Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Miksi acclaim heittää pyyhkeen kehään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shamaz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

shamaz

New Member
Minkä takia acclaim ja muut saman kaltaiset pelitalot lopettavat julkaisunsa cubella? Syytä ei tarvitse kaukaa hakea. Noiden kyseisten pelitalojen julkaisemat pelit ovat hyvin pitkälti keskiverto kauraa ja huonoja linsenssi pelejä. Ensimmäiseksi cuben omistajat ovat selvästikin sen verran tietoisempia ostamistaan peleistä että he eivät yksinkertaisesti laita rahojaan mihinkään keskivertoa huonompaan peliin. Toiseksi suurin osa cubelle julkaistavista peleistä on huippu tasoa ja yksinoikeudella cubelle julkaistavia. Joten kun huippu pelejä riittää enemmän kuin tarpeeksi niin miksi ostaa keskiverto lisenssi pelejä? Kun ne vielä kaiken lisäksi ovat kaikki saman hintaisia.
Cuben ero muihin konsoleihin PS2 ja Xbox on selvä. Cuben ostavat vain sellaiset ihmiset jotka haluavat pelata hyviä ja omaperäisiä pelejä ja nimen omaan pelata. PS2 ja xboxin ostavat sellaiset tyypit jotka kuulivat kaveriltä että jos semmoisen omistaa niin on "cool" ja niillä pystyy vielä katselemaan dvd:täkin. Sitten he menevät pelikauppaa ja ensimmäiseksi silmään osuu joku enter the matrix ja he ajattelevät "Toihan on toi Matrix, se leffa oli kuulemma huippu... ostanpa ton".
Että näin.

-Shamaz-

Gamecube pelaajat ostavat poikkeuksia lukuun ottamatta vain Nintendon omia pelejä. Vain harvat muiden pelitalojen pelit menestyvät.
Itse ajattelin uutisen kuultua, että mitä väliä? Kun en muutenkaan keksi mitään hyvää Acclaimin tekemää peliä?
Lopputekstiin en taas ota suurempaa kantaa.

Aika rankkaa yleistystä. Itse en ainakaan ostanut PS2:ta sen takia koska se oli cool, vaan luotin siihen, että sille julkaistaan loistavia pelejä, niin kuin on tapahtunutkin. Tietysti DVD oli mukava lisä, mutta ei olisi vaikuttanut ostopäätökseeni mitenkään, vaikka sitä ei olisikaan mukana ollut. On tietysti totta, että Cubelta löytyy loistavia pelejä, mutta kyllä niitä löytyy PS2:lta ja Xboxiltakin.

Voisiko olla, että koska esim. PS2:ta on myyty enemmän, niin sille luonnollisestikin ostetaan yleensäkin enemmän pelejä, myös enemmän näitä huonompia pelejäkin. Sillä kokonaisuudessaan laajempi käyttäjäkunta ulottuu ns. HC-pelaajista sunnuntaipelaajiin, joista jälkimmäiset eivät peleistä paljon tiedä.

Lisäksi juuri nuo Nintendon omat huippupelit vievät suurimman huomion muilta peleiltä ja huonommat pelit jäävät varjoon, niin kuin mainitsittekin. Sillä aina kun Nintendo julkaisee uuden pelin, pelaajat ovat tottuneet odottamaan laatua ja saavatkin sitä oikeastaan poikkeuksetta. Siinä helposti esim. uutta Zeldaa odotellessa unohtuvat muut pelit. Vaikka PS2:llakin on esim. GTA:t, jotka myyvät aivan jumalattomasti, 55:stä miljoonasta käyttäjästä riittää silti niitä, jotka ostavat niitä keskiverto pelejäkin. Näin ollen joidenkin pelifirmojen, kuten Acclaim on vetäydyttävä leikistä, sillä heidän pelinsä tekevät Cubella liikaa tappiota.

Tietysti syitä voi olla varmasti myös muita, mutta tässä eräitä veikkauksia asiasta.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Juuri tuota tarkoitin... tottakai PS2 ja xboxilla on myös pelaajia jotka ostavat vain niitä pelejä jotka heitä kiinnostavat ja he tietävät mihin rahansa pistävät.
Mutta sitten tulevat nämä tavalliset kuluttajat. Otetaan malliksi vaikka tavallinen perhe, jossa ovat isä Einari ja äiti Maija sekä lapset Ernesti 10 v. ja Marja 8 v. Joulun tultua vanhemmat alkavat miettimään lapsilleen joululahjoja. Ernesti on pelannut kaverillaa pleikka 2:sta ja toivoo nyt sellaista joululahjaksi. Vanhemmat ovat myös kuulleet pleikkarista ja siten päätyvät ostamaan sellaisen. Sitten pari kuukauden kuluttua on Einarin syntymä päivä ja mikä olisikaan parempi lahja kuin uusi pleikkarin peli. Vanhemmat menevät ydessä kauppaan ja katselevat peli hyllyä. Silmään osuu sellaiset nimikkeet kuin Tarzan, Treasure planet, Rocky ja vaikkapa Final Fantasy x. Näistä Final Fantasy tippuu heti pois koska siitä vanhemmat eivät tiedä mitään. Rockyn he tietävät elokuvan perusteella mutta siinä on liikaa väkivaltaa 11 vuotiaalle... ehkä sitten parin vuoden päästä... joten valinta tapahtuu Tarzanin ja Treasure planetin välillä.

Jeps, no minua tämä informaatio ei hirveästi kyllä heiluttanut.

Vaikkakin acclaimilta on tullut burnoutit yms. niin minuun kyseinen
pelitalo on harvemmin iskenyt GCN julkaisujen saralla.

joten en ihmettele ettei Acclaimilta ole myyntimenestyksiä juurikaan tullut, ja tämän takia juurikin se saattaa vetää pois GCN julkaisunsa. GC pelaajilla kuitenkin on aikas hyvä maku pelien suhteen, ja Acclaimin Turok Evo yms kakka julkaisut eivät ainakaan lisää pelaajia houkuttele.

Harmi vain että nykyajan pelaaminen on tehty liian kaupalliseksi.

Eri asia oli silloin ennen kun hyviä pelejä satoi niskaan, ja niistä huomasi pelattavuuden olevan viimeisteltyä ja suunnittelun olevan liki täydellistä. Nykyään pelit koodataan niukoilla ideoilla, ja työstetään samaa vanhaa lajityyppiä niin pitkälle kun vaan voidaan.

Toivottavasti joskus tämä ymmärrettäisiin...

T: ScorpioN

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ScorpioN
Eri asia oli silloin ennen kun hyviä pelejä satoi niskaan, ja niistä huomasi pelattavuuden olevan viimeisteltyä ja suunnittelun olevan liki täydellistä.

Aika kultaa muistot. Ennenhän tehtiin kauheat kasat paskaa, mutta kun pelejä oli varaa tehdä, niin hyviäkin ilmestyi. Sekin on, että nykyään pelit ovat niin monimutkaisia viritelmiä että useampi asia saattaa mennä vikaan. Hyvä suunnittelu ja yhden miehen panos ei enää riitä.

Enemmän kuin Acclaimin vetäytyminen (niin kova Acclaim-fani kuin olenkin) minua huolestuttaa kehitys. Mistä Nintendo muka löytää isoja julkaisijoita niiden tilalle, jotka luopuvat GameCube-tuotannosta? Toisaalta niin kauan kuin firman omat pelit kelpaavat GameCuben omistajille ja houkuttelevat konsolin ostajaksi, ei Nintendolla ole hädän päivää.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert
Aika kultaa muistot. Ennenhän tehtiin kauheat kasat paskaa, mutta kun pelejä oli varaa tehdä, niin hyviäkin ilmestyi. Sekin on, että nykyään pelit ovat niin monimutkaisia viritelmiä että useampi asia saattaa mennä vikaan. Hyvä suunnittelu ja yhden miehen panos ei enää riitä.

Totta. Ennen pelien suunnittelu oli huomattavasti helpompaa kuin nykyään.
Taisi olla esim. alkuperäisessä Mortal Kombatissakin vain 3-4 ihmisen tekijätiimi ja peli valmistui alle vuodessa jos oikein muistan.

Tuo väite että GC:n omistajat ei osta ku Nintendon pelejä on kyllä paikkaansa pitävä, minun kohdalla melko paljonkin ku mun kymmenestä pelistä kaks ei oo only for Nintendo peliä. NHL 2003 ja Resident Evil 1. Ja kiikarissa kaikki muut paitsi yks peli on Only For Nintendo pelejä. Eli Splinter Cell ois tarkotus hommata mutta loput onki sitte niitä Only for.

No minä ostin GameCuben nimenomaan Nintendon pelien takia. En taida omistaa Sega Soccer Slamia lukuunottamatta yhtäkää GC peliä, mikä olisi jollain muullakin konsolilla.

Minua huolettaa yleinen kehitys GameCubeen liittyen. Yhä useampi peli julkaistaan vain PS2:lle ja Xboxille. Vaikka GC:n omistajia ja Nintendon tekemien pelien ystäviä tuo ei varsinaisesti haittaakaan, niin kyllä se taatusti vähentää ei-niin-fanaattisten-nintendo-fanien määrää... ja vaikka Acclaimin pelit olisivatkin ihan kökköjä, niin jo pelkkä uutinen Nintendon kannatuksen vähenemisestä tosi huono juttu.

Kyllä mielestäni kaikkien GC:n omistajien pitäisi olla ainakin jonkin verran huolissaan näistä uutisista. Nintendon konsoleista ei koskaan voi tulla todella suosittuja, mikäli niille ei saada kunnollisia pelejä muiltakin pelifirmoilta. Nintendon omat pelit tietysti myyvät konsolia paljon, mutta suuren massan houkuttelemiseksi tarvittaisiin kyllä muidenkin pelifirmojen hyvää tukea.

Totta, mutta minkäs teet sille, että nintendon devit on keskinkertaisia tekeleitä väsääviä ?

Turha päästä tällä menolla pois siitä maineesta, että cube on lelu.
Cuben myyntivaltteihin kun kuuluu pokemonit, ja muut söpöilyt, otetaan nyt vaikka zelda, joka on aivan hiton hyvä peli. Mutta sillä grafiikalla ei nuoremman ikäluokan pelaajia kyllä saada.

Eihän normaali esim 9:llä luokalla oleva heppu mene sanomaan että: "Ostin juuri zeldan jossa on huikeat cel shading grafiikat ja siinä on söpöjä helistimen näköisiä lenteleviä puun siemeniä" tai että uusin pokemon peli saa koulussa aikaan hirveän pelikeskustelun niin, epäilen.

Totta on se, että jokainen pelinkehittäjä joka tippuu on huono asia, mutta olen tullut siihen tulokseen, ettei cubelle yksinkertaisesti edes viitsitä kääntää kaikkia pelejä vaikka tehot ja muut riittäisivät yksinkertaisesti siksi, että cubella ei asiakaskuntaa ole riittävästi että pelin kääntämiseen cubelle ja siihen menevälle rahalle tulisi vastineeksi tarpeeksi voittoa.

Jos alusta lähtien nintendo olisi haastanut kaikkia pelinkehittelijöitä tekemään multiplatform pelinsä myös cubelle olisi sille varmasti tullut enemmän asiakaskuntaa. Mutta kun cubea lähdettiin jo markkinoimaan ns. nuorempien peleillä, niin ei voi oikein muuta odottaa kuin että vain fanit ostavat laitteen.

Eipä tässä nyt muuta, tuli hiukan suuri post, mutta ne jotka siitä jotain irti saa, hyvä. vastaväitteitä otetaan vastaan :)

T: Scorpz

otetaan nyt vaikka zelda, joka on aivan hiton hyvä peli. Mutta sillä grafiikalla ei nuoremman ikäluokan pelaajia kyllä saada...

...Mutta kun cubea lähdettiin jo markkinoimaan ns. nuorempien peleillä, niin ei voi oikein muuta odottaa kuin että vain fanit ostavat laitteen.
Eli oliko pointtisi se, että "lapsellisia" pelejä ostavat vain "vanhat" ihmiset vai mitä ihmettä. :confused:

Ei toki, minä en itse pidä noita edellä mainittuja pelejä lapsellisina.

päinvastoin.

Mutta tiedäthän sinä kuinka tärkeää ylä-aste ikäisille pelaajille on se, että peleissä lentää veri tai ajetaan lujaa jne.

Kyseiset ihmiset ei varmasti osta noita pelejä juuri sen takia, koska he pelkäävät menettää kasvonsa jos sanovat pitävänsä noista peleistä. Tokihan poikkeuksiakin löytyy !

Tosin minä kuitenkin olen jo ikäloppu ja tiedän mitä nuo pelit pitävät sisällään ni tottakai ostan enkä pelkää mitään kasvojen menetyksiä :)

Minun puolestani kaikki saavat ostaa pokemon pelejä tms muuta jotka ehkä menevät tähän ns. "perheen pienempien" peli luokkaan.

Harmi vain, että ostopäätös tehdään yleensä sen perusteella, mitä pelejä kyseiselle koneelle on, ja onko niitä hyviä pelejä kaverit huutanu ja ylistäny yms. kuten esim. halo. kuinka moni kaveri esim. huusi kuinka hyvä luigi's mansion oli kun cube tuli markkinoille... ei kovin moni, mutta hyvä peli minun mielestäni :)

Ei toki, minä en itse pidä noita edellä mainittuja pelejä lapsellisina.T: Scorpz
Niin no en kysynyt mitä mieltä sinä olet näistä peleistä, vaan se ihmetytti kun esitit, ettei Nintendon pelejä osta kuin vanhat fanit, joita Nintendo kuitenkin valmistaa / markkinoi pennuille.

Selvennetäämpäs...

Yleistinkö mä nyt sitten liikaa ?

tuossahan minä sanoin että poikkeuksia on tottakai, mutta suurin osa tästä ns. markkinaraosta on juurikin nintendofaneja, eikä satunnaisia ostajia jotka ostaa konsolin pelkästä herätteestä.

Minä en ole koskaan mennyt sanomaan että noita "lapsellisia" pelejä ostaa vain vanhat fanit. Ja kyse ei pelkästään ole lapsellisista peleistä tässä mistä puhuin, vaan myöskin yleisistä peleistä jotka ovat ns. täyttä paskaa. Ja joita ei juurikaan mene sen takia kaupaksi. Otetaan esimerkki näistä Army men peleistä ja ihmetellään miksi ne ei mene kaupaksi. Sitten kun sen pelin tekijä ottaa hatkat niin en juurikaan ihmettele MIKSI.

Jos sait käsityksen, että vain vanhat ostavat näitä lapsellisia pelejä niin se on sun oma asia. Mun pointtini menee siinä, että cubella on LIIAN vähän hyviä pelejä. Ja ei auta, että pelitaloja rupeaa tippumaan. Minun näkemykseni on, että jos cubelle ei saada multiplatform pelejä enempää on sen taru kyllä valitettavasti lopussa. Ei yksi metroid prime ja zelda pysty pitämään konsolia pystyssä.

Tokihan hyviä pelejä on enemmänkin, mutta se on taas siinä että löytääkö asiakkaat nämä pelit siinä vaiheessa kun punnitaan mitä konsolia hankitaan. Juuri tämän takia esim. 14-20 v ikäiset ihmiset ostavat mieluummin Xboxin koska kaverit tykkää räiskiä haloa, tai ajella autopelejä yms.

Tietääkseni Cubella autopelejäkään ole hirveästi. Tulossa kai on V-Rally mutta on heikkoa ollut sillä saralla.

Eli yksinkertaisesti, Söpöt pelit ei houkuta massaa ostamaan Gamecubea, tajusitko ?

Re: Selvennetäämpäs...

Yleistinkö mä nyt sitten liikaa ? ...

...Minä en ole koskaan mennyt sanomaan että noita "lapsellisia" pelejä ostaa vain vanhat fanit.

No tuossa jokunen viesti sitten esitit, ettei voida olettaa Nintendon myyvän nykykatalogiaan kuin vain vanhoille faneille. Eli ilmeisesti sitten yleistit.

Ja kyllä konsoleiden myyntiin vaikuttaa muutkin asiat, kuin nuorten kollien mieltymys väkivaltaan. Mutta olkoon :)

Nojoo. Ehkä annoin väärän kuvan :/

Mutta silti, jos muut asiat vaikuttaakin konsolin myyntiin, mikä on totta kyllä. Niin ne ei kyllä vaikuta niin paljoa kun se, mitä pelejä sille laitteelle on.

Vai olisitko ostanut cuben, jos siinä ei olisi ollut Metroid Primeä, zeldaa, SMS ja SSBM ?

Kyllähän se on tosi, että pelit ne merkkaa, ja myöskin ominaisuudet.

Ja minun mielestäni edelleenkin 14-20 vuotiaille pelaajille ei ole juurikaan tarjontaa esim. ajopeleissä ja räiskinnässä. Näitähän nuoret pelaavat. Jokaisella tietysti on omat mielipiteensä ja aina löytyy poikkeavia juttuja juurikin näistä asioista.

Se on tosi, ettei nintendolla ole hirveästi tarjota hyviä pelejä, ainakaan minulle. Ne 4-5 hyvää mitkä omistan on jo läpi, ja muutama peli on vielä tulossa mitä odottelen, nekään ei kaikki ole nintendon. Joten toivotaan ettei multiplatform tuki lopu enää keneltäkään muulta ja pelitalot pysyisivät kelkassa mukana.

Nyt meni sitten se Cuben ainut hyvä autopelisarja. Need for Speed kun kämmittiin ja oikein mitään muuta ei Cubella ole julkaistukaan (en lukeudu Formulafaneihin). Siinä missä muilla konsoleilla on Gran Turismoa, Colin McRaeta, Sega GT:tä, Racing Evoluzionea, Gothamia, Wip3outia, Rollcagea jne. jne. on Cubella Micro Machines, Crazy Taxi ja Mario Kart (joista Karttia ei ole edes julkaistu). Pakko tämän on jossain tuntua. :-\

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jona Asih
Nyt meni sitten se Cuben ainut hyvä autopelisarja.
Burnouttia saa edelleen kaupasta ja Burnout 2 on tulossa. Voi tietysti olla, että burnout 3 vielä ehtisi Cubelle, mutta tuskimpa Acclaimilla olisi enää ollut tällä rintamalla paljonkaan annettavaa.

Vai onko Acclaimilla jokin toinenkin autopelisarja?
--
Pirkka

Ylös Bottom