m_vierimaa
Well-Known Member
Tämä päämäärättömyys on kyllä jonkun verran ongelma, etenkin kun pelailen tätä hyvin hitaasti läpi. Nytkään ei ollut mitään muistikuvaa miksi ja minne piti mennä kun talletuspaikasta jatkoin.Peli läpi.
En ihmettele yhtään miksi Metroidvania lajityypin nimessä mainitaan tämä pelisarja nimeltä. Metroid Dread näyttää jälleen kerran miksi Metroid on näissä hommissa ihan kirkkainta kärkeä. Peli osaa ripotella uudet ominaisuudet juuri sopivin väliajoin ja niitä on vieläpä paljon. Selvästi enemmän kuin monessa muussa saman lajityypin pelissä. Niinkin yksinkertainen, mutta nerokkaasti etenemistä rajoittava tekijä, kuin kylmyys tai kuumuus on ympätty peliin erinomaisesti. Tai vaikkapa se kuinka Samuksen liikkeet, kuten hyppy, kehittyvät useamman kerran, ja joka kerralla on varsin selvää minkälaisia uusia reittejä aukeaa.
Kenttärakenne on niin ikään kuin rakennettu tällaista varten. Ensinnäkin siellä on sarjalle ominaisia piilotettuja reittejä, mutta se oli minusta erityisen hienoa kuinka uusilta alueilta palattiin edellisille uutta hissiä, teleporttia tai junaa käyttämällä, jolloin oltiin vanhan alueen sellaisessa osassa, johon ei ollut aikaisemmin asiaa. Mielekästä tutkimista kaiken kaikkiaan.
Entäs taistelu? Tottakai uusia kykyjä, aseita ja ammuksia opitaan myös taistelua varten ja pomovastuksissa oletetaan että osaat nämä asiat. Täytyy myöntää, että aina ei tullut väistöt ja aseella tähtääminen ihan selkärangasta. Vika ei toisaalta ole pelissä - mitä nyt se on keskivertoa peliä jonkin verran haastavampi. Pomoja vastaan saa olla aika tarkka ja vikkelä liikkeissään. Useampi pomo vaati useamman yrityksen, mutta kun niiden liikerepertuaarin oppi, niin haastavamman vastuksenkin kukistaminen oli sitäkin miellyttävämpää. Pomovastuksia oli kivasti erilaisia. Sen sijaan olisin voinut elää ilman E.M.M.I -robotteja. Ne tappoivat kerrasta ja tuntuivat välillä kuin skriptatuilta, kun yritit päästä vartioidun alueen läpi. En jää kaipaamaan sitä hiiviskelyä ja paineentuntua.
Metroid Dread on mainio peli ja erinomainen Metroidvania. Se pyörii sulavasti, näyttää hyvältä jopa isommalla ruudulla (tätä ei voi aina jokaisen Switch -pelin kohdalla sanoa) ja on noin 10 tunnin kestollaan aika sopivan pituinen. Ehkä välillä meno on vähän päämäärätöntä, kun peli ei suoranaisesti ohjaa pelaajaa oikeaan suuntaa. Toki kartta omalta osaltaan tekee tätä, kun Samuksen ominaisuuksista riippuen vain osa reiteistä on auki. Silti muutaman kerran olin hieman hukassa, että mihis nyt? Jälkikäteen ajateltuna tämä oli kuitenkin parempi ratkaisu kuin merkki kartalla osoittamaan seuraavaa paikkaa. Siinä olisi tutkiminen ja löytämisen riemu kärsinyt aika pahasti.
Loistava peli.
Ja tuo takaa-ajava EMMI ei varsinaisesti auta tässä.