Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras sekä kaikki muukin ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Osaisikohan joku auttaa, kun T3PA:n kaasupolkimesta ruvennut kuulumaan turhankin säännöllisesti pientä ininää pääasiassa kaasulta jalkaa nostettaessa. Joku siellä ilmeisesti huutaisi pientä rasvausta siis, tai ääni on ainakin sellainen. Onko siis samanlaisia kokemuksia, hyviä arvauksia tai muita, että saisi tuon loppumaan ruuvaamatta auki koko settiä? Ei yhtään huvittaisi lähteä aukomaan noin pienen jutun takia ja kun polkimetkin ovat vasta pari hassua kuukautta vanhat.

Kysytään vielä samalla siitä, että tekeekö noilla vanhoilla (T300:n orkkis)-polkimilla mitään tai kannattaako niitä lähteä esim. myymään? Rojua niin paljon muutenkin, ettei viitsisi "varapolkimia" säilyttää vaan sen takia, että jos käytössä olevat sattuvat hajoamaan.

Samoja oireita ollut. WD 40 autto vähäx aikaa,mut taas kitisee. Ehkä avaan/puhdistan ja laitan vaseliinia. Tosin kyl ääntä mahtuu maailmaa ja tohon pieneen kitinään on jo tottunut.:)

Orkkis polkimista otin jarrujousen ja laitoin sen t3pa jarrumoden ja polkimen väliin.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Fanatecin ohjekirjassa neuvotaan laittamaan litiumrasvaa polkimien niveliin, jos alkaa tuntua tai kuulua nitinöitä ja natinoita. Varmaan sama tavara toimii Thrustmastereissakin.

Tai sitten laittaa vaan kuulokkeet päähän ja volumea kovemmalle. [emoji14]
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Joku wd40 on turhan köykästä tavaraa, jotta voitelisi pitkään. Jos sinne pääsee käsiksi, niin kannattaa sipaista jotain paksua teflon rasvaa (ptfe) tai vastaavaa liikkuviin osiin. Ei pääse myöskään roiskumaan ympäriinsä.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Fanatecin ohjekirjassa neuvotaan laittamaan litiumrasvaa polkimien niveliin, jos alkaa tuntua tai kuulua nitinöitä ja natinoita. Varmaan sama tavara toimii Thrustmastereissakin.

Tai sitten laittaa vaan kuulokkeet päähän ja volumea kovemmalle. [emoji14]

Fanatecin polkimet(clubsport,cls elite) on ainaski "huolto" ystävällisempiä,ku ei oo koteloitu.:)

Kahtoin youtubesta videon elitepolkimista ja oli helppo muuttaa jarrun poljinvoimaa..tais olla se load cell lisäpoljin.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Fanatecin polkimet(clubsport,cls elite) on ainaski "huolto" ystävällisempiä,ku ei oo koteloitu.:)

Kahtoin youtubesta videon elitepolkimista ja oli helppo muuttaa jarrun poljinvoimaa..tais olla se load cell lisäpoljin.

Joo muissa polkimissa noissa ei taida mitään säätöjä ollakaan. Jarruun on kyllä nopea säädellä vastusta. Täytynee tänään tökätä pc:hen kiinni ja testailla noiden säätöjen vaikutusta käytännössä, todella jäykäksi tuon polkimen ainakin saa halutessaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

"Rost-off"ia sinne ja pullosta jossa on pilli, se ainakin mulla on vaimentanut kaikkialla äänet, tosin muovisista kohteista en tiedä kauanko se pysyy mutta kestää kyllä hankaustakin enemmän kun esim. vaseliini. Ja on kätevä kun on pilli, sitä voi lisätä helposti.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Kirjoitellaanpa vähän kokemuksia uusimmista rattiseikkailuista. Tuli siis taannoin tilattua Fanatecin CSL Elite load cell -polkimet ja Basherboardsin Cpx-adapteri. Samalla tuli tehtyä ehkä jonkinmoinen virhe ja myytyä t500 pois ja hankittua tilalle t300, “kun halvalla sai”. Polkimet ja adapteri saapui perille alkuviikosta ja ratti lopulta tänään, joten lopultakin pääsi pienen säätämisen vähän uusia leluja testailemaan.


Polkimet tuntuu rakenteeltaan todella hyvältä, niin kuin nyt voi olettaakin, kun pelkkää metallia ovat. Ajaessa load cell -jarruun totutteleminen ottaa varmaankin oman aikansa, mutta ensi kokemukset kuitenkin ihan ihan positiiviset. Ainoana negatiivisena puolena ehkä jarru tuntuu omaan makuun vähän turhan herkältä, eikä pohjaan painaminen vaadi kovinkaan paljoa voimaa. Pc:llä load cellin herkkyyttä saa säädettyä, mutta tuo säätö ei tunnu vaikuttavan pleikkarin puolella ollenkaan. Kaasupolkimessa on myös pohjaan painettuna vähän deadzonea. Nämä havainnot siis Assetto Corsaa ajaessa ja voi olla, että jos tuohon joskus saadaan mahdollisuus polkimien kalibrointiin, niin molemmat ongelmat korjaantuu sillä. Muuten tuntui ajaminen oikein kivalta ja jarruttamiseen alkoi löytyä aika nopeasti ainakin jonkinlainen tuntuma. Tykkäsin myös kaasupolkimen pidemmästä liikeradasta Thrustmasteriin verrattuna.


T300 tuntuu T500:aan verrattuna aika lelulta. Forcet on melkoisen “munattomat”, voimaa varmaan puolet vähemmän. Positiivisena puolena tuntuma on vähän smoothimpi, eikä kääntäessä tunnu sellaista pykällystä kuin jossain tilanteissa T500:lla. Plussaa myös siitä, että wheel base on ulkomitoiltaan aika paljon pienempi, jonka myötä näyttöä saa siirrettyä vähän lähemmäksi. En kuitenkaan äkkiseltään ymmärrä miten kukaan molempia ratteja käyttänyt voisi t300:aa pitää näistä kahdesta parempana, ihan eri luokan tuotteet kyseessä omasta mielestä. Suunnitelmana on toki hommata Fanatecin ratti heti kun sen markkinoille tuovat, joten eiköhän tällä siihen asti pärjäile.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

^Niin jarruun on jäykimmät mahdolliset elastomeeriholkit ladattuna, mutta silti poljinvoima tuntuu liian kevyeltä?
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

^Niin jarruun on jäykimmät mahdolliset elastomeeriholkit ladattuna, mutta silti poljinvoima tuntuu liian kevyeltä?
Joo kokeilin niilläkin. Nuo tuntuu oikeastaan enemmän vaikuttavan polkimen liikerataan, kuin siihen miten kovalla voimalla tarvitsee painaa. Toisiksi jäykimmillä holkeilla polkimen liike tuntui omaan makuun luonnollisimmalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Kirjoitellaanpa vähän kokemuksia uusimmista rattiseikkailuista. Tuli siis taannoin tilattua Fanatecin CSL Elite load cell -polkimet ja Basherboardsin Cpx-adapteri. Samalla tuli tehtyä ehkä jonkinmoinen virhe ja myytyä t500 pois ja hankittua tilalle t300, “kun halvalla sai”. Polkimet ja adapteri saapui perille alkuviikosta ja ratti lopulta tänään, joten lopultakin pääsi pienen säätämisen vähän uusia leluja testailemaan.


Polkimet tuntuu rakenteeltaan todella hyvältä, niin kuin nyt voi olettaakin, kun pelkkää metallia ovat. Ajaessa load cell -jarruun totutteleminen ottaa varmaankin oman aikansa, mutta ensi kokemukset kuitenkin ihan ihan positiiviset. Ainoana negatiivisena puolena ehkä jarru tuntuu omaan makuun vähän turhan herkältä, eikä pohjaan painaminen vaadi kovinkaan paljoa voimaa. Pc:llä load cellin herkkyyttä saa säädettyä, mutta tuo säätö ei tunnu vaikuttavan pleikkarin puolella ollenkaan. Kaasupolkimessa on myös pohjaan painettuna vähän deadzonea. Nämä havainnot siis Assetto Corsaa ajaessa ja voi olla, että jos tuohon joskus saadaan mahdollisuus polkimien kalibrointiin, niin molemmat ongelmat korjaantuu sillä. Muuten tuntui ajaminen oikein kivalta ja jarruttamiseen alkoi löytyä aika nopeasti ainakin jonkinlainen tuntuma. Tykkäsin myös kaasupolkimen pidemmästä liikeradasta Thrustmasteriin verrattuna.


T300 tuntuu T500:aan verrattuna aika lelulta. Forcet on melkoisen “munattomat”, voimaa varmaan puolet vähemmän. Positiivisena puolena tuntuma on vähän smoothimpi, eikä kääntäessä tunnu sellaista pykällystä kuin jossain tilanteissa T500:lla. Plussaa myös siitä, että wheel base on ulkomitoiltaan aika paljon pienempi, jonka myötä näyttöä saa siirrettyä vähän lähemmäksi. En kuitenkaan äkkiseltään ymmärrä miten kukaan molempia ratteja käyttänyt voisi t300:aa pitää näistä kahdesta parempana, ihan eri luokan tuotteet kyseessä omasta mielestä. Suunnitelmana on toki hommata Fanatecin ratti heti kun sen markkinoille tuovat, joten eiköhän tällä siihen asti pärjäile.
Varmaan joku sekundakappale tullu T300:sta. Kyllä ainakin Fisran discord-kanavalla pyörineenä palaute T300:sta on nimenomaan, että
voimaa on enemmän kuin T500:ssä. Esim. iRacingissä clippaa vähemmän ja samalla saa voimakkaamman tuntuseks. Itellä ei kokemusta noiden vertailusta, mutta ainakin itseomistamani G25 on ihan naurettava lelu verrattuna T300:taan. G25:llä on paljon hankalampi ajaakin.

Todella paljon kuulemma vaihtelee T300-rattien taso. PC:llä voi esimerkiks mitata minforcen, niin porukalla aivan erillaista käppyrää tekee ihan samoilla säädöillä. Moni tuosta syystä palautellukin ratteja.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Varmaan joku sekundakappale tullu T300:sta. Kyllä ainakin Fisran discord-kanavalla pyörineenä palaute T300:sta on nimenomaan, että
voimaa on enemmän kuin T500:ssä. Esim. iRacingissä clippaa vähemmän ja samalla saa voimakkaamman tuntuseks. Itellä ei kokemusta noiden vertailusta, mutta ainakin itseomistamani G25 on ihan naurettava lelu verrattuna T300:taan. G25:llä on paljon hankalampi ajaakin.

Todella paljon kuulemma vaihtelee T300-rattien taso. PC:llä voi esimerkiks mitata minforcen, niin porukalla aivan erillaista käppyrää tekee ihan samoilla säädöillä. Moni tuosta syystä palautellukin ratteja.

Joo varmasti noissa T300:issa laatu vaihtelee melkoisesti. Niin kuin nyt näkee jo ihan siitäkin, että toisilla kestää vuosikaudet kovaa ajoa ja toiset joutuu käyttämään parin kuukauden välein takuuhuollossa.

Mutta en kyllä tuohon usko, että enempää voimaa olisi kuin t500:ssa mitenkään. Onhan noissa moottori ja muutkin sisuskalut jo fyysiseltä kooltaankin aivan eri luokkaa. Clippailusta tosin en tiedä, kun Assetton konsoliversiossa ei tuota näe mistään, liekö sitten t300:ssa voima tulee jotenkin tasaisemmin tms..

E. Nopealla googlailulla t500:n maksimiväännöksi lähteestä riippuen on mittailtu jotain 4-6nm väliltä ja T300 jotain 3-4nm. Yllättävän pieni ero tuo kyllä itse asiassa on.

Logitechin g-sarja painii sitten toki ihan eri luokassa n. 2nm väännöllä.

Tuolla yksi listaus esim. http://www.edracing.com/edr/Wheel-Torque.php
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Ite en kokenut menettäväni mitään ajotuntuman suhteen vaihtaessani T300:sta G29:iin. Yleinen mielipide tuntuu kuitenkin olevan mitä kovempi vääntömomentti Force moottorissa sen parempi ratti?:) Nykyisin ajan huomattavasti kevennetyllä Forcella (G29) Assettoo ja tuntuu, että ajotuntuma on paras ja mukavin mitä koskaan millään ratilla ollut! Millä ihmeen "puukäsillä" te rattejanne oikein kääntelette???:D
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Ite en kokenut menettäväni mitään ajotuntuman suhteen vaihtaessani T300:sta G29:iin. Yleinen mielipide tuntuu kuitenkin olevan mitä kovempi vääntömomentti Force moottorissa sen parempi ratti?:) Nykyisin ajan huomattavasti kevennetyllä Forcella (G29) Assettoo ja tuntuu, että ajotuntuma on paras ja mukavin mitä koskaan millään ratilla ollut! Millä ihmeen "puukäsillä" te rattejanne oikein kääntelette???:D

Nyt saattaa mennä vähän metsän puolellekin, mutta eikös tuo mene jotakuinkin niin, että mitä enemmän voimaa ratissa on, niin sitä kovempia forceja pelissä pystyy käyttämään, ilman että forcet clippaa, jolloin efektit alkaa tavallaan puuroutumaan ja menettämään tarkkuuttaan kun ratti ei ehdi reagoida forcejen mukana. Jotta forcet ei clippaa, joutuu voimakkuuksia pitämään suht pienellä ja silloin taas ajaminen voi tuntua liian tunnottomalta esim pienissä nopeuksissa. Ja monet tuntuvat tykkäävän pitää forcet suht kovalla.

Lisäksi liian vähäinen voima näkyy esim spinnatessa tai driftatessa, kun ratti ei jaksa kääntyä tarpeeksi nopeasti osoittamaan oikeaan suuntaan. Itsekin ajan suht kevyillä forceilla moneen muuhun verrattuna ja t300:n ja t500:n ero tuntuu ehkä eniten juuri esim spinneissä tai jotain korkeaa kanttaria päin ajaessa, jossa t500 'lyö käsille' huomattavasti kovempaa.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Nyt saattaa mennä vähän metsän puolellekin, mutta eikös tuo mene jotakuinkin niin, että mitä enemmän voimaa ratissa on, niin sitä kovempia forceja pelissä pystyy käyttämään, ilman että forcet clippaa, jolloin efektit alkaa tavallaan puuroutumaan ja menettämään tarkkuuttaan kun ratti ei ehdi reagoida forcejen mukana. Jotta forcet ei clippaa, joutuu voimakkuuksia pitämään suht pienellä ja silloin taas ajaminen voi tuntua liian tunnottomalta esim pienissä nopeuksissa. Ja monet tuntuvat tykkäävän pitää forcet suht kovalla.

Lisäksi liian vähäinen voima näkyy esim spinnatessa tai driftatessa, kun ratti ei jaksa kääntyä tarpeeksi nopeasti osoittamaan oikeaan suuntaan. Itsekin ajan suht kevyillä forceilla moneen muuhun verrattuna ja t300:n ja t500:n ero tuntuu ehkä eniten juuri esim spinneissä tai jotain korkeaa kanttaria päin ajaessa, jossa t500 'lyö käsille' huomattavasti kovempaa.

Kuullostaa hyvältä perustelulta voimakkaan Force moottorin hyödystä. T500 rattia en ole kokeillut...ehkä siinä hyöty on helpommin havaittavissa myös käytännössä....:)
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Syy sille miksi T500 on voimakkaammat forcet, veikkaisin että on ratin halkaisijassa, T500 on 30cm ruori kun T300 vaan 28cm.
Vähän kyllä ihmettelen kun sanotte että T500 hakkaa käsille, itse kun sain tyyliin pieniä palovammoja T300:n vastaanvääntämisestä jo... :rolleyes: T500 veisi varmaan kädet mennessään :D
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Syy sille miksi T500 on voimakkaammat forcet, veikkaisin että on ratin halkaisijassa, T500 on 30cm ruori kun T300 vaan 28cm.
Vähän kyllä ihmettelen kun sanotte että T500 hakkaa käsille, itse kun sain tyyliin pieniä palovammoja T300:n vastaanvääntämisestä jo... :rolleyes: T500 veisi varmaan kädet mennessään :D
Mulla on 32cm ratti käytössä molemmilla. :) Ja noin muutenkin se menee niin päin, että mitä pienempi ratti, s n voimakkaammin forcet tuntuu.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Nyt saattaa mennä vähän metsän puolellekin, mutta eikös tuo mene jotakuinkin niin, että mitä enemmän voimaa ratissa on, niin sitä kovempia forceja pelissä pystyy käyttämään, ilman että forcet clippaa, jolloin efektit alkaa tavallaan puuroutumaan ja menettämään tarkkuuttaan kun ratti ei ehdi reagoida forcejen mukana. Jotta forcet ei clippaa, joutuu voimakkuuksia pitämään suht pienellä ja silloin taas ajaminen voi tuntua liian tunnottomalta esim pienissä nopeuksissa. Ja monet tuntuvat tykkäävän pitää forcet suht kovalla.

Tuo clippaapinen on juurikin G sarjalaisten ongelma, clipatessa ratti menee täysin tunnottomaksi. Asseton PC versiossa on oma palkkinsa clippaukselle, G sarjalaisia joutuu pitämään todella pienellä forcella että ei clippais.

Tuossa mun videossa näkyy hyvin kun G25 clippailee, palkki kaasun vieressä kun menee punaiseksi niin clippaa.


[video=youtube;vN669ASY4Sc]https://www.youtube.com/watch?v=vN669ASY4Sc&t=1s[/video]
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Nykyisin ajan huomattavasti kevennetyllä Forcella (G29) Assettoo ja tuntuu, että ajotuntuma on paras ja mukavin mitä koskaan millään ratilla ollut

Millaisia force säätöjä käytät assetossa? Laita vaikka yv :nä.
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Ite en kokenut menettäväni mitään ajotuntuman suhteen vaihtaessani T300:sta G29:iin. Yleinen mielipide tuntuu kuitenkin olevan mitä kovempi vääntömomentti Force moottorissa sen parempi ratti?:) Nykyisin ajan huomattavasti kevennetyllä Forcella (G29) Assettoo ja tuntuu, että ajotuntuma on paras ja mukavin mitä koskaan millään ratilla ollut! Millä ihmeen "puukäsillä" te rattejanne oikein kääntelette???:D

Alleviivattuun kommenttini:
En usko, että enää porukka pitää kovia forceja prioriteettina. Kovat voimat vie huomion tärkeämmiltä ratin "palautteilta" - ja ratin lopulta huoltoon tai suojatilaan ylikuumenemisen takia (esim. T300RS).
 
Vastaus: Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskust

Mulla on 32cm ratti käytössä molemmilla. :) Ja noin muutenkin se menee niin päin, että mitä pienempi ratti, s n voimakkaammin forcet tuntuu.

Siis tuntumahan on tuo, mutta mitä isompi ratti, sen enemmän mottori joutuu pistämään vastaan kun momenttia on enemmän, sen takia tarvitaan vahvempi vastus...
 
Ylös Bottom