Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mihin opiskelemaan?

Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Juu u. itse laitoin tuossa viikko sitten menemään hakua Oulun maantieteenlaitokselle. Välivuosi ei todellakaan käynyt mielessä vaikka olen tässä koko lukion 3 vuotta koittanut hahmotella itselle tulevaisuutta.
Kävi mielessä teknillinen puoli sekä historia mutta itse huomasin että toiseen ei matikkapää yksinkertaisesti riittänyt ja toisesta tuskin saa itselle kiinnostavaa ammattia. Pitääpi käydä kuitenki tuo armeija ensin alta pois ja sitten eteenpäin sanoi mummo lumessa :)
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Lukiourakkansa suorittaneella on just nyt se otollisin hetki hakea jatkoon, kun opiskelu on vielä rutiinia ja kenties jotain pääsykokeessa hyödyttävää sisältöäkin päässä.

Minulla kävi niin, etten kirjoitusten jälkeen jaksanut pahemmin oppikirjoja avata, kun TKK:lle hain. Olin jo salaa toivonut pääseväni ilman koetta sisälle, mutta kyllähän sieltä kokeestakin läpi päästiin. Ainakin siis noissa DIA-yhteisvalinnan pääsykokeissa on paljon yhteistä ylioppilaskokeiden ja lukion kanssa, joten paljon paremmista lähtökohdista pääsee lähtemään suoraan kirjoitusten jälkeen.

Hyvä se on ainakin jonkinlainen opiskelupaikka yrittää ottaa ennen mahdollista inttiä. Kun rinta on täynnä erilaiseja mitaleja ja kunniamerkkejä, voi sitä opiskelupaikkaa sitten miettiä uudelleen, jos jaksaa tai ei ole päätynyt ammattisotilaaksi.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Vaikka yo-kirjoitusurakka varmasti raskas olikin, suosittelen myös hakemaan nyt, eikä "sitten joskus intin jälkeen". Sitä ei koskaan tiedä, miten pitkä nakki intistä napsahtaa, ja uskaltaisin väittää, ettei tuvassa pänttäämisestä tule juuri mitään.

+1

Itse kirjoittelin lakin ok-tason papereilla 2009 keväällä, ja samana keväänä sitten hainkin Helsingin yliopistoon. Motivaatio lukuhommiin vain sattui olemaan aika matalalla kirjoitusten jälkeen, ja tieto siitä, että intti alkaisi kesällä ei sekään auttanut. Noh, yllättävää kyllä paikkaa ei sitten tullutkaan. Eipä siitä jaksanut juuri stressiä ottaa, koska intin ajattelin suorittavani puolessa vuodessa jonka jälkeen olisi aikaa lukea. Ja paskanmarjat. Vuoden nakki napsahti. Vuosi sitten helmikuun lopulla kaivoin kuitenkin pääsykoekirjallisuuden esiin, ja aloin lukemaan iltavapailla tyyliin tunnin päivässä. Toimi kaksi viikkoa, jonka jälkeen E-kauden ohjelma napsahti taululle. 9 viikkoa joista 7 viikkona oltiin vähintään 2 päivää metsässä. Tein aika nopeasti tästä johtopäätökset, ja hakupaperit sisään paikkoihin joihin ei lukuvaatimuksia juurikaan ollut. Lopputulemana Helsingin yliopiston matikan opiskelut sitten jäivät tasan pisteen päähän, ja välivuosi oli tosiasia.

Välivuosi on ihan jees ja mukava rentoutumistauko, mutta en suosittele pyrkimään siihen. Lukekaa jos mahdollista ennen inttiä, koska intissä se ei kiinnosta.

Itse pistin hakemukset menemään, ja nyt on Hesan oikiksen pääsykoekirjat esillä, Josko tänä vuonna...
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Välivuosi on ihan jees ja mukava rentoutumistauko, mutta en suosittele pyrkimään siihen. Lukekaa jos mahdollista ennen inttiä, koska intissä se ei kiinnosta.

Itse pistin hakemukset menemään, ja nyt on Hesan oikiksen pääsykoekirjat esillä, Josko tänä vuonna...

Mulla venähti välivuosi useammaksi vuodeksi. :eek: Tuli sitten oltua reppureissaajana parisen vuotta, siitä duuniin hetkeksi kypsymään ja sitä kautta kipinää taas opiskeluun. Sen jälkeen saikin nähdä oikein vaivaa jo pelkän AMK pääsykokeen vuoksi. Tosin opiskelumotivaatio oli korkealla. Armeijan jälkeen motivaatio oli matalin.

Ja niille jotka ajattelee lukevansa intissä ja käyvänsä kokeissa sieltä käsin kerrottakoon, että aina se ei ole mahdollista. Erästä toveriani nakitettiin, ettei päässyt lukemaan kokeisiin.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Mikset hae vasta armeijan jälkeen? Ei kannata varsinkaan ammatilliselle puolelle mennä, jos ei ole varma, sytyttääkö ala todella.

Mietin tuota pitkään itsekin, mutta opolta ja monilta muilta ihmisiltä tuli suositus, että kannattaa hakea ja vaihtaminen olisi jälkeenpäin nimenomaan melko helppoa. Jätin ehkä vähän väärän kuvan aikaisemmassa viestissäni, sillä tietämättömyydestä huolimatta olen kuitenkin selvillä siitä, että tekniikan alalle olen suuntautumassa. En kuitenkaan ole vielä löytänyt mitään tiettyä alaa minne ehdottomasti haluan päästä ja sen takia olen ollut hieman epävarma noiden hakujen kanssa. Olen kuitenkin ajatellut, että on varmasti helpompaa, jos armeijan jälkeen on tiedossa mihin matkaa seuraavaksi. Toisaalta ei olisi kuitenkaan katastrofi, jos nyt jäisin ilman opiskelupaikkaa.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Se ois valintakoe edessä tuonne lähihoitaja-opintoihin ja pelonsekaisin tuntein sitä odotellaan. Vaikka paras neuvo lieneeki olla vaa oma ihtensä niin kyllähä se vähä ahistaa kun jos sitten ei pääsekään kouluun ja ei oikein itellä oo mitään varasuunnitelmaakaan olemassa.. : ) Katellaan nyt, enköhä mää pärjää sielä iha hyvi.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Outokummun pelialalle tuli pääsykoekutsu :cool: Onnistuin näemmä ennakkotehtävissäni siis.

Nyt vain pääsykokeisiin parin viikon päästä ja odottelemaan tuloksia pelialalta, että nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajan koulutuksesta.

Tuntus menevän varsin hyvin nämäkin, kun pääsykokeisiin asti pääsi. Hakijoita oli vissiin ollut reilusti.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Itse valmistun kolmen viikonpäästä levyseppä-hitsaajaksi ja sen jälkeen armeijaan.
Kiinnostaisi tuo AMK ja joku autoinsinööri tai kone ja tuotantotekniikka Vaasassa tai Seinäjoella. Pärjääkö kokeissa jos on huonohko matikka/fysiikka pää?
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Tänään olin Turun AMK:n tekniikan alojen pääsykokeessa (kaikkiin siis sama koe) ja lukiossa pitkää matikkaa ja fysiikkaa lukeneena pidin koetta erittäin helppona. Eipä juuri tarvinnut valmistautua ja silti kokeen jälkeen jäi olo, että luetun ymmärtämisen/muistamisen jälkeisestä osiosta 9/10 meni ainakin täysin oikein. Tuosta lukuosiosta en nyt ihan yhtä varma ole, mutta helpolta nuokin tuntuivat.

Itse valmistun kolmen viikonpäästä levyseppä-hitsaajaksi ja sen jälkeen armeijaan.
Kiinnostaisi tuo AMK ja joku autoinsinööri tai kone ja tuotantotekniikka Vaasassa tai Seinäjoella. Pärjääkö kokeissa jos on huonohko matikka/fysiikka pää?

Vastataan nyt kuukausi jälkikäteen, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Matikka- ja fysiikkapainoitteisiahan nuo kokeet olivat, mikä ei liene yllätys. Uskoisin, että pienellä lukemisella täysin ymmärrettäviä tehtäviä. Vähän paha arvioida, kun ei oikein tiedä miten ammattikoulussa noita aineita opiskellaan. Lukion lyhyen matikan suorittaneet varmaankin selviytyisivät noista tehtävistä kunnialla.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Ite opiskelen tällä hetkellä Oamkissa suuhygienistiksi toista vuotta, mutta ei tuo homma oikein taho napata ku ei ole työssä oikein haastetta. Hain tuossa pari viikkoa sitten opiskelemaan biologiaa ja ala todella kiinnostaisi, varsinkin genetiikka ja mikrobiologia. Yllätyin kun menin pääsykokeeseen ja useampi satahan siellä samassa salissa taisi olla. Mutta fingers crossed, että pääsisin sisään. On kyllä meinaan harvinaisen turhauttavaa odotella kuukauden päivät pääsykoetuloksia
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Wuuhuuu! Pääsinpä sitten sisään Oulun luonnotieteelliseen opiskelemaan biologiaa. Innokkaana olen valmis katsomaan, miltä se yliopistoelämä maistuu AMK:n jälkeen. Veikkaanpa, että on aivan eri ääni kellossa.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Lahden ammattikorkeakouluun pääsin opiskelemaan sosiaalipedagogisen aikuistyön linjalle. Eli sosionomiksi valmistuu sitten jokusen vuoden päästä. Yeah. En muualle hakenutkaan.
 
Vastaus: Mihin opiskelemaan?

Itelläkin vika vuosi Liiketalouden perustutkintoa(merkonomiksi) alkaa syksyllä, sitten inttiin 2/2012 sakissa ja sen jälkeen pitäisi jatko-opiskelemaan jonnekkin mennä, tod.näköisesti kaupalliselle alalle, kun ei kiinnosta 50v @siwan kassakaan :(
 
Ylös Bottom