Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä kirja on luettavana nyt?

Sain juuri luettua Salamurhaajan kohtalon loppuun ja olen nyt lukenut kaikki suomennetut Robin Hobbit. Urakkaan kesti 13kk, siten, että luin melkein joka päivä ja kirjasarjojen välillä luin yhden tietokirjan vaihtelun vuoksi, eli yhteensä kaksi tietokirjaa jos kirjasarjoja on kolme. Vaikka Hobbeissa on huimat 6943 sivua tekstiä, en jättäisi yhtäkään sivua pois. Todella hyvälaatuista tekstiä. Luen varmaan myös Elolaivat kunhan ne suomennetaan myöhemmin. Taidan odottaa pokkariversioita, jotta niillä on yhteneväinen ulkoasu näitten muitten Hobbien kanssa, jotka ovat myös pokkareita. Olen valmis nostamaan Robin Hobbin Top kahteen Tolkienin kanssa, jos Martin ja Rothfuss eivät saa tarinoitaan loppuun.
 
Mulla on työn alla GRRM:n Fire and Blood -- fiktiivistä historiaa Targaryenien perimyssuhmuroinnista aikana ennen Song of Fire & Ice / Game of Thrones -tapahtumia. Pitää tuutata kirja kiukulla maaliin ennen kuin House of Dragon -tv-sarja alkaa, jotta pääsee pätemään rahvaalle, joka katsoo pelkän sarjan, että mitä siellä oikeasti kirjan mukaan tapahtui. Paikoin ihan maukasta dragon on dragon -actionia.
 
Luojan kiitos ei enää tarvitse lukea tätä, mutta nyt toki toivon muiden niin tekevän. Korona-aikana ehtii kaikenlaista, eikö?

Hirsilä, Markus, Valkea juova - Ihmissusi Tampereen Hervannassa, s. 344, Books on Demand 2022

”Kristian Wulff on Tampereen Hervannassa asuva entinen jatko-opiskelija, joka on sotkenut elämänsä alkoholilla. Hän suuntaa muutaman kaverin kanssa Lappiin vaeltamaan, ja joutuu yksinäisen suden hyökkäyksen kohteeksi. Seuraavan täysikuun aikana Hervannassa tapahtuu kauheita. Aikaa myöten ne vähäiset jäljellä olevat läheiset huomaavat Wulffissa tapahtuneen muutoksen. Onko kyseessä pahentuneen alkoholismin ja mielenterveysongelmien yhdistelmä, vai onko taustalla jotain paljon pahempaa?”

Innoittajina toimivat elokuva The Wolfman, Stephen Kingin kirja Ihmissuden vuosi, ja myös brittiläisen laulu- ja soitinyhtye Judas Priestin lurautus Night Crawler. Miksikäs ei myös Hugh Jackmanin roolisuoritus X-Menin Wolverinena.
 
Luojan kiitos ei enää tarvitse lukea tätä, mutta nyt toki toivon muiden niin tekevän. Korona-aikana ehtii kaikenlaista, eikö?

Hirsilä, Markus, Valkea juova - Ihmissusi Tampereen Hervannassa, s. 344, Books on Demand 2022

”Kristian Wulff on Tampereen Hervannassa asuva entinen jatko-opiskelija, joka on sotkenut elämänsä alkoholilla. Hän suuntaa muutaman kaverin kanssa Lappiin vaeltamaan, ja joutuu yksinäisen suden hyökkäyksen kohteeksi. Seuraavan täysikuun aikana Hervannassa tapahtuu kauheita. Aikaa myöten ne vähäiset jäljellä olevat läheiset huomaavat Wulffissa tapahtuneen muutoksen. Onko kyseessä pahentuneen alkoholismin ja mielenterveysongelmien yhdistelmä, vai onko taustalla jotain paljon pahempaa?”

Innoittajina toimivat elokuva The Wolfman, Stephen Kingin kirja Ihmissuden vuosi, ja myös brittiläisen laulu- ja soitinyhtye Judas Priestin lurautus Night Crawler. Miksikäs ei myös Hugh Jackmanin roolisuoritus X-Menin Wolverinena.
Oho, pitääkin laittaa hankintalistalle tämä. Pieni fiksaatio ihmissusiin, keräilen kaikkea niihin liittyvää, mm. kirjallisuutta. Juuri tuli luettua Whitley Strieberin The Wolfen, nyt vuorossa Wayne Smithin Thor. Molemmista tehty myös loistavat leffat, Wolfen sekä Bad Moon.
 
Itse luen tällä hetkellä (tai ennemmin kuuntelen) Arthur Brand - Hitlerin hevoset kirjaa. Kirjoittaja osannut kyllä kirjoittaa mielenkiintoisesti ja taidokkaasti jo muutenkin kohtalaisen kiinnostavasta asiasta. Tuntuu kieltämättä ajoittain väritetyltä, mutta ilmeisesi tää on kyllä tositapahtumista kertova kirja. Se tekee siitä entistäkin mielekkäämpää luettavaa. Jos tykkää natsien eeppisistä mysteereistä, yksityiskohtaisesta ja välillä turhauttavasta etsivän työstä tai siitä miten kaikki selviää lopulta kovan työn ja suunnittelun tuloksena, kannattaa ehdottomasti vilkaista tätä. Tämä toimii poikkeuksellisen hyvin äänikirjana. Suosittelen vilkaisemaan https://www.aanikirjapalvelu.com/storytel-vai-bookbeat/ , josko löytää itselleen sopivan paikan josta voisi tuota kuunnella.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä alkuvuoden aikana lueskellut ensimmäiset neljä osaa Murderbot Diaries -sarjasta. Kyseessä on äärimmäisen viihdyttävä kevyt-scifi, jossa kontrollipiirinsä hakkeroinut turva-androidi lähtee kiertämään ympäri Linnunrataa ja vihaamaan ihmisiä.

Sarja alkaa tästä:
Murderbot1250.jpg


Kirjat ovat vähän reilu satasivuisia, joten yhden osan saa luettua yhden iltapäivän aikana. Alkuun en ollut ihan varma, onko näin leppoisasta tekstistä sallittua edes tykätä, mutta lopulta annoin periksi ja olen lätkinyt jo parille osalle Goodreadsissa täydet viisi tähteä. Vahva suositus!
 
Kirjat ovat vähän reilu satasivuisia, joten yhden osan saa luettua yhden iltapäivän aikana. Alkuun en ollut ihan varma, onko näin leppoisasta tekstistä sallittua edes tykätä, mutta lopulta annoin periksi ja olen lätkinyt jo parille osalle Goodreadsissa täydet viisi tähteä. Vahva suositus!
Tattis suosituksesta! Meni välittömästi näillä kehuilla mun omaan Goodreadsin To-read -jonoon. Tuon tuosta mulla on mennyt Reynoldsit, Cixinit, Expanset ja nyt paraikaa Banksin kulttuuri-sarja vähän hammasirvessä työstämiseksi tarpeettoman pituuden vuoksi. Tuollainen välipalaskifi houkuttelee kovasti!
 
Eilen saapui postissa Terry Pratchettin Mort, kiitos tyttöystäväni, ja sitä aloitin lukemaan tänään. Se on niin loistava!

Olen rakastanut Terry Pratchettia aina, hyllystä löytyykin muutamat teokset, ei läheskään kaikki, mutta nyt olisi tarkoitus hamstrata itselle hyllyyn kaikki Pratchettin suomennetut kirjat kovakantisina. Voin sanoa, että on tyyris unelma, mutta ei voi mitään. Pakko mikä pakko.

Onko täällä muita ketkä hamstraavat jonkun tietyn kirjailijan kirjoja? Tai vaikka useamman? Pratchettin lisäksi Clive Barker ja H. P. Lovecraft sellaisia joiden kirjoja keräilen hyllyyn, eri painoksia, suomeksi ja englanniksi.
 
Sain luettua Chris Hadfieldin (astronautti, tuttu mm. kansainvälisellä avaruusasemalla kuvaamastaan Space Oddity -videosta) romaanin The Apollo Murders, joka oli oikeastaan aika läyhä kokemus. NASA-tyypiltä voi tietysti odottaa syvällistä tuntemusta ilmailu- ja avaruusteknologiasta, ja tulipa kirjasta poimittua pari ihan mielenkiintoista tiedonjyvästä Neuvostoliitonkin saavutuksista kuumatkoje aikakaudella. Mutta henkilöhahmot ovat paperiakin ohuempia ja tarinankuljetus on kehnoa. Alkupuoli oli niin laahaava, että meinasi jäädä kirja kesken.

Mutta sitten tartuin Ernest Clinen opukseen Ready Player Two. Sarjan edellistä osaa lukematonkin varmaan osaa arvata, mille kirjalle tämä on jatkoa...

RPO:sta jäi mieleen, että se oli hyvin rullaavaa joskin köykäistä tekstiä, mutta RPT tuntuu suorastaan umpihuonolta. Clinelta tuntuu puuttuvan alkeellisinkaan ymmärrys siitä, mitä jättimäisen korporaation pyörittäminen käytännössä tarkoittaa, sillä kirjojen välissä umpirunkuksi muuttunut päähenkilö tuntuu johtelevan maailman isointa (ja jos sama kehityskulku jatkuisi, pian maailman ainoata) yritystä 12 tunnin VR-sekoilusessioiltaan yli jäävällä ajalla.

Periaatteessa surkeat kirjat pitäisi vain jättää kesken, mutta onneksi tämä on vain ärsyttävä ja typerä mutta ainakaan toistaiseksi ei tylsä. Silti suosittelen kaikkia itseään kunnioittavia lukemisen harrastajia skippaamaan koko paskan. (Kerron ehkä mietteitä paremmin, kun saan kirjan luettua.)
 
Mulla ei ole kirjahyllyssä loputtomasti tilaa niin ratkaisin ongelman ostamalla sähkökirjojen lukulaitteen viime syksynä. Ostin kaikki kahdeksan Noituri kirjaa Elisa kirjasta 20% alennusmyynnistä kympin kappale ja nyt olen lukenut kaksi ensimmäistä Noituri kirjaa, eli Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka. Alan kohta lukemaan Haltiain verta -kirjaa.
lukulaitejanoituriy1j5n.jpg
 
Mulla ei ole kirjahyllyssä loputtomasti tilaa niin ratkaisin ongelman ostamalla sähkökirjojen lukulaitteen viime syksynä. Ostin kaikki kahdeksan Noituri kirjaa Elisa kirjasta 20% alennusmyynnistä kympin kappale ja nyt olen lukenut kaksi ensimmäistä Noituri kirjaa, eli Viimeinen toivomus ja Kohtalon miekka. Alan kohta lukemaan Haltiain verta -kirjaa.
Olen itse kanssa pohtinut jonkin kätevämmän laitteen hommaamista läppärin tilalle sähköisten materiaalien lukemista varten. Onko millaiset fiilikset jäänyt tuosta vehkeestä?
 
Onko millaiset fiilikset jäänyt tuosta vehkeestä?
Tuosta on mukava lukea tekstiä. Fonttikoon, marginaalit ja rivivälin saa säädettyä mieleisekseen. Tuo kuva on otettu oletusasetuksilla, eli fonttikoko 12, keskikokoinen marginaali ja riviväli. Navigointi laitteella on hidasta, mutta lukiessa tekstiä ei tarvi juuri muuta kuin seuraava sivu nappia, joten hitaus ei juuri haittaa lukemista. Kuvan laite on siis InkPad X.
 
Tuollaisista lukulaitteista kuten ostoksista yleensäkin kiinnostaa kenties eniten hinta. Varsinkin jos joku tabletti jo löytyy niin saattaa joutua harkitsemaan että kannattaako tai tarvitseeko hankkia toinen laite pelkästään kirjoja varten.

Toki niissä etunsa on ja varmasti asialle pyhitetty laite tekee asioita paremmin kuin yleislaite.

Mutta siis, paljonkos tuollainen laite kustantaa?
 
Mutta siis, paljonkos tuollainen laite kustantaa?
Tämä malli maksoi 429 euroa Elisalla. Se oli valikoiman kallein. Järkeilin valintaa sillä, että jos lukulaite innostus hiipuu niin syynä ei ole se, että olisin ostanut liian halvan laitteen. Silloin kun ostin tuon niin mukana oli kampanja, että saa valita tietystä valikoimasta 10 kirjaa kaupanpäälle. Olen jo lukenut nuo 10 kirjaa, joiden arvo oli muistaakseni noin 80 euroa. Tuo kampanja on jo päättynyt eli nyt ei tule enää ilmaisia kirjoja jos sen nyt ostaa.
 
Melko kallista. Ajattelin itse että jostain yksinkertaisesta lukulaitteesta voisi 50 euroa maksaa :D En näistä toki mitään tiedä mutta jotenkin järkeilin että jos käytettynä saa helposti satasella jopa vanhempia iPadeja niin ei kauheasti kuvittelisi itse maksavan laitteesta, joka pystyy vähempään.
 
Melko kallista. Ajattelin itse että jostain yksinkertaisesta lukulaitteesta voisi 50 euroa maksaa :D En näistä toki mitään tiedä mutta jotenkin järkeilin että jos käytettynä saa helposti satasella jopa vanhempia iPadeja niin ei kauheasti kuvittelisi itse maksavan laitteesta, joka pystyy vähempään.

Lukulaite pystyy vähempään, mutta taas toisaalta hoitaa käyttötarkoituksensa huomattavasti paremmin vs. "Ipad" lukulaitteena, ja on myös pidempi käyttöiältään. Itse olen lukenut paljon Ipadillä, mutta pidemmissä lukusessioissa on melko raskas silmille, ja raskas myös pitää kädessä. Sarjakuvien lukemiseen diginä Ipad taasen on ehkäpä paras vaihtoehto ainakin hinta-laatusuhteeltaan. Noista edullisimmista lukulaitteista ainakin Kindlen Paperwhite on suositeltava ja lompakkoystävällinen. Rakuten Kobo mallistosta löytyy myös hyviä vaihtoehtoja.
 
Luen toista osaa Noiturista. En ole lukenut 8 kk mitään ja nyt tuo on saanut koukuttumaan lukemiseen taas =) Kyllä tämän jälkeen on mukava yrittää uudelleenpelata pelejä ja saatanpa jopa koskea siihen Netflixin sarjaankin mikä viimeksi jo ekassa jaksossa maistu puulta.
 
Ylös Bottom