Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metsästys- ja kalastuspelit

Tulin näihin juhliin vähän jälkijunassa, kun nyt joulun alennusmyynneistä tuli poistettua TheHunter, kun oli hyvässä tarjouksessa (reilu pari kymppiä diamond bundle). Aiemmin olen kokeillut peliä joskus game passin kautta, ja se on kiinnostanut tietyllä tapaa. En omaa metsästystaustaa, enkä ole muutoinkaan mikään metsästysintoilija, mutta luonto ja retkeily kiinnostavat.

Täytyy sanoa, että ensi askeleet pelin parissa ovat todella vakuuttavat. Erityisesti kiitosta saa pelin aivan upea maailma. Luonto tässä on niin kaunista ja erinäisine efekteineen tilan tuntu on vahvasti läsnä. Diamond bundlen mukana tuli mm. Yukon valley, ja sen laitoin ensimmäisenä testiin puhtaasti upeiden maisemien vuoksi. On jotenkin käsittämätöntä, että tämän ikäinen peli voi näyttää niin hyvältä. Uusimman päivityksen myötä peli pyörii tehokonsoleilla 60 fps, mikä tekee graafisesti kokemuksesta upean. Ainoaa miinusta tältä osin voi antaa piirtoetäisyydestä, joka voisi erityisesti pelin luonteen vuoksi olla pidempi.

Itse gameplaykin on aloittalijalle jännittävää ja haastavaa. Kaadot tuntuvat hyvältä, mutta grindiä pelissä vaikuttaa olevan aika paljon. Eli siis tavarat maksavat maltaita ja niiden avaamisessa kestää kauan. DLC:n mukana sai toki jo kaikenlaista, joten niin suurta painetta ei ole. Valikkoja selaamalla vaikutti myös siltä, että aiemmin maksulliset ATV ja teltat on nyt sisällytetty peliin tai ainakin minulla ne olivat heti auki (vaikkeivat käsittääkseni diamond bundleen kuulu). Valikoista puheenollen: ne ovat kyllä kankeat, eikä konsolitoteutus ole paras mahdollinen. Ovat kuitenkin totuttavissa.

Olin myös lukenut Way of the hunterista, mutta tässä vaiheessa kiinnosti TheHunterin monipuoliset alueet sekä aloittelijaystävällisempi meno. Kalastus on itselleni enemmän leipälaji, joten todennäköisesti TheHunter tulee aikanaan vaihdettua TheAngleriin, kunhan se konsoleille rantautuu.
 
Tuli vihdoin hommattua Way of the Hunter. Tykkään pelistä todella paljon, mukava vain hengata pelimaailmassa. Äänet mucho bueno. Pelin alku on myös hyvin tehty, toki katsellut paljon videoita etukäteen niin se varmasti myös auttoi. Dual Sense tuki ihan jees.

Grafiikkatilat eikä pelin toimivuus teknisesti PS5:llä ole mikään korkea, mutta kyllä sitä pelata pystyy. Käytän Quality 30 fps tilaa niin tarkempi reso ja näkee paremmin. Tähtäyksessä välillä fps laskee ja pop uppia sekä tekstuuri ongelmaa löytyy. Eivät tosin varsinaisesti haittaa pelaamista.

Olen vain vähän kokeillut Call of the Wildia, mutta kyllä tämä uudempi Way of the Hunter uppoaa itselle paremmin. Tosin CotW graafikat kyllä myös vähän houkuttaisi PS5:lla, joten kenties sekin tulee joskus hommattua.

Good Hunting!
 
Way of The Hunter on nyt muutaman päivän ajan viennyt käytännössä kaikki vapaa-aikani.

Vaikka en ole koskaan metsästänyt ja hädin tuskin tiedänkään siitä mitään (perhokalastus on oma intohimoni), tämä kolahti ja kovaa.

Peli ei ole aloitteijaystävällinen ja vaati todella paljon kärsivällisyyttä, mutta se tunne kun sait ensimmäisen peuran lasautettua minuuttien jäljittelyn jälkeen oli vaan jotain upeaa. Jännästi myös tähän jäi koukkuun, vaikka peli on todella hidastempoinen ja tuntuu ettei välillä tapahdu juuri yhtään mitään.

Pidän myös eristäytymisen tunteesta, jonka peli osaa luoda. Ympärillä on vain erämaata luonnoneläimineen, eikä kilometrien säteellä yhtäkään ihmistä.

Äänimaailmasta myös isot pisteet. Fasaanien kiekaisut, sorsien kaakatus ja myös muiden elukoiden ääntelyt kuullostavat niin aidoilta kun vaan voi kuvitella.

Aseiden paukkeissakin on kunnon voimaa. Siinähän melkin säikähti, kun hiljaisessa luonnossa panoi ensimmäisen kerra kiväärin liipasinta, sillä niin kovalta kajahdus tuntui. :)

Useita tunteja jo pelannut ja silti kartasta on vielä yli puolet tutkimatta, ja sitä toista karttaa en ole edes vilkaissutkaan, joten paljon on vielä tekemistä.

Kiitokset vielä Omenaraadolle, joka peliä tässä ketjussa muutama kuukausi sitten hehkutti. Ilman häntä en olisi tätä varmaan koskaan kokeillutkaan.

Ei kun takaisin mettälle!
 
Joo se osaa kyllä tehdä itelle sellasen fiiliksen, ettei mikään muu metsästyspeli ole saanut aikaan. Juuri ne ensimmäiset..ja oikeastaan vieläkin. kaadon kun saa, niin se fiilis on mieletön..
 
Tänään metsästin vähintään kahden tähden hirveä 4h ja kaatoa ei vielä edes tullut.

Kerran pääsin läheltä päsäyttämään 4* urosta, kun se oli menossa juomaan. Ei ollut riittävän hyvä laukaus ja mun hernepyssy vain naarmutti sitä.

Monta laumaa löytänyt, paljon vaanimista, hiiviskelyä, opettelua ja tutkimista. Ei ole helppo saada optimitilannetta tai edes aina löytää sopivaa kohdetta.

Haastetta riittää ja hauskaa on, mutta pitää mennä varmaan välillä kotinurkille ampumaan jotain. 4h ja vain yksi laukaus jätti vähän hampaankoloon, olisi hyvä opetella vähän ampumistakin välillä.

Onneksi peli ei nyt aina näin haastava ole, vaan ihan helppojakin tilanteita tulee vastaan. Ja kokoajan tässä oppii lisää.

E. Täytyy varmaan ostaa tehokkaampi ase niin ei tarvitse mennä ihan 50m päähän. Se varmasti jo helpottaa paljon!
 
Viimeksi muokattu:
Sieltähän ”wikistä” näkee ne vaadittavat kilojoulet mitä tarvitset tappoihin eri eläimiin. Ja kun tähtäät sillä aistilla ni näet paljonko siihen osumakohtaan tulee voimaa.

Tuli tosta ampumattomuudesta mieleen, niin tää peli osaa kyllä hienosti myös saada sen aikaan, ettet ammu kaikkea mahdollista. Yleensä metsästyspelissä on niin et läiskitään mitä vain ilman vaikutusta mihinkään.
 
Sieltähän ”wikistä” näkee ne vaadittavat kilojoulet mitä tarvitset tappoihin eri eläimiin. Ja kun tähtäät sillä aistilla ni näet paljonko siihen osumakohtaan tulee voimaa.

Tuli tosta ampumattomuudesta mieleen, niin tää peli osaa kyllä hienosti myös saada sen aikaan, ettet ammu kaikkea mahdollista. Yleensä metsästyspelissä on niin et läiskitään mitä vain ilman vaikutusta mihinkään.
Juu. Koitin päästä tuon alun hunt tier 5 aseella niin lähelle hirveä, että tuo 3 000kj riittäisi. Oli vähän turhan hankalaa. Pakko se oli ostaa tier 6 ase niin nyt pitäisi olla mahdollisuudet selvästi paremmat, kun voi ampua kauempana.

Eilen vähän lipsahti, pelasin klo 17-04am. Eipä ole moneen aikaan mikään peli koukuttanut näin pahasti pitkään pelisessioon.
 
Onko kellään kokemusta tämän hetken konsoliversioista? Julkaisun aikaan taisi olla juttua että melko buginen. Muutaman kerran kun pienessä alessa näkynyt PS storessa, niin lähellä ollut hankkiminen.
 
Mä olen. Kerran on peli kaatunut ja kerran on auto-ikoni näkynyt pelin kompassissa kahtena. Mä tosin olen aika sokea bugeille, joten pienimmät jää helposti huomaamatta. Peliaikaa takana jo useita tunteja, eikä edellä mainitut bugit ole peli-iloa viennyt.
 
185fed0f0e715-screenshotUrl.jpg
185ff09f4bc65-screenshotUrl.jpg
Evoluutio alkaa jo karata käsistä, nyt pitää mettällä varoa ettei elukat ammu takaisin.

(Oli tehtävä, eikä bugi. Piti pysäyttää pyssy varas :) ).
 
Alaska DLC (9,90€ tai Season Pass) ja varsijousi (ilmainen) tulossa helmikuun lopussa. Lisäksi samalla peliin päivitetään uusia asioita ja korjataan bugeja. Täytyy varmaan ostaa Season Pass nyt, kun peli osoittautui erinomaiseksi.

 


Sieltä se DLC on tulossa, kuten on pitkään huhuttu. Pääsee Afrikkaan, hypee!!

Päivämäärä ei vielä ole tiedossa.
 
Tuli nyt kun tämän keskustelun myötä löytyi tuo Way of the Hunter peli Steamista ostettua.
ihan pelin alussa olen luonnollisesti noin 4 tunnin pelaamisen jälkeen.
Ei ole varsinaisesti aloittelija ystävällinen peli. Oikeastaan semmonen Yritys ja erehdys tyyppinen peli.
Viimesen 2 tuntia hakenu ja 3 kertaa yrittänyt peuraa tappaa vielä ei ole onnistunut. Jos se neljäs kerta toden sanoisi? :)
Onko peli niin sanotusti vapaa eli pääsenkö vaikka sinne alun mökille mistä kaikki alkaa palaamaan vaikka tehtävä on kesken jos luodit loppuu?

Minkäänlaista restarttia pelissä ei taida olla. Jokunen täski jo löytynyt myös tuolta kartalta.
Jollain sairaalla tavalla hieno peli joka laittaa opettelemaan asioita mutta samalla palkitsee kun onnistuu.
 
Joo, ei ole helppo peli alussa vaikka tietäisi mitä pitää tehdä. Pelaamalla kehittyy ihan pelaajan oma tieto pelistä, maaston sekä eläinten lukeminen, lisäksi aseet ja hahmon perkit vaikuttavat pelaamiseen. Joten pelaamisen tasapaino muuttuu alun jälkeen ja haaste on aika sopiva pitkässä juoksussa.

Ampumisen suhteen aseiden tarkkuuksissa on eroja ja alussa ei parhaat pyssyt ole käytössä. Se vaikuttaa selvästi laukausten onnistumiseen ja eläimen kaadon onnistumiseen. Aseen teho on tietenkin tärkein asia, mutta tarkkuuden voi joko itse testata ampumaradalla tai lukea internetistä. Sitä ei muuten näe pelissä.

Peli on vapaa ja voi käytännössä mennä minne haluaa. Ja nykyään taitaa löytyä pelin valikoista uran reset.

Vapaus, haaste, uusien asioiden oppiminen itse ja toimivat systeemit on pelin vahvuus. Teknisesti olisi vielä paljon parannettava ja hiottavaa. Hyvä peli puutteineenkin. Pelimaailmassa on hauska liikkua ja metsästys on ihan hyvin tehty.
 
Tuli heikolla hetkellä tilattua joskus tämä way of the hunter ps5. Onhan tässä hieno luonto ja äänet. Hetken tässä jaksoi samoilla mutta jäi hyllyyn pölyttymään, on tää ihan hiton tylsä peli. :D Ei oo mun peligenreä nämä metsästys eikä kyllä kalastuskaan. Oikeastikaan ei vois kalastus vähempää kiinnostaa.
 
Pro tippi Way of the Hunteriin, pistetään spoilereihin, jos joku tahtoo itte keksiä about kaiken. Tuli vastaan yhdellä videolla, kun itte turhauduin siihen että peli tuntuu pelkältä kävelysimulta.
Kävele aina, älä juokse ja kun tuut aukeen reunaan, niin pysähdy ja skannaile maastoa kiikareilla.

En enään muista saiko auton alle heti alussa, niin sen kontistahan saa kuulat täyteen ja vaihdettua tussaria, jos niitä on ostanut.
 
Viimeksi muokattu:
Avalanchen eilisessä striimissä aika lailla paljastettiin, että konsoliversio on enää sertifioinnista kiinni, ja meinaavat julkaista sen ilmeisesti aika lailla suoriltaan. Tavoittelevat elokuun puoliväliä-loppua.

Puheista päätellen eivät ole myöskään mitenkään hylänneet peliä, vaan ajattelevat sen olevan vielä aikaisessa vaiheessa, ja suunnitteilla on paljon uusien ominaisuuksien ja reservien lisäämistä jne.
 
Avalanchen eilisessä striimissä aika lailla paljastettiin, että konsoliversio on enää sertifioinnista kiinni, ja meinaavat julkaista sen ilmeisesti aika lailla suoriltaan. Tavoittelevat elokuun puoliväliä-loppua.

Puheista päätellen eivät ole myöskään mitenkään hylänneet peliä, vaan ajattelevat sen olevan vielä aikaisessa vaiheessa, ja suunnitteilla on paljon uusien ominaisuuksien ja reservien lisäämistä jne.
Mistäs pelistä nyt puhutaan? Kalastuksesta?
 
Kumpi näistä olisi helpompi/aloittelia ystävällisempi Call of the wild vai way of the huntter?
 
Ylös Bottom