä peliä ja olen vasta puolessa välissä kampanjaa. Tuo tönkkö ohjattavuus onkin vähän häirinnyt.
 
Ylös Bottom